am pll zender

ik vond tijdens het opruimen 2 printjes van de pll gestuurde am-zender volgens het bijgesloten schema. Toen ik er spanning op zette wist ik weer waarom ze lagen te verstoffen. Er komt totaal geen vermogen uit; terwijl ik van andere bouwers lees dat ze 50 - 60 meter bereik hebben. Beide printjes hebben hetzelfde probleem. Als ik ze afstem staat de counter een uur later nog op exact dezelfde frequentie maar met de counter tegen de antennedraad.
Zijn er hier mensen met hetzelfde probleem?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Er komt ook 'geen' vermogen uit: een paar volt uit de 4053.
Als je het uitgangsnetwerkje in resonantie krijgt met je antenne, kom je nog best tientallen meters weg, maar anders niet. Dat is het hele punt, denk ik.

In een van de forten van de Amsterdamse Waterlinie is rechts een radiomuseum, waar we deze zendertjes gebruiken om uit de daar aanwezige oude radio's ook oude muziek en toespraken te laten komen. Dat gaat prima, maar in de linker helft van het fort hoor je echt niets, om van buiten nog maar te zwijgen. Het zijn echt dingetjes voor 'binnen'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op pen 4 van de 4046 moet je een mooie blokgolf van ca 12 Vtt zien.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 2 februari 2021 23:12:24 (12%)

Allereerst bedankt voor de reacties. De antenne aanpassing krijg ik wel in resonantie en hij blijft zo een uur op de frequentie staan. Ik ga vandaag even meten want ik lees reacties van andere bouwers over tientallen meters bereik; dat redt ik niet. Mijn bedoeling is om de oude buizen radio's weer te laten spelen.Wordt vervolgd!

bprosman

Golden Member

Wat ik uit het verhaal lees moet de oscillator toch aardig dicht bij de radio staan.
https://www.jvanschaikconsultancy.nl/download/handleiding.pdf

Hier staat een stukje (onderaan de pagina) om het bereik te vergroten:
https://www.nfor.nl/radioforumservice/index.php?p=artikelen&sub=ar…

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 3 februari 2021 09:46:02 (66%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als bijlage het scoopbeeld. 12v pp en het lijkt op een blokgolf/zaagtand? Ik heb steeds gemeten met m'n counter en op 1cm van de antennedraad was het signaal al weg. Heb nu een draagbare radio gepakt en heb een mooi signaal enkele tientallen meters.
Probleem zit dus niet in de zender maar in m'n counter. Ik ga zoeken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Met dat scoopje is dat een normaal beeld voor een blok van ca. 1,25 MHz. Het gaat zelf immers maar tot 10 MHz @ 3dB.
Op de uitgang van de 4053 meet je onbelast meestal iets van 4 of 5 Vtt (ongemoduleerd). Maar afhankelijk van de antenne kan bij het aansluiten van het antennenetwerk dat nog wat inzakken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
bprosman

Golden Member

Op 3 februari 2021 17:18:34 schreef Frederick E. Terman:
Met dat scoopje is dat een normaal beeld voor een blok van ca. 1,25 MHz. Het gaat zelf immers maar tot 10 MHz @ 3dB.
Op de uitgang van de 4053 meet je onbelast meestal iets van 4 of 5 Vtt (ongemoduleerd). Maar afhankelijk van de antenne kan bij het aansluiten van het antennenetwerk dat nog wat inzakken.

Hoezo FET ?
Komt dat door de belasting ? (scoop en antenne?)
FOsc zou toch gewoon 12V (gevoed met 12V) moeten zijn Vtt vanuit de oscillator en dan (ongemoduleerd) 1:1 door de 4053 komen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Stel, je wilt je MG-zender 100% moduleren met een 1kHz sinus.
De laagste uitgangsspanning van de draaggolf is dan 0Vtt en de hoogste uitgangsspanning is dan 12Vtt. Nu ga je hem niet moduleren. Dan heb je uitsluitende de draaggolf en die spanning zit precies tussen de maximum en minimumwaarde van 100% modulatie in. Dat geeft dus een gemiddelde waarde van 6Vtt. Dan heb je nog een beetje kleine verliezen, dus dan kom je inderdaad op 4 à 5 Vtt uit

code:

100% modulatie
===============
12V -----------------------
         |     |     |
        |||   |||   |||   |
       ||||| ||||| ||||| ||
 6V -----------------------
       ||||| ||||| ||||| ||
        |||   |||   |||   |
         |     |     |
 0V -----------------------


0% modulatie, Alleen draaggolf
==============================
12V -----------------------

 9V -----------------------
       ||||||||||||||||||||
 6V -----------------------
       ||||||||||||||||||||
 3V -----------------------
 
 0V -----------------------