Parallel schakelen van Lood en LiFePo accu kan dat?

Ik heb recent een LiFePo accu gekocht met BMS (12V, 100Ah). In mijn boot heb ik momenteel een lood accu staan (12V, 100Ah). Kun je deze accu's parallel schakelen. Ik dacht dat omdat de rustspanning van de LiFePo accu ongeveer 13,2 V is en de druppel laadspanning van de loodaccu ook ongeveer 13,2 V is dat zou moeten kunnen.
Ben geïnteresseerd in jullie mening hierover.

Kan wel, maar is niet wenselijk.

Loodaccu's wil je zo veel mogelijk op 100% houden. LFP juist niet voor een lange levensduur (80% is aanbevolen). Door de lage zelfontlading is opladen en stoppen voldoende, druppelladen hoeft niet. (En kan in theorie zelfs averechts werken)

Als de acculader(s) ook aan reconditioning doen dan is dat funest voor LFP. Dat moet je zoiezo uitschakelen.

Ga je ze dus parallel zetten, dan moet je concessies doen. In de praktijk betekend dat dus de LFP accu op 100% houden en inleveren op de levensduur.

Daarnaast heb je mogelijk nog een probleem met laden: Als een LFP accu leeg is, dan is die, door de lage inwendige weerstand, een stroomzuiper. Waar een loodaccu maar kort met een hoge stroom laad en dan al snel afneemt, kan een LFP accu tot nagenoeg vol met maximale stroom laden.
Leuk, want dat gaat lekker vlot, maar je kabels en dynamo moeten die stroom wel langere tijd leveren!
Een dynamo kan bv prima 80% van zn vermogen leveren voor 10min en daarna zakken (bij lood), en in totaal 5 uur stroom leveren die afneemt. Maar 100% vermogen om een LFP in een uurtje vol te jagen.. Dat gaat een dynamo kosten. De kabelweerstand zal de stroom enigszins beperken, maar dat is naar mijn mening geen echte oplossing voor dit probleem.

Persoonlijk zie ik niet het nut in om een ouwe 100Ah te behouden. Die kun je toch maar 50Ah benutten (max, in de praktijk is 30Ah aan te raden, want echt de 50% ontlading doen vreet levensduur).

Een paar euro meer uitgeven aan een iets zwaardere LFP is een zinniger iets, nog even los van het gewicht en ruimte die je bespaart.

Upgraden naar LFP doe je op 3 manieren
- De binnenbocht: Een drop-in
Lekker makkelijk. Kost wat maar je zet m erin en gaan.
Nadelen: Je laad de LFP verre van optimaal en doet concessies aan de levensduur. In hoeverre dat een probleem is bepaal je zelf: 1000 cycles vs 3000 cycles scheelt een hoop, maar als je 'm 1x per week gebruikt is ook 1000 cycles 'nagenoeg oneindig'. (Daarbij: Een volle cycle doe je zelden, tenzij je m voor de aandrijving gebruikt).

- De elite oplossing
Een drop-in van een premium merk, met een goed BMS, goede accumonitor, goede kabels/connectoren en laadregelaars. Denk dan aan namen als Victron, Blue Sear, Votronic, Schaudt.
Kost $$$$ maar dan heb je het ook super

- De DIY budgetoplossing
Zelf een accu bouwen, BMS configureren en de hele handel maken. Veruit het goedkoopste, maar kennis, tijd en gereedschappen nodig.
Denk dan aan: EVE/Lishen cellen, LTT/DykB/OverkillSolar/Daly BMS, Klauke kabelschoenen, Renogy / ePever laadregelaars enz. Maar dan kun je voor <1000 eur prima een 280Ah LFP bouwen

Alle 3 de opties hebben zo hun pro's en con's: Betrouwbaarheid, veiligheid en kosten varieeren, mede door de gebruikte materialen en vooral manier van monteren.

PS: eerst een accu kopen en dan kijken wat handig is is niet de slimste methode...

Bedankt voor je snelle reactie.
Het idee om de oude te behouden is natuurlijk gewoon zuinigheid.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat een tweede LFP accu een technisch beter oplossing is. Overigens zal ik inderdaad nog het laadprobleem moeten oplossen. De huidige lader heeft overigens geen regeneratie stand (gelukkig) maar heeft wel de gebruikelijke lood fases en is beperkt tot 25 A.

Ik wil de LFP trouwens aan een zonnepaneel lader hangen. Misschien toch beter alleen om die reden al om de accu's gescheiden te houden.

Ben eigenlijk nog aan het uitzoeken of je een aparte LFP lader nodig hebt.

Heb overigens een een DIY LFP met Daly 150 A BMS. Werkt verder prima BMS is volledig in te stellen.

Regel een groot relais of schakelaar zodat je kan omschakelen.Als je op een kwart resterend bent, schakel je om. Enerzijds heb je dan een "reservetank" om mee thuis te komen als je de actieradius verkeerd inschat maar het is niet goed voor de accus (Beide types) om te diep ontladen te worden. De spanningscurve is verschillend. Of je moet dat even goed bestuderen en met een voltmeter werken OF je moet aparte "hoe-vol-is-m'n-accu" systemen maken/kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zat ik ook aan te denken dus denk dat ik dat doe, Schakelaar ertussen dan kan ik ze allebei blijven gebruiken (voorlopig). Ik heb op allebei de accu's SOC dus dat zou moeten lukken. Afschakelen als ze te laag komen.

wat ik me ook nog bedacht is dat de loodaccu mogelijk wat stroom uit de lifepo zou blijven gebruiken als de boel stilstaat. Dat is ECHT ongewenst.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit leek me nu juist een voordeel omdat je LFp batterijen eigenlijk niet vol moet opslaan. Dus als de loodzuur wat stroom afneemt ben jehem langzaam aan het ontladen wat op zich niet erg is aangezien je de LFP's ook weer heel snel kan laden. Mooie is dat de rustspanning van de LFP ongeveer overeenkomt met de druppelspanning van de loodzuur.