Op 29 januari 2021 18:35:45 schreef RAAF12:
Dat wel wat kort door de bocht, rücksichtlos koppelcondensatoren in buizen apparatuur vernieuwen. Ik zou eerste eventjes meten of die condensator nog goed is. In vele Philips apparaten zitten bijvoorbeeld gele polyestercondensatore
Raaf, ik heb twee versterkers uit deze serie gehad. In deze serie zitten nog geen polyester's. Die kwamen één serie later, in de 'typmachine' modellen el6405, -15 en -25
In de el6411 zitten gewoon nog ouderwetse teercondensatoren in. De koppelcondensatoren moeten vervangen worden want zelfs een 'klein' lek, wat ze zonder uitzondering hebben (ook die met rode markering) veroorzaakt in die toepassing schade.
Daarom heb ik het ook over de koppelcondensatoren, en niet over de ontkoppelcondensatoren, of de boel in de klankregeling etc etc.
Op 29 januari 2021 19:44:39 schreef Ex-fietser:
[...]
Yep mee eens. Nooit zomaar rücksichtslos dingen gaan vervangen. Dat doe je alleen als je eigenlijk redelijk zeker weet dat er problemen zijn met een betreffend component. En dan doe je dat voordat je het apparaat onder spanning brengt. In dit geval is dat al gebeurt zonder dat er rampzalige dingen gebeurt zijn.
1. Niet rucksichtloos, want bekend met de materie.
2. Je weet redelijk zeker dat er problemen mee zijn want die teercondensatoren zijn gewoon slecht geworden, zonder uitzondering. Ik heb er talloze gemeten. De "goede" hebben mij voor de gek gehouden.
Als ontkoppelcondensator of in de klankregeling kan je ze wel laten zitten zonder heel grote risico's, maar als koppelcondensator... Gewoon niet doen.
Er is nu niets gebeurd omdat ie met een lamp in serie stond. Als de buizen dan teveel stroom gaan trekken gaat de lamp gewoon wat meer dissiperen. Maar dat is geen teken/bewijs dat er gehele niets aan de hand is.
Ik heb wel eens een paar teer C's gehad die ik goed heb gekeurd op basis van lekweerstand met megger. >50M keur ik vaak goed.
Maar zodra je er je soldeerbout op zet, of 'm in een warme luchtstroom naar 60 graden verwarmt, zie je direct de lekweerstand een factor 10 kelderen.