kruisspoelmeter

Ik weet echter niet hoe groot de weerstand is. Ik heb de meter op marktplaats zien staan en overweeg een bod te doen.

Als de meter niet hoogimpedant hoeft te zijn, kan je een 1:2 spanningsdeler er voor zetten.
2
24v wordt 12v, 20v wordt 10v enzovoorts.

Parallel aan een van de weerstanden een trimmer ter afregeling.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb eens in mijn documentatie gekeken en dat is niet zo eenvoudig als je zou denken.
Eerst schema opnemen, waarschijnlijk staat er bij 1 spoel een weerstand in parallel en de ander heeft een weerstand in serie.
Eerst schema tekenen.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ik vermoed dat het zoiets is:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Deze die ik enkele maanden geleden heb hersteld stond R2 parallel aan de spoel en R1 in serie zoals op de tekening.

Die 2 weerstanden zullen vervangen moeten worden .. in serie zal niet werken.
Het zal dus rekenen worden!

Normaal gezien hangen die aan de buitenkant van de meter zodat dat geen probleem mag zijn.

edit: Ik zou hem niet kopen, de stroom door de sensor zal ook veranderen.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 11 februari 2021 11:15:40 (11%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Kans bestaat dat je ook een nieuwe sensor nodig hebt dan, die kunnen verschillend zijn voor 12 en 24v.
Een 12v meter kopen lijkt me goedkoper en zinvoller.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 11 februari 2021 10:37:09 schreef Arco:
Nee, TS moet van 24 naar 12v... ;)
Weerstanden in serie? (hangt wat van de meteropbouw af hoe en welke waardes...)

Oeps, inverse mode stond nog aan :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoi Arco, ik wilde dus een 12 volt kopen maar ik moet eerst weten of dit kan werken op mijn 24volt boordnet. Bovendien ben ik van de 2de hands markt afhankelijk omdat de nieuwe klokken allemaal 52 mm zijn en de oude 60 mm. En ik wil dat dus gelijk houden. 60mm dus.

Shiptronic

Overleden

Om wat voor meter gaat het; temperatuur , olie druk, tank inhoud ? kan je een plaatje van de meter posten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Dan moet je ook nog de weerstand van de sensor weten. 0-180 , 180-0 , 0-90 , 190, 30 , 240 ??

heb je een type nr? (van een juist werkende meter)

Of ; https://vdo-webshop.nl/en/mounting-sets/1569-vdo-viewline-52-mm-spinlo…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 11 februari 2021 14:23:22 (28%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik ga vandaag ff kijken naar de opnemer. Ik heb nog een kapotte liggen.Ik kan de weerstand niet meer meten maar misschien staan er nog gegevens op.

Shiptronic

Overleden

Op 11 februari 2021 14:14:25 schreef cielke:
Het gaat om een vdo tankmeter.

Brandstoftank, watertank, leopard tank ?

https://i.ebayimg.com/00/s/NTc2WDEwMjQ=/z/n7wAAOSwpAhgJCv3/$_86.JPG

Een plaatje van de voorkant is ook handig, dan weet ik welk type/smaak je zoekt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 februari 2021 10:57:24 schreef Arco:
Ik vermoed dat het zoiets is: [plaatje]

In dat geval kun je de meter toch gewoon met 12 V voeden, bijvoorbeeld met een 7812?
Voor de meter en sensor is alles dan normaal, en de werking en aflezing dus ook.

code:


12V ----+                   24V --7812---+
        |                           |    |
      meter====sensor               |  meter====sensor
        |                           |    |
gnd ----+                   gnd ----+----+


e: Ik begrijp uit het onderstaande dat de meter anders wordt, maar de sensor niet. Dan wordt het ingewikkelder natuurlijk.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

In principe gaat het met één weerstand in serie ook.

24V---- extra weerstand----- meter+sensor----- massa.

Ik hoor jullie al komen "ja maar die 12 volt gaat niet stabiel zijn, maar afhangen van de stand van de sensor in de tank"..

dat klopt, maar net om het spanningsonafhankelijk te maken (binnen bepaalde grenzen) wordt de kruisspoelmeter (of quotient of ook ratio meter) gebruikt. dus,.. voeding mag schommelen, heeft geen invloed.

Arco

Special Member

Dat werkt alleen als de 24v sensor dezelfde is als de 12v sensor. (anders is de weerstandswaarde van de sensor 2x zo hoog)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Niet alleen dat, ook moet de sensor hetzelfde bereik hebben als die 12V metersensor, de weerstand tussen vol en leeg.

Als je goed mee overweg kunt dan zou je de weerstand van R1 en R2 kunnen aanpassen maar het blijft een delicate opdracht.

Als ik mij nog goed herinner waren dat ceramische weerstanden van dik 1W.

Een experiment waard als ze niet teveel kosten ;)

LDmicro user.

ik heb de opnemer opgezocht. Maar kan er niet achter komen wat de weerstand is. helaas

Shiptronic

Overleden

Als je niet weet welk type opnemer je hebt, kan je er niet zomaar een klokje inzetten! Er zijn te veel ""standaarden" klokje en opnemer moeten bij elkaar passen.

Kan je wel zeggen waar het in zit; Audi, Porsche, Marine toepassing , aggregaat ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dus de meter wordt anders, maar de sensor blijft? Ah, dat had ik eerder niet begrepen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja de sensor blijft maar omdat de klokkenwinkel in mijn schip een beetje een ratjetoe is wil ik dit een beetje opknappen met zoveel mogelijk vdo klokken.

Dag Cielke!
Probleem al opgelost? T'is heel eenvoudig, een vdo meter van 12 volt heeft inwendig in serie met de boord spanning een weerstand van 68 ohm. Een 24 volt meter heeft inwendig een weerstand van 220 ohm in serie met de boord spanning. Dus een uitwendige weerstand van 150 ohm in serie met de voeding van de 12 volt meter is voldoende om het 12 volt metertje op 24 volt te laten werken. Wel een weerstand van zo'n 5 watt gebruiken.
Gr Douwe