Dipool antenne swr niet oke

Dag allen,

Ik heb een dipool antenne die afgesteld stond op 98.1 fm en die prima werkte, echter was deze dipool antenne van een setje dus 2 dipolen met koppelbalk. Deze zijn ooit verloren gegaan en heb er dus 1 overgehouden. Nu ben ik met deze antenne aant rommelen geweest dit omdat ik een connector vast aan de drager wou hebben voorheen was dit met coax direct vanaf de radialen door de drager achterkant er uit naar de koppelbalk. Nu heb ik de connector gemonteerd aan/in de drager en met de binnen kern van de coax naar de radiaal gebracht. Echter krijg ik nu mijn swr niet goed kan dit hier aan liggen?

Ik hoor graag van jullie

Duidelijk, ja. De dipool moet vrij van een massa worden gevoed en een van de dipool elementen is met de drager, of boom, verbonden. In het doosje met de aansluitingen is nog ruimte om een common-mode isolator te maken. Bij voorbeeld 60 cm dunne coax, opgewikkeld om een duim of een elektra buisje. De dipool moet daarna zwevend, dus zonder verbinding met de "boom" gevoed worden. Misschien zet ik dadelijk een foto er bij. Een experiment is goed, maar vermijd storing!

Ik zie nu pas dat de connector op een kwart golflengte van de dipool zit. In principe is zo een aansturing ook goed om de dipool "zwevend" te voeden (vrij van stromen via de drager). De drager moet dan wel helemaal vrij van koppeling met andere geleidende of absorberende dingen in de omgeving zijn. Zoals het is moet het ook kunnen, maar alleen vasthouden of monteren bij de connector!

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op dinsdag 26 januari 2021 23:35:13 (29%)

Je hebt op deze manier een "mooie"aanpassing gemaakt met dat stuk binnenkern van een coax en deze drager
Maak gewoon de coax weer aan de dipool zoals eerst en verbind deze incl de massa aan de connector.
Maar het mooiste is het om de antenne weer te maken zoals paradise het ooit bedacht had.

Hij is weer rechtstreeks verbonden en hij doet het weer als een zonnetje. Bedankt voor de reacties.