Yamaha RX-V800 schakelt uit

Goedemorgen,

Ik heb een Yamaha RX-V800 receiver die na 3 seconden weer uitschakelt, lijkt een probleem in de voeding echter als ik in het DIAG menu kijk (dat gaat nog) dan geeft het aan: DC PRT 22 F, wat volgens de manual betekent "DC output of power amp is abnormal". Dat interpreteer ik dan zo dat er een probleem in de eindtrap(pen)zit. Ik heb de print/componenten al bekeken of slechte contacten/bolle elco's, verbrandde weerstanden maar er is niets te zien. Eindtrap wordt in de 3 seconden wel aangestuurd met de +/- 40V dus dat lijkt goed. Echter binnen de 3 seconden is er voor de rest zeer weinig mogelijk om te eten... iemand een idee/tip/ervaring hoe hier verder te onderzoeken?

Alvast dank!

Groet,

Rob

pa3gws

Golden Member

Op 8 februari 2021 10:34:19 schreef rupsenkind:
"DC output of power amp is abnormal".

Dat zou kunnen betekenen dat er DC op de speaker uitgang staat.
De eind transistoren meten of er niet eentje in sluiting ligt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Alle eindtorren doorgemeten en de paartjes meten ohms allemaal identiek tussen b-c-e, geen 0 ohm metingen..overigens geeft het toestel in DIAG nu DC PRT: 022 G (geen F meer) begrijp alleen niet wat ze met F of G bedoelen (Version (1 alphabet))?

Ik heb met googelen gevonden dat een c'tje op het 230V board vaak deze klacht veroorzaakt, verklaard nog niet waarom er een DC melding in de DIAG verschijnt. Ik ga in ieder geval dat c'tje vervangen om te zien wat dat brengt. Mochten er toch nieuwe ideeën/inzichten zijn dan houd ik mij aan bevolen.....

chuckie

Honourable Member

Volgens mij heb ik dat beruchte c-tje voorbij zien komen in een repair video van Dave Jones (EEV-Blog)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Op 9 februari 2021 08:22:38 schreef rupsenkind:
Ik heb met googelen gevonden dat een c'tje op het 230V board vaak deze klacht veroorzaakt [...].

Er zit een filmcap in de voeding die de stand-by-voeding "voedt". Die heb ik inmiddels bij 2 Yamaha receivers vervangen.
Maar de symptomen zijn bij die foute C anders: de receiver wil dan niet "aan".

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Hi Folkert,na nog meer googelen heb ik die indruk ook, bedoel jij C203 (bij de V800)?

Tnx,

Rob

Op 10 februari 2021 13:44:11 schreef rupsenkind:
Hi Folkert,na nog meer googelen heb ik die indruk ook, bedoel jij C203 (bij de V800)?

Tnx,

Rob

Dat weet ik niet, want ik heb geen schema van die RX-V800. Ik heb mijn reparatie-verslagje toen wel op dit forum vermeld. Was een RX-V659

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Ok geen probleem, ik download de SM van de 659 wel en leg ze naast elkaar. Tnx!

P.S. heb het artikel gevonden, ging over een RX-V457 en jij had hetzelfde bij een RX-V450..kan dat in de 450 C465 of C466 geweest zijn?

Ik heb de 659 van mezelf en de 450 van m’n broer gefixed. Ik kan ff in het archief duiken want het schema van de 659 heb ik nog wel ergens

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 10 februari 2021 19:43:08 schreef FastFolkert:
Ik heb de 659 van mezelf en de 450 van m’n broer gefixed. Ik kan ff in het archief duiken want het schema van de 659 heb ik nog wel ergens

In de RX-V450 was het C405 of C409. Neem een goede filmcap van 630V

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Loop vast in het foutzoeken hier: DIAG melding DIAG nu DC PRT: 022 G is volgens pa3gws een melding dat er DC op de uitgangen staat (eindtrap(pen) defect, echter op een ander forum wordt het uitgelegd als dat de 5V voedingspanning 22% te laag zou zijn: eindtrap ohm doorgemeten, en geen kortsluitingen gemeten, na inschakelen is tijdens de 3 seconden ook de 5V gewoon beschikbaar. Dus de vraag is of het toch een C'tje kan zijn in het power detect/rest circuit? Ik heb dat uiteindelijk kunnen vinden (geen print lay-outs in de manual) maar het zit op een van de mainboards met voornamelijk SMD componenten (dus geen discreet C'tje) zoals ik in de verschillende forums lees. Ik denk erover om de 40V voeding van de eindtrap te onderbreken om die eventueel uit te sluiten, de vraag is alleen of dat weer geen andere meldingen geeft waarop de beveiliging aanspreekt. In meerdere Yamaha receivers kan je de beveiliging in het advanced menu uitzetten zodat je gerichter kan meten, echter ik vind dat in het menu van de 800 niet terug. Iemand nog een helder idee?

Het symptoom van een niet werkende stand-by-voeding ( die door mij aangehaalde filmcaps), is dat de receiver niet uit stand-by wil. Hij wil dus niet aan, ook niet heel kort. Er klikt geen relais, nada.

Jouw probleem lijkt toch iets anders.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
pa3gws

Golden Member

Plaats eens een duidelijke foto van het inwendige van het apparaat.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
vergeten

Golden Member

Op 10 februari 2021 15:13:22 schreef rupsenkind:
Ok geen probleem, ik download de SM van de 659 wel en leg ze naast elkaar. Tnx!

Hier kan je eventueel de RX-V800 downloaden, met PCB layouts.
Hij bestaat wel uit 5 delen, daarna kan je ze uitpakken tot 1 PDF servicemanual van bijna 14 Mb.
https://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=53569

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

PA3GWS, hier een foto van de binnenkant van het toestel, het power detect/reset zit op het 2e board van rechts (daar waar alle flatcables op zitten).

Net alle voeding spanningen gemeten en alles is er, 5V, 12V, 40V. Spanningen op de eindtorren gemeten, ook ok. Zal straks nog eens alles nalopen op kabelbreuk/slechte verbindingen etc...

vergeten

Golden Member

Op 12 februari 2021 15:36:01 schreef rupsenkind:
In meerdere Yamaha receivers kan je de beveiliging in het advanced menu uitzetten zodat je gerichter kan meten, echter ik vind dat in het menu van de 800 niet terug. Iemand nog een helder idee?

Hier een stukje uit de service-manual, "starting diagnose in protection cancel mode", begint op pagina 10.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hi Vergeten, top, stom dat ik daar overheen gelezen heb! Nu duidelijk wat er defect is: alles aangesloten en 1 eindtrap van surround rear R doet het niet, speaker tikt wel als je de draden aansluit dus komt overeen met de DIAG code en de uitleg die pa3gws gaf. Ga verder meten en laat jullie de resultaten nog weten. Groet, Rob

Verder gemeten en het blijkt dat de mute tor Q4 (2SD1915F) in de betreffende eindtrap defect is, helaas geen vervanger te vinden dus maar een paar besteld in de Orient, levering tussen 3 maart/4 mei. Ff geduld dus nog..Tip over deze mute tor vond ik ook nog op een ander forum. Ik laat tzt weten of dit idd het probleem was. Dank voor alle hulp zover!

vergeten

Golden Member

Q4 in de Rear Right power Amp bedoel je, dat is geen mute tor, daar wordt de ruststroom en DC instelling geregeld.

Een audio MUTE tor doet niets anders dan de signaalweg aan ground leggen.

De Headphone MUTE torren zijn ook van het type 2SD1915F, Q803(left) en Q804(right) misschien daar even een lenen om te testen. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik bedoelde idd Q4 in de eindtrap, volgens de uitleg van de Yamaha techneut op het andere forum heeft die een mute functie in de zin van deze er voor zorgt dat er geen DC op de uitgang komt staan als het relais geactiveerd is. Als Q4 defect is krijg je ook de melding DC PRT: 022 G o.i.d. Ik heb Q4 gemeten en daar heb ik idd 24V op alle poten, zijn broer in rear L power amp heeft wel goede waarden. Overigens wel vreemd, als Q4 ruststroom regelt, dat de V waarden over R83 en Q28A en Q28c wel goed zijn, je zou verwachten dat de eindtorren dan ook de geest geven?
Ik zal eens zien of ik dan om uit te proberen een 2SD1915F van de headphone om te solderen, goede tip!

Nieuwe update: heeft langere tijd geduurd want ik moest o.a. de torren uit de eindtrap bestellen:
- alleen de 2SD1915F vervangen hielp niet dus de hele rear right eindtrap vernieuwd (torren, diodes en 2 elcootjes)
- Ook dat hielp niet.... inmiddels nog een fenomeen erbij: als je de unit aanzet flitst het display kort op en is dan weg, hoofdrelais valt weer af (door de protectie)
- Ter controle een lamp aangesloten op de uitgaande 230V aansluiting zodat ik in ieder geval wat kan "zien" wat er gebeurt (die gaat ook uit als het relais afvalt)
- Ik kan wel (zonder display) de unit uit de protectie mode halen (dan blijft de lamp branden. Er gebeurt echter niets: geen rook, geen ploffende C'tjes ik weet natuurlijk niet wat voor foutmelding er is door het dode display.
Ik dacht dat ik wellicht bij het in elkaar zetten ergens wat vergeten was aan te sluiten of verwisseld had waardoor ik het "display" fenomeen maar daar ziet het niet naar uit..
Ik zal het weer stap voor stap moeten gaan nakijken maar mocht iemand nog goede tips hebben dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen.... goed weekend nog.

vergeten

Golden Member

Op 24 april 2021 18:09:32 schreef rupsenkind:
Ter controle een lamp aangesloten op de uitgaande 230V aansluiting zodat ik in ieder geval wat kan "zien" wat er gebeurt (die gaat ook uit als het relais afvalt)

Dat hoort zo!
Over de oorzaak van het uitvallen kan je daar niet zoveel uit opmaken.

echter als ik in het DIAG menu kijk (dat gaat nog) dan geeft het aan: DC PRT 22 F, wat volgens de manual betekent "DC output of power amp is abnormal".

Heb je deze nu weer of nog steeds?

zo ja dan moet je per versterker (zijn er 5) gaan elimineren welke dit veroorzaakt.
Meet de spanning over de Collector en Emitter van de volgende transistoren:
Q20, Front ampl. L
Q23, Front ampl. R
Q26, Rear  ampl. L
Q29, Rear  ampl. R
Q32. Center ampl.
Daar moet je bij allemaal ±46 volt meten.
Is dat bij een van de transistoren fors lager dan zit het probleem in de eindtrap die daarbij hoort.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.