Motor-elektronica

Hallo, even voorstellen. Mijn naam is Leon de Kock, gepensioneerden een drukke hobbyist, op alle gebied.
Zelf mijn eigen motor gebouwd en is eigenlijk klaar voor de keuring. Maar ik loop tegen 1 probleem aan waardoor hij niet goedgekeurd gaat worden.
En ik heb een klein beetje kennis van electronica, maar kan dit probleem zelf qua kennis niet oplossen.

De situatie: heb op de motor een teller-unit zitten waarop ik alle gegevens kan aflezen. Behalve de indicators van de knipperlichten, een eis bij de keuring.
Mijn knipperlicht-automaat is gebaseerd op een Velleman kit, die Teun, eigenaar van T&T Harderwijk mooi heeft aangepast. Dis was nodig omdat mijn schakelaars, waarmee ik de knipperlichten bedien van het puls-type zijn.{foutje in de bouw, waren wel mooi klein} Functioneert goed, maar de kit heeft nergens een 12 volt + puls. De kit schakelt over - en niet met 12 volt. Als de teller geen 12 volt+ krijgt gaan de indicator LEDs in de teller niet of nauwelijks branden. Vind de RDW niet goed.
Oplossing.{mogelijk}
Ander knipperlicht-automaat gebruiken, maar mijn schakelaars blijven puls en ik wil {kan} ze niet blijven vasthouden. Dit laatste zou mogelijk door een relais kunnen, maar dat moet dan na een puls een bepaalde tijd "vastgehouden" worden. Ik heb inmiddels een knipper-automaat, die na een bepaalde tijd uit zal gaan. Maar die gaat natuurlijk ook uit als ik de schakelaar loslaat.
Wie denkt er met me mee??
Bij voorbaat dank.

Hensz

Golden Member

Op 29 januari 2021 13:38:16 schreef Knutselsmurf2:
Mijn knipperlicht-automaat is gebaseerd op een Velleman kit, die Teun, eigenaar van T&T Harderwijk mooi heeft aangepast. Dis was nodig omdat mijn schakelaars, waarmee ik de knipperlichten bedien van het puls-type zijn.

Voor-de-hand-liggende vragen:
1. Welke kit?
2. Hoe is hij gemodificeerd?
3. Hoe is hij daarna aangesloten? (Schema!?)

Don't Panic!

"Motor" is hier zo te zien een motorfiets voor op de weg?

Dat is wel service van die Teun. Dat zie je niet vaak meer.

Een knipperautomaat is niet zo heel ingewikkeld. Die kun je met een controlertje en een paar mosfets zo bouwen, en dan bedienen hoe je maar wilt. Voor mij is dat vaak veel makkelijker dan te proberen om bestaande modules om te bouwen.

In dit geval denk ik dat het met een extra printje ook wel zou kunnen. De negatieve puls van de schakelaar kun je bijv met een 555 timer omzetten naar een positieve puls voor de teller, maar dat is dan wel weer een extra printje dat je dan weer ergens tussen moet hangen. Dat lijkt me dan weer niet ideaal.

PS:
Misschien kun je mbv een optocoupler de -pulse omzetten naar een +puls.

Of andersom, de schakelaars een +pulse laten geven (voor de meter) en die dan omzetten naar een -pulse voor de knipperautomaat.

Mogelijkheden genoeg dus.

[Bericht gewijzigd door deKees op vrijdag 29 januari 2021 14:49:44 (15%)

Ik merk wel dat het voor de kenners allemaal niet zo moeilijk lijkt. Dat gevoel heb ik ook als ik met Teun in gesprek ben, die denkt in schema's. :)
Ik denk zelf dat het zaakje veranderen het eenvoudigste is. Even Yip en Janneke.
Ik druk op mijn schakelaar, die geeft een puls, 12 volt aan een normale motor- knipperautomaat. [Het pronkstuk van Teun vergeten we even.]
Als ik de schakelaar loslaat stopt het knipperlicht. In mijn gedachtegang zou er dus een relaisschakeling tussen moeten[ kunnen] die er voor zorgt dat de knipperautomaat wat langer 12 volt krijgt, eventueel instelbaar. Dan is mijn probleem opgelost.
Maar ik weet dat de techneuten veel meer mooiere, creatievere oplossingen hebben.

Het Velleman kitje is trouwens de "Two Channel Hi Power LED Flasher" MK180.
Daarvan is de E-prom aangepast, knippersnelheid en de aansluiting van de draden is aangepast om de schakelaar op de print te omzeilen.
Dit even ter info.

Hier het schema. Misschien geeft het wat meer duidelijkheid. De getekende oranje LED, recht onder moet dus ergens een 12 v + puls krijgen in het zelfde tempo als de knipperlichten.
Maar het gebruik van deze schakeling is geen must, zie vorige posting.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3c6SezWSnz5BoRuiHB-eWKecOheSWZKp10LZMtZm9JjBlNkoJ2QkZXc4tHksqA-EtEJZOMvhPTasiCVAQIEe_oXonn65EKcgI3I1YxBwGUgfXr2eJkxJUMcJWP05uZbBesOAu1ys3oYr0pvB6spcBA2CA=w800-h533-no?authuser=0

Ja, ik zag het schema al op https://www.velleman.eu/support/downloads/?code=MK180

En daar heb je er dan 2 van zeker, één voor links en één voor rechts?

Jammer dat dat lampje aan min vastzit. Anders kon je die parallel aan de lampen zetten.

Een schakeling maken is niet zo moeilijk. Maar dat moet dan wel betrouwbaar ingebouwd worden. Dan denk je al snel aan een custom printje die allebei de richtingwijzers kan schakelen.

Nee, Kees, ik heb maar 1 kit, er zitten twee sets LED aangesloten, die elk bediend worden door een puls schakelaar. En dat oranje lampje is de basis van de vraag. Dat stelt de teller voor, die dus een knipperede 12 volt moet krijgen, liefst 2x. Maar is de andere oplossing, dus een andere knipperautomaat, standaard Yamaha, aansturen met een puls schakelaar en tussen de schakelaar en de knipperautomaat een soort "hold functie" met een relais, zodat de knipperautomaat wat langer zijn werk blijft doen, eventueel instelbaar.
Bijvoorbeeld zoiets.
https://www.amazon.nl/Tijdrelais-Vertraging-Relaismodule-Schakelmodule…

[Bericht gewijzigd door Knutselsmurf2 op vrijdag 29 januari 2021 16:55:57 (24%)

Maar dan wel 2 drukknopjes? En T1 en T2 sturen elk een kant links / rechts?

Je zou een inverter kunnen toevoegen, iets als dit.

Die kun je aansturen met het signaal naar de lampen (van T1 / T2), en dan loopt het controlelampje gelijk met de knipperlichten.

Als transistor zou ik een powertransistor gebruiken. zoals een TIP30 of MJE2955 of zoiets.

[Bericht gewijzigd door deKees op vrijdag 29 januari 2021 17:23:04 (49%)

Heb je die verklikkers nog nodig na de keuring?
Nee?
Ledje parallel aan de knipper leds zetten in een tijdelijk kastje aan het stuur, na de keuring kun je dat weg halen.

Dat kump er noe van....
Lucky Luke

Golden Member

Kan toch met een P-mos?

R iets van 10 k tot 470 k ofzo.
Voor Q kan vrijwel elke P-fet, dus als wat ik noem lastig te krijgen is gewoon een andere, maar bijvoorbeeld de IRF9520. (iets in TO-220 is waarschijnlijk handig, Vgs van meer dan 12V, Vds idem, en als het alleen 1 indicatieled stuurt zal RDSon er niet bijster toe doen maar minder is beter. Misschien iets dat voor “automotive” bedoeld is, daar heb ik nu niet op gelet.)

Die ene draad is alleen maar geel omdat ‘ie overal dwars doorheen loopt, verder geen betekenis.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op vrijdag 29 januari 2021 17:32:53 (30%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

# Arlina, ik heb ook aan tijdelijke oplossingen zitten denken. Maar je weet nooit wie je als keurmeester treft. keuringseisen worden getoetst door "Observatie". En de een kijkt anders als een andere. Tevens is het voor mezelf natuurlijk ook prettig als het naar behoren functioneert. De teller, en dus ook de verklikker-leds zitten wel mooi in het gezichtsveld en voorkomen daardoor dat je lang met knipperlichten rond blijft rijden.

Even voor Lucky Luke, ik ga jou optie wel proberen, is niet echt ingewikkeld, zeker niet als het goed werkt. Niet dat ik het helemaal begrijp, maar daar heb ik nog wel even de tijd voor. Het is de laatste hobbel.

Maar op mijn andere vraag heb ik nog geen reactie, ook om wijzer te worden. Is het mogelijk om je stroomtoevoer naar een originele knipperautomaat te verlengen nadat je een puls verstuurd hebt. Zodat als je stopt met je schakelaar en dus het signaal onderbreekt de knipperautomaat nog een +/- 20 seconden stroom krijt en dus je knipperlichten die 20 sec blijven branden?? In de ogen van de specialist niet erg creatief, maar voor deze leek wel begrijpelijk.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Normaal wordt het bij één indicatielamp op je dashboard op deze manier opgelost en volgens mij moet dat nog steeds kunnen. De indicator krijgt z’n masse via de lampen die niet branden. Bij led verlichting zouden er twee diodes bij moeten zoals in de onderste afbeelding. Schakelt jouw knipperlicht indicator de nul dan hang je de indicatielamp aan de plus.

Dat heb ik bij mijn andere motor zo opgelost. Daar deed alles het wel, maar omdat de telerunit op de tank zit en je knipperlichten niet zichtbaar zijn vanuit je zit heb ik een LED wat hoger geplaatst en inderdaad met twee diodes gestuurd. Maar daar had ik ruimte en was het ook nog eens esthetisch verantwoord. Maar op die zelfbouwer zoek ik toch naar wat sjiekere oplossingen.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3e4mPKCEwNp1j_ouT6xAViIjfEpbYVtdN--Slu62jvzU4KiL5vJpwwRiecCxxj6HPcoZru0g0tR8OV5u7QLJaMlqPSWTBeVLYZkMARJac3j82W1fTW6guLyCGhdxjhXGMB4kAD2-xCCEQdOHAKfZPtoCQ=w800-h534-no?authuser=0

Even voor Lucky Luke, ik heb een en ander voor mezelf even gevisualiseerd. Ook voor mijn begrip en het straks makkelijk vertalen naar de print.https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3eCVXUyepLjmzuw2yj2jP1EG_VFNbdXK-2uh0Cjxh171O7ozsb0bn_F2TC_Ojdc_raDlToCQZtiQxYNFbWpj1Il914K01Bp6ZyfHd-8XwcPvhn71rMcyWEt90bRqhIsYg9qGjBj9YmV_Bg_EVrGiKOCLA=w800-h533-no?authuser=0

Ik heb dus twee circuitjes nodig, Links en Rechts. De weerstand die je noemt hoe flexibel is die?
Heb ik het bergrepen, volgens de tekening??
Als de Gate in geleiding komt kan er via de Drain 12 volt gaan lopen naar de Suorce.

Shiptronic

Overleden

Bij een P-fet moet dan de spanning op de Gate niet boven U-drain (12V) komen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik weet dat niet, wacht even op een antwoord van Lucky Luke.

Je moet hier P-channel mosfets gebruiken. En dan moet de Source aan +12, en de Drain aan de lamp. De Fet gaat geleiden (Drain-Source) als je de Gate naar 0 trekt.

De weerstand is niet kritisch. Mag liggen tussen 1K en 400K. Ik zou gaan voor 10K of zo. De weerstand trekt de Gate naar +12V als de lamp uit is.

[Bericht gewijzigd door deKees op vrijdag 29 januari 2021 20:15:17 (12%)

Je hebt D en S verkeerdom getekend. Bedoeling was andersom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kun je meteen zien dat ik een electronica-leek ben. Maar met de juiste sturing kom ik er wel. Allemaal alvast bedankt, ik ga ermee aan de slag en zal hier verslag doen. Zijn er nog tips, zodat ik niet alsnog de bietenbrug op ga? Alles is welkom!!

Toch nog een aanvullende vraag, puur uit nieuwsgierigheid en de drang om alles te willen weten/begrijpen.
Ben eens gaan zoeken naar de werking van een P-fet en zo kwam ik ook de N-fet tegen. Het vergelijk eens gelezen maar kreeg niet helemaal mee waarom ik hier een P moest gebruiken in plaats van een N. Los ven de afmetingen door het gebruik van bepaalde materiaal soorten en de snelheid van schakelen.
Wat is de reden om deze keuze te maken??
Ik heb natuurlijk wel de irf 9520 en de juiste weerstanden besteld, want wie ben ik om een eigen spoor te gaan lopen, met alle risico's van dien?

Leon.

Een P-fet heeft de Source aan + en gaat geleiden als de de Gate negatief maakt tov Source.

Een N-Fet heeft de Source aan -, en gaat geleiden als je de Gate Positief maakt tov Source.

Bovendien zit en in de MosFet ook nog een Diode tussen Drain en Source.
Bij de N-Fet zit de Anode aan Source, bij de P-Fet zit de kathode aan Source.

De huidige constructie gaat stuk bij de eerste spijker boven de 20V, omdat je dan over de maximale gate-source spanning gaat. Ik zou een weerstand (1k-4k7) in serie zetten met de gate en een zener van 12-15V tussen gate en source.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

Dat is een goed advies.

Zener dus met de kathode (streep) aan de + en de anode aan de gate. Dan vanaf de gate de weerstand naar waar nu de (geel getekende) draad aan de andere kant vast zit.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik ga deze info eens rustig een paar keer doorlezen en vertalen naar de tekening.
Wordt vervolgd!!

Heb ik het vaak genoeg gelezen??Schieten mag, graag zelfs.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3d-VnYU0BrmwsjTqU3RDVZF0MWBXk4NsclBxoL7Cp28OsP_w4iMZi4ZAIGZ9Kxz3i6H5waqCj_IvOpxbiyXkHbmeaQwWEWhCQBz2tvmOHAsHrtn1adAS143YHMApqjGO3NXSrSGF1WgWPnBarLfrT2paA=w680-h475-no?authuser=0
Het kan zo maar zijn dat ik de weerstand, R verkeerd getekend heb. Daar waren nog twijfels.

[Bericht gewijzigd door Knutselsmurf2 op zondag 31 januari 2021 12:14:43 (14%)