SMD, condensatoren, defecte digitale piano Yamaha Clavinova cvp83s

buckfast_beekeeper

Golden Member

Begin eens met je woonplaats en mail adres in je profiel te zetten. Mogelijk is er in de buurt een CO-er die het voor je wil fiksen.

Een goede Panasonic er in. Laat dan ook in 1 keer alle elco's vervangen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lucky Luke

Golden Member

Op 18 februari 2021 15:33:11 schreef Roland van Leusden:
Serieus, stop ermee en ga bij iemand langs die er ervaring en de juiste spullen voor heeft.

Hoe zou die persoon met ervaring aan zijn ervaring gekomen zijn? ;)

Gewoon met een wattenstaafje en wat water/alcohol ofzo de boel goed poetsen. Dan verse condensatortjes er op terug, uiteraard goed-om gepolariseerd.

Misschien ergens een goed soldeerstation lenen / ergens heen gaan waar je een goed soldeerstation kunt gebruiken en misschien iemand met ervaring rondloopt (MakerSpace of hackerspace in de buurt?).

Wellicht een fluxpen en misschien wat lage-temperatuursoldeer. Een pre-heater zou helemaal mooi zijn, maar is luxe.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 18 februari 2021 18:59:47 schreef Shiptronic:
... en het toverwoord is hier Flux!

Wat gelukkig voldoende in litze van Chem-Wik zit. Met andere merken heb ik alleen slechte ervaringen.

Een te zwakke soldeerbout...

De tin smolt niet lekker, ook de verse niet. Loodvrij dus ik heb zitten kijken naar 60-40 tin.

En de litze nam niet lekker op en soldeerde vast aan de pad dus ik heb zitten kijken naar bredere litze.

Maar ik soldeer met een bout die ik ooit heb gekocht om met mijn dochter een paar ledjes aan een batterij en een schakelaar te verbinden. Pakketje Velleman, bout, tin, pasta, desoldeerpen en extra punt. Alles in één, pakweg 15 euro... .

Dit wordt 'm waarschijnlijk: https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a-active-soldering-station.html

Ik neem ook jullie andere tips ter harte en ga kijken naar flux, tin en betere litze. De print aan iemand met ervaring geven hou ik nog even in de pocket.

Sine

Moderator

De punt is inderdaad heel belangrijk, een potlood puntje bijvoorbeeld is kansloos bij dit soort werk, je krijgt gewoon geen warmte de print in.

Neem een flinke beitel punt T12-Dxx, of een T12-BCxx

Als je print is aangevreten zoals op je foto's zorg dan dat je dit goed schoon maakt, het elektrolyt blijft doorknagen, ook aan andere onderdelen!

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 19 februari 2021 18:51:26 (27%)

Shiptronic

Overleden

Met dat boutje moet het wel lukken, maar sommige groundplanes kunnen enorm veel warmte wegloodsen,

[edit] en idd een punt met een flinke warmte capaciteit ! der zitten 2 punten bij de set : (T12-D08/T12-BC3/T12-I) , en D en een BC, dus dat moet goed komen.

Eerst de print opnieuw vertinnen met vers tin, maag ruim, dan met Litze de print weer zuiveren.

TIP! let op dat niet al die elco's hetzelfde zijn, links onder zit een andere 330/6.3 de rest lijkt 100/25 te zijn

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nieuwe bout en punten maken een wereld van verschil. Dat wat vorige week duwen, porren en wrikken was is nu aantikken en sjopla... vervloeien. Blij mee.

Ik heb het soldeerstation bij Eleshop gekocht en de nieuwe condensatoren bij Conrad, beide hadden die Chem Wik niet. Bovendien wist ik niet precies welke ik moest hebben. De litze die ik heb neemt niet goed op maar met een likje flux wél. Ook dat is een hele goede tip. Al met al heeft dit forum draadje me flink stappen verder gebracht.

Minder goed nieuws: ook de printplaat van Clavinova B blijkt flink aangevreten. Dit keer ben ik 100% zeker dat het komt door het lekkende elektrolyt en niet door mijn geklungel. Jammer, maar ik zal het er mee moeten doen. Vanmiddag komen de nieuwe condensatoren binnen en dan maar eens kijken hoe moeilijk of makkelijk ik ze er op krijg. Als het soepel gaat dan haal ik die vier zwarte elco's op plaat B ook weg en vervang ik ze door smd'd zoals door jullie geadviseerd. Op plaat A gaan sowieso smd's.

Geen draadjes meer :-)

Dit is de plaat van de eerste Clavinova (A)

En deze heb ik er voor een prikkie defect bijgekocht om mee te kunnen testen (B)

Op 18 februari 2021 15:33:11 schreef Roland van Leusden:
Serieus, stop ermee en ga bij iemand langs die er ervaring en de juiste spullen voor heeft.

Update

  • Ik heb de nieuwe condensatoren er zo netjes mogelijk opgesoldeerd;
  • Geen relultaat;
  • Toen beide printplaten naar Electronic Repair in Barendrecht gebracht;
  • Daar constateren ze dat het dubbel layer printplaten zijn die beide
    aangevreten zijn door het electrolyt. Niet meer te repareren.

Laatste vraag:

  • Project afgerond toch? Plezier aan gehad, van geleerd, weggooien?