Motor-elektronica

Even diagonaal dit topic proberen volgen. Wat ik me in het hele verhaal wel afvraag is hoe het met de indicatieleds zit. Ik bedoel: er moet voor zover ik kan volgen op je "dashboard" een signaal led (of 2, L+R) komen, hoe los je dat praktisch op? Waar stop je die boel elektronica mooi weg? Hoeveel plaats is er? Is het aangepast model uitgewerkt zodat je met 1 print 2 richtingaanwijzers kunt bedienen? Is er dan ook 2 ingangen voorzien ipv 1 om rechtstreeks vanuit je richtingaanwijzerknop de respectievelijke 2 uitgangen te bedienen? Of moet dit ontwerp in 2voud uitgevoerd worden?

Voor zover ik kan lezen heb je iets totaal anders nodig en moet je even van je hart een steen maken en je open stellen voor een totaal nieuwe gedachtegangen. een schakelingetje met 12v na kontakt. 2 ingangen + getriggerd. 2 uitgangen + gestuurd. Volgens mij best controller gestuurd zodat je eventueel eenvoudig desgewenste ideen kunt bijsturen. Als idee denk ik dan aan bv tijden en shortcuts zoals 2x knopbediening voor onmiddelijke knipperstop of tegenovergestelde bediening voor knipperstop.....
Een ingang met 4.7v zener, een digispark om via usb snel je laptop aan te sluiten. Uitgangen met relais of mosfets.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 31 januari 2021 00:06:59 (35%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zover IK kan lezen heeft de TS prima werkende knipperlichten, alleen heeft de indicator en positief geschakeld signaaltje nodig, en dat is triviaal gemaakt met een kleine MOSFET, bipolaire transistor, of optocoupler.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit voelt beter, na beredenering ook logischer.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3cpP6lH5U0g3DnDEJVkSknqptF4H3oR0QmYyIuHzC8b9iPhaxPuQgv3rYXZes_J565f9lgW-uit3OHE8OGqFf9KoZuIZpcA6VyWpVZ6skUd1wMBoc-2Ay-efY4RxcNum8ot1FtGIrI5hXTp7oR0-y1suw=w680-h475-no?authuser=0

Even een bericht ter verduidelijking. Ik heb inderdaad een perfect werkende knipperinstallatie. Die is ontstaan doordat ik de vergissing heb gemaakt om puls schakelaars te gebruiken in plaats van hold schakelaars. Die eerste waren een stuk kleiner, maar achteraf sturen die een normale Yamaha knipperautomaat niet goed aan. Moest ik gedurende de hele cyclus de knop inhouden. Met mijn uitdaging naar T&T Harderwijk gegaan, Teun denkt altijd in oplossingen in een vakgebied wat ik niet beheers.
Mooie oplossing gemaakt, heb het geheel ingebouwd en ben lekker gaan rijden. Nu, drie jaar later moet de motor alsnog naar de keuring en de RDW eist duidelijke verklikkerlampjes, goed zichtbaar. Alle kabels weggewerkt in het frame, dus ben op zoek naar een oplossing in de bestaande schakeling. De draden voor de controle lampjes liggen onder mijn zadel, naast de knipperautomaat. Wil geen extra kabels in het zicht.
En hier zit voldoende kennis is gebleken om mij op het goede spoor te krijgen, en ook nog eens netjes. https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3cx03mZHKTkWhluxzXQjmYMoAmZUW3t4AN9XR9Q-A-U1Z-q4ToKVwMKXoxZTrTSqNuD8sTZLGqRh5L9AhQSmOYoyrxaFgHfP80fR-Ld8jXrovXz1fkRjygZQ-IiP1H7nIhvz2cCqqjEOuRuTdQjZh3BQw=w800-h534-no?authuser=0
Als deze LED's netjes fel gaan branden is het doel bereikt!!

Even voor EricN, bedankt voor je input, maar ik vermoed [leek] dat de getoonde oplossing voor mij meer dan voldoende is.
Teller-unit is massa geschakeld, de controle lampjes ook, maar moeten vanaf de plek van de knipperautomaat in hetzelfde tempo een 12 volt + signaal ontvangen. :)

Lucky Luke

Golden Member

Op 31 januari 2021 12:31:29 schreef Knutselsmurf2:
Dit voelt beter, na beredenering ook logischer.
[afbeelding]

Yup. Met nog ff 100k (of iets 47k tot 180k-ish, het is weer niet kritisch) parallel aan de zenerdiode ben je er.

(En in de bestaande schakeling zit geen triac maar een N-fet, denk ik, maar ook dat mag de pret niet drukken)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Bedankt voor je reactie. Als ik het nu terug lees begrijp ik je beter. Ik zie dat je ook op zoek wat naar een totaal andere oplossing, terug van nul met meer originele stukken, waarom had je dat overwogen?
Ik zie door de andere leden solide informatie aangereikt dus daar kun je mee voort vermoed ik?
dus als je het draadje onder je zadel van laat ons zeggen het linkse signaallampje (led) tegen de + houd dan brand deze zoals het moet? belangrijk: Heb je de stroom gemeten? Normaal zou dat iets richting 10-20mA moeten zijn, klopt dat? Veel schakeling ga je daar dan niet voor nodig hebben, zelfs een huis keuken en tuin transistortje als deKees al voorstelde gaat genoeg zijn.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat terug naar nul met originele stukken heeft nog steeds de belangstelling, zeker voor de langere termijn. Dat spul is wat meer "hufter Proof" , zeker in weer en wind.
Ik heb inmiddels De originele Yamaha knipperautomaat( Amerikaans) geschikt gemaakt voor LED inschakeling. Deze schakelt na een bepaalde tijd, aangestuurd door de snelheidssencor vanzelf uit. Is allemaal 12 volt, dus voor de verklikkerled's geen enkel probleem.
Maar die kan niet uit de voeten met een puls-schakelaar. Dus mijn andere zoektocht gaat in de richting van: Hoe kan ik met een puls-schakelaar de originele automaat langer van stroom voorzien als alleen die ene puls.
Wat moet/kan daar tussen gezet worden om dat te realiseren, mogelijk zo van de plank. Want dat is voor mij begrijpelijker.
Ik ga de hier gegeven oplossing wel maken en gebruiken, want een kenteken op deze motor is nu even heel belangrijk.
Maar voor de toekomst, weer en wind is een alternatief toch prettig.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3egYimvnbhsljABkajtpdX5mGwahGO2zKWDbVSSKwKrhr4r7KMN-JrIBrz7FpRzIRTCmrObTBTCUJK8AhqhoXIF-Qxagc8h3WC4PT_EnyHvO1--eps4Mab-zNhURwD-3nmS-5My0inx8V7Ca9k_VnmGlg=w800-h534-no?authuser=0

Ah, interessant. Dan moeten we wel juist weten hoe het originele schema er uit ziet en hoe de pulsschakelaar verbonden is of kan worden.

Kun je voorlopig hier wat mee? Opgepast de uitgang is + gestuurd denk ik.
https://www.techniekwebshop.nl/media/indexed/t/i/tijdrelais-8196.pdf

Prachtige machine by the way.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Met zo'n tijdrelais ben je nergens; de richtingaanwijzer gaat dan voor een vast ingestelde tijd aan, ongeacht wat je daarna nog met de knopjes doet, of die snelheidssensor.

Ik heb ook een Yamaha gehad die dat deed (een FJ1100), maar het overgrote deel van de motoren doet dat niet, dus dat lijkt me niet zo heel belangrijk. Deel schakeling van Teun kan dat ook, als je een extra ingang voorziet en de software aanpast.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Oei, nergens? Volgens de specificaties blijft de uitgang 12v zolang de knop ingedrukt blijft en begint pas te tellen als je los laat dus in principe kun je dan met de richtingknop tijd bijgeven zo lang je maar in drukt.

Het enige wat kan zijn is dat TS zijn originele schakeling met een plus contact niet werkt maar daar moeten we zijn originele schema voor weten.

Het wordt dan zoiets zonder de originele periferie waar ik nog weinig over weet. Optioneel kun je indien een plus getuurd contact niet wenselijk is, 2 extra relais bijvoegen.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 31 januari 2021 21:10:22 (20%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Even een vraag voor SparkyGSX. Als bij mijn motor, een Roadstar XV1600 ik de schuifschakelaar aan zet naar rechts gaan die knipperlichten branden. Ik laat de schakelaar aan, dus een geschakelde plus, maar de knipperlichten gaan na een bepaalde tijd uit. Als ik rijd duurt dat korter als wanneer ik voor de stoplichten sta. Die knipperautomaat wordt dus uitgeschakeld daar het signaal van de snelheidsregelaar, ondanks dat hij nog steeds 12 volt ontvangt van de schuifschakelaar op het stuur. Dus als ik kan regelen dat ik met een puls een relais aanstuur, wat in mijn beleving een bepaalde, instelbare tijd de 12 volt garandeert naar de knipperautomaat gaan nog steeds de knipperlichten uit zoals de fabriek dat heeft bedoeld. En dat zou voor mij voldoende zijn. Zeker als de ingestelde tijd op het voornoemde relais verstreken is en ik wederom die puls kan geven om wederom "gebruik" te kunnen maken van een ingestelde tijd 12 volt.
Misschien onmogelijk, maar waarom niet??

Aansluitingen:
15 = Plussignaal voor tijdactivering
30 = Constante plus
31 = Massa
87 = Verbruiker maakcontact plus
87a = Verbruiker verbreekcontact plus

https://www.techniekwebshop.nl/media/indexed/t/i/tijdrelais-8196.pdf

Als ik bovengenoemde tekst bij de aansluitingen van het eerder genoemde tijdrelais zie staan wekt dat bij mij de indruk dat ik daar iets mee zou moeten kunnen, mits 15 voldoende heeft aan een puls in plaats van een constante + . Maar neem mij dat niet kwalijk als het niet zo is, ik ben een leek op electronica techniek. Vandaar dat ik ook hier de vragen stel en redelijk aan de hand wordt meegenomen naar een oplossing. Ook om te voorkomen dat ik van alles aanschaf waar ik dan uiteindelijk niets mee kan.
Een relais aansluiten met de juiste nummer naar de juiste aansluitingen lukt me wel, maar moet wel zeker zijn dat het gaat doen wat ik wens.

Volgens de specificatie is een puls voldoende maar zoals je terecht opmerkt niet duidelijk. Het mooie is dat de uitvaltimer pas begint te lopen als je lost dus extra tijd kan je "bijduwen". Ik lees ook maar de specs dus ik zou ook niet te wild beginnen inkopen. Overigens verschillende types dus opgelet. 2 12v en 2 24v. 2 kun je makkelijk schrappen dus. Maar er is verschil in uitgang. Volgens mij moet je de 131 hebben?
Of hij zonder extra relais in je originele opzet gaat passen weet ik niet gezien ik de aansluiting daarvan niet weet. Huiswerk voor jou dus.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Huiswerk is leuk. Ik ga de andere oplossing in ieder geval maken. Probeer dat ok een beetje degelijk en vochtvrij uit te gaan voeren. Gezien de stroom die er loopt wordt het geheel niet warm en kan ik het goed inpakken. En dan blijft het geheel wel goed werken.
Het spoor met de originele componenten vind ik gewoon de moeite waard om te proberen, verdient een Try Out.
Heb de knipperautomaat intern al aangepast voor LED verlichting. Vond dat ook een meer esthetische oplossing als voor elke lamp weer ergens een stevig weerstand tussen te plakken.
Ik heb jou tekening met deze relais een bekeken. Ik neem aan dat de signaalgever de vaak genoemde puls is. Uitgangspunt twee dezelfde relais, links en rechts. Ik mis links de 87 en 87a en wat bedoel je met optioneel?

Er is geen enkele motor met richtingaanwijzers die zo werken (met tijdrelais), en dat heeft een goede reden: het werkt niet goed in het verkeer, en ik denk dat de RDW het ook niet grappig vindt als je een richtingaanwijzer hebt die je niet direct uit kunt zetten.

@Lucky Luke: er moet inderdaad nog een weerstand parallel aan de zenerdiode, anders gaat die MOSFET niet betrouwbaar uit. Stom dat ik dat niet gezien had.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Lees ik goed dat je hebt kunnen aanpassen zonder een vette weerstand? Benieuwd hoe je dat gefixt hebt.
Idd links ben ik wat snel geweest met de 87 te vergeten. De 87a is een NC (normaal gesloten, closed) contact. Voor jouw toepassing nutteloos.
We noemen dat een NC (not connected), lekker verwarrend. Vergeet dus ook maar snel deze laatste zin.
Omdat je met een "voertuig" zit ben ik dan ook bij auto onderdelen gaan zoeken. Die kunnen meestal beter tegen een stootje dan die open schakelingetjes.
De middelste schakelaar is idd het ding aan je stuur om de knipperlichten aan te zetten. Een puls in jouw geval.
Eerder zag ik hier een schema voorbij fietsen van een originele opzet van een origineel knipperlicht installatie. Aangereikt door Ruben. Bij die kon je met een plus gestuurd signaal niets beginnen. Vandaar dat ik het mogelijk acht dat bij jouw schakeling dat mogelijks ook zo is. Dan heb je een los kontakt nodig. Dit bekom je met een extra relais. Beide kontaktpunten van de schakelaar van dat relais kun je dan naar believen aan hangen waar je wil, plus, min, tussenin ergens....

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@Sparky Zou kunnen, met een microcontroller kun je dat aanpassen. Vandaar ook mijn eerste voorstel op die manier. TS raakt dus in de minderheid ;-)
Als de optie met tijdrelais goedkeuring krijgt is dat voor TS dan weer een groot voordeel daar hij dit zelf overal zonder hulp kan blijven copy pasten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De TS gaat de oplossing van Lucky Luke inbouwen. Kan me voorstellen dat een en ander best wel "veilig" onder mijn zadel zit, zeker omdat ik hoofdzakelijk een mooi weer rijder ben. En dat zal dan ook wel zijn levensduur hebben.
#Ericn, heb wel een vette weerstand gebruikt, maar die is ingebouwd in de knipperautomaat, bij de ingangsstroom. Dus niet 4 x bij elke lamp.
Ik ga mijn nieuwsgierigheid naar de andere oplossing even op een laag pitje zetten en me focussen op een goedkeuring RDW.
Allen hartelijk dank voor jullie bijdragen en als ik er niet uit ga komen weet ik waar ik de antwoorden kan vinden. Nog 1 keer de aangepaste tekening ter controle.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3e76-_cRWQlLCS7bYyRjUXTTmD1fKixox_Bb3aJ-XnjnOv_hgujj-2RzNGZFv2GZy3iLXyQRMJ8YXcqswpnJCYLd0OzCjtgJAyiMYaZ1NuZpg6BDMXXP9PTfKXRoMKO-Ym-ePQW9vqln6qo7iDZBeuCmA=w680-h475-no?authuser=0

Heb ik het begrepen?

Dat is goed zo, aangenomen dat je een P-channel MOSFET gebruikt die ~30V of meer aan kan. Het symbooltje is eigenlijk fout zo, maar we begrijpen wat je bedoelt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op advies van Lucky Luke, die de aanzet heeft gegeven voor deze oplossing ga ik deze gebruiken, de IRF9520. (iets in TO-220 )Dus als nu alle bakens op groen staan, er voldoende kenners hun licht op hebben laten schijnen kan ik aan de slag.

Lucky Luke

Golden Member

Op 31 januari 2021 23:10:05 schreef SparkyGSX:
@Lucky Luke: er moet inderdaad nog een weerstand parallel aan de zenerdiode, anders gaat die MOSFET niet betrouwbaar uit. Stom dat ik dat niet gezien had.

Ach, we houden elkaar scherp. Ik was eerder al de zenerdiode parallel aan de weerstand vergeten :P
(Of, "het was een principeschema"... O-) )

Op 1 februari 2021 13:34:15 schreef Knutselsmurf2:
(iets in TO-220 ).

Ja, een andere mosfet kan ook, ik wilde je vooral niet opzadelen met een klein ienimini SMD component, vandaar een TO-220 behuizing. (Er loopt hier nauwelijks stroom, dus dat ze makkelijker te koelen zijn speelt niet zo, al helpt "groter zijn" ook voor "warmte afvoeren zonder extra koelblok").

Maar er zijn heel veel geschikte fets, en als het qua ruimte niet uitkomt kan het kleiner ook.

De IRF9520 was gewoon de eerste die ik zo gauw tegen kwam die geschikt was, met marge, en goedkoop genoeg om niet verder te zoeken. (IIRC iets van 50 à 60 cent bij Reichelt).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik ben er zeer blij mee, Lucky Luke en zal hier het resultaat laten zien.
Groeten en nogmaals hartelijk dank.

Omdat de aansluiting van de schakeling opgenomen wordt in de bestaande schakeling die aansluiting ook nog even op papier gezet. Ik wil geen risico lopen dat het niet gaat werken. Geprobeerd de juiste symbolen te gebruiken, om vergissingen te voorkomen.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3dwanNvs_HdOUyU-Twmkv0xJw8FldqKSrU_47gC1KCHk__qH8RQ_Zz5UGV4xgUr8dPNfSJ0PO2bkzRrb8gN-e601W5e7C-pawog79BsZ7bXWU2ONPsbFsIta_phcoIgfdbjCI1DHGHVpaIoqkHGyr1-mw=w680-h475-no?authuser=0
Lijkt wat langdradig te worden, maar ik ben er lekker mee bezig en leer nog steeds. :)

Heren elektro-specialisten, langs deze weg ontzettend bedankt voor jullie gezamenlijke oplossing voor mijn uitdaging. Zonder jullie had ik dit nooit kunnen verzinnen. Het functioneert perfect. De bestaande knipperinstallatie in een andere behuizing gezet en daarbij in de twee 12 volt puls-signalen bij ingebouwd en weer opgenomen in het geheel. Een en ander gefixeerd met warme lijm. De motor kan nu aangemeld worden voor de keuring!!https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3cXHJvNSZXVdO9Fj7B6L-FgUa73yXQkx-dGuEm43McXE97DnvtJP3MoWjPoh4cPCMUII7kFSiHIl22_m63WszUiUkpactTvLb4Dxuf10IwkD95jQA2LI5A2qlb8wSbma2Aq1L_wsKNU4ZZjLWLYvdO7Jw=w800-h533-no?authuser=0

Het ziet er opzich niet verkeerd uit. Maar realiseer wel dat er geen bescherming tegen vocht is én dat smeltlijm geen lang leven beschoren is in de zon (niet omdat het verweert, maar omdat het, je verwacht het niet: smelt)
Persoonlijke ervaring met een werkstukje dat weer losliet omdat door de zon de lijm weer vloeibaar werd.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.