Kan wel, maar is niet wenselijk.
Loodaccu's wil je zo veel mogelijk op 100% houden. LFP juist niet voor een lange levensduur (80% is aanbevolen). Door de lage zelfontlading is opladen en stoppen voldoende, druppelladen hoeft niet. (En kan in theorie zelfs averechts werken)
Als de acculader(s) ook aan reconditioning doen dan is dat funest voor LFP. Dat moet je zoiezo uitschakelen.
Ga je ze dus parallel zetten, dan moet je concessies doen. In de praktijk betekend dat dus de LFP accu op 100% houden en inleveren op de levensduur.
Daarnaast heb je mogelijk nog een probleem met laden: Als een LFP accu leeg is, dan is die, door de lage inwendige weerstand, een stroomzuiper. Waar een loodaccu maar kort met een hoge stroom laad en dan al snel afneemt, kan een LFP accu tot nagenoeg vol met maximale stroom laden.
Leuk, want dat gaat lekker vlot, maar je kabels en dynamo moeten die stroom wel langere tijd leveren!
Een dynamo kan bv prima 80% van zn vermogen leveren voor 10min en daarna zakken (bij lood), en in totaal 5 uur stroom leveren die afneemt. Maar 100% vermogen om een LFP in een uurtje vol te jagen.. Dat gaat een dynamo kosten. De kabelweerstand zal de stroom enigszins beperken, maar dat is naar mijn mening geen echte oplossing voor dit probleem.
Persoonlijk zie ik niet het nut in om een ouwe 100Ah te behouden. Die kun je toch maar 50Ah benutten (max, in de praktijk is 30Ah aan te raden, want echt de 50% ontlading doen vreet levensduur).
Een paar euro meer uitgeven aan een iets zwaardere LFP is een zinniger iets, nog even los van het gewicht en ruimte die je bespaart.
Upgraden naar LFP doe je op 3 manieren
- De binnenbocht: Een drop-in
Lekker makkelijk. Kost wat maar je zet m erin en gaan.
Nadelen: Je laad de LFP verre van optimaal en doet concessies aan de levensduur. In hoeverre dat een probleem is bepaal je zelf: 1000 cycles vs 3000 cycles scheelt een hoop, maar als je 'm 1x per week gebruikt is ook 1000 cycles 'nagenoeg oneindig'. (Daarbij: Een volle cycle doe je zelden, tenzij je m voor de aandrijving gebruikt).
- De elite oplossing
Een drop-in van een premium merk, met een goed BMS, goede accumonitor, goede kabels/connectoren en laadregelaars. Denk dan aan namen als Victron, Blue Sear, Votronic, Schaudt.
Kost $$$$ maar dan heb je het ook super
- De DIY budgetoplossing
Zelf een accu bouwen, BMS configureren en de hele handel maken. Veruit het goedkoopste, maar kennis, tijd en gereedschappen nodig.
Denk dan aan: EVE/Lishen cellen, LTT/DykB/OverkillSolar/Daly BMS, Klauke kabelschoenen, Renogy / ePever laadregelaars enz. Maar dan kun je voor <1000 eur prima een 280Ah LFP bouwen
Alle 3 de opties hebben zo hun pro's en con's: Betrouwbaarheid, veiligheid en kosten varieeren, mede door de gebruikte materialen en vooral manier van monteren.
PS: eerst een accu kopen en dan kijken wat handig is is niet de slimste methode...