Dat ziet er inderdaad niet gezond uit. Het valt me op dat het 85C elco's zijn. Het is blijkbaar een analoge voeding, niet geschakeld. Dat betekent dat ook als de elco's niet goed zijn de spanning toch niet zal oplopen.
Het zal dus niet meteen een probleem opleveren. Het risico is meer dat ze gaan lekken. Die prut oxideert alles. Ik zou ze wel vervangen. De keuze is aan jou.
Verder is het inderdaad een buffer voor pieken, met name van de bassen want daar heb je wat meer vermogen nodig. Anders kunnen hogere tonen eerder clippen bij baspieken en hoog vermogen.
In een analoge voeding wordt een elco niet zo zwaar belast. De reden dat deze toch kapot gaan is dat het goedkope Chinese elco's van Jianghai zijn. Achtergrond hiervan is dat Chinezen vele jaren terug formule van elco's incompleet gestolen hebben, ik dacht van Taiwanezen of Japanners. En dat er geen kwaliteitsbewustzijn is, "Hij doet het toch?". Ondertussen kunnen ze het wel beter maar doen ze het gewoon niet, alleen de prijs telt. En als het goed is gaan ze op een gegeven moment het toch weer goedkoper/slechter produceren. Er zijn wel Chinezen die wel fatsoenlijke/redelijke kwaliteit leveren bij lage prijs, bijvoorbeeld Walsin. Of goede merken die daar hun eigen fabriek onder eigen beheer hebben.
Ook hier is trouwens geen kwaliteitsbewustzijn, ik kom bij elke project, meerdere per jaar, wat ik doe weer goedkope Chinese elo's tegen die kapot zijn gegaan en voor claims en call-back acties zorgen en vooral bakken geld kosten. Als ik dan vraag waarom er geen goede elco is toegepast "Deze was goedkoper". Vooral bij wat kleinere bedrijven zie ik dit. Grote jongens als Jabil weten wel beter.
Vervang ze door elco's van een goed merk. Elke Japanner is goed, als bijvoorbeeld Panasonic, Chemicon, Nichicon. Ook Kemet, Vishay.