Kia RIO 2011 vreemde kuren

Tijdens het achteruit rijden sloeg de auto af, en er ging een boel display lampjes aan. Met vriendelijke hulp weer in het parkeervak geduwd.
Bij het drukken op de start knop, kwam er een tikkend geluid (relais ?)
Een paar keer deze oefening gedaan zonder resultaat.
De garage gebeld, die dachten meteen aan de accu ( 10 jaar oud ),
Toen ik nog eens startte om het geluid aan de monteur te laten horen, was alles opeens OK. Ik ben naar huis gereden ( 500 m) en ondertussen op de reset knop gedrukt.
1) Kan het een accu probleem zijn.
2) Heeft iemand dit ook eens meegemaakt.

Guus@Sint-Michielsgestel
maartenbakker

Golden Member

Ik gok op een slecht contact in een zekeringenkast ofzo.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 1 februari 2021 18:53:21 (74%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik hoorde alleen tik, tik , tik in vrij hoog tempo.

Guus@Sint-Michielsgestel
waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vanwaar komt het dat de accu gaar is als ie na een paar minuten weer startte ?
Ik was aan het achteruit rijden toen de motor afsloeg.

Guus@Sint-Michielsgestel

Ik denk eerder een slechte accu klem of de massa kabel die loopt vanaf de accu naar de carrosserie dan door naar het versnellingsbak huis. Vaak breekt hij daar af door het bewegen van het motorblok.
Soms maakt die weer even verbinding en kan je weer starten.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Meten is weten. Raden en gokken kan natuurlijk ook.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 1 februari 2021 19:14:54 schreef Waters:
Vanwaar komt het dat de accu gaar is als ie na een paar minuten weer startte ?
Ik was aan het achteruit rijden toen de motor afsloeg.

koud weer, koude wind, starten en vlak erna afslaan en niet meer de power hebben om te starten door een rot contact in de accu, al vaker gezien. een accu van 10 jaar oud is vragen erom, laat maar eens testen bij de garage, hebben ze een tester voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kan een nieuwe accu kopen, een Bosch of een Varta allebei
103 Euro, welke bevelen jullie aan? Wat zijn jullie ervaringen ?

VARTA D52 60AH AGM START-STOP ACCU SILVER DYNAMIC, 680A, 12V
Bosch S5A05 60Ah AGM Start-stop accu 680A, 12V (0 092 S5A 050)

Guus@Sint-Michielsgestel
maartenbakker

Golden Member

Bij Varta staat er silver in de naam, dat wordt samen met calcium gebruikt om snelladen en een hogere werkspanning zonder extra slijtage mogelijk te maken. Het zou me echter niet verbazen als de beide accu's volkomen identiek zijn.

Het snelle tikken wijst op een te lage spanning om te kunnen starten of een forse overgangsweerstand ergens, dat kan de accu zelf zijn, maar voor 103 euro zou ik eerst even accuklemmen en massaverbindingen nalopen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 1 februari 2021 19:54:47 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

idd, een calcium accu heeft vaak een hogere laadspanning nodig, check eerst wat je nu hebt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik schat wel in dat gezien de aanwezigheid van een start-stopsysteem er origineel ook zo'n soort accu inzat. Ik neem aan dat de vervangende types ook voor dat auto- of accutype zijn aangegeven maar inderdaad ook dat voor de zekerheid nog even bevestigen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De huidige accu is een AGM met start stop.
Ik heb key-less entry

Guus@Sint-Michielsgestel

check eerst of je uberhaupt de accu wel kunt vervangen

Sommige moderne auto's hebben diverse fancy electronica om dingen als start-stop te optimalisere, regeneratief remmen enz. Gevolg is dat zelfs een nieuwe accu dan ingeleerd moet worden (=$$$$)

Wat ik zo snel zie lijkt dat bij die Kia iig niet het geval te zijn.
Alleen start en stop werkt pas later, ding moet zichzelf 'inleren'

https://www.kiaclub.nl/topic/22588-nieuwe-accu-in-mijn-rio/
(Daar zijn ook meerdere Rio gebruikers die die Varta D52 geplaats hebben wat prima werkt)

http://www.kirmanual.com/installation-254.html

ISG (Idle stop & go) system equipped vehicle always use the AGM battery only. If flooded battery has installed, this can potentially lead to engine electrical trouble or ISG system error.
• Replace same capacity of the AGM battery.

• Ensure an AGM battery is fitted.
• In all cases, an AGM battery must be installed and registered in the vehicle for the ISG function to work perfectly.
• The vehicle with the new battery must be placed in the ignition switch OFF and door closed, hood switch OFF state for at least 4 hours.
• ISG system’s stabilization may take 4 hours after new battery installation.
• ISG function is operates about 4 hours later and 2 times cranking by user. But first 25 times, the ISG function can operates regardless of ISG system stability for ISG function operating check.

maartenbakker

Golden Member

Als ik dat zo lees zou die AGM batterij ook best eens zilver of zilver-calcium kunnen zijn dus de vervangers zullen wel kloppen.

Ohja, en als het de originele accu uit 2011 is, dan kan het ook best dat hij een beetje aan het einde van zijn latijn is. Voor een ouderwetse accu is 9 jaar erg lang, voor AGM en/of zilver kan het denk ik wel kloppen.

De enige aanwijzing die twijfel geeft over de oorzaak is dat hij later alsnog (vlot?) startte. Dat zou dan toch weer richting een massa of andere losse verbinding kunnen wijzen.

@testman: da's inderdaad een goeie. Als de spanning / capaciteit inzakt dan schakelt het accumanagement die functie steeds eerder uit, of helemaal niet meer aan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 1 februari 2021 21:20:22 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als de start stop al een tijdje niet meer werkte, is dat je eerste teken dat de accu rot aan het worden was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou eerst de startcapaciteit van de accu (laten) meten en dan beslissen of je de accu vervangt. Zelf gebruik ik zo'n simpel broodrooster

Jacques van Montfort

Op 1 februari 2021 19:51:37 schreef maartenbakker:
dat kan de accu zelf zijn, maar voor 103 euro zou ik eerst even accuklemmen en massaverbindingen nalopen.

10jaar oud, voor 103€ zou ik het risico en de ellende niet willen hebben en gewoon vervangen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

precies, 10 jaar is al ruim wat je normaal haalt met een startaccu, en dat ding begeeft het altijd als het niet uitkomt. klikken, zeker als alles dan ermee kapt is de accu. heb dat pas ook gehad, radio was geheugen kwijt en al. na jumpstart een dikke week weer goed gewerkt, toch vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 1 februari 2021 19:14:54 schreef Waters:
Vanwaar komt het dat de accu gaar is als ie na een paar minuten weer startte ?
Ik was aan het achteruit rijden toen de motor afsloeg.

Door het starten,(koplampen aan) trek je stroom uit de accu en word deze warm, daar door gaat hij het net even iets beter doen, soms voldoende om weer "normaal" te starten.

Was vroeger al een oude truck, koplampen even aan en dan weer starten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heren en dames,
Hartelijk dank voor alle antwoorden.

De massa aansluiting van de accu was OK,
dit komt wel vaak voor by de KIA Venga
De accu had nog 160 van de 640 VA. dus vervangen.
Voor de zekerheid de massa aansluiting opgeschuurd
Start stop deed het meteen bij thuiskomst ( werkte al 4 jaar niet )

Dit item mag dicht

Guus@Sint-Michielsgestel

thanks voor de update. altijd leuk om te horen.
accu idd gaar dus. een normale start accu gaat tussen de 5-8jaar mee.
autos met korte ritten, veel stoppen en starten waarbij de accu nooit echt vol wordt geladen, kunnen het voor die 5jaar al opgeven.

als ik 10jaar hoor... vervangen. want zelf al is ze nog goed, het zal niet lang meer goed gaan. en voor die 103€, dat is 10€/jaar aan investering, of nog geen 1€/maand

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Startstop al 4 jaar niet werkend, was denk ik al de belangrijkste clou. Mooi dat het opgelost is!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

startstop niet werken heb ik vaker gehoord, maar een halfjaar tot 3/4 jaar geenstartstop voor de accu het echt begeeft is meer standaard.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Niet dat je überhaupt wilt dat start-stop werkt, maar dat is een andere discussie ;)