Dummyload Batterypack

Ik heb een batterypack van 48volt en 17AH en wil deze testen op hoeveel capaciteit er nog in zit. Op hoeveel ampere kan ik de batterypack het beste testen? 2 ampere, 3ampere? De dummyload is 150wat.

De gemeten capaciteit is afhankelijk van het stroom profiel en de ontlaadspanning waar hij gebruikt zal worden. Dus moet het onder dezelfde omstandigheden gemeten worden. [edit] Of de fabrieks opgave gecontroleerd moet worden, met de omstandigheden welke de fabrikant gebruikt.

Let op, bij sommige cellen kost helemaal leeg trekken een aanzienlijk stuk levensduur, of het kan slechts eenmalig. Overweeg goed hoe ver te gaan.

Sine

Moderator

Als er een BMC tussen zit kan te ver leegtrekken zelfs betekenen dat je het ding niet meer gestart krijgt.

Op 31 januari 2021 10:37:28 schreef Sine:
Als er een BMC tussen zit kan te ver leegtrekken zelfs betekenen dat je het ding niet meer gestart krijgt.

Maar de bms zorgt er toch voor dat deze bij 40volt afkapt?

Dat ligt eraan, er bestaan genoeg accu's waar het bms niet afschakelt maar via communicatie tegen de verbruiker zegt 'afschakelen'

Oa laatste generatie merk accu gereedschap wordt dit op toegepast, dit heeft ook zijn toepassing dat bij een bijna lege, te warme of zelfs te koude accu het vermogen van de machine begrensd wordt om de accu te beschermen zonder de gebruiker plots in de kou te laten staan.

Maar over het algemeen zolang het geen dure merk fietsaccu is zal het wel meevallen maar evengoed de spanning in de gaten houden en indien mogelijk zelf ook een veiligheid cut off voorzien voor het geval dat er toch geen bms zou ingrijpen

Op 31 januari 2021 12:14:07 schreef EL83:
Dat ligt eraan, er bestaan genoeg accu's waar het bms niet afschakelt maar via communicatie tegen de verbruiker zegt 'afschakelen'

Oa laatste generatie merk accu gereedschap wordt dit op toegepast, dit heeft ook zijn toepassing dat bij een bijna lege, te warme of zelfs te koude accu het vermogen van de machine begrensd wordt om de accu te beschermen zonder de gebruiker plots in de kou te laten staan.

Maar over het algemeen zolang het geen dure merk fietsaccu is zal het wel meevallen maar evengoed de spanning in de gaten houden en indien mogelijk zelf ook een veiligheid cut off voorzien voor het geval dat er toch geen bms zou ingrijpen

Dank je!

De dummy load is in te stellen op minimale voltage gelukkig maar hoopte dat de bms ingrijpt. Ik ga testen.

Meetstal met lithium accu kan een "0.5C" wel. In dit geval zou dat dan 8A of ruim 300W zijn....

Jou dummyload kan 150W, dus dat is de beperking. Als het zo'n $20 - 30 dummyload uit china is, dan is het misschien verstandig om niet veel hoger dan 100W te gaan.

Als je denkt dat het BMS bij 40V afschakelt, dan kan je bijvoorbeeld 39V instellen op de dummyload. Dan zie je aan het eind of dat heeft gewerkt, terwijl de accu hopelijk niet te ver ontladen is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 31 januari 2021 12:58:55 schreef rew:
Meetstal met lithium accu kan een "0.5C" wel. In dit geval zou dat dan 8A of ruim 300W zijn....

Jou dummyload kan 150W, dus dat is de beperking. Als het zo'n $20 - 30 dummyload uit china is, dan is het misschien verstandig om niet veel hoger dan 100W te gaan.

Als je denkt dat het BMS bij 40V afschakelt, dan kan je bijvoorbeeld 39V instellen op de dummyload. Dan zie je aan het eind of dat heeft gewerkt, terwijl de accu hopelijk niet te ver ontladen is....

Is idd een dummyload uit china. Bij het testen op 3ampere bleek de accupack al binnen een paar minuten al onder de 40 volt uit te komen en dus grijpt de dummyload in. Mag ik ervan uit gaan dat de batterypack zo goed als dood is (minder als 0.5ampere capaciteit). Wanneer ik de batterypack meet, meet ik wel weer 48volt.

Jep daar lijkt het wel op. De interne weerstand is dus behoorlijk (te!) hoog. Een normale fiets trekt legaal 250W (op de wielen, 300W uit de accu!) En voor korte periodes kan ie daar behoorlijk overheen gaan. Dus dan zou je bijwegrijden direct het BMS in de protectie trekken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/