GBS beter als GES?

Ik heb geprobeerd een GES HF versterker te bouwen met een BFY50 of een 2N2219, het voorhanden signaal van 1Vp.p. over 50 ohm wilde ik versterken. De hoogste frequentie is 7MHz, de laagste 3MHz.
Een GES schakeling hierachter met in de collector belasting een 200 ohm naar 50 ohm breedband transformator gebruikte ik.
Het signaal moet daarbij zo weinig als mogelijk vervorming hebben; een onvervormde sinus en die daarbij zo hoog mogelijke amplitude heeft.
Een eerste poging daartoe gaf slechts weinig versterking, ik behaalde slechts een paar volt over 50 ohm.

Bovendien bleek de sinus niet vrij van vervorming, zo waren er afgeplatte toppen en andere vervormingen van de sinus, zodat de sinus geen sinus maar een vervormde sinus was.
Dit probeerde ik weer op te lossen met een extra laagdoorlaat filter, die er weer een nette sinus van maakte.

In de veronderstelling dat dit beter kon heb ik een GBS geprobeerd en dit bleek een groot succes.
Van vervorming van de sinus was nu helemaal geen sprake meer van, de spanning versterking was maar liefst 7 tot 8 maal.
Bij 1 Volt p.p. kwam er maximaal 14Vp.p. uit, nu versterk ik een dubbelzijband gemoduleerd signaal, welke een maximale uitgangsamplitude heeft van 2Vp.p., dat geeft 14Vp.p. op de uitgang. Het is belangrijk dat de versterker zo linieair als mogelijk werkt. Aan die voorwaarde kan een GES niet voldoen; er is teveel vervorming.

Op de uitgang van de GBS versterker gebruik ik een 4:1 breedband transformator.
Een nadeel is dat de uitgang van de GBS niet met 50 ohm belast kan worden maar met 200 ohm.
Met een andere transformatie verhouding van de breedband transformator van 800 naar 50 ohm krijg ik een indeuking in de piek van de sinus.
Met een 4:1 breedband transformator heb ik hier geen last van.

Ondanks dit vind ik een GBS veel beter versterken in het lineaire gebied als dat van een GES.
Wordt vervolgd...

Telefunken Sender Systeme Berlin
blackdog

Golden Member

Hi Martin V, :-)

Het voordeel van de "geaarde basis schakeling" is dat de basis die dan voor HF aan massa ligt, is dat er meer versterking/bandbreedte beschikbaar is.
Je heb dan bijna geen last van b.v. de capaciteiten tussen de collector en de basis.

Je zal een keuze moeten maken tussen de gebruikte collector stroom, trafo verhoudigen an de ingang van de transistor en ana de uitgang van de transistor.
Veel gain met een grote amplitude en lage vervorming is een beetje veel om het allemaal tegelijk te willen, vooral van een simpele schakeling.

Kijk een bij de volgende link, moet je wel een ringkerntje wikkelen, maar dan ka nje zeer goede resultaten behalen:
http://www.ko4bb.com/getsimple/index.php?id=low-noise-high-reverse-iso…

En dan deze opamps, zeer goed toepasbaar voor de HF banden:
AD811
LT1210
LT1206

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Blackdog,

Dat zal vermoedelijk de reden zijn waarvoor een geaarde basis schakeling beter presteert als een geaarde emitter schakeling.
Een probleem is dat ik een dubbelzijband modulator gebruik voor de modulatie van het HF signaal.
Het probleem is dat er veel minder uitkomt als wat ik er in doe.
Het signaaltje wat er uitkomt is slechts een paar honderd millivolt over 50 ohm, dat moet flink versterkt worden.
Dat doe ik met een tweetraps GES versterker.
Maar een opamp of MMIC versterker is eigenlijk daar veel geschikter voor.
Maar wat ik gebouwd heb wil ik niet vervagen door een ander systeem, het probleem is dat ik daarvoor een compleet andere printplaat voor moet maken, wat veel werk is.
Ik zal de door jou genoemde opamps bestuderen en hartelijk dank voor de reacte.
groet van Martin

Telefunken Sender Systeme Berlin

Chris Trask heeft wat "augmented" versterkers gepubliceerd.
Misschien interessant om eens naar te kijken.

Ha Martin V,

Even mee gelezen wel opletten met die ( CBC ) GBS de impedantie aan de ingang is heel laag < 10 Ω over het algemeen.... dus aansturen met een hele lage impedantie vele malen kleiner als 50 Ω :S
De versterking t.o.z van een GES is zo'n 6 dB lager.
Ga je de versterker aan de ingang gebruiken of achter je laatste opmerking de mixer.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.