Variac begin stand.

Beste CO'ers weer,

Nu wil ik weten welke minimum voltage je je variac moet zetten om te beginnen met de ruststroom instellen, van mijn versterker.

Verder staat er op de website deze melding voor de IC op te print:

Betekend dit dat ik mijn variac moet instellen op een voltage dat er minimaal 20VDC uit mijn voeding komt zetten?

Of! is lager nog steeds safe?

Op zoek naar een duidelijk antwoord Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Er is je al heel vaak verteld dat "trimmen" met een variac geen zin heeft. (maar dat kwartje wil schijnbaar niet vallen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Je begint op 229V en draait hem dan langzaam op tot 230V.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 13 februari 2021 14:28:58 schreef Arco:
Er is je al heel vaak verteld dat "trimmen" met een variac geen zin heeft. (maar dat kwartje wil schijnbaar niet vallen...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Ruststroom instellen van een versterker doe je bij bedrijfsspanning.
Dus die spanning waarop je versterker normaal gesproken op aangesloten is als hij in bedrijf is.
Niets meer of minder dan dat.

Het is een laatste stap als je de versterker al aan de praat hebt en definitief gaat gebruiken.

Kijk voor dat je een versterker voor het eerst aansluit in welke stand de instelpotmeter moet staan om een zo laag mogelijke ruststroom door de eindtransistoren te laten lopen.
Dan kun je veilig en langzaam opregelen naar de gewenste waarde als je versterker aan zijn definitieve voeding hangt.

Lucky Luke

Golden Member

De truc zit 'm er dus in, zoals rob040 schrijft:

Op 13 februari 2021 16:34:07 schreef rob040:
Kijk voor dat je een versterker voor het eerst aansluit in welke stand de instelpotmeter moet staan om een zo laag mogelijke ruststroom door de eindtransistoren te laten lopen.

Je stelt dus voordat je de versterker aansluit, eerst de potmeters zodanig in dat de laagst mogelijke ruststroom gaat lopen.

(Ik zit niet zo in de versterkers, kan iemand mij en pascal vertellen of dat de Maximale weerstand is of de minimale? Ik vermoed maximaal, maar dat gaat er van uit dat die weerstand in serie staat en het niet b.v. de "onderste" weerstand in een spanningsdeler is, of een parallelweerstand bij stroomdeling.)

Dan kan daarna de versterker gelijk op z'n normale voedingsspanning, en kun je de ruststroom langzaam verhogen tot de juiste waarde. Bij een te lage ruststroom gaat immers niks stuk (Het klinkt alleen niet).

Met minder voedingsspanning gaat er ook minder ruststroom lopen, maar als je begint met de potmeters in de juiste stand (minste ruststroom) heb je geen variac nodig.

Minder voedingsspanning beïnvloed alles, niet alleen de ruststroom, dus met een variac werken is omslachtiger / onhandiger en in dit geval ook onnodig.

(Aan de anderen: zou dat soms de reden zijn dat Pascal een variac wil gebruiken? Lagere voedingsspanning -> minder ruststroom, ook als de instelling veel te hoog staat omdat de potmeter nu eenmaal zo stond.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 13 februari 2021 21:29:51 schreef Lucky Luke:
De truc zit 'm er dus in, zoals rob040 schrijft:

kan iemand mij en pascal vertellen of dat de Maximale weerstand is of de minimale?

dat hangt van de schakeling af. In nogal wat gevallen moet de potmeter op minimum weerstand staan voor een minimum ruststroom, maar er zijn uitzonderingen.

als je het echt niet weet : meter aansluiten voor ruststroommeting en met variac aanlopen en kijken of de rustroom binnen een aanvaardbare waarde blijft. met de serielamp ka het ook.

bij goede ontwerpen gaat de rustroom niet overdreven hoog worden, zelfs al staat de potmeter op max ruststroom (althans, je hebt voldoende tijd om terug te regelen voor het te heet wordt).