Powerline adapter : plaatsing en ventilatie

Arco

Special Member

Ik kan me voorstellen dat DCF klokken er ook niet erg blij van worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Het gaat vooral om convectie. Als er geen verluchtingsopeningen afgesloten worden, en de lucht vertikaal kan stromen rondom het apparaat zie ik geen probleem.
Als het een gesloten kastje is , moet je dit natuurlijk niet met één van de grote vlakken tegen de muur plakken.

Op 21 februari 2021 15:30:24 schreef Jinny:
Dan nogmaals de vraag,

[...]

Laat ik het zo zeggen, als -mijn- zendapparatuur een spectrum vertoont als dat jouw powerlineadapter doet, dan worden mijn zenders (terecht) in beslag genomen en mijn vergunning ingenomen.

Onzin. PLC maakt gebruik van exclusion bands waarin ze geen signaal uitzenden. Amateurs zijn één van die bevoorrechte groepen en op de andere frequenties heb jij niks te zoeken.

En zelfs dan, het is als bij corona. Moet je de privileges van de happy few vrijwaren ten nadele van het grote publiek? Ik vind van niet.

pa3gws

Golden Member

Op 21 februari 2021 17:45:06 schreef grotedikken:
Ik vind van niet.

Dat mag dan wel jouw mening zijn maar wat als iemand iets doet waardoor jij je hobby niet meer kan uitvoeren denk je er dan hetzelfde over?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Je leest niet wat er geschreven staat.:
Amateurbanden worden door PLC uitgesloten. In principe heb je er dus geen last van.
Dat gejammer doet me denken aan een vrek die op een zak geld zit en al zijn energie steekt in het angstvallig bewaken ervan , maar ondertussen niks met dat geld aanvangt.
Ik denk dat de PLC modem van Max daar niet warm of koud van wordt.
Daar ging het over. Niet over het gebruik proberen te ontraden.

Zolang de lucht maar vertikaal kan langs de modem strijken zullen jullie maar met een paar dB SINAD minder moeten leven.

ALS het een modem zou betreffen die niet voldoet aan de vereisten en dus geen exclusion bands heeft ingeprogrammmeerd.

Wat dan weer de bewering weerlegt dat al die keuringen en certificering nutteloos zouden zijn.

Jinny

Golden Member

GD, er worden hier van die dingen uitgezet waar de exclusionbands ook in het spectrum zitten.
Omdat meer HF ruimte meer snelheid betekent.
Managers denken.
Sterker, het staat standaard aan bij powerline adapters die door de KPN uitgedeeld worden.
Pas na ruim zeiken en het AT erop zetten wordt die band weer uitgezet.
Waarna bij de volgende klant gewoon weer een open adapter wordt geleverd.

GD, naar eigen zeggen kom je zelf uit de (BE) RCD wereld.
Jij zou dat toch moeten begrijpen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Op 21 februari 2021 17:32:18 schreef Arco:
Ik kan me voorstellen dat DCF klokken er ook niet erg blij van worden...

Nee, als ik me goed herinner, het is al 10 jaar gelden en mn geheugen..., het spectrum van homeplugs gaat in Europa van 1.8MHz tot 30 MHz met een PSD van -55dBm/Hz en er is een tweede band van 30-86 MHz met een gereduceerd vermogen van -85 dBm/Hz
Dus op 77,5 kHz zal je geen last hebben.

@Jinny
Sorry meid, maar ik mis de koffiepauzes waar de fervente amateurs onder de collega's wel eens op stang gejaagd werden een beetje :-)

Maar dat sommigen zich niet aan de regels houden kun je de PLC techniek niet verwijten. Helaas net als met de huidige lock-down feestjes helpt enkel repressief optreden en dan nog nemen sommigen het risico.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 21 februari 2021 19:29:40 (30%)