Druppellader: hoe gebruiken

In mijn bus heb ik een druppellader. Veel meer weet ik er eigenlijk niet van.
- Kan ik deze inbouwen en continu aan de accu's laten hangen?
- Indien wel, kan het problemen geven als ik de bus start ondertussen hij aan 230 hangt?

Dat kan zonder problemen blijven hangen zonder schade. Maar waarom zou je starten terwijl hij druppellaad? Anyway het lijkt me geen goed idee om te starten terwijl je lader er nog aanhangt. Je startmotor trekt enkele honderd ampere, en dat kan die lader zeker niet aan lijkt me.

Hoewel de stroom beperkt blijft, is het moment van starten een kortsluiting voor de lader. Sommige hebben daar geen problemen mee, andere gaan misschien wel stuk of blazen een zekering in het snoer op.

In elk geval een lader is daar niet voor gemaakt om dan ook te starten, dus doe het liever niet.

Maak gewoon een snelkoppeling die vast aan je accu blijft. Bij veel opladers zit er standaard in het snoer een koppeling die je aan je accu vast zet, en je dan ook snel kan losmaken.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
pa3gws

Golden Member

Of een relais die zodra het contact aangaat de lader los koppelt van de accu.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Of je trekt gewoon effe het snoer uit het stopcontact voor je start...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 7 februari 2021 18:49:07 schreef CrossFireX:
Dat kan zonder problemen blijven hangen zonder schade. Maar waarom zou je starten terwijl hij druppellaad? Anyway het lijkt me geen goed idee om te starten terwijl je lader er nog aanhangt. Je startmotor trekt enkele honderd ampere, en dat kan die lader zeker niet aan lijkt me.

Hoewel de stroom beperkt blijft, is het moment van starten een kortsluiting voor de lader. Sommige hebben daar geen problemen mee, andere gaan misschien wel stuk of blazen een zekering in het snoer op.

In elk geval een lader is daar niet voor gemaakt om dan ook te starten, dus doe het liever niet.

Maak gewoon een snelkoppeling die vast aan je accu blijft. Bij veel opladers zit er standaard in het snoer een koppeling die je aan je accu vast zet, en je dan ook snel kan losmaken.

Hier versta ik uw antwoord op 2 manieren, enerzijds mag ik de lader gewoon laten hangen (maar niet op het lichtnet), anderzijds koppel ik hem best los via een snelkoppeling.

Je mag hem aan het lichtnet laten hangen om te laden zolang je wil zonder probleem.

Er zijn laders waarvan in het snoer een koppeling zit, die je enerzijds vast maakt aan de accu en zo blijft. Wil je starten of wegrijden dan maak je die snelkoppeling gewoon los. Alles blijft zoals het was.

Kom je terug of na de start, maak je weer de snelkoppeling vast en de lader begint weer met druppelladen.
Op die manier moet je nooit meer met klemmen of draden aan de accu zijn, en kan je de lader snel even afkoppelen.

Dit is wat ik bedoel.
Wil je gewoon even starten om de motor effe te laten draaien, trek dan simpelweg de stekker uit het stopcontact, dat zal het simpelste zijn.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 7 februari 2021 19:46:42 (11%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.