Bolle Elco's

Dit topic is gesloten

Beste Forumleden,

Ben nieuw hier en om maar meteen met deur in huis te vallen....heb er B..... verstand van. Straf me niet gelijk af als ik niet de juiste benaming gebruik en hou het simpel..

Goed dan hier mijn vraag....heb kort geleden een versterker gekocht. Ook al heb ik er de B verstand van vind ik het toch leuk om te zien hoe alles eruit ziet. ( zelfde als bij een auto..) zag daar 6 elco’s van 10000 üF in zitten met als type:

CD295 50v 10000uf + 85°C waarvan er 2 licht gebold. En dan nu de stortvloed aan vragen...klaar..?

- is daar meteen reden voor paniek?
- Zijn deze van redelijke kwaliteit?
- Moet ik gelijk alle 6 laten vervangen door wellicht dezelfde of betere?
- Heeft het invloed op het klankbeeld?

Moet ik deze elco’s zien als buffertjes dat indien nodig ze bijdragen aan kracht en punch van de versterker?

;) Ciao

Op 17 februari 2021 07:24:36 schreef Bertone:
[...]

Op 17 februari 2021 07:18:41 schreef Bertone:
Beste Forumleden,

Ben nieuw hier en om maar meteen met deur in huis te vallen....heb er B..... verstand van. Straf me niet gelijk af als ik niet de juiste benaming gebruik en hou het simpel..

Goed dan hier mijn vraag....heb kort geleden een versterker gekocht. Ook al heb ik er de B verstand van vind ik het toch leuk om te zien hoe alles er onder kap uit ziet. ( zelfde als bij een auto..) zag daar 6 elcos van 10000 üF in zitten met als type:

CD295 50v 10000uf + 85°C waarvan er 2 licht gebold. En dan nu de stortvloed aan vragen...klaar..?

Moet ik deze elcos zien als buffertjes dat indien nodig ze bijdragen aan kracht en punch van de versterker?

;) Ciao

Waarschijnlijk niet, maar zonder foto weinig van te zeggen. (sommige elco's zijn van nature al bol, en dit soort elco's gaat zelden stuk)

Hoe moeten wij dat weten?? (foto en merk/type versterker en elco's is dan toch wel nodig)

Als er echt kapot zijn zou ik ze alle laten vervangen door een goed merk elco.

Niet echt, alleen bij hoog volume, en dan hoor je dat toch niet. (beetje brom kan wel)

Moet ik deze elco’s zien als buffertjes dat indien nodig ze bijdragen aan kracht en punch van de versterker?

Ze heten bufferelco's en da's dus ook wat ze doen, samen met het afvlakken van de gelijkgerichte spanning. (zonder krijg je harde brom)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, bedankt je voor je snelle reactie...zit weinig op forums ga kijken of een lukt om een foto te plaatsen...overigens lastig te zien op een foto...de bolling zit aan de bovenkant als ik horizontaal overheen kijk en voel. Het betreft een Aaron no.1a. Ze zijn zeker niet stuk zoals gezegd heel licht gebold. Nu eerst zoeken waar ik een foto kan invoegen....aahhh onderaan.

[Bericht gewijzigd door Bertone op 17 februari 2021 08:42:35 (11%)]

Hoeben

Golden Member

Dat ziet er inderdaad niet gezond uit. Het valt me op dat het 85C elco's zijn. Het is blijkbaar een analoge voeding, niet geschakeld. Dat betekent dat ook als de elco's niet goed zijn de spanning toch niet zal oplopen.

Het zal dus niet meteen een probleem opleveren. Het risico is meer dat ze gaan lekken. Die prut oxideert alles. Ik zou ze wel vervangen. De keuze is aan jou.

Verder is het inderdaad een buffer voor pieken, met name van de bassen want daar heb je wat meer vermogen nodig. Anders kunnen hogere tonen eerder clippen bij baspieken en hoog vermogen.

In een analoge voeding wordt een elco niet zo zwaar belast. De reden dat deze toch kapot gaan is dat het goedkope Chinese elco's van Jianghai zijn. Achtergrond hiervan is dat Chinezen vele jaren terug formule van elco's incompleet gestolen hebben, ik dacht van Taiwanezen of Japanners. En dat er geen kwaliteitsbewustzijn is, "Hij doet het toch?". Ondertussen kunnen ze het wel beter maar doen ze het gewoon niet, alleen de prijs telt. En als het goed is gaan ze op een gegeven moment het toch weer goedkoper/slechter produceren. Er zijn wel Chinezen die wel fatsoenlijke/redelijke kwaliteit leveren bij lage prijs, bijvoorbeeld Walsin. Of goede merken die daar hun eigen fabriek onder eigen beheer hebben.

Ook hier is trouwens geen kwaliteitsbewustzijn, ik kom bij elke project, meerdere per jaar, wat ik doe weer goedkope Chinese elo's tegen die kapot zijn gegaan en voor claims en call-back acties zorgen en vooral bakken geld kosten. Als ik dan vraag waarom er geen goede elco is toegepast "Deze was goedkoper". Vooral bij wat kleinere bedrijven zie ik dit. Grote jongens als Jabil weten wel beter.

Vervang ze door elco's van een goed merk. Elke Japanner is goed, als bijvoorbeeld Panasonic, Chemicon, Nichicon. Ook Kemet, Vishay.

Bovenkant is een los plastic plaatje. Haal dat er eens af.
Als de elco eronder nog gewoon recht is zal de elco waarschijnlijk nog in orde zijn. (plaatjes 'bochelen' vaak door warmte in een versterker)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hoeben

Golden Member

Op 17 februari 2021 09:29:44 schreef Arco:
Bovenkant is een los plastic plaatje. Haal dat er eens af.
Als de elco eronder nog gewoon recht is zal de elco waarschijnlijk nog in orde zijn. (plaatjes 'bochelen' vaak door warmte in een versterker)

Dat zou inderdaad ook kunnen. Ze staan naast de trafo. Als die warm wordt kan dit gebeuren. Maar dat betekent dan wel dat de elco's veel te lijden hebben, die kunnen niet tegen hitte. Dan slijten ze veel sneller.

Die trafo hoort echter niet heet te worden.

Bedankt voor jullie snelle reacties. Weer een stuk wijzer. Had al iemand benaderd en die zei idd ook dat het slechte kwaliteit is en deze moest vervangen...misschien allemaal van een beter merk..? Begrijp afhankelijk merk en kwaliteit wat zouden jullie adviseren? En waar moet ik dan ongeveer aan denken...? Een goede tip vwb het plastic kapje en zijn ze wellicht nog goed. Dan kan een upgrade later...hoe kan ik deze zonder te beschadigen het makkelijkst verwijderen?

Ik steek er meestal wat scherps doorheen (mesje, kleine schroevendraaier) in het midden. (bijna horizontaal, zodat je niet in de elco zelf komt)
Kapje kun je dan zo eraf wippen. (kapje kan en hoeft niet meer terug, het heeft in dit geval geen meerwaarde)

Oké bedankt ga dat vandaag eerst maar eens doen...dan weet ik meer.

Had ik in het verleden met vervangen onderdelen niet al te beste herinneringen aan over gehouden..bleek achteraf helemaal niet nodig te zijn..wel een knappe rekening..! daar ben ik nu wel wat voorzichtig mee...! Het garage gevoel zeg maar...Vandaar even feedback via dit forum.. ;) overigens de versterker klinkt als een klok..het laag is heerlijk uitgebalanceerd, veel lucht en touch naar een buizen soundje. Ook geen enkele brom uit de speakers en bovenplaat is gewoon koel niet eens lauw.

[Bericht gewijzigd door Bertone op 17 februari 2021 09:55:29 (11%)]

Henk H.

Golden Member

@Arco: Hoeveel speling heb je daarbij en hoe erg kan het mis gaan?

Puntje een beetje te recht/te diep erin en meteen (vette) kortsluiting en kans op ontploffen? Of valt het allemaal mee.

Droogt de elco dan niet sneller uit, zonder dekseltje?

Uiteraard wel doen met de stekker uit het stopcontact.

Wat ik mij overigens verwonder dat een versterker van deze prijsklasse ( nieuw bijna 4 ruggen ) er zulke goedkope rommel word gebruikt! Shame! En aangezien ik een muziekliefhebber ben en geen audio techneut ik twijfelde aan de uitspraak goedkope rommel....maar dat klopt dus blijkbaar!

Wat raden jullie aan vwb merk elco? Hoeft geen gouden te zijn gewoon betrouwbare. Want begreep dat het voor het geluid niet uitmaakt. En waar moet ik dan aan denken om alle 6 te vervangen?

Semtexx

Golden Member

Op 17 februari 2021 10:09:37 schreef Bertone:
Wat ik mij overigens verwonder dat een versterker van deze prijsklasse ( nieuw bijna 4 ruggen ) er zulke goedkope rommel word gebruikt! Shame! En aangezien ik een muziekliefhebber ben en geen audio techneut ik twijfelde aan de uitspraak goedkope rommel....maar dat klopt dus blijkbaar!

CD staat voor Cornell Dubilier. Dat is par tout geen rommel. T is ook geen absoluut topmerk, maar voor deze versterker wat mij betreft een keuze waar ik als fabrikant prima achter kan staan. Moet het per se 40 jaar mee gaan?

Zoals gezegd, haal het plastic plaatje er eens af. Ik vermoed dat het daaronder best mee valt. De exemplaren naast de trafo zou ik eruit solderen en testen. Dit soort grote elco's lijdt meestal niet zo veel. Grote kans dat ze goed zijn, en als de versterker niet bromt geen reden tot actie. Kleine elco's drogen eerder uit dan dit soort dikke. Ik vervang ze maar heel zelden.

Als je ze écht heel graag wilt vervangen, koop dan Nippon Chemi-con bij een gerenommeerde handelaar (niet via eBay of AliExpress, dat zijn meestal neppers). Die zijn van erg goede kwaliteit.

Op 17 februari 2021 10:09:23 schreef Henk H.:
@Arco: Hoeveel speling heb je daarbij en hoe erg kan het mis gaan?
Puntje een beetje te recht/te diep erin en meteen (vette) kortsluiting en kans op ontploffen? Of valt het allemaal mee.
Droogt de elco dan niet sneller uit, zonder dekseltje?

Als je bijna horizontaal steekt, kom je niet in de elco. Er kan dan ook geen punt in komen, geen kortsluiting en geen ontploffing... ;)
Het dekseltje is alleen voor isolatie, de elco zit eronder en er valt dus niks uit te drogen...

Ik vraag me af of CD wel van Cornell Dubilier is, veel Chinezen drukken er ook CD op... (Cornell Dubilier zelf drukt er CDE op)

https://ae01.alicdn.com/kf/H1be8fa3548e24e48b6d2c6748376560a7.jpg

Mmmnn ben nu wel erg benieuwd welke elcos ik er in heb zitten...Shanghai of Cornell Dubilier? Waar ik nog steeds geen reactie op heb gekregen is de prijs van een fatsoenlijke Elco per stuk... :S

Semtexx

Golden Member

Die kan je zelf ook Googlen...

Een Nippon Chemi-Con EKMQ500VSN103MR40S
50V, 10.000µF in 105 graden uitvoering kost 4 Euro/stuk en is een prima condensator.

Maar waarom de heksenjacht? Je hebt een versterker die het prima doet, van een gerenommeerde fabrikant. Waarom dan de aanname dat er troep verbouwd is?
Meten is weten.... Als je ze per se wilt vervangen omdat je het niet vertrouwt, neem dan de Nippon Chemi-cons. Daarmee kan je niets verkeerd doen.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op 17 februari 2021 11:11:37 (56%)]

Had ik in het verleden met vervangen onderdelen niet al te beste herinneringen aan over gehouden..bleek achteraf helemaal niet nodig te zijn..wel een knappe rekening..!

Dat risico loop je nu weer, en dan nog het risico op kapot repareren.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
LetterHenk

Golden Member

Op 17 februari 2021 09:53:16 schreef Bertone:
Overigens de versterker klinkt als een klok..het laag is heerlijk uitgebalanceerd, veel lucht en touch naar een buizen soundje. Ook geen enkele brom uit de speakers en bovenplaat is gewoon koel niet eens lauw.

Zou voor mij reden genoeg zijn er lekker vanaf te blijven en er alleen naar te luisteren.

Action expresses priorities LH
Hoeben

Golden Member

Op 17 februari 2021 10:24:47 schreef Semtexx:
[...]
CD staat voor Cornell Dubilier. Dat is par tout geen rommel. T is ook geen absoluut topmerk, maar voor deze versterker wat mij betreft een keuze waar ik als fabrikant prima achter kan staan. Moet het per se 40 jaar mee gaan?

Als je ze écht heel graag wilt vervangen, koop dan Nippon Chemi-con bij een gerenommeerde handelaar (niet via eBay of AliExpress, dat zijn meestal
neppers). Die zijn van erg goede kwaliteit.

Ik vermoed sterk dat dit een Chinese kopie is. Dit is een veel gekopieerde elco, zie: https://www.google.com/search?q=cd295+capacitor&sxsrf=ALeKk00hTWlPjoun…

Alle japanners zijn goed, Nichicon, Chemi-con, Panasonic etc., ook Vishay en verschillende anderen zijn goed. Neem gewoon geen Chinese elco. Maar wip even dat plastic eraf en kijk of de elco inderdaad bol is, anders is dit gewoon niet nodig.

Elcos worden veel te vaak in het wilde weg vervangen. Kijk altijd eerst wat er aan de hand is.

Op 17 februari 2021 11:09:11 schreef Semtexx:
Die kan je zelf ook Googlen...

Een Nippon Chemi-Con EKMQ500VSN103MR40S
50V, 10.000µF in 105 graden uitvoering kost 4 Euro/stuk en is een prima condensator.

Maar waarom de heksenjacht? Je hebt een versterker die het prima doet, van een gerenommeerde fabrikant. Waarom dan de aanname dat er troep verbouwd is?
Meten is weten.... Als je ze per se wilt vervangen omdat je het niet vertrouwt, neem dan de Nippon Chemi-cons. Daarmee kan je niets verkeerd doen.

Het is geen heksenjacht maar misschien moet je even terug bladeren naar het begin van deze topic. Daarbij ben ik een leek met dit soort dingen en vroeg feetback. Zit er ook niet op te wachten...

Mmmm dat lijkt er wel heel erg op....dus toch geen Cornell Dubilier maar Shanghai rommel van deze gerenommeerde fabrikant...

Maar goed eerst het kapje er maar eens afhalen...zijn ze goed blijven ze er voorlopig maar in.. zo niet komen er kwalitatief betere in. Die paar tientjes geef ik er er dan graag aan uit. Zodat ik daar de komende tig jaar geen last van heb. ;)

[Bericht gewijzigd door Bertone op 17 februari 2021 11:36:18 (59%)]

Als ze onder het kapje niet bol staan, gewoon laten zitten...

Wat ik al melde. Yep ;) maar mijn dank voor jullie snelle reacties en ondersteuning. _/-\o_

Komt nog een kleine update vervangen of laten zitten....

Dit topic is gesloten