Verbruik 2of 3 fasen

Dag iedereen
een vraagje van een leek, als het ongepast is verwijder het maar.
Klopt het dat als je een grootverbruiker zoals een inbouwoven of inductiekookplaat aan sluit op 3 fasen ipv 2 fasen je verbruik lager is?

Gr jan

High met Henk

Special Member

nee, een kW blijft een kW.

en hoe lang je die kW verbruikt bepaald jouw prijs.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henk H.

Golden Member

Het verbruik zal hetzelfde zijn. Het kan wel zijn dat je op twee fasen minder vermogen tot je beschikking hebt (bij heel zware apparaten) en dan is het verbruik wel lager. Bij hetzelfde vermogen is het verbruik bij 2 of 3 fasen volgens mij gelijk.

mvdk

Golden Member

Een héél klein beetje. Door een hogere spanning, en minder stroom door de nulleider, heb je minder kabelverliezen.
Tis weinig, maar het is wel.

Edit: maar is de vraag eigenlijk op 3 fasen of 1fase en nul?
Dat is waar mijn antwoord vanuit gaat.

Zou zelf er de boel niet voor gaan ombouwen.

Wat is het probleem waar een oplossing voor gezocht word?

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 28 januari 2021 15:44:52 (17%)

Op 28 januari 2021 15:42:13 schreef mvdk:

Wat is het probleem waar een oplossing voor gezocht word?

de portemonnee....

De meeste inductieplaten zijn in 2 secties verdeeld. Dus zelfs als je 3 fasen beschikbaar hebt kun je er maar 2 gebruiken.

een 5 of 6 pits kookplaat is echter 3 fasen, als het vermogen boven de 7400W is dan sowiso..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Minder verbruiken niet maar wel minder belasten zodat er nog andere verbruikers bij aan kennen gezet worden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het vermogen Watt blijft gelijk, als je de stroom Ampère bedoeld heb je gelijk. Voor een bepaald vermogen ben je bij 1 fase 3x zoveel Ampères nodig als bij 3 fasen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Er zijn echter ook apparaten zie op 1 of 3 fasen naar keuze aangesloten worden, maar op 1 fase niet het volle vermogen leveren. Maar dat zal de TS niet bedoelen.

Maar als de TS een kookplaat heeft voor een fornuisgroep (2), dan heb je helemaal niet de optie om die op 3 fasen aan te sluiten. Andersom gaat het vaak wel als de elementen in driehoek ster geschakeld zijn, maar dan doet niet de hele kookplaat het.