Bolle Elco's

Dit topic is gesloten

4 tot 6 jaar oud, een koel blijvend apparaat en merk elco's in een lineaire voeding van een goed versterker merk voor een verkoopprijs waar het weinig zin heeft om een paar euro te besparen. En een prima werkende versterker en de elco wordt niet eens heet. (met een beetje opwarmen krijg je ze niet bol, ik droog regelmatig pcbs in de oven op 50 graden. 105 graden elcos houden het meestal minimaal 1000 uur vol op 105 graden) Daar klopt iets niet, de druk moet behoorlijk oplopen om dat aluminium bol te krijgen en dat lukt alleen met hitte.

Of iemand heeft het ding van nieuwe imitatie of ongeschikte elcos voorzien, of die ene elco is een maandag morgen exemplaar. Ik ben heel benieuwt naar de meetdata van die elcos (na vervanging) Het vervangen is zo gebeurd, bij een losse printplaat nog geen half uur werk (met goed gereedschap). Maar de tijd die je nodig hebt om het pcb in/uit te bouwen kan niet meer dan 4 schroeven zijn tot een uren durende operatie waar je een hele bende draden moet losmaken en maar ik heb nagenoeg geen ervaring met versterkers (alleen meetversterkers)

TS: veel onderdelen hebben een jaarcode. Als er ICs inzitten is dat het makkelijkst. Dat is meestal 2 cijfers voor het jaar en dan 2 voor de week. bv 1132 is week 32 in 2011. Bij productie in kleine aantallen kan het wel zijn dat men een paar jaar met een voorraad IC's doet. Een versterker die nu gebouwd wordt kan dan best onderdelen uit 2019 hebben.

Wat wel kan is dat het ding een zwaar leven heeft gehad, als het bv iedere avond uren lang vol gas werd gebruikt ingebouwd in een kast met te weinig ventilatie, bv horeca, en dan overleden is, iemand er toen 10 jaar niet gebruikte 2e hands elcos heeft ingeduwd. Dat is het nadeel van gebruikt kopen. Kan zelfs een samen bouwsel zijn om van 2 slopers 1`te maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Verder qua opbouw wel redelijk denk ik...even een plaatje. Vwb de elco’s zitten redelijk makkelijk op een printplaat met een aantal schroefjes zo te zien..mmmm foto invoegen lukt niet meer..zit aan m’n tax...foto te groot...maar op 6moons een review over de Aaron no.1a met een foto van onder de kap.

[Bericht gewijzigd door Bertone op 19 februari 2021 12:06:38 (32%)]

EricP

mét CE

Zoals al eerder vermeld voor een nieuwprijs van bijna 4K vind ik dit onbegrijpelijk En indien het klopt dat deze slechts ca 6 jaar oud is helemaal triest.

Ja, nou...
Aan de ene kant (redenerend vanuit 'ik ben domme consument en ik betaal een hele hoop geld en dan krijg ik dit!?), gaat je redenatie volkomen op - en is dan ook niet onterecht.

Aan de andere kant... 'spul' is tegenwoordig zo goedkoop door aantallen en relatief makkelijke engineering (een versterker haal je uit een datasheet, plak er een voeding voor, kast erom, klaar). Als de maker buiten dat stramien valt, dan gaan er opeens 'veel' uren in zitten. Ofwel: ontwikkeling kosten. En dan kom je weer bij wat ik al eerder aanhaalde: de kosten zitten in de uren.

De fabrikant denkt: ik maak iets wat een 'wow factor' heeft. Wat geweldig klinkt en wat daarmee een leuke boterham oplevert. 'Service' na 10 jaar is best acceptabel en dan verdien ik er nog een keer aan. Daarna is de versterker weer 'nieuw', dus het onderhoud was nodig en de audiofool (niet direct verwijzend naar TS) betaalt er dan ook graag voor: er is slijtage en die is ongedaan gemaakt.

Je hebt niet iets gekocht met als doel een eeuwig leven. Dat is ook best te maken (alhoewel 'eeuwig' wat overdreven is), maar het zijn andere ontwerp eisen.

Maar gezien vele beweerden dat het alleen het plastic kapje zou zijn en andere niet heb ik deze dan toch maar verwijderd om daar nu zeker van te zijn.

Ook dat is een inschatting gebaseerd op ervaring. En net als de dokter, zit je dan ook wel eens mis. Let wel: als je aan die elco gaat meten, dan zou het zomaar kunnen dat die nog heel aardig aan z'n specs voldoet hoor (maar dat hoeft niet). Mijn ervaring is ook dat dit zelden tot nooit stuk gaat, tenzij het erg warm wordt (vuistregel als ik het wel heb: elke 10 graden lager dan de specificatie verdubbelt de levensduur; ofwel 2000 uur bij 85 graden klinkt als heel weinig, maar bij 25 graden is het heel veel uren meer en daarmee meestal best bruikbaar).

Verder schijnt deze behoorlijk te zijn opgebouwd maar toch.. voor €1500,- is er denk ik genoeg keus is in een mooie gebruikte versterker..maar goed wacht even de reacties af v.d leden vwb het kosten plaatje vervangen elcos...

Voor sommigen zelfs in 'nieuwe' versterkers. Dat blijft hoe dan ook een moeilijk onderwerp...

Dat koppel ik as maandag terug naar de audio shop in Frankrijk en hoor dan wel hoe of wat. Daarna zet ik alles even op een rijtje en neem dezelfde dag een besluit. Laten maken of de Amp retour. Want wil er nu een punt achter zetten.!

Houd nog steeds even in de gaten dat tot op heden het enige probleem is dat eea. niet aan jouw verwachting voldoet (waarschijnlijk wel aan de omschrijving bij de verkoop!). Die versterker is heel aangekomen. Werkt. En zal dat hoogst waarschijnlijk ook gedurende de garantie termijn en ruime tijd daarna wel blijven doen. Strikt genomen lijkt me hen tot op heden weinig te verwijten, alhoewel het wel netjes zou zijn als ze je wat tegemoet zouden willen komen.

Daarnaast: een niet-bolle elco is niet per definitie goed. Een wat bolle elco is (op dat moment) nog niet per definitie slecht (alleen wel bezig dat te worden...).

Kan het zeker vinden in een heel veel dingen die je schrijft. Verder tik ik hier absoluut niemand op zijn vingers. Heb al zoveel geleerd over elcos..! Haha En weet dat indien bij aankomst de versterker normaal had gewerkt de kap er nooit was afgeweest en ook niet had geweten over de kwaliteit van de elcos. Heb er ook geen verstand van. Misschien alleen een x uit nieuwsgierigheid maar daar houd het echt mee op. Maar....nu deze er wel af is geweest werkt dat mij psychische even door...denk menselijk. Wacht daarom even de reacties af en zie dan verder. Thks anyway voor je uiteenzetting.

Fotootje van de opbouw voor de liefhebbers...

[Bericht gewijzigd door Bertone op 19 februari 2021 12:50:27 (32%)]

Nette opbouw en zo op het oog niets mis met de bouwkwaliteit. Ik kan er zo geen gat in schieten behalve dat ze op componenten hebben bespaard die niet heel duur zijn.

EricP

mét CE

Kan het zeker vinden in een heel veel dingen die je schrijft. Verder tik ik hier absoluut niemand op zijn vingers.

De reden dat ik er zo op hamer... is niet omdat ik het ding verkocht heb. Maar eigenlijk de reden dat ik alleen maar B2B doe - de particulier is vaak best onredelijk (en, dat valt ook niet te ontkennen, wordt ook best vaak belazerd in kwaliteit of prijs...). Als je met een redelijk en onderbouwd verhaal komt, is het een heel ander gesprek (waar vaak meer mogelijk is) dan een stampvoetende kleuter die niet voor rede vatbaar is. Mag je zelf inschatten wat de juiste benadering van de framboos is, met de kennis hier en wellicht elders opgedaan.

Voor de psyche nog een andere overweging: stel dat die versterker €100 duurder was geweest... had je 'm dan ook gekocht? Zo ja: uithuilen, laten vervangen en van alles wat het minder kost dan 100 euro wat leuks doen. En wellicht heb je als de framboos mee doet nog meer om wat leuks mee te doen :)

Framboos -> Frankrijk (verkoper)... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Weer een stereotype (toepasselijk :-)) ellenlang therapie topic dat in één post had kunnen afgehandeld worden.

Bertone koopt een 2e hands versterker en krijgt hem niet direct aan de praat en wordt aangeraden meteen de elco's te vervangen. (De gratuite raad van would-be elektronici die ik gok-tronici noem)

Er zijn meer dan 100 posts nodig van personen die wél weten hoe het moet om hem op andere gedachten te brengen,en nog is de twijfel niet helemaal weg.

In de 45+ jaar dat ik met techniek bezig ben, heb ik geleerd dat als iets prima functioneert, blijf er dan af,behalve voor wat het voorgeschreven onderhoud betreft.

Tenslotte, als je een 2e hands tv koopt, ga je hem toch ook niet meteen opengooien als beeld en klank ok zijn?
Waarom zou je het dan met een versterker wél doen?

Zeker als onervarene zul je met dergelijke ingrepen vaak meer kwaad dan goed doen.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Op 19 februari 2021 13:04:48 schreef EricP:
[...]De reden dat ik er zo op hamer... is niet omdat ik het ding verkocht heb. Maar eigenlijk de reden dat ik alleen maar B2B doe - de particulier is vaak best onredelijk (en, dat valt ook niet te ontkennen, wordt ook best vaak belazerd in kwaliteit of prijs...). Als je met een redelijk en onderbouwd verhaal komt, is het een heel ander gesprek (waar vaak meer mogelijk is) dan een stampvoetende kleuter die niet voor rede vatbaar is. Mag je zelf inschatten wat de juiste benadering van de framboos is, met de kennis hier en wellicht elders opgedaan.

Voor de psyche nog een andere overweging: stel dat die versterker €100 duurder was geweest... had je 'm dan ook gekocht? Zo ja: uithuilen, laten vervangen en van alles wat het minder kost dan 100 euro wat leuks doen. En wellicht heb je als de framboos mee doet nog meer om wat leuks mee te doen :)

Weet het loop al wat jaartjes mee ook vwb audio. ( over 2 maanden vervroegd pensioen _/-\o_
Heb al het nodige aan versterkers en speakers gehad en nooit laten opsturen mits in NL uiteraard. Maar om nu even naar Z.Fr te rijden word me te gortig en daarbij lukt het nu zo en zo niet..En zijn de mogelijkheden heel beperkt. Maar zal zien hoe het verder uitpakt. Word vervolgt...

Op 19 februari 2021 13:31:40 schreef grotedikken:
Weer een ellenlang therapie topic dat in één post had kunnen afgehandeld worden.

Bertone koopt een 2e hands versterker en krijgt hem niet direct aan de praat en wordt aangeraden meteen de elco's te vervangen. (De gratuite raad van would-be elektronici die ik gok-tronici noem)

Er zijn meer dan 100 posts nodig van personen die wél weten hoe het moet om hem op andere gedachten te brengen,en nog is de twijfel niet helemaal weg.

In de 45+ jaar dat ik met techniek bezig ben, heb ik geleerd dat als iets prima functioneert, blijf er dan af,behalve voor wat het voorgeschreven onderhoud betreft.

Tenslotte, als je een 2e hands tv koopt, ga je hem toch ook niet meteen opengooien als beeld en klank ok zijn?
Waarom zou je het dan met een versterker wél doen?

Zeker als onervarene zul je met dergelijke ingrepen vaak meer kwaad dan goed doen.

Dan mis je de inleiding van deze topic en ook de reden waarom...Maar ben wel je eens dat topics kunnen uitlopen tot enorm verhaal.. terwijl mijn vraag was: De elco’s staan bol en wat nu...? ? Gewoon gezien mijn ondeskundigheid op dit gebied...En zie hoe uitgerekt het word. Maar goed stop er nu even mee wacht reacties van leden die het willen vervangen en met een kostenplaatje..

En jij hebt blijkbaar de 100 deskundige posts gemist, want je twijfelt nog steeds.
Er was een aanleiding, maar nu hij toch prima lijkt te werken, vervalt dat argument. En zo'n fout, "eerst niet en dan wel" ligt natuurlijk nooit aan de elco's.

Als de versterker voldoet, blijf er dan af, en plan je "preventief onderhoud" voor binnen pakweg 10 jaar als het ding begint te brommen of zo.
Stap ook eens af van het waanidee dat fouten in elektronica altijd visueel zouden waar te nemen zijn. In de meeste gevallen komen meten, interpreteren en heel wat kennis om het hoekje kijken bij een reparatie.

[Bericht gewijzigd door grotedikken op 19 februari 2021 13:51:17 (21%)]

Als ik het zou doen ben je 75€ kwijt incl materiaal, wel zelf komen halen en brengen uiteraard. Daarnaast ga ik de te vervangen onderdelen pas bestellen als ik de oude fysiek in handen heb en kan op meten, je kan er dus niet op wachten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als je goed leest twijfel ik daar niet aan over het vervangen want heb al een oproep uitstaan. Waar het mij om gaat Het goat is.terugsturen of houden...

Op 19 februari 2021 13:49:27 schreef Bertone:
Als je goed leest twijfel ik daar niet aan over het vervangen want heb al een oproep uitstaan. Waar het mij om gaat is terugsturen of houden...

Ja, dat heb je twee maal duidelijk gesteld ;-)
Wat jij voorhad heeft totaal niks met elco's te maken.
Waarschijnlijk stond er een knopje verkeerd of zo.

doe gewoon je eigen gedacht als je je daar beter bij voelt.

Mijn tweedehands auto startte moeilijk tijdens de winterprik.
terugbrengen of toch maar nieuwe banden? . :-)

Op 19 februari 2021 12:01:36 schreef Bertone:
Verder qua opbouw wel redelijk denk ik...even een plaatje. Vwb de elco’s zitten redelijk makkelijk op een printplaat met een aantal schroefjes zo te zien..mmmm foto invoegen lukt niet meer..zit aan m’n tax...foto te groot...maar op 6moons een review over de Aaron no.1a met een foto van onder de kap.

Dat zou dus deze moeten zijn :
https://6moons.com/audioreviews/aaron/aaron.html

Op 19 februari 2021 11:14:34 schreef Kruimel:
Welk merk apparaat is dit? Dan blacklist ik die voor mezelf.

Dit is precies de reden dat Apple niet toelaat dat ongeautoriseerde "herstellers" in hun spulletjes gaan sleutelen. Van deze versterker weet je niet welke "bricoleur" bezig is geweest. De "bricoleur" hoeft niet de verkoper geweest te zijn. Die kan hem ook wel overgenomen hebben van een oud vrouwtje waarbij de versterker altijd binnen heeft gestaan.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 19 februari 2021 17:26:23 (19%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Klopt, nou is dat met elcos nog geen probleem..daarbij is maar de vraag of er aan gesleuteld is..want de elcos zijn zo te zien hetzelfde...had trouwens ook dat stickertje erop wat mij verbaasde....Zou toch niet zo zijn dat deze iets bol hoort te staan..?

Op 19 februari 2021 17:15:35 schreef Bertone:
Klopt, nou is dat met elcos nog geen probleem..daarbij is maar de vraag of er aan gesleuteld is..want de elcos zijn zo te zien hetzelfde...had trouwens ook dat stickertje erop wat mij verbaasde....Zou toch niet zo zijn dat deze iets bol hoort te staan..?

ook op precies dezelfde elco..of heb ik deze nu hier staan?

Zie foto en zelfs de krasjes op de voedingskap...

[Bericht gewijzigd door Bertone op 19 februari 2021 17:25:50 (72%)]

Zie bij de review ook een foto met "JD" elco's erop, ook al geen super merk. En van de eindtransistoren zijn de nummers verwijderd, zouden het ordinaire 2N3055 zijn...

Kan best goed klinken hoor, daar niet van , maar 4K :?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dit topic is gesloten