Bolle Elco's

Dit topic is gesloten

Op 17 februari 2021 10:09:37 schreef Bertone:
Wat ik mij overigens verwonder dat een versterker van deze prijsklasse ( nieuw bijna 4 ruggen ) er zulke goedkope rommel word gebruikt! Shame! En aangezien ik een muziekliefhebber ben en geen audio techneut ik twijfelde aan de uitspraak goedkope rommel....maar dat klopt dus blijkbaar!

Ook high end merken (en zij die dat pretenderen te zijn), zijn commercielle instellen waar de schoorsteen moet roken.

Gelukkig zijn er ook zat merken die goede componenten die hun kwaliteiten hebben bewezen gebruiken. helaas is dat voor een leek in een audio-winkel niet zo makkelijk te zien.

pa3gws

Golden Member

Op 17 februari 2021 11:16:19 schreef LetterHenk:
[...]
Zou voor mij reden genoeg zijn er lekker vanaf te blijven en er alleen naar te luisteren.

Dat doen en niet anders laat je niet gek maken. ;)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Zou niets liever willen...maar als deze gaat lekken ben ik verder van huis....maar goed zou vandaag het plastic kapje van de buffer elco verwijderen...maar effe niet morgen weer. Moest naar de tandarts vanmiddag en was geen pretje. Dan is kans zeker groot dat ik dwars door de elco prik.... 8)7

Morgen weer een dag. Dan ga ik eerst deze eens vergelijken met een Hegel H190 en H95 is ook wel spannend... >:)

Word vervolgt.

pa3gws

Golden Member

Je hoeft helemaal niet te prikken je kan het kapje waarschijnlijk gewoon met je vinger een beetje indrukken.
Als dat inderdaad kan is de elco niet stuk.

Oke ga ik dan morgen na sessie eerst doen. Thks.

Op 17 februari 2021 19:06:53 schreef Bertone:
Zou niets liever willen...maar als deze gaat lekken ben ik verder van huis....

So what ? Dan begint de boel te brommen en dan vervang je ze als nog. Ik vervang bij mijn eigen gewoon werkende apparatuur elco's alleen als ze meetbaar slecht zijn. (meetbaar: of te veel rimpel op de voeding of uitgesoldeerd gemeten met een goede LCR meter.) Maar ik weet zeker dat ik zonder schade zoiets kan desolderen en ook door een echt geschikte elco kan vervangen.

Maar nog belangrijker, dat doe ik pas als er een heel goede reden is om het ding open te trekken. Laatst mijn versterker open gehad omdat een schakelaar niet lekker ging. Dat heb ik opgelost en toen ging het +40 jaar oude ding weer dicht, gewoon nog steeds met de originele elcos. Als ik hem zonder input aanzet dan hoor ik absoluut niks van ruis/brom door de boxen, perfect, klinkt als een klok, wat wil je nog meer. En voor mij is elcop's vervangen een klusje van niks maar ik ga gewoon geen zinloze dingen doen.

Kortom, laat je niet gek maken omdat tegenwoordig elcos overal de schuld van krijgen. (en ja, in goedkope China zooi zitten slechte onder bemeten elcos en ja, je leest op elk forum hoe decappen en bgas reflowen alle problemen (echt en imaginair) oplost. Maar bedenk ook dat de meeste geen idee hebben of ze echt slecht waren (en nee, met een wazige tabel en wazige ESR meter kun je geen elcos testen.)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Begrijp ik en laat mij ook niet gek maken..het is voor mij de ondeskundigheid wat mij onzeker maakt...als het een versterker was van €100,- had ik mij daar niet zo druk over gemaakt...En wat je schreef over:

Als ik hem zonder input aanzet dan hoor ik absoluut niks van ruis/brom door de boxen, perfect, klinkt als een klok, wat wil je nog meer.

Heb ik ook gedaan maar wel met inputs...maakt dat verschil ?

High met Henk

Special Member

1. dit is een lineaire voeding, daar krijgen elco's veel minder op hun donder, dus voldoet vaak een minder hoogwaardige Elco (dus geen low esr) prima
  2. Waarschijnlijk is het een los plastic plaatje
  3. Ze lekken (nog?) Niet
  4. Ik lees niets over problemen, dus neem aan dat hij verder prima werkt

Mijn vragen die ik heb zijn persoonlijker:

• waarom heb je hem opengemaakt?
  • Is mijn laatste punt uit bovenstaande lijst correct?
  • Wat verwacht je te bereiken met andere elco's?

Deze versterkers (in huiskamers) worden vaak nauwelijks belast: de uitgestuurd spanning blijft vaak ver onder de railspanning waardoor een eventuele rimpel in de voeding geen belemmering is.

Het enige wat ik kan bedenken is inderdaad het issue temperatuur: dit zal wel een klasse A of AB zijn die flink heet kan worden: 85 graden is dan misschien wat krap.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hi Henk, wat ik hier toch regelmatig lees..indien ze niet lekken dat ik me niet druk moet maken..nu is het wel mijn versterker.. ;) vwb je vragen:

Nee ze lekken niet althans zo ver ik heb kunnen zien niet..
Verder klinkt de versterker als een klok, geen brom oid maar wel gecheckt met inputs..
De reden van het open maken heeft een verhaaltje....

Heb deze jong gebruikte versterker vorige week woensdag gekocht bij een gerenomeerd audio zaak in Frankrijk. ( na uitvoerige check..) Nieuw was deze mij gewoon te gortig. Deze is 3 dagen onderweg geweest ( heel netjes in deze tijd ) maar wel in de periode dat het aardig vroor..bij ontvangst was ik zo enthousiast als een klein kind, hup uit de doos en aansluiten die hap. Dat was geen succes...Nog in mute stand gaf deze op bijna volle sterkte door op 1 kanaal richting de speaker..wat dan ook meteen mijn scanspeak woofer opblies! Meteen uit en van de stroom af. Baalde als een stekker nog geen 5 sec joy. De versterker weg gezet en desbetreffende audio zaak in Frankrijk gemaild over dit probleem. Dat was nog een heen en weer gedoe. Voor verzending had hij alles nogmaals gecheckt en leek me ook niet de type vent en bedrijf die mij een kapotte versterker zou verkopen. Daarbij heb ik ook schriftelijk 6 maanden garantie. Dus mijn intentie was terug sturen die Amp. De volgende dag gaf mijn onderbuik gevoel toch zoiets van..wellicht toch iets kleins..al ben ik geen techneut kijken kan geen kwaad..toen zag ik de 2 iets bollende elcos maar ook een zekering van 1 van de pre Amp board ( denk ik ) die er niet lekker in zat...daarna deksel erop en aangesloten met een paar goedkope speakers en damm het werkte! Draait nu een dag of 3 de hele dag en verder nergens last van. Dacht zelf wellicht icm lichte condens gezien temp verschillen en de zekering..allemaal een vermoeden uiteraard...nu heb ik afgesproken as maandag uitslag te geven of de versterker terug gaat of niet...maar ben wel erg enthousiast over de prestaties en zelfs met mijn reserve IMFjes spelen ze de sterren uit de hemel. Vandaar mijn gedachte als ik er nog meer ellende mee krijg met bv de elcos kan ik dat maar beter meteen weten..Nou een heel verhaal geworden maar dat is dus de reden van het open maken. Wat ik normaal nooit doe als iets goed werkt. Toch wel blij in dit geval...Ook al blijft het maar bij alleen kijken.. ;)

O ja en vwb de warmte...een lachertje word na dag spelen niet eens lauw en dat met een rms van bijna 100w op 8Ohm. Maar eerlijkheidshalve de volume staat wel op normaal luisterniveau..geen Ziggo Dome.

pa3gws

Golden Member

Dichtschroeven en blijven genieten er is naar mijn mening niets mis met de amp. ;-)

Op 18 februari 2021 04:49:25 schreef Bertone:

Heb ik ook gedaan maar wel met inputs...maakt dat verschil ?

De mijne zit aan een pickup en aan de computer (ivm met mijn digitale muziek collectie) Ik had het over de situatie waarbij hij aan de computer zit maar de computer of pickup niet aanstaat. Hij staat bij mij redelijk hard omdat de boxen niet in mijn lab staan maar in de slaapkamer ernaast. Ik vergeet regelmatig hem uit te zetten en 1 speaker staat pal naast mijn bed en zelfs dan hoor ik niks. (is een heel oud Pioneer versterkertje uit de jaren 70 denk ik, iets van 30 of 40W dacht ik, niks byzonders maar het klinkt heel erg veel beter dan de NAD die ik eraan had tot die overleed, gelukkig want ik had geen zin dat kreng te repareren)

De zekering kan door trillen bij vervoer zijn gesneuveld en soms gaan ze spontaan.

Condens moet wel heel erg heftig zijn wil het problemen geven. Dan zou iedere autoradio het ook niet volhouden.

Voor de rest, geen idee, het zou me zwaar verbazen als die elcos rot zouden zijn, ik repareer beroepshalve maar (gelukkig) geen consumenten electronica. Elcos slijten door warmte, maar goede en goed toegepast en in een lineaire voeding gaan heeeel lang mee (30-40 jaar)
Voordat ze bol gaan staan zijn ze al lang functioneel dood. Dat bol staan is de laatste adem van een terminale elco. Lekken kan schade aanrichten maar dat is ook zo'n laatste stuiptrekking. Je wilt lang daarvoor al niet meer naar het ding luisteren.

[Bericht gewijzigd door fred101 op 18 februari 2021 10:19:40 (16%)]

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Oké bedankt voor alle reacties. Heb vanmiddag toch de kap er weer afgehaald en geprobeerd deze in te drukken. Dat is niet gelukt.. het kapje heb ik overigens nog laten zitten. Mag aannemen dat het kapje niet zo dik en stevig is dat deze niet is in te drukken...dus tja kom ik weer bij het punt vervangen of laten zitten.. ? He jammer Fred.. Wilde net een beroep op je doen... ;)

Henk H.

Golden Member

Op 18 februari 2021 07:30:32 schreef Bertone: Daarbij heb ik ook schriftelijk 6 maanden garantie.

Ik zou de versterker eerst 5 maanden gebruiken. Geeft je de kans om aan te kijken of het erger wordt.

Ik zou er nu in ieder geval niet zelf aan gaan werken, want dan wordt het lastig om later nog garantie in te roepen.

Je kunt het ook melden bij de verkoper en vragen hoe er mee verder te gaan. Maar ik acht de kans groot dat men van mening is dat reparatie niet nodig is. Maar dan heb je het in ieder geval nu wel gemeld en sta je sterker als er vervolgschade uit komt. Al zal dat wel wat meevallen.

Hensz

Golden Member

Op 18 februari 2021 16:01:06 schreef Bertone:
Heb vanmiddag toch de kap er weer afgehaald en geprobeerd deze in te drukken. Dat is niet gelukt.. quote]
Dan haal je alsnog het kapje eraf, maakt een mooie scherpe foto en plaatst hem hier. :)

Don't Panic!

Tja dat is ook een optie...aan de andere kant waar praat je over om 6 ( voeding ) elcos te laten vervangen en geen risico te nemen. Om deze daarvoor terug te sturen met de post vind ik geen optie..verzendkosten ligt al rond de €20,- en gezien ervaring liever niet..Maw mocht iemand zich geroepen voelen om deze eerst door te meten en indien noodzakelijk er 6 nieuwe in te zetten let me know. Woon omgeving Amsterdam..dus Limburg / Groningen word me te gortig...

Op 18 februari 2021 16:41:08 schreef Hensz:
[...]

Hahah dat kan en meteen de kap eraf laten ..... _/-\o_ wel zo makkelijk.

Dekseltjes eraf halen is zo gebeurd en dan weet je 't zeker.
Ziet er zonder dekseltjes ook mooi uit, en de elco's zelf zullen ook niet klagen: zonder hoofddeksel kunnen ze zelfs hun warmte beter kwijt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik woon in Den Haag, realiseer je wel dat als de elco's nog goed blijken er ook bij een hobby tarief wel kosten aan zitten.

Ik heb hier wel 6x 10.000µF 50V KME serie van Nippon Chemi-Con op voorraad, maar weet niet of die passen.

Die passen niet, hebben 4 aansluitingen en de "CD295 50v 10000uf" heeft er maar 2, type "snap in" idd.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ga ik morgen doen en zal een foto plaatsen dan lees ik je jullie meningen wel. ;)

Als dat in het redelijke is no problem..zal morgen ook proberen de maat op te meten.

Henk H.

Golden Member

Op 18 februari 2021 16:42:28 schreef Bertone:
Tja dat is ook een optie...aan de andere kant waar praat je over om 6 ( voeding ) elcos te laten vervangen en geen risico te nemen. Om deze daarvoor terug te sturen met de post vind ik geen optie..verzendkosten ligt al rond de €20,- en gezien ervaring liever niet..

Zelf weten uiteraard, maar welk risico loop je de komende 5 maanden dan (anders dan je garantie kwijt te raken)? Kortsluiting, brand, schade aan andere apparatuur? Ik zie het niet zo.

Bovendien, om goed (per stuk) te kunnen meten zul je ze van de printplaat moeten halen. Is ook een risico, printplaat kan beschadigen. Er vast een flink kopervlak met die condensatoren verbonden zijn, wat betekent dat er ook wat meer warmte in moet. Soms zitten de pootjes geklemd in de gaatjes (weet zo de exacte naam daarvan niet meer voor) en moet je ze er met enige kracht uit trekken ook al heb je alle soldeer echt goed uit de gaten gehaald. Dit soort dingen zou ik alleen met een desoldeerbout met vacuumpomp doen.

Maw: Alles heeft risico's, vraag is welke je het zwaarste weegt.

Ik zou het bij het weghalen van de dekseltjes laten.

EDIT: Bedankt Arco, dat bedoelde ik.

Soms zitten de pootjes geklemd in de gaatjes (weet zo de exacte naam daarvan niet meer voor)

Snap-in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 februari 2021 16:50:22 schreef Roland van Leusden:
Ik heb hier wel 6x 10.000µF 50V KME serie van Nippon Chemi-Con op voorraad, maar weet niet of die passen.

Bestaan die in KME? Ik heb nog nooit zulke grote KME serie elco's gezien. Weet je zeker dat het niet KMM of KMH is? Dat zou dan een snap-in zijn, wat me ook aannemelijker lijkt voor de TS (Arco was sneller).

edit: Zie je plaatje nu ook, ik had geen idee van het bestaan... 8)7

Hensz

Golden Member

Op 18 februari 2021 16:42:28 schreef Bertone:
aan de andere kant waar praat je over om 6 ( voeding ) elcos te laten vervangen en geen risico te nemen.

Nog één keer: je neemt juist risico door ze te vervangen.
Er is niets mis met je versterker. Door die elco's te vervangen kan het alleen maar slechter worden.
Je bent kennelijk nog steeds zwaar besmet met de recap-religie. Luister naar de deskundigen hier en zweer die ziekte af!

Don't Panic!

Heinz, je spreekt jezelf tegen volgens mij gaf jezelf aan:

“ Dan haal je alsnog het kapje eraf, maakt een mooie scherpe foto en plaatst hem hier. :)

En nu schrijf je:

“ Nog één keer: je neemt juist risico door ze te vervangen. Er is niets mis met je versterker. Door die elco's te vervangen kan het alleen maar slechter worden. Je bent kennelijk nog steeds zwaar besmet met de recap-religie. Luister naar de deskundigen hier en zweer die ziekte af!

Dus zeg jij het maar....wat heeft het dan voor zin om het kapje eraf te halen en een foto te sturen..?

Dit topic is gesloten