SMD, condensatoren, defecte digitale piano Yamaha Clavinova cvp83s

Shiptronic

Overleden

zolang de print zelf niet beschadigt is , is dit nog wel te herstellen, maar dan wel met de juiste middelen en kunde.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ok, helder verhaal. Mijn plan is een slecht plan. Ga ik een nachtje over slapen. Dank voor de reacties.

Voor de goede orde: ik beschouw beide apparaten als afgeschreven. Het sleutelen is voor de lol. Maar ik wil natuurlijk wel het beste resultaat binnen mijn mogelijkheden :-).

Elektrotanya heeft een service manual.

Op 17 februari 2021 23:08:17 schreef Ata_electronica:
Ok, helder verhaal. Mijn plan is een slecht plan. Ga ik een nachtje over slapen. Dank voor de reacties.

Voor de goede orde: ik beschouw beide apparaten als afgeschreven. Het sleutelen is voor de lol. Maar ik wil natuurlijk wel het beste resultaat binnen mijn mogelijkheden :-).

en een afgang bij de rest van de familie en om flauwe grappen tot aan het eind van je leven te voorkomen :p

Op 17 februari 2021 20:34:08 schreef Ata_electronica:
Als Roland dan aan zijn derde synthesizer begint hoop ik dat ik mag komen kijken. Vervang je smd’s voor smd’s of voor elco’s?

Eerst aan beide kanten laten vloeien met verse soldeer.
De kleine caps verwarm ik aan beide kanten met zo'n 'tweezer' ( https://www.reichelt.nl/nl/nl/smd-stroom-soldeerbout-tweezer-zd-409-23… ) en dan pak je ze er zo af.
Voor de grote moet de soldeerbout nog te hulp komen, goed verwarmen/vloeien en een heeeel klein beetje wrikken, beurtelings aan beide kanten.
Als ze er allemaal af zijn, met litze tin verwijderen en alles goed schoonmaken met IPA.
Dan doe ik bij elke soldeerplek op de print telkens op een van de twee pads een druppeltje soldeer --> dit is echt DE truuk om SMD componenten netje te monteren. Deze verwarm ik en dan schuif ik de smd cap er van opzij op met een pincet. Hij zit nu perfect op z'n plaats en aan 1 kant vast. Eventueel nog even verwarmen en er van boven af op duwen als hij niet helemaal vlak zit.
Nu nog de andere kant solderen en er op letten dat hij goed vloeit.
Tenslotte alles weer schoonmaken met IPA, polariteit van alle caps controleren en alle verbindingen controleren met Ohm meter.

Jullie hebben me inderdaad van mij plan met breadboard en draden afgepraat. Dat betekent dus dat ik gewoon moet leren smd’s te solderen.

Helder verhaal Roland. Ik ga oefenen.

Alle verbindingen eerst 'opfrissen' met verse fluxsoldeer, dan geen extra flux nodig. Wel heel voorzichtig te werk gaan dat je de solder pads niet van de print aftrekt.
Omdat ze toch worden vervangen kun je evt. ook met hete lucht aan de slag, maar ik doe dat meestal niet.

Tsja, dat ziet er niet fraai uit. Daar was ik al bang voor.

Serieus, stop ermee en ga bij iemand langs die er ervaring en de juiste spullen voor heeft.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Zo ben ik begonnen. Rondgebeld voor een expert, die gevonden en gehoord dat ik het apparaat weg moet gooien. In feite ben ik dat aan het doen, maar wel op een leerzame manier.

Maar ik snap dat het pijn aan de ogen doet als je - jullie - de deskundigheid wél hebben.

Rondgebeld voor een expert, die gevonden en gehoord dat ik het apparaat weg moet gooien.

Tijd voor een second opinie lijkt me dan. Daarnaast iemand die van herstellingen moet leven zal eerder zeggen dat het de kosten niet meer waard is , dan iemand die het voor de hobby doet.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ja, ik zie je punt. Dat heb ik niet overwogen.

We kregen het ding gratis, hebben er driekwart jaar met plezier op gespeeld en toen hield hij er mee op.

Expert dankt hem af en wij - allemaal thuis in coronatijd - dachten weet je wat, we schroeven hem open. Blijken er duidelijk zichtbaar dingetjes te lekken. Internet op, en ja, dat zijn condensatoren zoals de expert voorspelt had. En die dingen blijken minder dan een halve euro te kosten.

En zo komt van het een het ander. Maar dat had inderdaad misschien het moment moeten zijn voor heroverweging en second opinion. Het vervangen van een condensator op Clavinova B heeft immers geholpen. Eigenlijk hebben we de kans op succes niet echt serieus genomen.

Weer stof tot nadenken.

Thx.

Opzich zie ik voornamelijk dat jouw soldeerbout niet warm genoeg wordt. De andere schade vind ik typisch voor gelekt electrolyt uit elco's. De padjes zijn hier en daar een beetje matig, maar je hebt dan ook een PCB liggen wat al aangevroten was voordat je met de klus begon.

Volgens mij kun jij met voldoende warmte dit klusje prima klaren.
Het ziet er niet uit als een zwaar PCB, dus ik denk dat je soldeerbout erg licht is of gewoon op een te lage temperatuur staat.

Maak als stap 1 eerst de boel goed schoon. Alle losse soldeermasker eraf en het koper eronder vrij van corrosie. Dan kijken wat er allemaal hersteld moet worden.

[Bericht gewijzigd door powerflux op donderdag 18 februari 2021 17:49:03 (33%)

Hete bout met litze er overheen en het ziet er vast al een stuk beter uit ;-)

Inderdaad. Eerst maar een beginnen met goede litze en een bout van ±80w om de pads clean van tin te maken. Daarna met een wattenstaafje en aceton de boel goed schoonmaken.

Daarna weer een scherpe foto tonen van het resultaat.

Litze van het merk Chem-Wik is wat je moet hebben.

I love it when a plan comes together !
Shiptronic

Overleden

Je soldeerbout heeft waarschijnlijk een te laag vermogen, en het toverwoord is hier Flux!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Begin eens met je woonplaats en mail adres in je profiel te zetten. Mogelijk is er in de buurt een CO-er die het voor je wil fiksen.

Een goede Panasonic er in. Laat dan ook in 1 keer alle elco's vervangen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lucky Luke

Golden Member

Op 18 februari 2021 15:33:11 schreef Roland van Leusden:
Serieus, stop ermee en ga bij iemand langs die er ervaring en de juiste spullen voor heeft.

Hoe zou die persoon met ervaring aan zijn ervaring gekomen zijn? ;)

Gewoon met een wattenstaafje en wat water/alcohol ofzo de boel goed poetsen. Dan verse condensatortjes er op terug, uiteraard goed-om gepolariseerd.

Misschien ergens een goed soldeerstation lenen / ergens heen gaan waar je een goed soldeerstation kunt gebruiken en misschien iemand met ervaring rondloopt (MakerSpace of hackerspace in de buurt?).

Wellicht een fluxpen en misschien wat lage-temperatuursoldeer. Een pre-heater zou helemaal mooi zijn, maar is luxe.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 18 februari 2021 18:59:47 schreef Shiptronic:
... en het toverwoord is hier Flux!

Wat gelukkig voldoende in litze van Chem-Wik zit. Met andere merken heb ik alleen slechte ervaringen.

Een te zwakke soldeerbout...

De tin smolt niet lekker, ook de verse niet. Loodvrij dus ik heb zitten kijken naar 60-40 tin.

En de litze nam niet lekker op en soldeerde vast aan de pad dus ik heb zitten kijken naar bredere litze.

Maar ik soldeer met een bout die ik ooit heb gekocht om met mijn dochter een paar ledjes aan een batterij en een schakelaar te verbinden. Pakketje Velleman, bout, tin, pasta, desoldeerpen en extra punt. Alles in één, pakweg 15 euro... .

Dit wordt 'm waarschijnlijk: https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a-active-soldering-station.html

Ik neem ook jullie andere tips ter harte en ga kijken naar flux, tin en betere litze. De print aan iemand met ervaring geven hou ik nog even in de pocket.

Sine

Moderator

De punt is inderdaad heel belangrijk, een potlood puntje bijvoorbeeld is kansloos bij dit soort werk, je krijgt gewoon geen warmte de print in.

Neem een flinke beitel punt T12-Dxx, of een T12-BCxx

Als je print is aangevreten zoals op je foto's zorg dan dat je dit goed schoon maakt, het elektrolyt blijft doorknagen, ook aan andere onderdelen!

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 19 februari 2021 18:51:26 (27%)

Shiptronic

Overleden

Met dat boutje moet het wel lukken, maar sommige groundplanes kunnen enorm veel warmte wegloodsen,

[edit] en idd een punt met een flinke warmte capaciteit ! der zitten 2 punten bij de set : (T12-D08/T12-BC3/T12-I) , en D en een BC, dus dat moet goed komen.

Eerst de print opnieuw vertinnen met vers tin, maag ruim, dan met Litze de print weer zuiveren.

TIP! let op dat niet al die elco's hetzelfde zijn, links onder zit een andere 330/6.3 de rest lijkt 100/25 te zijn

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nieuwe bout en punten maken een wereld van verschil. Dat wat vorige week duwen, porren en wrikken was is nu aantikken en sjopla... vervloeien. Blij mee.

Ik heb het soldeerstation bij Eleshop gekocht en de nieuwe condensatoren bij Conrad, beide hadden die Chem Wik niet. Bovendien wist ik niet precies welke ik moest hebben. De litze die ik heb neemt niet goed op maar met een likje flux wél. Ook dat is een hele goede tip. Al met al heeft dit forum draadje me flink stappen verder gebracht.

Minder goed nieuws: ook de printplaat van Clavinova B blijkt flink aangevreten. Dit keer ben ik 100% zeker dat het komt door het lekkende elektrolyt en niet door mijn geklungel. Jammer, maar ik zal het er mee moeten doen. Vanmiddag komen de nieuwe condensatoren binnen en dan maar eens kijken hoe moeilijk of makkelijk ik ze er op krijg. Als het soepel gaat dan haal ik die vier zwarte elco's op plaat B ook weg en vervang ik ze door smd'd zoals door jullie geadviseerd. Op plaat A gaan sowieso smd's.

Geen draadjes meer :-)

Dit is de plaat van de eerste Clavinova (A)

En deze heb ik er voor een prikkie defect bijgekocht om mee te kunnen testen (B)

Op 18 februari 2021 15:33:11 schreef Roland van Leusden:
Serieus, stop ermee en ga bij iemand langs die er ervaring en de juiste spullen voor heeft.

Update

  • Ik heb de nieuwe condensatoren er zo netjes mogelijk opgesoldeerd;
  • Geen relultaat;
  • Toen beide printplaten naar Electronic Repair in Barendrecht gebracht;
  • Daar constateren ze dat het dubbel layer printplaten zijn die beide
    aangevreten zijn door het electrolyt. Niet meer te repareren.

Laatste vraag:

  • Project afgerond toch? Plezier aan gehad, van geleerd, weggooien?