Ventilator draairichting

Beste mededenkers. Een voor mij contra intuïtief gegeven is de draairichting van ventilatoren. Airodynamisch gezien kan ik er geen touw aan vastknopen. Niet dat dat een positief effect op de ventilator zou geven...
Zowat alle merken draaien in dezelfde richting. In de andere richting is het rendement (windkracht) minder. Kan iemand uitleggen welke richting deze ventilator volgens jullie gaat draaien en vooral, waarom?
Linksom of rechtsom? CW of CCW?
Langs de achterkant zit een leegte langs waar hij aanzuigt.
Bijgevoegd een logische afbeelding.
Link site: https://www.natuurkunde.nl/artikelen/2759/loflied-op-de-stofzuiger

Edit: het is hier al enkele dagen kalm. Tijd om de geest wat aan te scherpen.

Ik haat spelfouten. Je verwisselt 2 letters en heel je bericht is geürineerd.

Deze moet naar links draaien, lees hier waarom.

http://www.allaboutairblowers.com/centrifugal-fans-blowers.html

Deze gaat van lage druk naar hoge druk om de weerstand van de stofzak te overbruggen.

LDmicro user.

Idd MGP. Heel interessante link trouwens maar weinig inzichtelijk verklarend. Vind je het ook niet een tegenstelling? Hij blaast lucht naar buiten terwijl hij eigenlijk lucht naar binnen hapt.

Wat er in gaat komt er ook weer uit.
Hoezo tegenstelling?

"tijd" is een interpretatie van een bepaald moment op een bepaalde schaal. Het begin van tijd is ontstaan na het begin van het universum. Buiten het universum bestaat er geen tijd, het is slechts een dimensie.

EricN, heb me hierover ook verbaasd.. En het komt door de versmalling die aan den beginne zit .. Draait de schoep de andere kant op, gebeurt er werkelijk niets. Laat je de fan los draaien,doet deze ook niets..( behalve hoop herrie maken) Deze komt uit een wasdroger met 1 draairichting, als het twee draairichtingen waren waren het rechte schoepen, maar ook met die versmalling gaat het werken, maar dan links/rechtsom. AEG had deze in de eerste Lavatherm versies 5300 etc..

Dit is ook een AEG condensdroger??. Als de draairichting andersom is en de versmalling zat aan andere zijde, had fan het ook weer beter gewerkt...

Hier ook wat rustiger, bezig Miele te overhalen... Schokbrekers in Siemens stijl verrot,koolborstels,lagers, simmerring versleten, vervuild, verkalkt, lagers motor, terugslag klep gegolfd ... heeft vele draaiuren

[Bericht gewijzigd door smd op 5 februari 2021 19:11:54 (15%)]

Hij moet altijd draaien in de richting van de kast (omhulsel).
Net zoals uw tekening, de luchtstroom is naar links, uw ventilator is ook naar links, omdat ze die schoepen wat geplooid hebben om meer druk te maken speelt geen rol.

e:/ maak een andere kast met de luchtstroom naar rechts dan moet de ventilator naar rechts draaien, ongeacht hoe die schoepen staan, dat laatste heeft enkel te maken met het rendement.

[Bericht gewijzigd door MGP op 5 februari 2021 19:23:10 (29%)]

LDmicro user.
Frederick E. Terman

Honourable Member

De lucht zal altijd naar buiten geslingerd worden, welke vorm de bladen ook hebben. Maar vorm en richting van de bladen hangen van de toepassing af (druk vs. volume ('debiet')). In een stofzuiger heb je daarom veel kleine bladen, die naar voren gekromd zijn.
De uitluitrichting is bij 'forward curved' tangentieel (dus in de richting van de raaklijn aan de cirkel); bij 'backward curved' is hij radiaal (dus in de richting van de as weg).

Dit artikel laat het ook wel goed zien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@smd idd. Verbazing. Net wat ik wilde op doelen. Ik kan ook maar uit de opstelling afleiden wat je schrijft en dat beamen maar ik mag er niet te lang naar kijken, naar die "verkeerde" schoepen, want dan blokkeert mijn brein. De tangentiale factor bij deze is wat het verwarrend maakt.

Idd aeg

Gegolfde terugslagklep? Niet vergeten mensen het voldane gevoel te gunnen van een gloednieuw blinkend toestel te bezitten ;-)

[Bericht gewijzigd door EricN op 5 februari 2021 20:05:03 (20%)]

Tsja, nooit eerder gezien dat de terugslagklep zo gegolfd en ingesleten was... Uiterlijk erg knap toestel en zelfs kruis onaangetast...