Middenfrquent spoelen wikkelen

Dag.

Ik heb een schema van een 40 M ontvanger en daar staan MF spoelen in welke in tegenfase (één puntje onder en één puntje boven) zijn gewikkeld. De auteur van het artikel (het stond in RAZZIES van december 2020) adviseerde om een toroid FT37-43 te gebruiken i.p.v. de 'normale' spoelen en gaf het aantal wikkelingen hierbij aan.

Mijn vragen zijn:
- Worden MF spoelen altijd in tegenfase gewikkeld?
- Hoe doe je dat voor een 'normale' spoel?
- Hoe doe je dat voor toroids?

Heb op Internet gezocht maar niets gevonden; ook niet op youtube.

Groetjes.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Primaire en secundaire spoelen kunnen in tegenfase gebruikt worden als dat voor een schakeling nodig is.

vergeten

Golden Member

Op 16 februari 2021 19:41:59 schreef hansjo:
Dag.
Ik heb een schema van een 40 M ontvanger en daar staan MF spoelen in welke in tegenfase (één puntje onder en één puntje boven) zijn gewikkeld.

Soms is het juist gewenst 2 signalen te hebben die in tegenfase zijn, denk maar (als voorbeeld) aan een voedingstrafo die een secundaire wikkeling heeft met middenaftakking.
Daar wordt dmv 2 diodes een dubbelfasige gelijkrichting plaatsvind.

Edit: Normaliter zijn de stippen juist een aanduiding van punten van gelijke polariteit!
Zie ook in de voorbeelden hieronder.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 16 februari 2021 23:05:08 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hansjo,

Ze worden niet in tegenfase gewikkeld. Die puntjes geven gewoon aan dat als je 1...2 en 3...4 in dezelfde richting hebt gewikkeld, 1 en drie bij de puntjes aangesloten horen te zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha hansjo,

De stip afspraak is puur om tekentechnische redenen gedaan zoals @rew al aangeeft.

Deze stippen geven de "gevoeligheid" van de wikkeling aan en vertegenwoordigen hetzelfde uiteinde van de spoelen.
De draden van twee gestippelde uiteinden worden dus naar dezelfde locatie gebracht, en de twee spoelen zijn in dezelfde richting gewikkeld het is nogal een gedoe om dit visueel weer te geven zeker met een trifilaire wikkeling of nog complexer :D zie voorbeeld

Nu weet ik even niet wat een normale spoel is maar ik denk dat je een lucht spoel gewikkeld als worm bedoeld.
Daar geldt het zelfde net als bij elke transformator alleen tekent dit iets makkelijker !

Voor ringkernen geldt ook het zelfde als ik in de tekst heb vermeld :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Henk.
De tekening met de ringkernspoel zijn in fase gewikkeld, toch?
De stippen staan in het schema allebei bovenaan.
Maar als de éne stip boven staat en de andere stip onder: hoe moet je dan de ringkern wikkelen? Of is dit bij een MF kring niet van toepassing?

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Maar dus.... bij dat ringkern-gedoe, kan je de B-wikkeling gewoon omdraaien als dat beter uitkomt in het schema. Dan staat B1 en de punt beneden en B2 boven. Fysiek precies hetzelfde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 februari 2021 19:41:59 schreef hansjo:
De auteur van het artikel adviseerde om een toroid FT37-43 te gebruiken

Nee, er staat: Ik zou Toko trafo's gebruiken en dan met een externe condensator de resonantiefrequentie op 4,43MHz brengen.

Maar dat terzijde. De stipjes op blz. 6 zijn overbodig en onbelangrijk.
Links boven op blz. 7 zijn ze wel belangrijk, omdat daar de balansuitgang van het IC gebruikt wordt.

'Tegenfase wikkelen' doe je niet. En op blz. 6 maakt het sowieso niets uit.
Op blz. 7 wikkel je 10 windingen met twee draden tegelijk. De 'stipjes' wijzen dan op, voor beide draden, dezelfde kant.
Het IC sluit je met pen 12 op de ene kant van één draad aan; en met pen 6 op de andere kant van een tweede draad.
De derde draad vormt met 4 windingen de koppelwikkeling, en de richting daarvan maakt niet uit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Als het regent in september valt Kerstmis in december.
blackdog

Golden Member

Hi,

Zoek met Google naar dit programma: "mini ring core calculator 1.2"

Dan weet je zo op welke kern, je hoeveel wikkelingen moet leggen voor de gewenste inductie.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.