ATAG WU9011RMM Motor slaat niet (altijd) (meteen) aan

Boem en knetter hoeft niet altijd einde te betekenen. Laat eens een foto van het geknetter zien, met name print.Wie weet is het alleen een printspoortje??

Bij deze motoren is het niet mogelijk om een standenschakelaar te monteren, deze motor werkt met puls wide modulatie..

Slecht starten duid meestal in dit geval op een slechte elco, mogelijk op motor

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 9 februari 2021 18:45:11 (40%)

Hi smd, dank je voor je reactie. Zie bijlagen voor de foto's van de huidige stand van zaken. De bijlagen van de eerste post tonen de stand voor de kortsluiting.

De printplaat raakte aan de onderkant het RVS dus ik weet niet waar het exact is geweest. Voor mijn ogen is het identiek. Fijn dat je er naar wil kijken!

Het is overigens geen geknetter wat je hoort als ik de stekker er in steek. Dat was eenmalig. Ik ruik overigens geen bekende verbrande geur.

---

PS: Alle foto's die ik gemaakt heb vandaag zijn hier te vinden in een hoge resolutie: https://drive.google.com/drive/folders/1F4TGS8ppWPTnsU7_i9SHnyOb_n5x-O…

Foto van de onderzijde van de printplaat. Rechts boven in de hoek. De eerste/bovenste horizontale rij van de through hole solderingen. De derde en vierde van rechts. Zijn die in orde? Ze lijken er anders uit te zien op je foto van vóór de "mishap", maar dat kan aan de foto of mijn ogen liggen.

@Killian: zie bijlage. Ik heb geen idee.

Ik heb ook twee video's in de drive gezet, misschien dat deze nog een inzicht bieden. Ik heb nog ergens een microscoop, mocht dat nodig zijn.

@kilian: helaas een netfilter. Heeft weinig verdere functie.

Dit gaat een zeer harde noot worden. Je zit met digitale communicatie tss de printen dus daarop foutzoeken, zelfs zonder dat ongelukje, is al bijzonder moeilijk. Ik zie het even niet.

Wat is je kennis van elektronica? Bruggelijkrichter. Elco's. Schakelende voeding.... Zijn dat bekende zaken?
Hoe zit het met je meetcapaciteiten?

Wat ik niet kan zien zo is waar de kabels overal naartoe lopen. Waar zitten de lampen op. Waar zit de ventilator aangesloten. Waar de bedieningskabel. waar de motor stuurkabel (digitale verbinding)

Basics:
De elco's AA en CC daar behoor je 320VDC op te meten.
Op BB moet een laagspanning te meten zijn als je op AA 320vkrijgt. Dit zou de verlichting kunnen zijn dus als die niet aan staat ga je hier weinig kunnen meten. Op CC moet wel altijd 320vdc staan. Dat maakt dat je op D en EE een secundaire laagspanning moet meten.

Een schakelaar op monteren gaat niet lukken gezien je een digitale motor hebt die communicatie verwacht en niet een keuzeschakelaar. Als je de software kent kun je verder maar dit zijn zwarte dozen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat netfilter is misschien de plek waar de pootjes het rvs geraakt hebben. Ik zie verder nergens iets wat op schade met rook en vonken lijkt.

Wat vind je van die chocolade bruine elco 400V 82 uF op de motorprint? Staat die wat bol aan de bovenkant?

Wat is je kennis van elektronica? Bruggelijkrichter. Elco's. Schakelende voeding.... Zijn dat bekende zaken?
Hoe zit het met je meetcapaciteiten?

Ik heb eigenlijk geen kennis van elektronica. Maar ik kan wel een (groter) dingetje vervangen op een printplaat.

Wat ik niet kan zien zo is waar de kabels overal naartoe lopen. Waar zitten de lampen op. Waar zit de ventilator aangesloten. Waar de bedieningskabel. waar de motor stuurkabel (digitale verbinding)

Dit weet ik wel:
A) direct naar de ventilator (zie IMG_1126)
B) 230v
C) verlichting
D) ventilator (zie IMG_1126)
E) bediening afzuiger zonder ab
F) antenne voor afstandsbediening :)
Verder geen aansluitingen op de printplaat.

Heb je daar wat aan?

Wat vind je van die chocolade bruine elco 400V 82 uF op de motorprint? Staat die wat bol aan de bovenkant?

Ik heb wel vaker een bolle gezien en deze was dat zeker niet volgens mij. Ik zal er morgen een betere foto van maken.

Bedankt. Dat bevestigd mijn verlichtingsvermoeden en de rest. De digitale verbinding met de motor ben je nog vergeten.

Nu de spanningen nog meten. Voorzie een plastieken stabiele ondergrond ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De digitale verbinding met de motor ben je nog vergeten.

Als dat niet D is dan is die er niet. Hij gaat van D naar de stekker van de ventilator (samen met de stroom van A).

Dat is best interessant. Mss is de input dan toch analoog? Ik bekijk het even.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Interessanter is misschien dat ik nu wederom alles heb aangesloten om het door te kunnen meten. Nu lijkt hij het geheel te doen alsof hij nieuw uit de doos komt.

Dat heb ik al eerder gehad dus mijn hoop is mager, edoch een interessant feit lijkt me.

Draait de motor zelf wel soepel, en is het niet gewoon een defect lager of vet langs de as?

Ah. Je kan ze blijkbaar met pwm besturen. 1-10khz. Dat maakt best wat interessants aan het licht. De kans bestaat natuurlijk nog dat je initiële klacht komt vanuit een defecte frequentie sturing. Het probleem is dat je waarschijnlijk niet over een functiegenerator, oscilloscoop of kennis om een nieuwe print te maken beschikt

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ah, ik lees je reply nu. Mogelijke oorzaak zou koude kunnen zijn. Als die ingebouwd is en morgenvroeg niet gaat zou ik de elco's op de motorprint vervangen. Een versleten elco is niet happy met koude. Wat opwarmen op de keukentafel kan terug leven in de brouwerij brengen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

EricN - De elco's AA en CC daar behoor je 320VDC op te meten.
Op BB moet een laagspanning te meten zijn als je op AA 320vkrijgt. Dit zou de verlichting kunnen zijn dus als die niet aan staat ga je hier weinig kunnen meten. Op CC moet wel altijd 320vdc staan. Dat maakt dat je op D en EE een secundaire laagspanning moet meten.

AA = 0 DCV
BB = 0 DCV
CC = 312 DCV
D = 11.5 DCV
E = 5 DCV
F* = 5 DCV

* In je tekening had je F staan, dus F of tweede E

De originele lampjes willen niet aan gaan. Ik hoor wel een relais klikken dus misschien zijn de condensatoren voor de lampjes stuk?

ikzelf - Dus ik had een poosje terug de lampjes al vervangen voor lampjes die ik op een gewone schakelaar kon aansluiten samen met de rest.

Ik gok dat wanneer de originele lampjes aan zouden gaan AA en BB wel spanning zouden tonen. Voor ik de lampjes ging vervangen wilde ik meten of het 230v lampjes waren of niet. Dan kon ik ze direct doorlussen. Dus multimeter op een lampje gezet, maar beide lampjes gingen niet aan. Lampje weer terug en beiden gingen ze aan. Dus er zit wel een soort check in.

maus0611 - Draait de motor zelf wel soepel, en is het niet gewoon een defect lager of vet langs de as?

Motor draait soepel. Nu dus spontaan uit zichzelf en voorheen ook - alleen na het geven van een zetje. Dat lijkt dus nu onverklaarbaar verholpen.

EricN - Ah. Je kan ze blijkbaar met pwm besturen. 1-10khz. Dat maakt best wat interessants aan het licht. De kans bestaat natuurlijk nog dat je initiële klacht komt vanuit een defecte frequentie sturing. Het probleem is dat je waarschijnlijk niet over een functiegenerator, oscilloscoop of kennis om een nieuwe print te maken beschikt

Als software ontwikkelaar genereer ik zelf functies, spring ik vaak op en neer sinds de coronacrisis en heb ik een laserprinter maar maar daar ga ik het niet mee redden gok ik.

EricN - Ah, ik lees je reply nu. Mogelijke oorzaak zou koude kunnen zijn. Als die ingebouwd is en morgenvroeg niet gaat zou ik de elco's op de motorprint vervangen. Een versleten elco is niet happy met koude. Wat opwarmen op de keukentafel kan terug leven in de brouwerij brengen.

Dat klinkt an sich logisch want de motor zit normaliter op 10cm van de buitenmuur. Nu ligt de afzuiger letterlijk op de keukentafel. Ik ga hem morgen terug zetten en kijken wat het effect is.

EricN - een schakelaar op monteren gaat niet lukken gezien je een digitale motor hebt die communicatie verwacht en niet een keuzeschakelaar. Als je de software kent kun je verder maar dit zijn zwarte dozen.

Gewoon uit interesse: kan je dan dus wel een schakelaar monteren omdat hij niet digitaal is en aan te sturen is met een pwm? Dat zou weliswaar niet de oplossing voor het probleem bieden maar wel interessant (dus).

Ah, ja, wat overhoop gegooid met mijn letters. Geen erg, je metingen hebben dat goed gemaakt. Heel leerrijk.

De lampjes werken ongeveer als volgt. Bij het aanzetten gaat de oranje relais aan (krijgt spanning op de spoel) dit doet 230vac naar de zekering (links boven op foto, 800mA) gaan. Dan de gelijkrichter, dan 2 AA's, 320VDC. Dan naar de schakelende voeding met ic en trafo. Dan secundair een spanning op BB. Je kan van voor af aan beginnen foutsporen. Krijgt oranje relais spoelspanning? Krijgt brug 230vac? Zekering ok? 320vDC op AA?....

Je kan nu dat hij werkt mss de spanning die vd sturing naar de motor gaan meten. Zodat als hij sterug stuk gaat ja dat deel kan elimineren als oorzaak. Dat pwm signaal met de multimeter nameten. Meet in de verschillende snelheidsstanden de gemiddelde spanning. De multimeter doet het gemiddelde spanningsmeten. Gewoon aflezen. Dat stekkertje onder EF.

Als hij nog eens hapert de haardroger ter hand nemen en met warmte op foutreactie zoeken. Bv vermogenprint warm stoken, geen reactie. De motor warm stoken, wel reactie. Kan ook andersom zijn...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 9 februari 2021 22:36:10 schreef basvov:

Gewoon uit interesse: kan je dan dus wel een schakelaar monteren omdat hij niet digitaal is en aan te sturen is met een pwm? Dat zou weliswaar niet de oplossing voor het probleem bieden maar wel interessant (dus).

Volgens mij moet dat doenbaar zijn maar dat wil wel zeggen dat je voor een pwm print moet zorgen. Met je programmeer kennis een bagatel waarschijnlijk. Met digispark (arduino) heb ik al wel eens pwm signalen gegenereerd om motorsturingen te bedienen. (ESC controllers uit modelbouw). Met potmeter of keuzeschakelaar als input kun jeje uitgang proportioneel aansturen dan.

Het zou educatief wel best zijn om het originele signaal met scope te monitoren om te weten wat er bij stand by gebeurt of hoeveel de bovenspanning is of frequentie, duty cycle...

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 9 februari 2021 23:03:01 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

EricN - Ah, ja, wat overhoop gegooid met mijn letters. Geen erg, je metingen hebben dat goed gemaakt. Heel leerrijk.

De lampjes werken ongeveer als volgt. Bij het aanzetten gaat de oranje relais aan (krijgt spanning op de spoel) dit doet 230vac naar de zekering (links boven op foto, 800mA) gaan. Dan de gelijkrichter, dan 2 AA's, 320VDC. Dan naar de schakelende voeding met ic en trafo. Dan secundair een spanning op BB. Je kan van voor af aan beginnen foutsporen. Krijgt oranje relais spoelspanning? Krijgt brug 230vac? Zekering ok? 320vDC op AA?....

Je kan nu dat hij werkt mss de spanning die vd sturing naar de motor gaan meten. Zodat als hij sterug stuk gaat ja dat deel kan elimineren als oorzaak. Dat pwm signaal met de multimeter nameten. Meet in de verschillende snelheidsstanden de gemiddelde spanning. De multimeter doet het gemiddelde spanningsmeten. Gewoon aflezen. Dat stekkertje onder EF.

Als hij nog eens hapert de haardroger ter hand nemen en met warmte op foutreactie zoeken. Bv vermogenprint warm stoken, geen reactie. De motor warm stoken, wel reactie. Kan ook andersom zijn...

Helder verhaal, ga ik proberen te doen!

Spontaan realiseer ik mij dat op de gevel wel een kapje zit maar zonder terugslagklep. De MV trekt natuurlijk standaard lucht naar binnen en blijkbaar ook via dat kanaal door de afgzuigkap en de roosters heen. Dan komt de koude lucht van nu wel vol over de motor heen. Ga daar morgen ook even een terugslagklep op zetten.

[Bericht gewijzigd door basvov op dinsdag 9 februari 2021 23:20:29 (60%)

Op 9 februari 2021 22:59:15 schreef EricN:
[...]

Volgens mij moet dat doenbaar zijn maar dat wil wel zeggen dat je voor een pwm print moet zorgen. Met je programmeer kennis een bagatel waarschijnlijk. Met digispark (arduino) heb ik al wel eens pwm signalen gegenereerd om motorsturingen te bedienen. (ESC controllers uit modelbouw). Met potmeter of keuzeschakelaar als input kun jeje uitgang proportioneel aansturen dan.

Het zou educatief wel best zijn om het originele signaal met scope te monitoren om te weten wat er bij stand by gebeurt of hoeveel de bovenspanning is of frequentie, duty cycle...

Oef, dat programmeren kan ik wel. Maar ik hoopte op gewoon een simpelere oplossing met juist minder componenten die stuk kunnen gaan. Kan ik beter een andere ventilator monteren die wel direct aan te sturen is. Maar goed: dat is allemaal niet relevant wanneer hij het warm wel blijft doen.

Als hij het koud niet blijkt te doen ook niet. Je zou ook eerst kunnen proberen debuggen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zie je op de PWM uitgang van de processor print een signaal staan op moment van aangaan ?? Kan je zelfs al met multimeter welmeten..

Shiptronic

Overleden

Je kan met een schakelaar wel 100% PWM erop zetten, gewoon de max Uin erop (10V ? )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Inmiddels zit de afzuiger ruim 30u weer terug op zijn plaats. Momenteel werkt de afzuiger als vanouds. Geen vertraging gewoon aan de slag.

Geen verschil intern anders dan dat ik alles weer terug gemonteerd heb zoals het was. Wel heb ik het ventilatierooster op de gevel vervangen door een met een terugslagklep.

Het is zeer duidelijk een probleem met deze 'extreme kou'. Ik woon in een nieuwbouwhuis met daarin een MV (mechanische ventilatie). Die altijd - in meer of mindere mate - aan staat. De taak van een MV is verse lucht aan trekken. Vaak plaatsen ze de afvoer van die lucht in de keuken.

Tot op heden trok de MV dus lucht door het kanaal door de gevel en dan door de afzuiger lucht weg. Dat is ca. 50cm van - op dit moment - minus 10 graden buiten. De MV trok die natuurlijk het liefste via een groot makkelijk gat naar binnen ipv via de roosters boven de ramen. Ik kan me voorstellen dat veel elektronica daar last van ondervindt.

Zodoende kies ik er voor om het voor nu dus opgelost te beschouwen. Alhoewel het elektronisch absoluut geen spannende uitkomst is ben ik wel mega blij en dankbaar voor jullie hulp met name @EricN!

Mocht ik toch weer storingen ondervinden dan kom ik nog een keer terug op dit topic. *

Alhoewel ik een leek ben op dit gebied kom ik toch wat vaker rondstruinen op het forum want jullie zijn zeer bevlogen en dat is super mooi om te zien en super leerzaam!

Merci beaucoup!

Bas

* En ik heb een reminder gezet om over een poosje weer terug te koppelen of het wel of niet gewerkt heeft op de lange(re) termijn.