Configuratie groepenkast

Hallo,

Ik ben op het punt gekomen in mijn verbouwing waar ik de groepenkast moet gaan aanpakken. Nu lees ik op het net allerlei uiteenlopende verhalen over wat moet en niet mag.

Wat is nou de juiste configuratie?

Mijn hoofdaansluiting is 1 x 80 Ampère. Komt niet vaak voor dacht ik, maar misschien was het in de jaren 70 normaal...

Momenteel zit er geen hoofdschakelaar in de kast maar word de fase verdeeld over 2 ALS van 40A per stuk.

1 ALS heeft 4 groepen te voeden en de ander maar 2.

In mijn nieuwe situatie ben ik 15 groepen nodig. Hoeveel ALS moet ik nu plaatsen? 1 per 4 groepen? Is een hoofdschakelaar verplicht?

Bvd voor de reacties

1x 80A lijkt me stug, heb je een foto van de hoofdkast? want de opgetelde maximale stromen van de aardlekken is niet je hoofdvoeding. normaal is 1x 25A voor oude huizen en 1x35A voor huizen van zeg na 1990 normaal. 3 fase 3x25A is ook standaard.

ik zou eens goed meten en kijken wat je nu echt hebt, want dat bepaalt de kastindeling en kosten enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een hoofdschakelaar is tegenwoordig verplicht.
Je mag (officieel) maximaal 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar plaatsen.

Wat dacht je van aardlekautomaten? dat maakt het wel iets duurder, maar is veel beter.
Bij aardsluiting heb je dan maar 1 groep die uitvalt, ipv van 4.

Heb je wel 80 Ampere nodig? daar betaal je ook naar.
Een 35 Amp aansluiting is maandelijks veel voordeliger dan een 80 Ampere.
Ga voor je zelf na of het niet wat minder kan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik ga eens kijken naar die aardlekautomaten. In ieder geval goed om te weten dat de hoofdschakelaar verplicht is en het aantal groepen daarachter 4 is.

Ik heb Enexis gevraagd welke aansluiting ik heb. Ik krijg als antwoord 3x 25 of 1 x 80. En aangezien ik een enkelfase meter heb...

Natuurlijk heb ik ook naar het tarief gekeken en ik betaal geen hoog tarief. 1 x 80 is hetzelfde tarief als 3 x 25.

Edit: een foto heb ik zo niet. De groepenindeling was vanouds als volgt: de "noordzijde" van het huis bestond uit 2 groepen. Boven en beneden apart. Zelfde voor de zuidzijde. De andere 2 groepen waren voor de geiser en voor de wasmachine.

Die laatste 2 zijn nu voor de vaatwasser en een Quooker kraan.
Boven zijn er 2 groepen bijgekomen voor wasmachine en droger.
Mijn studio zit apart en de vijverspullen moeten ook apart achter een groep. Verder komt er nog een tuinhuis en de schuur zit ook apart.
12 groepen + 3 extra voor latere eventuele uitbreidingen/aanpassingen.

Ik weet dus al precies wat ik nodig ben, maar ik wist de goede configuratie niet. In het geval van ALS ben ik er dus 4 nodig en een hoofdschakelaar sowieso.

[Bericht gewijzigd door R-Tronic op zaterdag 30 januari 2021 18:55:00 (44%)

Shiptronic

Overleden

Zelf zou ik over stappen naar 3F

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

15 groepen in alamat uitvoering op 3F is 33 modulen bij elkaar. 27 modulen als je automaten en aardlekjes neemt op 3F. een 13 in dozijn 330x220mm kast is 24 modulen totaal, dus je hebt al 3 rijen nodig. een 330x220 kast en een 220x220 kast of meteen 2x 330x220 kast nemen, kun je ook nog wat extra kwijt, osb, domotica, beltrafo oid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Ik puzzel hier altijd even met modules : https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-i…

Alleen jammer dart je niet zelf de positie mag kiezen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Even gekeken op de site van Enexis. Een aansluiting van 1x80 kennen ze niet. De grootste 1-fase aansluiting is 35A. Daarboven is het altijd een 3-fasen aansluiting.

Wat voor stroomwaarde staat er op je meter?

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zaterdag 30 januari 2021 21:18:06 (13%)

Dan heb je zeker niet goed gekeken:

Dat ze het nu niet meer zo zullen maken, dat zal wel. Maar ik heb toch zeker 1 x 80 A. Op mijn meter staat 230 Volt, enkelfase dus.

je kunt het aan meer dingen zien, je voedingskabel zal nooit een 6mm2 zijn wat standaard is voor 3x 25A, dat zal eerder een 25mm2 of dikker zijn. de meter zelf ( iig een slimme meter ) kan vaak max 80A aan, in tegenstelling tot de oude ferraris meter, die konden maar 10 (30)A aan.

ik heb weleens van een aansluiting vernomen in de bossen in brabant waar men een 1x 63A had aangevraagd, daar kwam elektrische verwarming in. de stuurkast was echter voor 3F gebouwd, omdat die enkel 63A toen ook al zeldzaam was, toen heeft de netbeheerder er toch meteen 3F voeding van gemaakt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de kabel niet opgemeten, maar als ik zou moeten gokken, gok ik zo'n 3,5 tot 4 cm doorsnede inclusief isolatie wat er onderin de hoofdkast gaat.

Op de slimme meter kan ik geen maxiamale stroom vinden helaas. Alleen 230 Volt

Op 31 januari 2021 17:34:16 schreef R-Tronic:
Dan heb je zeker niet goed gekeken:
[bijlage]

Dat ze het nu niet meer zo zullen maken, dat zal wel. Maar ik heb toch zeker 1 x 80 A. Op mijn meter staat 230 Volt, enkelfase dus.

Er staat toch echt t/m 1 x 80A. Dat wilt niet zeggen dat je ook 80A hebt.

Let op dat je voor de aardlekschakelaars de 63Ampere/ 30mA variant neemt, en dus niet zoals gebruikelijk een 40/0.030
Een 40 ampere aardlekschakelaar met een voorzekering van 80 ampere is onveilig.
Of je moet de aardlekschakelaars van 40/0.03A voorzekeren met 35A of 40 ampere.

Er ist wieder da...

Op 31 januari 2021 21:16:25 schreef hobby-ist:
Let op dat je voor de aardlekschakelaars de 63Ampere/ 30mA variant neemt, en dus niet zoals gebruikelijk een 40/0.030
Een 40 ampere aardlekschakelaar met een voorzekering van 80 ampere is onveilig.
Of je moet de aardlekschakelaars van 40/0.03A voorzekeren met 35A of 40 ampere.

dat hoeft niet bij een 3F voeding, als je een 4 polige aardlek neemt, 4 groepen erachter zet van 16A de stuk, 2 op 1 fase samen dus, dan heb je max 32A per fase en mag je dus 40A aardlekken nemen. zou je echter een 2 polig model nemen met 4 groepen erachter heb je aan een 63A model al te weinig..

gezien het maar 1x 80A is kun je niet onder 2 polige 63 of 80A aardlekken uit eigenlijk, miss alamatjes nemen is dan weer interessanter. de bedrading zal 16 of 25mm2 moeten zijn, en dat kun je niet parallel onder een dubbele aderhuls krijgen in de componenten. je zou beter af zijn met een verdeelrailtje..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 31 januari 2021 21:28:40 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ben wel benieuwd wat de invoerkabeldiameter is (/afstand tot de trafo)

Kan ook goed zijn dat je met een 6kA automaat niet wegkomt ivm de hogere kortsluitstromen.

Op 31 januari 2021 19:13:01 schreef R-Tronic:
Op de slimme meter kan ik geen maxiamale stroom vinden helaas. Alleen 230 Volt

Die stroom staat er toch echt op. Meestal in de vorm 10(60)A (voorbeeld).
Ik heb nog nooit een kWh meter gezien zonder stroomwaarde.

Op 31 januari 2021 22:10:50 schreef DJSmiley:
Ben wel benieuwd wat de invoerkabeldiameter is (/afstand tot de trafo)

Kan ook goed zijn dat je met een 6kA automaat niet wegkomt ivm de hogere kortsluitstromen.

pas bij een storing nog gezien dat de hoofdkast uitgefikt was, bedrijfsaansluiting met mespatronen van 80A max, daar kwam een 35 of 50mm kabel binnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ah, kennelijk heb ik weer met een half oog gekeken...

Op de meter staat 0,25 - 5(60)

Maximale stroom door de meter is dus 60A. Dan zal er toch een 35A hoofdzekering zitten en de 60A max is gewoon zodat de meter een eventuele kortsluiting overleeft?

Het getal 60 tussen haakjes geeft de hoogste stroom aan waarbij de meter nog binnen zijn nauwkeurigheidsklasse valt.
Thermisch kan een meter meer hebben, maar dan is de nauwkeurigheid niet meer gegarandeerd.
Als de hoogste meetstroom 60A is, dan mag er geen zekering van 80A voor zitten.

mvdk

Golden Member

In de glastuinbouwgebieden kom je wel eens oude huizen tegen waar ooit de hoofdaansluiting van het bedrijfje in zat. Door de schaalvergroting zijn die bedrijven verdwenen, huisje staat er nog, en heeft z'n 3x80 niet meer nodig.
Dan komt het weleens voor, geen idee wie en op welk niveau dat besloten heeft, dat zo'n aansluiting naar 1x63 of 1x80 werd omgezet. Ben ze zelf tegengekomen. Als er dan een HS zit van 40Amp zit dat dus niet goed. Zoals ik al eerder opgemerkt heb, bij Stedin waren ze dan wel behulpzaam naar de klant toe. Was dan meer omdat de klant van z'n bommetje af wilde. Een keer hebben we toen echt maatwerk geleverd, de oude bitumenkabel laten zitten, en uit een oude onderdelen magazijntje een huisaansluitkast met eindsluiting gescoord. De hoofdkabel was spanningsloos, dus kon dat. In plaats van vulmassa een zakje scotch in de eindsluiting.
Maar weet natuurlijk niet wat er bij topicstarter zit.

Als enexis zegt dat u een hoofdzekering heeft van 80A (blijkbaar, want u had 1-fase), EN uw meter is een 0,25-5 (60) dan is dit wel vreemd.

Ik zou Enexis toch eens thuis uitnodigen om een vast te stellen of de combinatie van hoofdzekering en huidige meter wel correct is...

Verder:
Zoals DJSmiley al zei: met dergelijke dikke kabels is het ook belangrijk om de kortsluitvastheid van de installatie eens na te laten rekenen.
Automaten (aarlekschakelaars en automatische zekeringen)zijn kontakten die bij overbelasting uit elkaar moeten gaan. Bij zeer hoge stromen lukt dat niet meer, en blijven ze kleven. De gevolgen mag u raden.

Met hoge regelmaat hoor en lees ik verhalen van mensen die de meterkast in huis zelf wel even aanpassen, bv na het plaatsen van een zware airo, een kookplaat , zonnepanelen of andere zware apparatuur.
In bijna alle gevallen zijn de voorgestelde aanpassingen onveilig en-of tegen de norm.

Er ist wieder da...

Kun je anders eens een foto plaatsen van de hoofdaansluiting en meter? En de groepenkast met de kap eraf. Volgens mij is het dan al snel te zien wat je binnenkrijgt.

Spanning staat en stroom gaat!

1x80A kan best met 6kA automaten, als je maar niet pal langs de trafo woont, de wijkzekeringen zijn ook nog aanwezig, 80-200A doorgaans.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 1 februari 2021 23:15:42 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer