Gezocht: LED (spot) E27, ca 75 graden, 1500 lm

High met Henk

Special Member

@testman: dat waren spaarlampen en 100 w 6900 lumen,
Dus die warmte ontwikkeling zal wel meevallen. Ze hebben 5 jaar garantie opgegeven..

@henri62: dat lijkt hier dus behoorlijk mis te gaan; zou 120 graden bundel moeten zijn, maar er zit overduidelijk een spot in het midden.

Vraag is wat diffuser met de intensiteit doet..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Wat jij zoekt is eigelijk geen spot, maar een floodlight. Misschien nog eens daar naar zoeken?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Ik weet dat ik een floodlight zoek, zie topic titel: alles boven 40 graden is al flood: ik zoek 75 of meer. Deze is 120 graden.

Probleem is de E27 fitting.

En nee ik mocht de armaturen niet aanpassen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

En de rechter zijn gasontladingslampen?? Is beduidend beter belicht namelijk

High met Henk

Special Member

Lezen is ook een vak:

Al 3x gezegd: 100 W spaarlamp met 6900 Lumen: megaman cluster light.

Dus ja, zo aan de zijkant geven ze feller licht, maar op gebied waar je ze nodig hebt (omlaag) zijn ze zeker niet beter. Kijk naar de bodem van de rijvak.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Tja,

Die lampen hebben zo te zien niks van een reflector of zo, dus zal het meeste licht recht naar beneden stralen...
(ze geven trouwens een hoek van 120 graden op, maar niet dat 'ie overal even veel licht geeft... ;) )

Lijkt me ook dat ze slecht koelen: zijn helemaal ingebouwd in plastic zonder koellichaam...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 13 maart 2021 18:53:48 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Tja, men geeft toch dus 5 jaar garantie op..

We gaan het zien.
Echter zo kun je toch zien qua verschil interpretatie:

Ik verwachtte toch echt een 120 graden hoek. Dit effect bereik je met een par38 op 45 graden ook... Dan heb je ook strooilicht

Op de locatie is het al een verbetering. Men is relatief content. Echter ik dus niet.

Bedenk wel de cluster light is stuk duurder en niet meer leverbaar. De led vervangers stalen alleen naar de zijkanten, waar ik er dus weinig aan heb.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 13 maart 2021 19:30:17 (77%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Je zou nog kunnen proberen om de opalen deksel van de lichtbron af te halen waardoor de leds direct zichtbaar worden. Misschien zit er over de leds nog een lens, dan zou je die er af kunnen halen en als dit niet zo is kijken wat het licht zonder de opalen kap doet.

Ik bestelde voor een loods ooit van die ufo model high-bay handlampen en wilde ook een zo’n breed mogelijk lichtbeeld. De standaard versies hadden een 120 graden bundel. Om een 200 graden bundel te krijgen moest ee een aparte lens mee besteld. Zo gezegd, zo gedaan.
Wat bleek, over de leds lag een kunstof plaat met lenzen over alle leds, die moest er af. De 200 graden lens bleek niet meer dan een ronde glasplaat om direct over de leds te monteren. Resultaat was prima, breed lichtbeeld zonder spotwerking.

Daar stuur ik richting jouw E27 ledlampen dus ook op aan, lensen en/of filters er af voor een breder lichtbeeld.

High met Henk

Special Member

Daar zit ik dus ook aan te denken:

Iets met de lens of kap doen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lucky Luke

Golden Member

Op 12 maart 2021 21:55:52 schreef High met Henk:
Van de week gemonteerd en dit is het resultaat:
[bijlage]
Links nieuw

Rechts oud

Blijkt toch nog iets teveel spot..

Buiten de lichtvlekken is het beeld prima, maar die plekken zijn te licht. Ik heb dus 120 graden bundel en daarin nog een ca 20 graden bundel.

;( jammer...

Soms publiceert V-tac nog wel eens een afstraalpatroon, maar in de specsheet van deze zie ik dat niet. En na doorklikken wel veel info over de LEDs, maar geen afstraalpatroon.

Ik had ook 120 graden “min of meer egaal” verwacht. Niet spot-in-spot. Flauw dat ze het niet specificeren...

(Achteraf redenerend: al die led’s hebben hun eigen straathoek en in het midden overlappen ze, dus is dat stuk feller verlicht... dan kun je daar wel het kassenkalk-spul van EricN op smeren, maar dan heb je ook in totaal minder licht... hum... en mogelijk geen garantie meer...)

Nog ff gezocht: OSR 075123052 geeft ook geen afstraalpatroon op en eigenlijk te weinig licht (1420 lm). Gezien hoe de filamenten er in zitten denk ik dat die vooral opzij licht geeft en minder in het midden. Basically weer het omgekeerde probleem, maar misschien meer gelijkend op de huidige spaarlampen...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 14 maart 2021 14:59:41 (15%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

De leds uit mijn eerdere link staat geen straalpatroon bij, maar iedere led heeft wel een eigen reflectortje...
https://www.amazon.nl/LED-spotlamp-2700-7000K-stralingshoek-landschap-…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Klopt, maar die zijn dan ook 2x zo duur..
Wel minder vermogen en zelfde licht opbrengst

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Er was toch zo'n spreekwoord van 'goedkoop is ..."? ;)
Ik denk dat er nu veel verloren gaat door die opaalkap, maar zonder zal het straalpatroon niet veel beter zijn denk ik.
(door die kap krijg je veel strooilicht bovenin de ruimte, waar je op de grond weinig aan hebt)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 14 maart 2021 17:00:22 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

feitelijk is er niks fatsoenlijks te maken met ouwe rommel die maar 1x e27 fitting heeft die rechtop staat. willen ze beter als dit, dan worden het andere armaturen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Bekijk het ook van mijn kant: ik huur hier een stal en het gebruik van weide en deze rijvak. Mijn paard wordt hiervoor ook binnen en buiten gezet, gevoerd en de stal uitgemest.

Ik ben hier dus klant en niet de eigenaar en heb mijn tijd en kennis belangeloos ingezet om e.e.a beetje te fatsoeneren:

In deze lijn brandde nog slechts 1 lamp!

Ook op de spuitplaats was een onveilige situatie en deze heb ik ook opgelost.

Ik krijg alleen de lampen vergoed (heb ik voorgeschoten)! De arbeid is liefdewerk oud papier!

Niet erg, maar ik ga niet voor iemand bepalen dat hij meer geld uit moet geven..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

anderzijds, hun vinden het toch goed? waarom dan meer gaan doen. je hebt een beetje spotlicht op de bodem, so what. het licht is beter als voorheen dus ik zou zeggen de andere zijde straks ook doen. voorheen 800W en nu nog 288W aan licht.

kan me vergissen, maar er lijkt etherniet golfplaat op te liggen? kosten gaan er dan later genoeg komen, voor nu heb je weer licht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Geheel begrijpelijk, en:

Op 14 maart 2021 20:21:26 schreef High met Henk:
e.e.a beetje te fatsoeneren:

Nou, dat lijkt me eigenlijk behoorlijk goed gelukt. Als er eerst maar 1 lamp brandde, is dit waarschijnlijk een enorme stap voorwaarts.

(maar ik ben af en toe ook een beetje een perfectionist, hoor)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
High met Henk

Special Member

Eigenaar baalt er wel van, stalgenoten zijn wel blij.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als je genoeg met de lampen omhoog kan vloeien die spots weer in elkaar..
Ik zou er, als het voor mezelf was, een paar handjes vol van die led bouwlampen inhangen. Dat werkt hier buiten bij de bak goed genoeg.

High met Henk

Special Member

Ik zou voor lichtlijnen gaan zoals in TL..

Meer lichtpunten en geen schaduwen.

Maar vereist fikse verbouwing.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

nu ja, fikse verbouwing valt wel mee, kettingen aan wat spanten maken en 1e lamp voeding gebruiken op de lichtlijn en klaar. het zijn meer de kosten. tevens worden op dergelijke plaatsen zelden lichtlijnen gebruikt, eerder tl of led armaturen met een ip normering en dus kap erop. open tl bakken hebben in no time een berg stof op de buizen liggen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Deze lampen wisselen is al een middag werk..

Bereik is niet echt makkelijk.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

met het juiste klim materieel werken scheelt wel, als je een steiger door dit mulle zand moet trekken dan duurt het wel ja, of met een reformladder slepen. maar ik vermoed dat een hoogwerker hier nogal buiten budget valt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Dit was met een hoogwerker...
De buren hadden er 1 te leen.

Maar alle armaturen moesten wel ter plekke opnieuw gebouwd worden en ontstoft.

Lees de fitting moest omlaag en daar voor verdween de kettingmontage van boven de lamp naar in de lamp. Ook een klein gaatje boren voor de ketting moest gedaan worden, zodat er Parker in kon

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 14 maart 2021 13:35:04 schreef High met Henk:
Daar zit ik dus ook aan te denken:

Iets met de lens of kap doen..

Een opalen- of frosted (half opalen) kap zou juist voor diffuus/egaal licht zonder spotwerking moeten zorgen. Ik gok daarom dat er onder de opalen kap van de lamp lensen of refletoren over de losse leds zitten wat het licht bundeld. Die moet je eens verwjideren om te kijken of dit scheelt.
Misschien heb je nog een reserve model ledlamp liggen om het hier eerst mee te proberen eer je aan de lastige toer met hoogwerker gaat beginnen.