Bolle Elco's

Dit topic is gesloten


pa3gws

Golden Member

Zoals ik al eerde aangaf dichtschroeven en genieten.
En lees fred101 zijn reactie nog eens door.
Die elcos gaan jaren mee hoe oud is die amp?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

wat heeft het dan voor zin om het kapje eraf te halen en een foto te sturen..?

Kapje eraf, elco's bol? -> vervangen, anders kast weer dicht en van het geluid genieten....
Foto is niet noodzakelijk (je kunt zelf ook wel zien of 'ie plat of bol is), maar is meer ter bevrediging van de forumbezoekers... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ga ik morgen doen..3 opties:

1. Bol vervangen
2, Indien niet Bol...duidelijk boel dicht.
3. Bol en laten zitten

High met Henk

Special Member

even de onduidelijkheid voor TS weghalen: een elco zit vaak in een Alu cilinder.

die cilinder is aan de bovenkant vaak ingekerfd als druk ontlasting.
sommige fabrikanten hebben daar een klein plastic dekseltje op gelegd, zodat als de drukontlasting open klapt de giftige vloeistoffen niet overal zitten.

Echter omdat er ook iets van tekst op het ding gezet moet worden, heeft men bedacht dat er ook een plastic wikkeltje omheen kan wat je dan krimpt en dus ook het plastic kapje meteen vast houd.

Als dat kapje net zo groot is als de cilinder van de elco of beetje groter bolt hij op: en die druk je echt niet door de krimp folie naar buiten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Henk,

Bedankt maar begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoeld...kapje laten zitten? Volgens mij loopt dat kapje door tot onder omranding..dat zal het kapje op z’n plek houden vermoed ik...?

[Bericht gewijzigd door Bertone op 18 februari 2021 18:49:17 (39%)]

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Of haal in elk geval van die ene elco rechtsboven even het kapje af. Trek je zo onder de rand vandaan en dan weet je het tenminste zeker.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

snijd bij de bolle elco's die folie met de tekst erop aan de bovenkant een stukje in en haal dat kapje eraf.

Je zal zien dat het aluminium eronder gewoon plat is.

het plastic komt alleen omhoog omdat hij iets groter is in diameter dan de folie met de tekst. Omdat hij niet omlaag kan, komt hij bol naar boven.

Ik geloof NOOIT dat het aluminium eronder bol staat in dit geval.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De fabrikant van zo'n merk als dit zal er niet zomaar een of andere elco in duwen. Hij wil zo goed mogelijk uit allerlei "recensies" komen. Duw er dan zelf niet zomaar iets in omdat je niet weet wat de fabrikant belangrijk vond en niks van elcos weet (je bent niet alleen, zelfs veel elektronici weten er bar weinig van. Het loopt gelukkig meestal wel goed af maar bij zware versterkers met forse capaciteiten kan dat wat anders liggen.

Een goed merk, goed geplaatst en groot qua afmetingen zijn
positieve punten qua levensduur. Elcos slijten voornamelijk sneller bij hoge temperaturen, hoge stromen bij een te hoge ESR op voeding frequenties van schakelende voedingen en dan ook nog vaak op het randje van de elco specs ivm prijs. Ofwel de meeste moderne goedkope China crap. Oftewel, het meeste wat de Nederlander koopt. En zo krijgen elcos een slechte naam. Qua autos: een trabant motor met frituurvet als olie maar dan met een mooi modern jasje waardoor het heel wat lijkt.

Geen idee hoe oud de versterker is maar elcos worden steeds kleiner omdat apparatuur steeds kleiner moet worden, en kleinere elcos voor lineaire voedingen is eigenlijk alleen maar nadelig. Een 40 jaar oude elco kan zomaar 5 tot 10x groter zijn. Dat kleinere geeft geen enkel voordeel voor jou versterker, eerder een stap terug. Maar zelfs als je dat zou willen, ze worden nauwelijks meer gemaakt of voor bezopen bedragen door heel kleine aantallen. Maar soms moet het omdat de originele ook die specs hebben. (bv groot, 10000 uur levensduur bij 105 graden, strakke specs (bv +/- 10%), lage lekstroom, hoge isolatie, enorme stromen, pitch etc, en dan kom je soms op elcos van 20-30 euro per stuk. Ik heb dat bij een calibrator gehad, was iets van 25 euro per elco)

Als je er een moderne vervanger in duwt (en dan op alle specs gelijkwaardig !!!, en niet alleen spanning en capaciteit) dan is het enige risico dat je net een maandag morgen exemplaar treft of dat het PCB beschadigd wat bij forse elcos zonder professionele slobberbout een reëel risico is. Verder werkt hij net zoals hij nu werkt.

Maar een niet 100% gelijke kan in theorie zelfs nadelig zijn. Niet qua geluid ofzo maar het kan bv stabiliteit problemen geven. En als bij inschakelen de nieuwe bv 20 % groter in capaciteit zijn met een half zo hoge ESR en de gelijkrichters en trafo geen flinke stroom reserve hebben dan kan dit forse erg dure schade veroorzaken bij inschakelen omdat de inrush stroom fors toeneemt. Elcos mogen flink afwijken, meestal +20/-20% in capaciteit, maar er zijn er ook waar de specs -20/+50% mogen zijn. Het zou zomaar kunnen dat de nieuwe minder capaciteit hebben en de versterker kortademig wordt. Of meer capaciteit, dat levert qua werking niets extra's op maar kan wel (dure) inrush problemen geven.

Als deze elcos echt bol staan (die plastic plaatjes staan meestal al bol van zichzelf). dan zijn ze dus al heel ver buiten de specs en hadden al lang vervangen moeten worden. De ESR is dan torenhoog waardoor de versterker nu niet alleen een stevig stroom te kort moet hebben door afgenomen tot verdwenen capaciteit maar dat beetje wat er inzit er nauwelijks uitkrijgt door de ESR. En dus voor geen meter klinkt. Deze elcos worden aardig heet (dat is de reden dat ze bol gaan staan) Ben voorzichtig met voelen (spanning en hitte). Dat eindigt in het openspringen van het dakje en rook of in een knal en rookwolken omdat er geen overdruk beveiliging is.

Vergelijk het met een automotor.
- Gewone elco nieuw of op leeftijd nog binnen specs: een gezond lopend blok wat zich niet laat onderscheiden van net ingelopen. Hooguit wordt de olie wat sneller vies. Bij de versterker merk je dat niet. Je kunt het alleen meten.
- Bolle elco: Als het blok zwaar minder vermogen begint te leveren, rookt als een ketter, tot de draad uitgewoond en versleten. Rammelt en piept. Een wonder dat het nog loopt en alleen een idioot heeft niet door dat er wat mis is.
- Lekke, open gepopte elco: Een automotor met een gapend gat in het carter.
Dit met betrekking tot een audio versterker. Iets digitaals als een TV of computer kan met een bolle elco nog net werken of bv rare dingen gaan doen. Bij een versterker hoor je dat bij muziek waar hoge piekvermogens worden gevraagd, de spanning kakt dan in en de versterker loopt vast tegen de voeding rails met zware vervorming als resultaat

Ofwel, dicht laten en genieten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Fred knappe uiteenzetting. En denk ook dat ik dat doe. Vind het wel mooi geweest zo. Ook wat H.Henk schreef. Bedankt een ieder voor zijn bijdrage en een fijne avond.

Op 18 februari 2021 19:40:12 schreef Bertone:
Fred knappe uiteenzetting. En denk ook dat ik dat doe. Vind het wel mooi geweest zo. Ook wat H.Henk schreef. Bedankt een ieder voor zijn bijdrage en een fijne avond.

en ga nu onderuit m’n muziekje luisteren.

@fred101: als er één of twee van de in groepen parallelgeschakelde 6 elco's bolstaan, niet door overbelasting maar door een constructiefout, dan ga je dat echt niet in je geluid merken als je hem niet vol belast. Zeker als je de versterker niet kent. Het zou je nog verbazen hoe lang sommige consumentenapparaten door kunnen spelen met bolle elco's, zelfs als die in schakelende voedingen zitten.

Ik ben het met je eens dat meestal alleen het plastic dakje bolstaat, maar ik zou die elco rechtsboven zelf al bij de eerste aanblik bevoeld en/of dakje verwijderd hebben. Het ziet er anders uit dan anders, tenzij dat door de lichtval komt.

Aan de andere kant zou ik hem nu ook wel dicht laten zitten als hij voor eigen gebruik was. Alleen voor een klant zou ik hem opnieuw opentrekken.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henk H.

Golden Member

Ik heb het wel eens gedaan, grote snap-in elco's loshalen met een slobberbout. Gebogen/getordeerde snap-in leads en gaatjes in de through hole print die net zo groot waren als de leads. Gaten waren doorgemetalliseerd maar er zat verder geen noemenswaardig eiland omheen. Heel geduldig en zorgvuldig werken. Slobberen (tin goed laten vloeien en lang vacuum erop), kijken of gat leeg is. Nee, toch niet, weer beetje verse tin erbij. Weer slobberen, nog niet goed leeg etc. Ondertussen je geduld bewaren zodat je niet te snel achter elkaar tin toevoegt en slobbert waardoor de print te warm wordt bij de zoveelste poging. Omdat de gaatjes zowat dezelfde diameter hadden als de leads was het behoorlijk lastig om echt alle tin eruit te krijgen. Dan voorzichtig de leads uit de gaten trekken/wrikken. Toch minimaal een doormetalisering eruit getrokken, op 3 of 4 elco's.

Lastigheid daarbij was de leads van de elco's nogal groot waren en er geen eiland om de gaten zat. Je hebt een grote nozzle nodig maar je krijgt bijna geen warmteoverdracht terwijl de print wel warm wordt.

En dat was een gevalletje "toch al kapot, dus erger kan het niet worden". Zou dat niet zonder zeer goede reden doen, en alleen met slobberbout.

Henk, ik heb er niet zoveel moeite mee. Mijn Pace zuigt nog net niet de elco mee naar binnen :-)

Maarten, ik heb te weinig ervaring met audio en zie eigenlijk alleen apparatuur waar niet bezuinigd wordt op onderdelen (laatst een hele dure opamp in ceramische behuizing welke als comparator werd gebruikt om alleen maar logic level hoog/laag te detecteren. Bizar) Maar als jij zegt dat dat voorkomt en je dat niet hoort geloof ik je. zelf zie ik zelden dode elcos en ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een bolle heb gezien.

Toevallig nu 5 dezelfde 2200 uF waarvan er 1 slecht is (slecht als: DF is hoger en 2x de nieuw waarde (hij meet nu 0.136 en zijn broertjes zitten rond de 0.07 op 100 Hz) Daarnaast is de uitlezing op lekkage een beetje onstabiel. Voor mijzelf zou ik alleen die ene vervangen, maar nu vervang ik ze liever alle 5 als de klant akkoord is (zijn nog al prijzige versies) Qua capaciteit is hij nog prima, en 0.136 is nog steeds meer dan goed genoeg hier maar het is de opgegeven grenswaarde en ik hou niet van onstabiele metingen. Als ik alleen in situ met een ESR meter zou werken dan had ik hem goed gekeurd)

Wat dan wel meespeelt is dat er dus meer capaciteit is dan nodig. Dat betekent lagere stroom door de elcos en dat betekent een minder zware taak en minder opwarming.
Maar dan nog, ze moeten aardig heet worden om bol te gaan staan dus als hij goed klinkt en ze zijn allemaal de zelfde temperatuur dan lijkt me dat ze goed zijn. Zeker omdat de TS vermeld dat alles behoorlijk koel blijft. (als alles al 80 graden wordt door de hitte in de kast wordt het een ander verhaal.

Ach, als het geluid beroerd wordt kun je ze alsnog vervangen. Een echt rotte elco vervangen is net zo veel werk en net zo duur als een nog goede vervangen. En anders met een scoop de voedingsrails meten onder belasting. Ik gebruik tegenwoordig vaak een thermische camera voor dit soort dingen. Ook gaaf om een circuit wakker te zien worden. Als alles nog even koud is dan zie je soms de sporen waar het eerste of meeste stroom loopt opwarmen. Hij ziet verschillen van 0.1 graad dan als full scale. Bij een ASIC in een scoop zag ik een hotspot bij een pootje. Die pin bleek ook defect te zijn. Spanning was 0V maar er liep wel aardig wat stroom.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Het hangt ook van de print af. Als je een 8 lagenprint hebt met hele kleine thermal reliefs, dan heb je enorm veel warmte nodig om dat los te krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Het was een Weller VP801 slobberbout met element van 50 watt en schone filters en goed vacuum. Zou niet meer zonder slobberbout willen.

Op 18 februari 2021 07:30:32 schreef Bertone:
Deze is 3 dagen onderweg geweest ( heel netjes in deze tijd ) maar wel in de periode dat het aardig vroor..bij ontvangst was ik zo enthousiast als een klein kind, hup uit de doos en aansluiten die hap. Dat was geen succes..

Nee, gek is dat. Versterker was ijskoud en dan zet je de versterker aan in een warme kamer. De condens in de versterker ontregelt alles.
Gelukkig is alles toch nog goed gekomen. Omdat het geluid goed is niks aan de elco's doen. Alles lekker laten zitten.
Nooit koude electronica in een warme kamer gelijk inschakelen. Geef de electronica ruim de tijd om te acclimatiseren.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Yep, daar ben ik te laat achter gekomen....zal me geen 2de x gebeuren....

Ik heb deze, vreemd genoeg staat er geen vermogen bij maar het ding krijgt alles los.
https://paceworldwide.com/sx-100-sodr-x-tractor-sensatemp#overview

Arco, bedoel je de situaties waar er nauwelijks pads zijn ? Dan krijgt de goede binnenmaat nozzle de boel niet warm bij gebrek aan pad oppervlak en een maat kleiner die de tin/pin wel verwarmt sluit het gat te veel af.
Ik gebruik hiervoor de hulp van een hete luchtbout met kleine nozzle om zo'n soldering wat voor te verwarmen. Dat scheelt best veel. Ook bij ICs met vias die de warmte slecht geleiden, oude soldeer en tin aan twee kanten waardoor de tin bovenop niet wil smelten. Beetje lucht erbij doet wonderen. Ook bij pinnen die te strak in het gat zitten en blijven rewetten. Desolderen, even lucht er erop en het IC valt er zo uit. Maar dat soort dingen komen niet veel voor (bij mij dan)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Ik bedoel een meerlagenprint, waar de binnenste lagen powerplanes zijn.
Als de thermal reliefs dan klein zijn (of afwezig), dan krijg je de boel nauwelijks heet genoeg met een 80W of meer bout.
(de warmte wordt gelijk afgevoerd via de powerplanes en de print)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Na een nachtrust toch besloten voor mijzelf zodat ik er een punt achter kan zetten van de meest bolle elco het kapje eraf te halen...zo makkelijk ging het niet moest de rand opwippen maar met geduld gelukt..En wat blijkt..staat bol...dus nu weet ik en jullie ook. Dan jullie laatste advies vervangen of niet?

Dat zie je niet vaak bij zulke grote elco's!... (maar de meeste hebben ook niet van die 'scheurnaden')
Inderdaad liefts allemaal vervangen door 105° types van een goed merk.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten