NC aanduiding in datasheet DIL 16/14 - mag dat aan GND?

EgbertG

Golden Member

Ben een printje aan het maken en ik vraag me af wat ik doe
met de NC pinnen van een DIL 14 IC.

Mogen die zweven, of mag t aan GND of aan VCC of maakt t gewoon
echt niet uit?

NC betekend meestal No Connect. Dus gewoon zweven?

GMT+1
EgbertG

Golden Member

Kan t kwaad als ik ze aan GND zou hangen?

Waarom zou je dat willen?, als dat beter was geweest had de datasheet dat wel vermeld.

EgbertG

Golden Member

Ok duidelijk .... ook dus echt niet aansluiten is het generieke idee achter NC!

Dank

Lucky Luke

Golden Member

Soms geeft een datasheet er wel meer informatie over.

Er is een verschil tussen "Not Connected" (NC) waarbij er intern niks met de pin verbonden is, en het dus niet uit maakt of je er extern iets mee verbind, en "Do Not Connect" (DNC) waarbij er intern wel iets verbonden is, maar niet gespecificeerd is wàt. Do Not Connect moet je dus los laten, de naam zegt het al.

Maar soms gebruikt men NC als aanduiding voor pinnen waar je niks aan mag verbinden omdat er intern toch iets mee verbonden is en het fout gaat als je er extern iets anders aan knoopt.

Dus tenzij de datasheet zegt dat er niks aan verbonden is, of dat je ze veilig aan GND of VCC kunt hangen: gewoon laten zweven.

Dan zijn er nog "Reserved" pinnen. Meestal zegt de datasheet wat je er mee moet doen: vaak ook los laten hangen. Soms moet er eentje verplicht aan GND, of moet er een pull-upje aan ofzo. Zie datasheet.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
EgbertG

Golden Member

Er zijn dus ook nog varianten op de NC. Toch nog even datasheet opgezocht, maar er wordt niet over gerept.

Laat ik maar t zekere voor t onzekere nemen. Gewoontegetrouw zou ik pin 7 van een DIL14 graag aan GND hangen... ik denk dat ik daarom deze thread begon ;-)

Lucky Luke

Golden Member

Moet er iets pin-compatibles in dat voetje waarbij die pin wel aan ground moet hangen?

(In dat geval: Hang 'm aan ground, het zou moeten kunnen als de datasheet netjes NC gebruikt voor dingen die intern niet verbonden zijn)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
vergeten

Golden Member

Op 12 februari 2021 11:18:36 schreef EgbertG:
Ben een printje aan het maken en ik vraag me af wat ik doe
met de NC pinnen van een DIL 14 IC.

Mogen die zweven, of mag t aan GND of aan VCC of maakt t gewoon
echt niet uit?

Misschien handig als je het fabricaat en type erbij zet, ik herken hem niet.
Het kan ook nog per fabrikant verschillen en meestal (bij veel oudere) staat er een echte "interne" afbeelding van het IC in de datasheet.

Nmi zou NC alleen maar Not(internally)Connected mogen betekenen.

Zoiets als dood is dood daar zijn geen varianten op. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EgbertG

Golden Member

Het is een oudje NE529 - fast voltage comparator

vergeten

Golden Member

Even gekeken voor de Philips

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EgbertG

Golden Member

dus mag er in dit geval mee doen wat ik wil ....

Arco

Special Member

Goede gewoonte: altijd los laten, n.c. is een wat twijfelachtige aanduiding.
Soms bedoelt men 'not connected' (ofwel 'niet aangesloten') danwel 'no connect' ('niets op aansluiten'.)

Soms worden dat soort pinnen bij fabricage en testen gebruikt, soms zit er intern ook inderdaad niets aan vast...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Grr .... ik ben nu overtuigd: ik verander pcb ontwerp en laat m
volledig onaangesloten!

Op 12 februari 2021 12:15:40 schreef vergeten:
Nmi zou NC alleen maar Not(internally)Connected mogen betekenen.

Vind ik ook. In deze datasheet staat de verklaring eronder: no internal connection

EgbertG

Golden Member

Bij die kreet "no internal connection" blijft er weinig onduidelijkheid over inderdaad.

Na wat googlen vond ik dit nog:

In most case, NC = no connection, more accurate is "No Internal Connection".
And on boards these NC pins can be left unconnected, or connected to
elsewhere at your convenience.

However, in some, very rare, cases, with some ICs, NC does not really mean
"No Connection", it can be connected internally with substrate for
examples, so it really means that "No Function" instead, and you cannot
connect it at your convenience.

So, although with NC "no connection" pins of ICs, you had better to consult
datasheets before connecting or leaving them float on boards.

Hensz

Golden Member

Of het nu intern wel of niet aangesloten is, in beide gevallen heeft het geen enkele zin die pen zelf wel aan te sluiten. Als er intern iets aan vastzit krijg je alleen maar ellende en als er intern niks aanzit bereik je er helemaal niets mee. Sluit je het toch aan dan lijkt het ook net of het een functie heeft, die het dus niet heeft.

óf je moet bang zijn dat je IC, met slechts 10 van de 14 pinnen gesoldeerd, los van het bord komt. In dat geval kun je óf beter leren solderen ( :9 ) of een losse pad maken en daar die pin aan solderen. SMD doet niet anders.

NC betekent mss eigenlijk wel dat er aan minstens één van de kanten niets aangesloten zit. 8)7

[Bericht gewijzigd door Hensz op vrijdag 12 februari 2021 16:07:42 (21%)

Don't Panic!
EgbertG

Golden Member

Solderen lukt na 40 jaar wel redelijk ;-)

Alleen ik ben gewend om als ik een defect heb op een pcb met DIL ic's de spanning na te meten tussen 7-14 of 8-16.

Nu ik t aan t maken ben kan ik me dat nog wel tijdig bewust van worden, maar
over aantal jaren denk ik: hee gevonden: geen voeding tussen die pennen!

NC is not connected.

Alle goede PCBlayout-programma's hebben een optie om in copperplanes/areas de niet-aangesloten stukken weg te laten. Dit omdat dit statisch op kan laden en omdat het RF invloeden kan hebben. Tamelijk dom van de fabrikant van het IC om dan een stuk metaal in de lucht te hangen.

Gewoon testen of het aangesloten is, dat kun je zo meten. En dan als het aangesloten is (hidden feature pin) laten zweven en anders aan GND.