Bolle Elco's

Dit topic is gesloten

pa3gws

Golden Member

Kan je dat zelf?
Nee vul in je profiel je woonplaats in vast wel een COer in jou buurt die erbij kan helpen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henk H.

Golden Member

Ik zou eerst eens overleggen met de verkoper hoe hier mee verder te gaan. Terugsturen voor garantie of misschien wat korting omdat je het zelf oplost (en hoe dan verder met de garantie)?

Zodra je er zelf mee aan de slag gaat heb je geen garantie meer.

Op 19 februari 2021 09:41:59 schreef Bertone:
Arco, had natuurlijk gehoopt dat ze goed waren en geen idee hoe lang dat goed gaat. En idd toch maar allemaal vervangen...Aan de andere kant denk ik dat er de nieges op zit en voor €1500,- ik er ook wel een beetje klaar mee ben..want na alle reacties van jullie is het vervangen ook niet geheel risicoloos begrijp ik...daarbij wat gaat grapje mij weer koste..? Heb nog een paar dagen om daarover te denken..Voor nu zou het retour die hap..

Arco, had natuurlijk gehoopt dat ze goed waren..en geen idee hoe dat goed gaat. En idd toch maar allemaal vervangen...Aan de andere kant denk ik dat er de nieges op zit en voor €1500,- ik er ook wel een beetje klaar mee ben..want na alle reacties van jullie is het vervangen ook niet geheel risicoloos begrijp ik...daarbij wat gaat grapje mij weer koste..? Heb nog een paar dagen om daarover te denken..Voor nu zou het retour die hap..

[Bericht gewijzigd door Bertone op 19 februari 2021 09:42:32 (38%)]

Als je met beleid de elco's vervangt, is dat echt geen 'gevaarlijke' klus, je moet wel weten wat je doet en de juiste gereedschappen hebben.
Er is vast wel een forummer bij je in de buurt die dat voor je zou willen doen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tja weer terug sturen naar Zuid Frankrijk weer met de post en weer terug word ik eerlijk gezegd ook niet vrolijk van....Ga deze benaderen of hij vegoedcde kosten plus 1 opgeblazen woofer of gaat retour..althans zo denk ik er nu over...

Wat vonden jullie van de staat...? Extreem? Link? Kans om op elk moment te gaan lekken..?

Neeeeee ik kom daar echt niet aan met mijn artrose..En daarbij de ballen verstand van. :S Zet mij maar op een bank met knap muziekje daar voel me veel gelukkiger bij. ! Zweet stond al in m’n handen bij het verwijderen van het kapje zonder de elco te beschadigen..! :S Maar voor ik die vent in Frankrijk ga mailen moet ik wel een ca prijs weten anders kan ik niets claimen. Dan bedoel ik ook meteen betere kwaliteit en alle vervangen plus uiteraard de arbeidskosten.

pa3gws

Golden Member

Deze gaat op zeker stuk dus die moet er in ieder geval uit.
Als je alles goed beschouwd zou de verkoper je tegemoet moeten komen.
En de kosten voor het vervangen is geheel afhankelijk wie het doet.
Een forummer die het voor je wilt doen rekend vaak een vriendenprijs en maken de elco's de prijs voor een groot deel uit.
Nogmaals vul je woonplaats in je profiel in.

Ga ik doen in de hoop dat zsm te horen ( althans voor maandag ) dan zou ik laten hoe of wat.

Meeste moderne elco's barsten alleen open, er kan wel wat vocht uit komen dan (oudere modellen uit de jaren '70 ontploften vaak echt...)
Als je 'm niet continu laat aanstaan zal hij nog wel te gebruiken zijn, wel zo snel mogelijk vervangen.

Lijkt me ook redelijk dat de verkoper je een tegemoetkoming geeft in de te maken kosten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Ik zie 3 maal 10.000µ 50 Volt wat is de waarde van de andere 3?
Dan kunnen we inschatten wat de elco's zouden gaan kosten. ;-)

Oke, vind ik ook...uiteindelijk een fors bedrag betaald waar dan ook 6 maanden garantie onder valt. Mocht hij besluiten dat niet te doen stuur ik deze terug en mag hij het in orde maken. Alleen is dan de vraag of er weer meuk ingaat..? Plus de verzendkosten a €20,- per rit..Aan de andere kant vraag ik mij af of de leeftijd van ca 6 jaar wel klopt dat deze in zo’n korte tijd al bol staan. Aaron is een fabrikant die heel lang de modellen in hun collectie hebben..meen ca 10 a 12 jaar. Alleen de service is ......heb ze benaderd ook na het probleem met de versterker en gezien model nr zei mij de leeftijd konden vertellen...nou dat zou kunnen maar moet ik mij eerst registreren en €99,- overmaken als Aaron member...! Daar zakt m’n broek aardig van af..En antwoorden met....je maakt een grapje..reactie, wij Duitsers maken geen grapjes..! 8)7

Op 19 februari 2021 10:04:09 schreef pa3gws:
Ik zie 3 maal 10.000µ 50 Volt wat is de waarde van de andere 3?
Dan kunnen we inschatten wat de elco's zouden gaan kosten. ;-)

Hetzelfde..

.

[Bericht gewijzigd door Arco op 19 februari 2021 11:03:20 (99%)]

prijs hangt een beetje van het model af (hoogte, diameter, pitch tussen de pootjes) maar waarschijnlijk iets van 5 a 7 euro per stuk...
Voorbeeld: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Nichicon/LGY1H103MELB50/?qs=4lWw5q…

Oke ga ik uit van €7,- voor redelijke kwaliteit. En hoeveel tijd gaat er in zitten..of anders gezegd wat zijn ca de arbeidskosten? Moet wel een totaal plaatje hebben..

[Bericht gewijzigd door Bertone op 19 februari 2021 10:24:11 (12%)]

Sine

Moderator

Als ik het ruim pak is dat een uurtje werk, op zich niet schokkend.

Vinkeveen is een eindje uit de richting, maar er is hier vast wel iemand bereid dat (al dan niet tegen een kleine vergoeding) voor je te doen.

Oke, wacht even de reacties af tm zondagavond. Thks

Mooi dat je het nog even uitgezocht hebt, ik was een beetje bang dat we er nooit achter zouden komen... ;)

Op 19 februari 2021 09:33:54 schreef Arco:
Dat zie je niet vaak bij zulke grote elco's!...

+1

Ik hoor het ook zelden voor zulke jonge apparaten. Af en toe eens in een apparaat uit de jaren '60 of '70 waar een grote elco overlijdt, maar dat is het dan. Na een halve eeuw is het ze vergeven...

De foto's verraden ook wel goedkope meuk trouwens... "J.d" condensatoren op de achtergrond, en op de voorgrond een paar "CD" condensatoren die overduidelijk bedoeld zijn om te lijken op Cornell Dubilier. Op Mouser staan er geen met "CD" als opschrift: zoeklink. Voor een apparaat van duizenden euro's is het wel een beetje zielig om daarop te besparen, zo duur is het "echte" spul nu ook weer niet. Welk merk apparaat is dit? Dan blacklist ik die voor mezelf.

Ik ben nieuwsgierig naar de maten van deze condensatoren. Ik verdenk de Chinese kopieën er nog wel van dat ze kleinere marges hebben op de spanning. Dan kunnen soms kleiner zijn dan het merkspul, maar overlijden op de aangegeven spanning sneller.

EricP

mét CE

Even een stapje terug...
Inderdaad, die elco ziet er niet helemaal fris uit. In een dergelijke set-up vervang je - in elk geval in mijn optiek - er niet eentje, maar vervang je ook z'n broertjes en zusjes. In elk geval alles wat afvlakt.

Maar... Je koopt een 2de hands versterker. Je ziet aan de discussie die hier ontstaat dat het niet eenduidig vast te stellen is door er naar te kijken of ze 'goed' zijn of niet. Daarmee is de verkoper niet direct 'ter kwader trouw'.
Je krijgt er een half jaar garantie op. Die garantie houdt - kort door de bocht - in dat je het ding een half jaar lang zonder problemen zou moeten kunnen gebruiken. Het idee is natuurlijk om 'm nog veel langer te gebruiken, maar ik snap best dat niemand veel garantie gaat geven op iets wat al een leven achter zich heeft. Dan zou je er ook een grondige inspectie op los moeten laten en dan is het financieel niet interessant meer.
Als je naar de staat kijkt, dan is *mijn* inschatting dat dit bij normaal gebruik (dus niet 24/7 op vol vermogen waarbij alles lekker warm wordt) gewoon goed gaat. En nog wel langer ook.
Garantie is dan ook best een discutabel iets in deze: het ding werkt gewoon!

Dan... wat zullen deze elco's gaan doen? Nou ja, ze zijn bezig stuk te gaan. Dat is evident. Aan de andere kant: nieuw in de doos zijn ze ook al bezig stuk te gaan. Deze zijn alleen iets verder in hun proces.
Mijn inschatting is dat dit nog jaaaaaren goed gaat voor je er überhaupt iets van gaat merken.
Ploffen? Ach, zeg nooit nooit, maar sinds die breeklijnen erin zitten, heb ik nooit meer wat 'geploft' gezien. De hoeveelheid vloeistof die er tegenwoordig in zit is minimaal. Daarmee lijkt het risico goed te overzien.

Vervangen en wat zoiets mag kosten? Vuistregel als je het commercieel doet: de kosten zitten in de uren. Niet in het materiaal.
Hoe lang werk hier aan zit? Dat hang er volkomen vanaf hoe makkelijk het er uit komt en hoe makkelijk de nieuwe er in gaan. Als het er zo 'uit valt', dan ben je misschien wel 2, 3 minuten per elco bezig. Nog wat schroeven, ff kijken of er leven in zit, laat het een half uur zijn. Ohja... je moet die elco's nog zoeken (juiste specs en juiste footprint) en die moeten dan ook fysiek nog passen. Bestellen. Al met al zit je zo aan een uur werk.
Als het 'vast' zit en je moet gaan pielen om de PCB niet te beschadigen, dan kun je zomaar een kwartier per elco bezig zijn.
Per saldo zal men niet zo snel 'fixed price' werken (en als dat wel gebeurt, dan weet je eigenlijk dat je te veel betaalt).

Is het moeilijk? Nee, als je de juiste spullen hebt en er mee om kunt gaan absoluut niet. Naast 'slobberen', doe ik - als de inschatting is dat de PCB dat goed kan hebben - het ook wel eens met 2 personen: in elke hand een soldeerbout, ruim tin toevoegen, beide poten tegelijk opstoken en de 2de trekt het ding uit de PCB. De minste mechanische belasting, wel de thermische stress. Bij loodhoudend gaat dat beter dan bij loodvrij.

Realiseer je wel dat wanneer iemand dit (al dan niet commercieel) voor je doet, je daarmee de garantie bij de framboos opgeeft. Degene die een paar elco's voor je wisselt, zal je echt geen garantie op de hele versterker geven. Je zou kunnen zeggen... Schroef dicht, ik denk er over een jaar nog eens over na...

Zoals al eerder vermeld voor een nieuwprijs van bijna 4K vind ik dit onbegrijpelijk En indien het klopt dat deze slechts ca 6 jaar oud is helemaal triest. Maar gezien vele beweerden dat het alleen het plastic kapje zou zijn en andere niet heb ik deze dan toch maar verwijderd om daar nu zeker van te zijn. Verder schijnt deze behoorlijk te zijn opgebouwd maar toch.. voor €1500,- is er denk ik genoeg keus is in een mooie gebruikte versterker..maar goed wacht even de reacties af v.d leden vwb het kosten plaatje vervangen elcos...Dat koppel ik as maandag terug naar de audio shop in Frankrijk en hoor dan wel hoe of wat. Daarna zet ik alles even op een rijtje en neem dezelfde dag een besluit. Laten maken of de Amp retour. Want wil er nu een punt achter zetten.!

Indien mogelijk zou ik wat korting vragen bij de verkoper, heen en weer sturen naar zuid Frankrijk voor reparatie is ook niet alles...
(kans is dan aanwezig dat tante Pos nog meer kapot maakt en wat moeilijker te herstellen is... ;) )

Precies, zo denk ik er ook over...

Op 19 februari 2021 11:22:34 schreef EricP:
Even een stapje terug...
Inderdaad, die elco ziet er niet helemaal fris uit. In een dergelijke set-up vervang je - in elk geval in mijn optiek - er niet eentje, maar vervang je ook z'n broertjes en zusjes. In elk geval alles wat afvlakt.

Maar... Je koopt een 2de hands versterker. Je ziet aan de discussie die hier ontstaat dat het niet eenduidig vast te stellen is door er naar te kijken of ze 'goed' zijn of niet. Daarmee is de verkoper niet direct 'ter kwader trouw'.
Je krijgt er een half jaar garantie op. Die garantie houdt - kort door de bocht - in dat je het ding een half jaar lang zonder problemen zou moeten kunnen gebruiken. Het idee is natuurlijk om 'm nog veel langer te gebruiken, maar ik snap best dat niemand veel garantie gaat geven op iets wat al een leven achter zich heeft. Dan zou je er ook een grondige inspectie op los moeten laten en dan is het financieel niet interessant meer.
Als je naar de staat kijkt, dan is *mijn* inschatting dat dit bij normaal gebruik (dus niet 24/7 op vol vermogen waarbij alles lekker warm wordt) gewoon goed gaat. En nog wel langer ook.
Garantie is dan ook best een discutabel iets in deze: het ding werkt gewoon!

Dan... wat zullen deze elco's gaan doen? Nou ja, ze zijn bezig stuk te gaan. Dat is evident. Aan de andere kant: nieuw in de doos zijn ze ook al bezig stuk te gaan. Deze zijn alleen iets verder in hun proces.
Mijn inschatting is dat dit nog jaaaaaren goed gaat voor je er überhaupt iets van gaat merken.
Ploffen? Ach, zeg nooit nooit, maar sinds die breeklijnen erin zitten, heb ik nooit meer wat 'geploft' gezien. De hoeveelheid vloeistof die er tegenwoordig in zit is minimaal. Daarmee lijkt het risico goed te overzien.

Vervangen en wat zoiets mag kosten? Vuistregel als je het commercieel doet: de kosten zitten in de uren. Niet in het materiaal.
Hoe lang werk hier aan zit? Dat hang er volkomen vanaf hoe makkelijk het er uit komt en hoe makkelijk de nieuwe er in gaan. Als het er zo 'uit valt', dan ben je misschien wel 2, 3 minuten per elco bezig. Nog wat schroeven, ff kijken of er leven in zit, laat het een half uur zijn. Ohja... je moet die elco's nog zoeken (juiste specs en juiste footprint) en die moeten dan ook fysiek nog passen. Bestellen. Al met al zit je zo aan een uur werk.
Als het 'vast' zit en je moet gaan pielen om de PCB niet te beschadigen, dan kun je zomaar een kwartier per elco bezig zijn.
Per saldo zal men niet zo snel 'fixed price' werken (en als dat wel gebeurt, dan weet je eigenlijk dat je te veel betaalt).

Is het moeilijk? Nee, als je de juiste spullen hebt en er mee om kunt gaan absoluut niet. Naast 'slobberen', doe ik - als de inschatting is dat de PCB dat goed kan hebben - het ook wel eens met 2 personen: in elke hand een soldeerbout, ruim tin toevoegen, beide poten tegelijk opstoken en de 2de trekt het ding uit de PCB. De minste mechanische belasting, wel de thermische stress. Bij loodhoudend gaat dat beter dan bij loodvrij.

Realiseer je wel dat wanneer iemand dit (al dan niet commercieel) voor je doet, je daarmee de garantie bij de framboos opgeeft. Degene die een paar elco's voor je wisselt, zal je echt geen garantie op de hele versterker geven. Je zou kunnen zeggen... Schroef dicht, ik denk er over een jaar nog eens over na...

Hi Eric duidelijk verhaal.

Bij deze versterker weet je in ieder geval dat 'ie verder goed is. Als je hem terugstuurt en een andere koopt moet je maar weer afwachten...

Stond er geen merk op die elco's?
Ook bij gerenommeerde merken gaat wel eens wat mis, ben ook wel elco's van Nichicom tegengekomen in apparatuur
(wat natuurlijk Nichicon moet zijn, duidelijk een 'kloon')
Kan natuurlijk ook zijn dat iemand ze ooit al eens vervangen heeft...

Dit topic is gesloten