Bolle Elco's

Dit topic is gesloten

Dat is dus hun policy als je er echt iets aan krijgt ben je de Sjaak.len aangewezen op Aaron zelf..Ping Ping Dat schijnt een drama te zijn hoorde ik al...Zelfs een simpele vraag per mail krijg je geen reactie op...eerst aanmelden €99,- storten en dan krijg je reactie op je vraag... idd alla apple. En veel onderdelen zijn idd blanco....

[Bericht gewijzigd door Bertone op 19 februari 2021 17:36:07 (36%)]

Op 19 februari 2021 17:22:44 schreef Roland van Leusden:
Zie bij de review ook een foto met "JD" elco's erop, ook al geen super merk. En van de eindtransistoren zijn de nummers verwijderd, zouden het ordinaire 2N3055 zijn...

Kan best goed klinken hoor, daar niet van , maar 4K :?

Is ook een bom geld..maar eerlijkheidshalve heb deze gisteren side by side gespeeld met een Hegel H190 ( €3600,- ) waar de Hegel iets voller in het laag presteerde won de Aaron het in het midden en hoog. Meer transparantie , lucht enz.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe het binnen van Hegel eruit ziet en betreft hun policy...

[Bericht gewijzigd door Bertone op 19 februari 2021 17:49:16 (15%)]

Eindtransistoren schijnen deze te zijn...

https://i.ebayimg.com/images/g/G2kAAOSwG3RbpMYs/s-l300.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En van de eindtransistoren zijn de nummers verwijderd...

Dat zou voor mij een reden zijn om dat merk links te laten liggen.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Sine

Moderator

Dat is wel weer genoeg commentaar van de "elco's gaan 100 jaar mee"-brigade en andere (al dan niet dikke) zuurpruimen.
De topic titel werkt blijkbaar als een rode lap op deze doelgroep.

- De elco('s) van de TS zijn duidelijk stuk, z'n ding met een bol dakje laten zitten is vragen om meer problemen vroeg of laat (aan de staat van die elco te zien eerder vroeg)

- De elco was NIET het probleem wat ervoor gezorgd heeft dat het ampje zich is gaan misdragen, dat was een bij transport los gekomen print.

maartenbakker

Special Member

Zie bij de review ook een foto met "JD" elco's erop, ook al geen super merk.

"J.d" is een budgetmerk maar ik heb ze eigenlijk nooit stuk gezien. Eerste keer dat ik af fabriek montage zie van die dingen, is meestal door reparateurs gebruikt die bij Nedis bestelden.

Verder mee eens dat er het een en ander vervangen zal moeten worden, in elk geval die grote 6, en als je toch bezig bent kan je nog wel wat meer meenemen ook.

Op 19 februari 2021 10:06:02 schreef Bertone:
Oke, vind ik ook...uiteindelijk een fors bedrag betaald waar dan ook 6 maanden garantie onder valt. Mocht hij besluiten dat niet te doen stuur ik deze terug en mag hij het in orde maken. Alleen is dan de vraag of er weer meuk ingaat..? Plus de verzendkosten a €20,- per rit..Aan de andere kant vraag ik mij af of de leeftijd van ca 6 jaar wel klopt dat deze in zo’n korte tijd al bol staan. Aaron is een fabrikant die heel lang de modellen in hun collectie hebben..meen ca 10 a 12 jaar.

De leeftijd kun je aflezen door een handvol datumcodes van onderdelen te verzamelen. Als die consistent zijn, is het toestel enige tijd na de laatste code gefabriceerd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 19 februari 2021 19:28:46 (45%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 februari 2021 19:22:00 schreef maartenbakker:
[...]
Verder mee eens dat er het een en ander vervangen zal moeten worden, in elk geval die grote 6, en als je toch bezig bent kan je nog wel wat meer meenemen ook.

Ik snap die hele hype rond het preventief vervangen van elco's, zelfs door ervaren personen, niet.
Als die versterker prima speelt zonder brom is het toch tijd genoeg om ze te vervangen van zodra er zich problemen voordoen? Binnen een tiental jaren schat ik, want het gebeurt zelden dat bij dat soort apparaten van die leeftijd de afvlakelco's al versleten zijn

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Of je haalt ze eruit, test ze en zijn ze goed, dan zet je ze terug.

Sine

Moderator

Op 19 februari 2021 21:15:42 schreef grotedikken:
[...]
Ik snap die hele hype rond het preventief vervangen van elco's, zelfs door ervaren personen, niet.

Dat snap ik :+

Hier is gewoon een elco defect, of twee zelfs, want er lijken er optisch twee niet zo fris.
Die zijn van de zelfde leeftijd fabrikant en zit op de zelfde plaats als een aantal identieke elco's
Zou het niet slim zijn die dan wellicht ook te vervangen?

Kweenie? :S

Zeker in een apparaat waar de prijs van de elco verwaarloosbaar is tov de aanschafprijs.
En of je er nou twee van de print bakt of zes? Het monteren en demonteren van de printen is meer werk.

Bij de elco zie je de naden in het midden al opengaan. Ik vind het dan onbenullig om te zeggen "die gaat nog wel 10 jaar mee..."
Vervangen hoeft niet direct, maar wel zo snel mogelijk. (of 'ie nog goed meet is irrelevant: hij is bezig zijn ingewanden eruit te persen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, mee eens. Ook al zijn ze NU nog goed ben ik wellicht over nowtime weer aan de beurt. En vervang ze meteen alle 6 want de andere ( betere ) hebben waarschijnlijk andere waardes. En daar laat ik het bij. Wat goed is ga ik niet laten vervangen. Kast dicht en klaar..!

Zou 03X7 op de Zettler AZ822 relais een datumcode kunnen zjn?

Op 19 februari 2021 17:57:50 schreef Arco:
Eindtransistoren schijnen deze te zijn...

[afbeelding]

[verwijderd wegens overbodig]

IMHO niets mis met de MJ15003/4, al is TO-3 na 60 jaar wel een beetje 'end-of-life' en de MJL4281/4302 in TO-264 zijn technisch beter.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op 20 februari 2021 11:32:53 (24%)]

Mijn favoriet is de NJL3281 & NJL1302 met ThermalTrak, een losse ingebouwde diode op de transistor die.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 19 februari 2021 22:04:06 schreef Arco:
Bij de elco zie je de naden in het midden al opengaan. Ik vind het dan onbenullig om te zeggen "die gaat nog wel 10 jaar mee..."
Vervangen hoeft niet direct, maar wel zo snel mogelijk. (of 'ie nog goed meet is irrelevant: hij is bezig zijn ingewanden eruit te persen...)

Het lijkt er op, maar ik ben niet 100% overtuigd. Vooral de jonge leeftijd, het kwalitatief betere merk en de afwezigheid van symptomen doen me twijfelen.
Elk ziet wat hij verwacht te zien.
Een elcokop is meestal al veel meer gedeformeerd voordat de naden openscheuren. De witte lijnen op de foto kunnen heel goed reflecties zijn van het licht op de schuine naden . .lijkt me te egaal om barsten te zijn . Het brokje achteraan is misschien afkomstig van het opensnijden van het afdekplaatje en geen ontsnapt en verdroogd elektrolyt.Ik zou toch eens die elco onder een loep willen zien.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.
Sine

Moderator

Tuurlijk GD, daarom lopen de groeven ook uit elkaar hoe dichter je bij het midden komt. :z

Gescheurd zal hij nog niet zijn ... maar wil je daar op wachten?

Misschien zitten deze condensatoren erin ipv vage Chinese exemplaren.

Sine

Moderator

Die zitten er ook in .... op de foto's in de datasheet kun je het zelfde "shanghai" logo terugvinden.

Ok, dan weten we ook meteen dat de enige maat voor deze capaciteit 35x50mm is met 10mm pin pitch... Die condensatoren die Arco suggereerde zouden dus moeten passen, die zijn zelfs iets kleiner. :)

Je betaald alleen wel 20 euro verzendkosten...

Zelf heb ik deze in mijn een PA versterker zitten.

Jamicon HS is misschien geen top merk maar zeker geen fake.

Op zich ben ik niet zo kritisch op condensatorkeuze, zeker niet voor voedingsbuffering op 50Hz. Ik krijg alleen wel kriebels als je ze met een overduidelijke bedoeling om op Cornell Dubilier te lijken ziet, daar had ik als versterkerfabrikant wel een keer extra over nagedacht. Toch denk ik niet dat je op twee tientjes moet kijken in gevallen als dit. Farnell heeft wel iets vergelijkbaars: Nichicon LS (85°C). Helaas inmiddels ook verzendkosten...

Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig geworden naar de voedingsrails in deze versterker. De Denon PMA-500V versterker die hier staat zit wel in een klasse lager denk ik, in elk geval in leeftijd, maar daar zitten al 63V condensatoren in. Hoeveel uitgangen heeft deze versterker? 105°C condensatoren hebben wel de potentie langer mee te gaan.

Ik zit aan deze te denken, Electrolytic Capacitor, 10000 µF, 50 V, KMH Series 2000 hours @ 105°C, €4,45 excl BTW.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 20 februari 2021 11:31:36 schreef Kruimel:
Ik krijg alleen wel kriebels als je ze met een overduidelijke bedoeling om op Cornell Dubilier te lijken ziet

CD295 is een typeaanduiding die vaag lijkt op Cornell Dubilier. Meerdere fabrikanten voeren type CD295 condensatoren.

Krijg net mail van iemand, heeft een of andere CD speler ge-recapped en nu werkt het ding niet meer... (vias eruit getrokken maar wie weet wat nog meer)

[Bericht gewijzigd door fred101 op 21 februari 2021 12:37:54 (20%)]

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
maartenbakker

Special Member

Elco'tje verkeerdom aangsloten, stekertje niet correct teruggeplaatst, enz. Achteruitrepareren is schokkend eenvoudig, maar als er daadwerkelijk elco's stuk zijn zullen ze vroeg of laat vervangen moeten worden.

Om het risico te beperken zou ik in dit geval alleen die 6 doen, nu ik er nog eens over nagedacht heb. Die J.d's doen het voor hetzelfde geld nog gewoon 10 jaar.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten