WFM stereo signaal uit ICOM IC-R8500

Blue Sky

Cableguy

Op 15 februari 2021 22:08:26 schreef electron920:Dus ik wacht even af of @TS die IC heeft zo niet dan is een moderner ontwerpje op zijn plaats denk ik :D

Groet,
Henk.

Heb je een ontwerp liggen of maak je die zelf? ik sta zeker open voor een modernere schakeling, misschien met een mogelijkheid voor RDS.

Waar rook is, is stroom

Ha Blue Sky,

Gisteren nog twee dozen bekeken nog meer toko maar ook neosid de laatste zijn lege spoellichamen met kapje en diverse kernen ferriet, aluminium, messing !
Ik heb diverse KANK TKANK gevonden maar niet die van jou 40 uH voor 5 MHz maar ik ga volgende week nog verder kijken.

Die IC heeft @rfhead gevonden aan de prijs maar wat wil je N.O.S. aan de andere kant weet ik niet of je die nu zou willen gebruiken :?
Dan zit je ook met de filters keramische filters zou je willen selecteren op groepenlooptijd ( fase ) ik weet niet welke meetapparatuur je in de toolbox heb :D
De MC 1350 zijn een aantal transistoren in cascade zonder filtering door deze zelf te bouwen kan tussen de trapjes een mooi L,C filter verwerken op die manier heb je minder last van fase vervorming wat de kanaalscheiding ten goed komt.

De TBA120 is redelijk geen high end maar goed..... die MC 1310 ken ik niet zo goed maar ik heb er ook geen hoge pet van op was voor low kost radio's en auto radio's.

Maar een praktische uitvoering als je de MF-strip heb gebouwd dan ga nog naar een audio versterker heel gedoe.
Als je een mooie tuner/versterker op de kop tikt en er een MF ingang op maakt ben je in een keer gereed ;)
Maar zelf iets ontwerpen is veel leerzamer en een hand vol transistoren en wat ringkernen wat gesnor er omheen dat zijn de kosten niet en je kunt het veel beter ontwerpen dan met zo'n IC uit de jaren 80 die zijn alleen interesant als je er 1000+ gaat produceren.

Ik heb zo'n MF strip al eens ontwikkeld maar in jou situatie is het beter om met de componenten van vandaag de dag aan de slag te gaan.
Maar eerst...... en dat geldt voor elk apparaat wat je wil gaan aanschaffen/ontwerpen zal je de eigenschappen op een rijtje moeten zetten.
Dus wat wil je beluisteren analoog/digitaal, mono/stereo i.v.m. de MF bandbreedte en demodulator.
Dan zijn er diverse mogelijkheden van interferentie onderdrukken.

Om het overzicht te houden denk ik eerst de TBA120 gebruiken dan heb je alleen de versterker met bijbehorende filters te ontwerpen er zijn CO-ers genoeg die je op weg kunnen helpen ik zal een eerste aanzet geven.
laat maar weten of je hier iets in ziet maar een standaard tuner ombouwen is echt niet verkeerd.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Blue Sky

Cableguy

Ik heb hier een Kenwood receiver in mijn hobbyhok staan (KRF-V7200D) met RDS dus daar zou ik wel in kunnen "klussen" :)

In het oude topic is dat ook geprobeerd maar het IF signaal van de Icom was te zwak om aan de MF van de radio te koppelen maar misschien is er iets met versterking mogelijk. Ik kan helaas niet ontwerpen maar als er mede CO-ers bereid zijn te helpen houd ik mij uiteraard aanbevolen.

Waar rook is, is stroom

Ha Blue Sky,

Dat is heel mooi :) en veel interessanter dan zelf het wiel opnieuw uitvinden ik ga het schema opzoeken en dan kijken we samen.... komt goed.
Ik hou daar wel van een bestaand apparaat voorzien van een uitbreiding i.p.v. weer een nieuw doosje.
Ik kom er op terug eerst het schema en even kijken hoe het met het niveau uit de R8500 zit..... kijk de automatische versterking regeling die gebruikt wordt voor tv ontvangst ( dit is amplitude modulatie ) heb je niet nodig en de begrenzer zit al in je radio kind kan de was doen en een veel betere kwaliteit als met een MC1310 als decoder :7

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Op 10 februari 2021 20:42:55 schreef Blue Sky:
Je hebt mail. Ik zat al wat te kijken naar de onderdelen maar die toko spoelen wordt een probleem, ik kan ze nergens meer online vinden behalve bij Bakelaar maar die leeft helaas niet meer (zijn webshop is nog wel online)

Spullen van Bakelaar kun je proberen te bestellen bij Display (HF-Electronics) in Haarlem. Die heeft de voorraad overgenomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha Blue Sky,

Even op het schema gekeken maar dat is nu net een tuner waarbij je niet bij het MF kan komen.
De tuner is een module daar kan je niets mee waarschijnlijk ook geen 10,7 MHz maar veel hoger !
Heb je misschien nog iets wat minder heftig is :?

Ps: ik heb hier nog wel een aantal tuners van redelijk tot zeer goede kwaliteit denk aan Luxman, Sony, Akai dat zijn alleen tuners dus kan je het audio gemakkelijk op je center aansluiten.
Ik kan er een prepareren en meten....... jou tweede opmerking is belangrijk je moet goed in de gaten houden het a.g.c. pad als je deze terugkoppeling niet goed fixeert dan regelt de versterker in de R8500 helemaal terug dus je zal de a.g.c. ingang vast moeten leggen van de externe tuner maar dat komt goed die aanwijzing volgt tijdens het aansluiten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Blue Sky

Cableguy

@maartenbakker: bedankt voor de tip. Ik heb hf-electronics een mail gestuurd met betrekking tot die toko spoelen, als die ze wel heeft dan kan ik dat ontwerp van PD5DJ toch nog maken want de IC's hebben ze ook op voorraad.

@electron920: ook weer bedankt voor de info. Anders moet ik een tuner op de kop tikken waar je wel in kan klussen om de IF out aan de MF van die tuner te koppelen. Nu kan je tuners op MP kopen die zijn omgezet naar de Japanse band maar dan moet ik weer een antenne switch er bij hebben, het mooiste zou dus een tuner zijn gekoppeld aan de Icom.

Waar rook is, is stroom
Blue Sky

Cableguy

IK heb een week geleden een mail gestuurd naar RF electronics maar niets van hen gehoord dus ik ga er van uit dat ze de spoelen niet (meer) hebben.

@Electron920: ik heb een Philips FT930 van MP gescoord en die zijn vrij gemakkelijk in Japanse mode (76 tot 90 Mhz) te zetten (voor wat ik zie op diverse fora maar niemand met een duidelijke uitleg want diegenen die het wel weten willen centjes verdienen)

Nu weet ik niet of daar makkelijk een ingang voor de IF van de Icom op te maken is, misschien dat jij dat weet? Ik heb eventueel de service manual.

Waar rook is, is stroom

Ha Blue Sky,

Ja dat is een goede tuner hier kan je iets mee :D
Ombouwen naar een andere frequentie dat wil je toch niet het gaat je om een midden frequentie ingang er op te maken !
Er zit wel is waar een analoge tuner in maar dat is nog niet zo simpel de middenfrequent processor is intelligent en meet het kanaal midden en wordt bestuurd door de hoofd microprocessor.
Maar goed daar heb je niet zo veel mee vandoen even opletten op de narrow wide schakelaar daar ga ik naar kijken :)

De aanpassing van de middenfrequnt ingang is relatief simpel de bron je R8500 is 50Ω en je stuurt direct een MF-filter ik ga kijken welk type dit is i.v.m. de impedantie ik verwacht ergens tussen de 300....600Ω .
Dan even uitpluizen welk niveau je zou willen insturen het middenfrquent IC is uit de TEA serie van Philips het nummer in deze tuner is van Sanyo maar werd in licentie gemaakt :P van het IC weet ik de ingangsspanning tevens weet je de demping van de filters dus kan je de ingangsspanning uitrekenen !

Aan de hand van deze informatie kan je een buffer/versterker ontwerpen met de juiste impedantie transformatie en versterking.
Ik moet mij wel even verdiepen in het signaal pad van de R8500 of er nog iets met de vertraagde A.G.C moet gebeuren dit is de tweede aansluiting op de R8500.

Een tweede punt en dit is heel belangrijk opletten met die middenfrequent processor die laat je wel links liggen maar die schakelt de bandbreedte, mono/stereo en reageert op de afwijking van de symmetrie van de S-curve hetgeen zou kunnen betekenen dat terwijl jij aan het afstemmen ben op je R8500 en er iets naast staat de meting van de S-curve informatie geeft aan het MF IC en er dingen gaan gebeuren waar jij niet op zit te wachten 8)7

Maar ik zie daar geen onoverkomelijke problemen in.... je heb een narrow/wide mogelijkheid en dat is mooi verder je R.D.S. decoder.
Al met al daar kan je zelf niet tegen op bouwen en de modificatie is al leerzaam op zich.

Wat kan je nu doen eens kijken hoe het er van binnen uitziet en controleer de back up batterij !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Blue Sky,

Een vraag ben je nog verder gegaan met het project om een 10,7 MHz ingang te fabrieken :?
Ik heb een paar weken terug nog een en ander voorbereid maar het is lastig zonder fysiek apparaat.
Misschien heb je de tuner al even open gemaakt.... maar goed om een en ander beter te communiceren heb ik even rond gekeken en ziedaar ik kwam je tuner tegen en deze gekocht zo kunnen we beter overleggen/bouwen.

De tuner ziet er goed uit maar gelijk gedaan wat ik afsluitend bij de vorige sessie aan je vroeg kijk naar de back up batterij :o

De FT930

En de controle van de batterij

Op zich is dit niets bijzonder een batterij gaat zo'n 5 jaar mee dat wil niet zeggen dat ze dan allemaal gaan lekken maar bij dit soort audio apparatuur waar alles opelkaar staat en de warmte bijna niet weg kan komt het wel veel voor.....

De FT930 open

Er is genoeg ruimte voor een tweede tuner dus een buffertje en een relais zal wel lukken :D
Laat maar weten of je het project nog leven in wil blazen of misschien de stand alone versie !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Blue Sky

Cableguy

Hallo Henk, bedankt voor je bericht ! Ik heb 'm laten ombouwen (geen howto te vinden) naar de Japanse band en dat werkt verder goed alleen bij het draaien aan de tuning knop hoor je steeds een plop als de counter een digit (0.1 Mhz) verspringt. Nu weet ik niet of dat zo hoort maar de ruis verandert dan ook mee. Qua gevoeligheid is hij erg goed, wat ik op de Icom hoor, hoor ik ook op de Philips.

Nu had ik het liefste dat de 10,7 van de Icom op de Philips kan worden in gekoppeld zodat je bijvoorbeeld met een schakelaar kan kiezen tussen de tuner of de Icom en aangezien jij nu ook een FT930 hebt ligt dat voor de hand :)

Zoals gezegd ben ik een zero qua ontwerpen dus ik moet het van experts hebben, op bouwgebied en printen maken red ik mij prima :)

Waar rook is, is stroom

Ha Blue Sky,

Heeee..... leuk te horen dat het een en ander werkt :D
De reden dat het iets langer heeft geduurd is ik wilde perse dezelfde tuner als jij heb anders praten/schrijven we nog langs elkaar heen en het type is nu ook weer geen dagelijks aanbod......
De investering valt ook wel weer mee ik heb er zelf niets aan maar ik kan er altijd na ombouw een ander mee plezieren ;)

En ja uiteraard kan je er ook nog een middenfrequent ingang in bouwen als voorbeeld zal ik aangeven hoe we dat gaan doen.
Ik neem aan dat je de foto's gezien heb van de batterij deze is bij mij nu verwijderd was nog 1,2 V i.p.v. 3,6 .

Een beetje verf weg door lekken batterij,

Dat komt goed klein beetje zilverbrons verven en spic en span is het chassis.

Maar de print is in orde :P

De halve cirkels zijn de eilandjes voor batterij positie.

Nu verder de ombouw..... maar eerst jou vraag nauw ik zal er een versterker op aansluiten ik heb hem vrijdag binnen gekregen en het stemt af maar verder alleen open geschroefd en de batterij verwijderd en de tuner print gedemonteerd.
Maar dat hoor je zodra de print er in zit is het fenomeen er ook in de standaard FM-band :?

Ik zal d.m.v. foto's precies aangeven hoe ik een en ander ingedachte heb dan hoor ik wel of je het er mee eens ben.
Eerst heb ik het punt opgezocht waar we het signaal afkomstig van de tuner ( blikje ) moeten onderbreken!
Dat valt mee er is een draad brugje die we kunnen onderbreken !

tuner blikje en verbinding 9112.

Dit is de uitgang van de tuner en de ingang van het eerste keramische filter.
Deze keramische filters moet ik even opzoeken vroeger wist ik dat uit het hoofd rode stip links of rode stip rechts of blauwe stip in het midden en tot slot rode en blauwe stip in het midden maar de laatste 20 jaar niets meer mee gedaan dus in de vergeet hoek geraakt ;(
Is op dit moment ook niet zo belangrijk.....
Het is in ieder geval E10,7M rode stip links E betekend dat het een 2 sectie filter op 1 wafel de stip komt later :+
Ik heb geen idee of de twee filters geselecteerd zijn dit in verband met de fase ( groepenlooptijd ) maar dat gaan we zien/meten!
Bij audioscript in Loosdrecht (Luxman ) werden alle middenfrequent filters gemeten en geselecteerd op groepenlooptijd hiervoor hadden ze speciaal een test jig gemaakt !

De aanstuur impedantie van het keramische filter is ≈ 330 Ω dit wordt de afsluitimpedantie van de buffer.
Ik ga een trapje ontwerpen om de middenfrequent trein aan te sturen misschien is het nodig om er een L,C filter op te nemen i.v.m. de eigen resonantie van de filters voor ver weg ik denk dat dit in het tuner blikje zit.....

Dan nog een puntje van aandacht je wil op een zo'n makkelijk mogelijke manier schakelen tussen FM tuner en aux middenfrequent hiervoor gebruik ik een relais dat is duidelijk maar de sturing kan op een aantal manieren gebeuren.
Ik zal kijken of ik parallel aan de toets waarmee de band geschakeld wordt een timer kan hangen voor 2 sec dat betekend als je dit knopje langer als twee seconden vast houd de ingang geschakeld wordt tussen tuner en aux.
Als de processor het er niet mee eens is dan kunnen we een reed relais tegen de front monteren door middel van een aanwijs stift met een magneetje kan geschakeld worden :P
Hoe schakel jij nu tussen laag en hoog ?

En dan in de gaten houden hoe de processor reageert op iets wat hij niet onder controle heeft immers je bied een extern middenfrequent signaal aan afkomstig van je R8500 maar er veranderd niets aan de interne synthesizer geen actie is geen reactie maar de S-curve is tijdens het afstemmen niet symmetrisch dat betekend dat de processor in de tuner hier op reageert eens kijken of dit goed gaat.
Met dit laatste onderwerp was ik bezig ( zonder tuner ) maar om deze actie in een model te schrijven.. gelukkig heb ik nu wel een tuner :7

Tot zover later meer laat even weten waar het probleem zit in welke band en hoe je nu schakelt tussen de banden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Blue Sky

Cableguy

Hallo Henk,

wat de Philips betreft, ik wil hem wel overnemen na de experimenten want deze ziet er nog perfect uit!

Die van mij is omgebouwd en ik heb hem daarna nog niet open gehad, dat ik ga ik zo snel mogelijk doen en dan kunnen we kijken wat er aan verandert is. Hij staat nu in de Japanse mode, 76 tot 90 Mhz en dat is de enige FM band die hij nu heeft, ik kan niet omschakelen naar de gewone FM mode zoals we die hier gewend zijn.

Ik sta voor alles open en volg jouw ontwikkelingen. Zoals gezegd, ik ga hem openen en foto's maken en ik zal dat aankomende week posten. Bedankt voor je hulp tot nu toe !!

Waar rook is, is stroom
Blue Sky

Cableguy

Dit is de RF print van mijn FT930:

https://www.uploadarchief.net/files/download/ft930a1.jpg

Ik zie dat er bij die van mij een extra draad is gelegd vanaf de voedingsprint naar een instelpot.

Waar rook is, is stroom

Ha Blue Sky,

Heb je nog de accu gemeten op de voeding print ik heb een accu besteld is er morgen !
De wijziging tja daar kan ik geen zinnig woord over zeggen het draadje is verbonden met de meter ofwel de A.G.C. de sterkte van het signaal misschien iets demping gecompenseerd i.v.m. de modificatie aan de tuner.....

Hoe is jou uitlezing nu op het display, en kan je als de tuner nog open is even kijken wat er op jou filters staat ?
De rest is niet belangrijk modificatie van zo'n tuner blikje is bijna zonder componenten d.w.z. allen het ingangsfilter lager laten resoneren :D
De rest gaat van zelf tenzij je de uitlezen op de display ook in orde wil maken !

Ik ben nu bezig om een niveau diagram te maken waarom en wat dit inhoud later meer hier over.
Maar hier voor moet ik me even verdiepen in de Icom R8500 normaal zou ik de overdracht meten van antenne ingang naar middenfrequent ( 10,7 MHz ) uit maar dat kan nu niet.

Als ik mijn voeding terug gezet heb dan kan ik wat metingen doen ik kan de R8500 nabootsen d.m.v. een Rohde & Schwarz ontvanger die ik heb om te kijken wat de processor er van bakt.

Tevens kan ik dan een bodeplot ( amplitude frequentie karakteristiek ) schrijven en kunnen we kijken wat de veraf selectiviteit doet.
Je moet niet vergeten dat zo'n middenfrequent filter bedoeld is voor de dichtbij selectiviteit en het tuner blikje voor de veraf selectiviteit.
Het keramische filter maar ook kristal filters hebben allemaal het vervelende effect om verder weg van de center frequentie weer minder te gaan dempen we noemen dit Spur-respons :(
Normaal geen probleem maar jou ontvanger heeft een bandbreedte van 5 MHz op de 10,7 MHz uitgang dat moet ook wel anders heeft de Tv-optie in kleur weinig nut 8)7

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 8 februari 2021 08:53:49 schreef Blue Sky:
Dit is een vraag over dit topic: WFM stereo signaal uit ICOM IC-R7000

Ik zou hier graag mee bezig gaan maar alle linken werken niet meer. Iemand toevallig die schema's opgeslagen?

Als het over de Icom IC R8500 gaat das een ontvanger dan is er géén stereo signaal te ontvangen , want die heb ik zelf in mijn bezit. Als het over een andere type van Icom gaat bv IC R7000 dan kan ik daar verder niks over zeggen , want als dit een zender is dan mag ik die niet in mijn bezit hebben.

PS : Oei ; het gaat over een " TUNER " en niet over een ontvanger sorry , heb er over gelezen.

Ha Herman - Belgie,

Even samengevat het is de bedoeling van @TS om FM-band radio stations van allerlei aard ( stereo ) te ontvangen maar met de R8500 als voorzet.....
Door gebruik te maken van de middenfrequent uitgang 10,7 MHz deze heeft een bandbreedte van 5 MHz te koppelen aan een bestaande radio ontvanger voorzien van een 10,7 MHz ingang.

Een vraagje kan jij een en en ander meten..... ik zou graag de overdracht van antenne in naar middenfrequent uitgang willen weten !
Ik baseer mijn nu op de specificatie van het ingangsniveau van de TV converter.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Blue Sky

Cableguy

Hallo Henk,

ik heb de ontvanger al weer dicht maar ik heb wel een gedetaileerdere foto, dezelfde als op het forum maar dan in een hogere resolutie. Zo te zien zijn de printen van jou en mijn ontvanger gelijk.

Mijn display geeft 76 tot 90 Mhz aan, de Japanse FM band en wat die draad betreft, dat klopt want de ombouwer heeft de beide groene bussen op de achterkant zo aangepast dat je een externe meter kan aansluiten.

De TV en stereo adapter van Icom zou ook op de IC-R8500 moeten werken, volgens Rigpix is dat een accessoire:

Options/Accessories:
AD-55A
AD-55V
AH-7000
CR-293
CT-17
FL-52A
MB-12
MB-23
SP-7
SP-21
TV-R7100 <------
UT-102
AC adapter. USA, 117 VAC
AC adapter. Europe, 230 VAC
Super wideband discone antenna. 25-1300 MHz
High stability crystal unit. ±0.5 ppm
CI-V level converter
CW narrow filter (500 Hz)
Mobile mounting bracket
Carrying handle
External speaker. 8 ohm, 5 W
External speaker. 8 ohm, 5 W
Voice synthesizer unit
TV receive & FM stereo adapter <------

Link: https://www.rigpix.com/accessories/icom_tvr7100.htm

De TV-R7100 heeft 9 volt nodig en de IC-R8500 levert 9 volt aan de IF uitgang.

Waar rook is, is stroom

Ha Blue Sky,

Ik denk ook dat de filtertjes dezelfde zijn is verder niet interesant !
Dat van de box is helder en het is zonde als je die had gekocht alleen maar voor naar de radio te luisteren analoge TV is er niet meer ;(
Ik heb de nieuwe batterij binnen en gemonteerd

Morgen het chassis verven en een chassisdeel boren een BnC of een tulp.
Op de R8500 is ook een tulp gemonteerd is misschien wel zo handig om een standaard tulp male - tulp female kabeltje te gebruiken.
Want dan wil ik wel op de tuner een male tulp i.v.m. de spanning afkomstig van de R8500 dit i.v.m. per ongeluk sluiting maken de tuner kant is dan een female aan het kabeltje !

Dan kan de voeding er weer in en kan ik gaan meten..... eens kijken hoe het middenfrequent er uit ziet dan weten we wat er bij moet om de veraf selectiviteit te waarborgen.
En ja die spanning afkomstig van de R8500 blokkeren we in de tuner dat is geen punt.

Ik heb nog even zitten rekenen aan het niveau dat is absoluut geen probleem.....later meer.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 30 maart 2021 06:58:40 schreef electron920:
Ha Herman - Belgie,

Even samengevat het is de bedoeling van @TS om FM-band radio stations van allerlei aard ( stereo ) te ontvangen maar met de R8500 als voorzet.....
Door gebruik te maken van de middenfrequent uitgang 10,7 MHz deze heeft een bandbreedte van 5 MHz te koppelen aan een bestaande radio ontvanger voorzien van een 10,7 MHz ingang.

Een vraagje kan jij een en en ander meten..... ik zou graag de overdracht van antenne in naar middenfrequent uitgang willen weten !
Ik baseer mijn nu op de specificatie van het ingangsniveau van de TV converter.

Groet,
Henk.

Henk ,

Sorry ik zal je helaas moeten teleurstellen , want ik heb géén kennis om dit soort dingen te meten, en heb er ook geen meet toestel voor.Maar misschien dat ik je misschien op een andere manier kan helpen ?

Stuur eens een mail naarhttps://www.maes-electr.be/
in Sint Niklaas , Belgie. Die man is een radio zend amateur en invoerder van diverse TX merken zoals kenwood , Icom enz. Of anders eens naar Jacobs in Breda bellen https://www.jbe.nl/ daar werken ook radio zend amateurs en daar verdelen ze ook Icom.

Ik zat er ook al eens over na te denken of het niet mogelijk zou zijn om van men IC R8500 ook stereo te maken in FM , maar een vriend (ex radio zend amateur) en hersteller van radio , tv enz zei me dat dit nogal complex is dus laat ik het maar zo. Jammer dat er daar bv géén inbouw kid voor bestaat of zo ?

Zoals bij de IC R70 dacht ik ? (de andere 71 is denk ik met die toetsen vooraan ik verwar ze altijd met elkaar) daar kon je een VHF kid voor krijgen vroeger die is nu natuurlijk niet meet te koop als ook de DC stroom kabels dat zijn types uit de jaren 70 , ik ben al jaren op zoek naar die DC kabel nergens te vinden , heb me al zot gezocht.

Hopelijk kan een van de twee adressen je verder helpen ? good luck

PS Hier ook misschien eens proberen ? https://eham.net/reviews/view-product?id=470

Schema hier https://elektrotanya.com/icom_ic-r8500.pdf/download.html

Hier zou je misschien ook terecht kunnen https://www.rtlsdr.nl/icom-ic-r8500/

Ha Herman - Belgie,

Dank voor de reactie :) ik ga eens kijken op je linkjes maar ik ben er in grote lijnen wel uit.
Buiten de 10,7 MHz ingang deze wordt i.v.m. de spanning afkomstig van de R8500 toch een BnC ( pen zit binnen de plug ) maak ik er ook twee tulp chassisdelen op een voor de vertraagde A.G.C. naar de R8500 en een reserve !

Die kit is door de tijd ingehaald O-) de toepassing van analoge TV is er in Europa niet meer....
Volgens mij is er voor de R8500 geen inbouw kit daar is domweg geen plaats voor.
Je kunt zelf iets bouwen maar als je niet de spullen heb om een nette print te maken en de componenten allemaal moet aanschaffen ben je meer kwijt dan een standaard tuner voorzien van een middenfrequent ingang !

Ik heb hier nog een aantal tuners staan omdat ik nu toch tussen door met dit project bezig ben zal ik kijken of er nog een kan prepareren ik zie dat je email op CO bekent is dus ik hou je op de hoogte :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Blue Sky,

Ik heb nog tijd gereserveerd om nog wat aan het project te doen.
Eerst nagedacht m.b.t. de pluggen en ik heb op dit moment voor de middenfrequent ingang een BnC gebruikt i.v.m. de spanning afkomstig uit de R8500 zo is de kans op sluiting minimaal :)
En voor de vertraagde A.G.C. gebruik ik ook zo'n tulpje van de E.S.I. bus wel zo makkelijk.

Achterzijde met BnC

Binnenzijde BnC

De connector is redelijk dicht, op 10,7 MHz kan je in een radio shack nog weleens vreemde signalen tegenkomen vandaar een stukje teflon coax ....
Ik ga nu eerst ( morgen ) de meetapparatuur pakken en de opstelling maken zodat ik de filters kan meten tevens kan ik dan de aansluit impedantie bepalen maar waar ik naar benieuwd ben is wat de veraf onderdrukking is tot +/- 2,5 MHz !
In het doosje van Icom wordt alleen een keramisch filter gebruikt maar ik denk dat de nadruk meer op de TV ontvangst heeft gelegen.
Ik kan misschien vanavond het ontwerp van het versterkertje incl. filtertje laten zien dan zou ik overmorgen een prototype kunnen maken.
Mooi later meer.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Blue Sky

Cableguy

Hoi Henk, dat heb je mooi opgelost met die BNC connector, alsof de tuner standaard er mee was uitgerust zo netjes.

Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen!

Wat die TV-R7100 betreft, ik denk ook dat de nadruk op tv ontvangst was, je zou hem nog voor amateur tv kunnen gebruiken maar dan moet je wel hele goede pre-amps hebben. Er stond verleden week toevallig een R7000 met zo een adapter te koop op marktplaats, dat was de eerste keer dat ik deze zag op MP.

Waar rook is, is stroom

Op 31 maart 2021 09:08:01 schreef electron920:
Ha Herman - Belgie,

Dank voor de reactie :) ik ga eens kijken op je linkjes maar ik ben er in grote lijnen wel uit.
Buiten de 10,7 MHz ingang deze wordt i.v.m. de spanning afkomstig van de R8500 toch een BnC ( pen zit binnen de plug ) maak ik er ook twee tulp chassisdelen op een voor de vertraagde A.G.C. naar de R8500 en een reserve !

Die kit is door de tijd ingehaald O-) de toepassing van analoge TV is er in Europa niet meer....
Volgens mij is er voor de R8500 geen inbouw kit daar is domweg geen plaats voor.
Je kunt zelf iets bouwen maar als je niet de spullen heb om een nette print te maken en de componenten allemaal moet aanschaffen ben je meer kwijt dan een standaard tuner voorzien van een middenfrequent ingang !

Ik heb hier nog een aantal tuners staan omdat ik nu toch tussen door met dit project bezig ben zal ik kijken of er nog een kan prepareren ik zie dat je email op CO bekent is dus ik hou je op de hoogte :D

Groet,
Henk.

Wens je veel sterkte en hopelijk lukt het je ?

Ha Blue Sky,

Gisteren de meetapparatuur boven water gehaald dat ging nog wel maar de kabels was een strijd !
Ik heb wel alvast de kabeltjes in en uit gesoldeerd en..... de meetopstelling getest.

Kabels naar uitbreidingsprint.

Ik ben op dit moment een adapter aan het fabrieken om het middenfrequent signaal te detecteren zonder teveel te belasten !
Maar ik was bezig om een realistisch model te schrijven van een keramisch filter...... maar meten gaat sneller dus dat gaan we morgen doen :D
Op voorhand al wel bezig met het ontwerp van de middenfrequent filter f0 10,7 MHz bandbreedte ≈ 1 MHz voor de veraf selectiviteit.
Een kleine impressie van de meetopstelling.......

Selectieve modulatie analyzer, audio vervormingsmeter, voltmeters.

Spectrum analyzer incl. tracking generator....

Hoogfrequent spectrum analyzer.....

Laagfrequent spectrum analyzer.....

In een later stadium komt hier nog de stereo coder en de zender bij en de netwerk analyzer voor de groepenlooptijd zeg maar het fase gedrag van de combinatie L,C bandfilter voor de veraf selectiviteit en de keramische filters !
Later meer....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.