VLF ontvangst met een buis/geluidskaart.

Hubie

Special Member

Een grote loop maken voor VLF is niet zo moeilijk,voorbeelden zat,heb alleen geen ruimte,alleen op zolder.Op afstand bedienen is geen optie.
Dit: http://www.vlf.it/accardo/vlf_Tube_eng.html lijkt mij wel leuk en goedkoop.Alle onderdelen in huis.Iemand ervaring met deze ontvanger?

Leuk als https://nl.wikipedia.org/wiki/Radiostation_van_Grimeton weer eens in de lucht komt. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 31 januari 2021 02:29:07 (15%)

Volgens mij is die ontvanger bedoeld voor het ontvangen van atmosferische ontladingen en "aardse"(ondergronds) EM velden, het ding begint ook bij 2mHz! Is breedbandig.

Geen ervaring met dit specifieke ding, maar saq is prima te ontvangen met een draadantenne.
Je moet wel zorgen dat je een goede filtering hebt die 50hz en z'n harmonischen onderdrukt. Kan gewoon eem HPF zijn. Deze ontvanger heeft dat niet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ziet er leuk uit. Ik denk alleen dat je wel even moet kijken of je een leerzaam buizen experiment gaat doen omdat je het leuk vind om iets met buizen te gaan doen. Of dat je een serieuze poging gaat doen om die VLF stations te gaan ontvangen.

Buizen op laagspanning zitten in principe ver buiten het werkgebied en halen dan de performance echt niet. Er zijn speciale buizen geweest voor het gebruik met een anode spanning van bijvoorbeeld 22 volt. Alleen waren dat wel heel speciale die daar speciaal voor ontwikkeld waren.

Als je een serieuze poging wil doen moet je de componenten in hun werkgebied gebruiken. Anders bouw je het gewoon voor de lol. waar overigens ook niets mis mee is. En waarschijnlijk werkt ding wel gewoon. Misschien alleen als je erg dicht bij de zender woont? Ik vind ook dat er erg weinig filtering inzit.

Ik zou zeggen, ga het gewoon bouwen en leer. En deel de opgedane ervaringen hier.

;)

Als je een echt spotgoedkoop buisje zoekt voor 12v, haal dan een EBF83. Dat is een autoradiobuisje en kost 4 euro ofzo.
De ecc86 is wat duurder. Ik heb nog niet geprobeerd wat in de praktijk het verschil in prestaties is tussen ecc86 en 82.
Als je nog een ef80 hebt liggen, die werken ook aardig goed. Maar da's geen laagspanningsbuis officieel.

De kunst is om zoveel mogelijk v(a) over te houden als je de boel op 12v laat draaien. Het gebruik van weerstanden in de anode is onhandig. Je hebt wel die weerstand nodig om een audiosignaal uit de stroomwisselingen door de buis te distilleren, maar het best is om te zorgen dat alleen het audiosignaal die weerstand ziet, en de gelijkstroom niet.

Met andere woorden: gebruik een audiotrafo of smoorspoel om te koppelen. Op die manier heb je een impedantie om het signaal over te laten ontstaan, maar weinig DC weerstand zodat de steilheid van de buis zo hoog mogelijk blijft.

Zoals het in het schema staat, werkt het wel, maar ideaal is het niet. Mijn SAQ ontvanger had grofweg 24dB gain uit een hele ecc86, ik ben benieuwd wat je met een ecc82 haalt in deze schakeling.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 31 januari 2021 12:04:20 (53%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

In plaats van een buis kun je ook een paar opamps gebruiken.
Onderstaande schema is van een magnetic field meter, een kleine aanpassing is door IC1C en dan R12 te vervangen door een diode in doorlaat richting naar de inverterende ingang op te nemen.
IC1C is dan veranderd in een piek-detector.
In plaats van een spoel moet er een afgestemde kring of een raam antenne komen en je hebt een VLF ontvanger.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Tidak Ada

Golden Member

Ha Hubie,

Lees je in in het Barkhausen Kurtz effect, 'Anode Swanzstrom' en 'ruimtelading'.
Voor speciale buizen let op buizen die in autoradio's werden gebruikt, vooral Amerikaanse. Die werkten soms op 12V, je had dan geen stroom vretende omvormer nodig.

Ga je over op OpAmps en halfgeleiders, denk dan aan gyrators. Daar dweepte Elektuur in de late jaren 60 mee. Geen spoelen, maar condensatoren en halfgeleiders om een zelfinductie te simuleren.

Groet,
T.A.

PS, ik heb nog wel wat info over ruimteladingsbuizen, Anode Schwanzstrom en Barkhausen Kurtz

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Verkijk je niet op het stroomverbruik van die ruimteladingsbuizen. De meest gangbare (12k5) vreet 6w (da's meer dan een el84 trekt!) aan gloeistroom (tegen 2,1w voor een ecc86) en ook nog eens 85mA (dus ca. 1w) voor het ruimteladingsrooster. Je hebt dan wel een gigantisscche 35mW uitgangsvermogen ter beschikking :+

Er zijn ook nog wat dubbeltetrodes maar die draaien op 24v gloei en zijn bedoeld voor audio-eindtrapjes met een paar honderd milliwatt uitgangsvermogen. Ik heb daar zelf twee van liggen, moet er nog eens wat mee bouwen.

De oude europese A441 is niet meer goed verkrijgbaar.

Als het je om het stroomverbruik gaat, dan ben je beter af met een modern 90v omvormertje en D-buisjes die allemaal heel ruim onder de 1w gloeistroom zitten.
Ze trekken ook amper anodestroom, dus je kan met 5 stuks MN27 batterij (samen 60v) ook 10-20 uur uit de voeten. Die 5 stuks in serie zijn ongeveer even groot als een forse balpen en kan je in een strook papier rollen, en vervolgens tussen twee boutjes klemmen.

Een europees (spanrooster)buisje lijkt me hier meer geschikt. Ech81 = ech83, die zijn beide heel gangbaar. EBF83 is minder gangbaar maar gemakkelijk en goedkoop te krijgen. ECC86 is erg bekend en daar lijdt de prijs onder, maar ook gewoon een prima optie. Al deze buisjes zijn relatief zuinig in the grand scheme of things.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 31 januari 2021 13:40:51 (19%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Op 31 januari 2021 11:05:54 schreef Ex-fietser:
Ziet er leuk uit. Ik denk alleen dat je wel even moet kijken of je een leerzaam buizen experiment gaat doen omdat je het leuk vind om iets met buizen te gaan doen. Of dat je een serieuze poging gaat doen om die VLF stations te gaan ontvangen.

Buizen op laagspanning zitten in principe ver buiten het werkgebied en halen dan de performance echt niet. Er zijn speciale buizen geweest voor het gebruik met een anode spanning van bijvoorbeeld 22 volt. Alleen waren dat wel heel speciale die daar speciaal voor ontwikkeld waren.

Als je een serieuze poging wil doen moet je de componenten in hun werkgebied gebruiken. Anders bouw je het gewoon voor de lol. waar overigens ook niets mis mee is. En waarschijnlijk werkt ding wel gewoon. Misschien alleen als je erg dicht bij de zender woont? Ik vind ook dat er erg weinig filtering inzit.

Ik zou zeggen, ga het gewoon bouwen en leer. En deel de opgedane ervaringen hier.

;)

Percies,
Ik heb een verzameling buizen waar ik niets of weinig meer mee doe.Gitaarversterker AX84 al gemaakt,Maplin Millenium ,ook leuk.
Buizen op een lagere spanning laten werken is ook leuk als het werkt.
burkhard kainka is er een meester in.
https://b-kainka.de/bastel89.htm
Toch eens een keer een audioversterker maken met 4x een PLXXX