vraagje over gloeilamp in serie truc

Anoniem

Op 6 februari 2021 12:47:55 schreef vergeten:
[...] Het is niet in de hoofdzaak bedoeld om te voorkomen dat de automaat knalt, maar ter voorkoming van wat je verder hieronder schrijft over dat strijkijzer bijvoorbeeld. :)

[...]Als je met zo'n apparaat even de serielamp ertussen zet en die gaat meteen bijna op volle sterkte branden, weet je zonder schade of er sluiting in zit.
Doet de lamp normaal, even oplichten en dan zwakker branden (bij een SMPS) dan kan je de serielamp overbruggen met een schakelaar, zodat de volle netspanning op het apparaat komt.

Ja, misschien komt het een heel enkele keer wel van pas.
Maar ik zie er bij doorsnee reparaties toch weinig het nut van in om bij elke reparatie eerst uit voorzorg een lamp in serie te schakelen.
Je kunt ook te voorzichtig zijn.
Een radicale kortsluiting in een apparaat komt heel zelden voor.
en als dat het geval is , dan weet je dat al door de beschrijving van de fout en meestal is dat dan ook makkelijk te repareren. Kapotte transfo, gelijkrichter...alvorens terug onder spanning te zetten.
Nee, zo'n serielamp lijkt me leuk, maar zeker geen "need to have" bij reparaties.

vergeten

Golden Member

Ik begin er ook niet staandaard mee, kijk eerst naar de aard van het probleem en dan gaat hij er soms tussen, maar zeker niet altijd.
Mogelijk heb je dat niet goed begrepen. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 7 februari 2021 12:16:44 schreef grotedikken:
[...]
Ja, misschien komt het een heel enkele keer wel van pas.
Maar ik zie er bij doorsnee reparaties toch weinig het nut van in om bij elke reparatie eerst uit voorzorg een lamp in serie te schakelen.

dat kan je dan ook van de scheidingstrafo zeggen. "Ik duw er hem tussen als het nodig is".

in mijn opstelling zitten trafo en lamp er altijd tussen. Nu, als er geen problemen te verwachten zijn met overstroom staat de lampselectie op 500 watt. dan doet die niet echt mee, tenzij het reuzefout gaat.

baat het niet, het schaadt ook niet...

Op 7 februari 2021 00:41:50 schreef vergeten:
Zo zal water altijd nat blijven! :)

Ook als het gasvormig is? ;-)

[Bericht gewijzigd door Roland11 op zondag 7 februari 2021 17:37:16 (16%)

pa3gws

Golden Member

Op 7 februari 2021 12:16:44 schreef grotedikken:
[...]
Kapotte transfo, gelijkrichter...alvorens terug onder spanning te zetten.
Nee, zo'n serielamp lijkt me leuk, maar zeker geen "need to have" bij reparaties.

In een dergelijk geval inderdaad niet nodig.
Maar van bijv. een versterker waarvan de eindtorren in sluiting liggen ga je die natuurlijk vervangen.
Maar soms zit de oorzaak van het opblazen van die torren ergens anders in die amp.
Dus kunnen de nieuwe torren direct weer gaan hemelen met een lamp in serie voorkom je dat en kan je ongestraft meten zonder rookwolken. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
vergeten

Golden Member

Op 7 februari 2021 17:37:07 schreef Roland11:
[...]Ook als het gasvormig is? ;-)

Dan is het geen water meer maar gas, dat is een heel andere aggregatietoestand van water. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Sorry dat ik nog niet geantwoord had. Het is nogal chaotisch bij mij. En het lijkt dat heel vaak als ik een projectje wil doen, iets wil oppakken er ineens extra chaos op mijn pad komt. |:(
Ik was dit topic even vergeten. Maar vandaag eens met mijn broer gebabbeld erover. We maken samen een projectje van. Hij heeft veel meer verstand van hout en alle materialen ervoor.
Het is ook leuk omdat samen te doen, hij weet in deze lastige tijd niet altijd wat te doen.
Vandaag gekeken in de hout afvalbak bij de gammel, vriendelijke mensen hier, en wat gevonden om te hergebruiken (ook nog wat hout om een vogelvoeder huisje te maken, misschien bouw ik er wel wat led verlichting in met oude zonnecellen va defecte zonnecellampen ;) )
I.v.m. of halogeenlampen ook mogen, ik heb hier die vraag al eens eerder gesteld en toen werd er gezegd dat het ook kon.
Ik heb ook nog bij opruimen enkele nos gloeilampen gevonden. 2x 25w en 1x 40w.
Het idee van kris om het in een kastje te maken maar met een 7w lampje erbuiten is ook wel een idee. Ik ga eens nadenken hoe ik het ga maken. Ik ben blij met alle voorbeelden van jullie bouwsels, dat geeft inspiratie en is leuk om te zien. ;)
Ik ga gewoon eens iets proberen met wat ik heb liggen en we zien. Ik kan altijd nog een tweede versie maken.
Wel eerst nog alles bij een zoeken, ik ga het moeten doen met wat ik nog heb liggen en of kan vinden voor weinig geld. Het kan nu helaas alleen low budget. Maar dat is ook wel een leuke uitdaging :) Ik heb al hout, fittingen, installatiedraad maar waar heb die wdc en opbouw schakelaar ook al weer gelaten?
Maar een tweepolige wipschakelaar zou ook kunnen. dat is natuurlijk veel veiliger dan enkelpolig schakelen zoals hier al terecht opgemerkt werd. Het is goed dat het werd gezegd voor iemand die dit topic later leest en niet wist. Ik wist het gelukkig wel.
De gedachtegang om evt een kacheltje erbij te kunnen schakelen is omdat ik ook wat huishoudelijk materiaal wil gaan testen en repareren voor een lokaal goed doel. Die zitten te springen om huishoud electronica. (kort gezegd, ze helpen mensen in nood met huisraad) Dus als ik een extra wdc in serie met de lampen zet kan ik als ik veel watt nodig heb gemakkelijk extra schakelen.
En zo'n kacheltje is toch eigenlijk niets meer dan een weerstandsdraad met een motor? Een fohn maar dan groter ;)
Of zie ik dat verkeerd?
halogeen staafjes met flink wattage kan ook. Ik heb misschien nog wel 2 oude bouwlampen op halogeen liggen die als nodig is extra geschakeld kunnen worden.
De reden dat ik zo'n kastje wil maken is zoals hier al word gezegd puur om even te testen, als extra beveiliging maar ook als indicatie, he daar zit kortsluiting in. Niet om continu te gebruiken bij testen. Ook niet om als de boel aanstaat erin te gaan lopen meten.
Precies zoals vergeten het beschrijft, kan het zelf niet beter doen ;)
@gd, ik heb vaak apparaten waarvan ik niets weet. Ik onderzoek altijd eerst visueel of ik iets zie, dan een hoop meten zonder de boel onder spanning te zetten. Pas daarna gaat hij onder spanning.

Kruimel

Golden Member

Het maakt uit wat je repareert, zelf ben ik het meest bezig met audioversterkers en misschien eens een geschakelde voeding. Het voordeel is dan dat je helemaal niets zwaars nodig hebt om ze te testen, bouwlampen en verwarmingselementen zijn IMHO totale onzin. Er vloeit een inschakelstroom, en daarna een kleine ruststroom, en dat is het dan. Dan ga je meten of de kritische spanningen opkomen en met die informatie zoek je verder. Als het zichzelf dan niet opblaast kan je de lamp er toch wel tussenuit halen voor verdere tests.

In dit filmpje wordt een 600W voeding gestart via een 100W lamp en dat geeft alleen een kort flitsje: 12V 50A 600W power supply - (re)winding the transformer (vanaf 18:50). Testen doe je sowieso niet meteen met volle last, dus dat is geen issue. Hetzelfde geldt voor een audioversterker, waar je een klein flitsje krijgt bij het opladen van de bufferelco's. De energie die in de ruststroom gaat zitten is maar een paar Watt. Volle last testen doe pas in een veel later stadium.

Eigenlijk zou ik zo snel geen enkel apparaat weten waarvoor je een zwaardere lamp nodig zou hebben. Er is echt niet zo veel spul dat bij het opkomen van de netspanning meteen de grote verbruikers inschakelen: dingen als wasmachines en magnetrons schakelen de verbruikers pas in als de bestuur-elektronica op spanning is, en zelfs dan niet zomaar. Je zal in je eigen omstandigheden moeten bepalen voor welke belastingen je een complexe oplossing verwacht nodig te hebben, maar ik vermoed dat je met een 60W gloeilamp 95% van de situaties kan dekken.

Semtexx

Golden Member

Op 16 februari 2021 15:42:56 schreef Kruimel:
Het maakt uit wat je repareert, zelf ben ik het meest bezig met audioversterkers en misschien eens een geschakelde voeding..... Je zal in je eigen omstandigheden moeten bepalen voor welke belastingen je een complexe oplossing verwacht nodig te hebben, maar ik vermoed dat je met een 60W gloeilamp 95% van de situaties kan dekken.

Helemaal mee eens. Ik test ook niet meer zonder. Sommige onderdelen vervangen kost veel tijd en het onder het motto "voorkomen is beter dan genezen" zet ik er altijd de serielamp voor het eerste tussen.

Bij versterkers is 60W inderdaad meer dan genoeg; sommige zwaardere types (Onkyo, Denon) met een standby voeding vliegen terug in standby bij het inschakelen als de lamp ertussen zit. Daarvoor heb ik nog een 100W of een 150W lamp. Té voorzichtig? Misschien. Maar voor mij werkt het prima; ik ben geen professional maar meer van het niveau hobbyist.

RAAF12

Golden Member

Op 6 februari 2021 12:24:14 schreef Hubie:
@vergeten,Ah,vandaar.
Vroeger ook wel eens een TV opengeschroefd maar ben als de dood voor HSP.
;-) De PTC was of een zwart blokje of een rond lichtblauw tonnetje.

Drie aansluitingen, er zitten twee PTC's in die thermisch gekoppeld zijn. De andere warme PTC zorgt ervoor dat na het degaussen de serie PTC niet afkoelt.

Dankjewel voor je duidelijk uitleg kruimel.
Het meeste wat ik zal testen zal ook niet veel nodig hebben.
Maar hoe zit het met dingen als stofzuigers, haardrogers, electrische kacheltjes?
Dat verbruikt ineens wel veel stroom.
En hoe kies je de juiste wattage?
Je moet na opgenomen stroom letten denk ik toch? Stel bv neem een 12v 4a voeding. Wat neem ik dan als lamp?

Kruimel

Golden Member

Lastig te zeggen omdat ik het niet genoeg doe om een patroon te kunnen beschrijven. Dit is wat mijn onderbuik er over zegt:

  • De lamp gebruik je om de energie die je bij een eventuele kortsluiting in je schakeling dumpt te verkleinen en heeft geen speciale afstemming nodig. De spanningsval moet voldoende klein blijven om het apparaat in elk geval stand-by te kunnen draaien en de maximale stroom moet klein genoeg blijven om nog metingen te kunnen doen in het kortgesloten apparaat zonder koperbanen weg te smelten. Dit is best een groot bereik;
  • Stofzuigers, koelkasten en vergelijkbare mechanische apparaten met een grote aanloopstroom hebben niets aan een serielamp (in tegendeel). Die zijn stuk of ze zijn het niet, en je "redt" geen motoren door de gloeilamptruc, en in het geval van een koelkast betwijfel ik of je een compressor die niet tegen netspanning kan nog kan repareren. Bij een defecte stofzuiger is het vaak zonder hem aan te sluiten wel te zien waar het mis is gegaan door gewoon te kijken;
  • In defecte apparaten met een verwarmingselement zal je waarschijnlijk toch het element moeten ontkoppelen en met de weerstandsmeter aan de slag, geen lamp nodig. Het aantal problemen dat je kan hebben is niet zo groot: de (eventuele) motor en het element kunnen beide open of kortgesloten zijn. Is dat geen van vieren het geval dan is je apparaat niet stuk :);
  • Vermogen afstemmen is niet of nauwelijks nodig, je moet gewoon zorgen dat (voornamelijk) de afvlakelco's zijn geladen en de schakeling niet meteen weer afvalt als hij wat probeert te doen. Wat Semtexx noemt kan natuurlijk: een stand-by schakeling die bijvoorbeeld een grote transformator in probeert te schakelen met een lamp in serie zou best wel eens zelf uit kunnen vallen door het wegvallen van diens eigen voeding, maar dan hebben we het wat mij betreft al over de 5% van de gevallen, en kan je best al wat analyse doen voor je de hoofdtransformator inschakelt.

Houd er rekening mee dat de gloeilamptruc geen zaligmakende oplossing is voor alles: defecte apparaten worden er niet spontaan heel van. Als vuistregel zou ik er van uit gaan dat het helpt bij schakelingen met halfgeleiders, en dan ook voornamelijk nadat je al een herstelling hebt gedaan.

Kruimel

Golden Member

Op 5 februari 2021 23:28:20 schreef Tidak Ada:
Ik meen te herinneren dat er hier al meermaals gezegd is dat Halogeenlampen niet geschikt zijn voor dit doel. Ze hebben een zeer hoge inrush stroom en dat wil je juist niet.

Net even de koude weerstand gemeten van een ouderwetse 40W E14 bol en een 40W GU10 spot, en het resultaat is 100Ω voor de 40W bol en 90Ω voor de halogeenspot. Het verschil is dus (in dit geval) niet heel groot en als het meermaals gezegd is, is het wat mij betreft meermaals onzin geweest. :)

Op 6 februari 2021 13:33:32 schreef Twan1983:
Toch ook mijn serielamp behuizing even tonen (zonder lamp toen ik de foto's maakte):

Dit toont meteen de grootste ontwerpfout van ons electrische systeem:
Zonder meetapparatuur kun je niet weten wat de 0 en de fase is.
Echt waardeloos en kan gevaarlijk zijn. Ik snap nog steeds niet waarom ze het zo hebben ontworpen.

Kruimel

Golden Member

Waarschijnlijk omdat er ook 220/127V netten waren toen, in Nederland zijn die er naar mijn weten niet meer, maar in België bijvoorbeeld wel. Ik vind het niet zo een grote issue, je moet je ervan bewust zijn als je aan het systeem werkt. Voor een serielamp maakt het IMHO weinig uit of hij in de fase of de neutraal zit tenzij je een kortsluiting naar aarde verwacht op een plek zonder aardlekschakelaar. Meestal vind je die problemen wel met een multimeter voor je inschakelt en ik beschouw het onbelangerijk. In het geval van een aardlek zal een gloeilamp ook niet hetgeen zijn dat je redt van een potentieel dodelijke schok trouwens, volgens mij ga je het verschil niet voelen.

Op 17 februari 2021 20:51:07 schreef Nisei:
[...]
Dit toont meteen de grootste ontwerpfout van ons electrische systeem:
Zonder meetapparatuur kun je niet weten wat de 0 en de fase is.
Echt waardeloos en kan gevaarlijk zijn. Ik snap nog steeds niet waarom ze het zo hebben ontworpen.

In welke omstandigheden zou dit gevaar opleveren?

Nu beschouw ik beide contacten van een contactdoos als gevaarlijk en zal ik pas iets aanraken als ik zeker weet dat het we veilig is.
En apparaten met een stekker kunnen zowel F-N als N-F aangesloten worden.

Ja zo veilig is die nul niet, sluiting naar aarde en ALS gaat er uit, onderbreking en volle spanning staat er op.
Ook een aarde niet trouwens, kreeg een flinke klap van een blanke aarddraad die ik weg wilde halen in een werkplaats want de oude kast was weg en de nieuwe voeding voor de nieuwe kast bracht aarde mee.
Bleek er een lampje gemaakt vanaf een fase van een andere onderverdeing naar de aarde van de gesloopte kast.

Aparaten met een enkelpolige schakelaar: er kan 230 op je apparaat blijven staan
Een interne zekering die doorslaat: er kan nog steeds 230 op staan
Voorbeeld: ik heb hier een moderne Ikea staande vloerlamp staan.
Daarop zitten 3 reflectors met elk een enkelpolige schakelaar. Als er geen lamp in een fitting zit blijft er, afhankelijk van hoe je de stekker in het stopcontact hebt gestoken, gewoon 230 op de fitting staan ook al staat de schakelaar in de uit-stand. Ik vind dat dat gewoon niet moet kunnen.
Met a-symmetrische stekkers en stopcontacten en regels welke contacten 0 en fase moeten zijn heb je dat niet.

Op 18 februari 2021 11:22:08 schreef rwk:
Ja zo veilig is die nul niet, sluiting naar aarde en ALS gaat er uit, onderbreking en volle spanning staat er op.
Ook een aarde niet trouwens, kreeg een flinke klap van een blanke aarddraad die ik weg wilde halen in een werkplaats want de oude kast was weg en de nieuwe voeding voor de nieuwe kast bracht aarde mee.
Bleek er een lampje gemaakt vanaf een fase van een andere onderverdeing naar de aarde van de gesloopte kast.

Ja als er ondeugdelijk aan is gerommeld is uiteraard niks veilig.
Maar ik ga uit van een situatie waarin alles naar behoren werkt. En dan vind ik onze stekkers en stopcontacten niet ideaal.

Een elektricien komt pas als alles niet naar behoren werkt.

Kruimel

Golden Member

@Nisei: Op zich ben ik wel een voorstander van het verplichten van dubbelpolig schakelen, want dat is wat mij betreft de oorzaak van het probleem dat je beschrijft. Alles vanaf de stekker zou je als potentieel fase moeten herkennen. Overigens vind ik het wel raar om aan een apparaat te werken met de stekker er in. Het hele voordeel van een stekker is dat je hem kan ontkoppelen. Ook zijn het de E27 fittingen die hier het echte probleem zijn, want daar past je vinger in, maar ja, die zijn ook al meer dan 100 jaar geleden bedacht.

Ons elektrische normen zijn verder ook verre van zaligmakend, wat mij betreft doen ze eens een fatsoenlijke revisie van de normen met incorporatie van 'best practices' van andere landen. Een stukje deregulering om te zorgen dat niet elke reparatie/aanpassing gekeurd moet worden door een dure pennenlikker en een hoofdstuk in de schoolboeken zodat niet elke Jan met de korte achternaam zijn vinger in een lampfitting steekt.

Bedankt weer voor alle nuttige informatie.
Ik ga het als indicatie gebruiken, niet om er aan te meten als hij nog in serie met de lamp hangt! Als ik zie dat de lamp fel brand dan weet ik, nu moet ik op zoek naar een kortsluiting. Geeft de lamp weinig licht dan weet ik, nu durf ik hem zonder lamp in serie te proberen in stopcontact te steken.
Meten onder spanning wil ik zo min mogelijk doen maar soms ontkom je er niet aan natuurlijk. Maar eerst altijd zoveel mogelijk voor aansluiten meten zonder spanning erop voordat hij met de serielamp wordt aangesloten. Ik heb ondertussen ook een dubbelpollige schakelaar gevonden en ga die gebruiken ivm de zekerheid. En het is er een met een lampje in, extra indicatie.
Ik zie het zeker niet als zaligmakend iets, puur als een extra hulpmiddel. Repareren zul je toch echt zelf moeten doen, daar helpt een lamp niet bij (behalve bij willie wortel natuurlijk ;) )
En kruimel, ook merci voor de meting aan halogeen en gewone lamp.
Ivm fase en 0, als ik een stekker en stopcontact met pinaarde neem en sluit hem aan volgens de regels dan weet ik het toch wel? Die kan er maar op een manier in. Enfin, ik weet het in ieder geval zeker in het kastje zelf. Daarna is het afhankelijk van wat ik aansluit. Is het ongeaard dan weet ik het niet. Ik twijfel echter nog of ik pin of randaarde ga gebruiken bij de wdc omdat ik ook enkele apparaten kan tegenkomen met alleen randaarde en die niet beide standaarden ondersteund.
ivm 127v, waarschijnlijk gaan we dan offtopic maar bestaat dat nog in belgie? Of bestaat het mogelijk nog in oude installaties?
Ik zag vandaag toevallig een filmpje over japan waar beide netten nog bestaan maar niet naast elkaar. een gedeelte gebruikt 220, een andere 127
Ondertussen meet ik ook voordat ik apparaat aansluit of er sluiting tussen aarde en l of n zit. Na mijn "blunder" met de stekkerdoos laatst is er dat weer ingeprent ;)
Gelukkig ben ik niet zo stom om mijn vinger in een fitting/socket (wil een vlaming mij de juiste spelling geven aub :+ ) te steken

Kruimel

Golden Member

Volgens mij zijn er geen dwingende regels voor stekkers met een pinaarde, en loop je het risico dat je dan alsnog ergens in een huis zit dat over twee fasen aangesloten is. Ik kan me ook niet voorstellen dat je aan de apparaatkant er van uit kan gaan dat het klopt om die reden.

Het zal ook wel uitstervende zijn, want anno 2021 heeft het geen voordelen. Al het draad dat je nu kan krijgen kan je zo ver ik weet zonder modificatie gebruiken in 400/230V systemen, en dan verspil je gewoon transmissiecapaciteit door systemen op 230/133V te draaien. Bestaande probleemloze systemen hoeven natuurlijk niet verwijderd te worden.

Anderzijds heb ik nog geen situatie gehad waarin het uitmaakt om eerlijk te zijn. Nooit heb ik mijn vinger met een gerust hart in een schakeling gestoken in de wetenschap dat het de fase was die onderbroken was via de enkelpolige schakelaar. Gewoon de stekker er uit trekken en je hoeft het je niet af te vragen.

Wat betreft Japan denk ik dat je fout geïnformeerd bent, want ze draaiend daar naar mijn weten op 100V~, maar hun landelijk net is opgedeeld in 50 en 60Hz, wat heel apart is. Misschien hebben ze een aparte spanning voor zwaardere apparaten, dat zou ik niet weten.

PS Ik heb ook in Vlaanderen gewoond, maar nooit de nood gevoeld het dialect over te nemen. Ik klink dan alsof ik gek ben, en ze gaan het toch wel aan me horen... ;)

Kruimel, je hebt gelijk. Ik was in de war met iets anders wat ik vandaag ook gelezen had ivm electriciteit netwerken in andere landen. Japan heeft inderdaad 50 en 60hz
De stekker eruit is natuurlijk altijd het beste oplossing. Dat doe ik ook altijd tenzij ik echt onder spanning moet meten. Ik heb wel schrik voor een schok.
Wat betreft Vlaams, ik heb altijd vlak aan de grens gewoond. Verder waren mijn over groot ouders Belgisch. Gevlucht in wo 1 naar Nederland zoals zo'n miljoen Belgen in die tijd. En ze zijn blijven hangen in Nederland. Enfin, dat is het verhaal.
Ik neem gewoon veel Vlaamse woorden over nu ik in België verblijf, dat gaat automatisch bij mij ;) . Maar natuurlijk horen ze altijd dat ik een Nederlander ben. De meeste Vlamingen zeggen Hollander. Maar dat moet ik altijd corrigeren, ik ben Brabander. Hollanders zijn van boven de rivieren (of open riolen zoals men regelmatig pleegt te zeggen in Brabant :+ )
Het is soms lastig uit te leggen dat Nederland echt verschillen heeft qua cultuur. De typische cliche "Hollander" die ze kennen komt meestal ook echt van boven de rivieren. Brabanders, Limburgers en Zeeuwen zijn weer een ander soort, andere cultuur. We zijn niet allemaal zo direct, brutaal en gierig zoals cliché dat er heerst. Maar dat is ook gewoon historisch zo gegroeid. Onder de rivieren waren het meestal katholieke. Net als Vlaanderen. Erboven meestal gereformeerde, protestants, hervormd. En dat heeft toch echt wel invloed gehad op de cultuur.

Op 18 februari 2021 13:02:03 schreef Kruimel:
Overigens vind ik het wel raar om aan een apparaat te werken met de stekker er in. Het hele voordeel van een stekker is dat je hem kan ontkoppelen.

Oh maar dat ga ik natuurlijk ook niet doen :)
Maar ja, het kan per ongeluk gebeuren. En dan zou je kunnen zeggen, eigen schuld, maar het had voorkomen kunnen worden als die enkelpolige schakelaar de fase had onderbroken ipv de 0.
Lampenfittingen zijn idd ook niet meer van deze tijd. Je kan wel van die draai-afsluitkapjes in je stopcontacten plaatsen zodat kleine kinderen er niks in kunnen stoppen maar draai een lamp uit een fitting, steek je vinger er in en je krijgt de volle lading.