Draaibank draairichting

Hallo ik ben daan en bezig met het klaarmaken van een oude simplex draaibank.
Nou heb ik de oude 380v motor voorzien van een condensator van 100uF, maar het vermogen is heeel ver te zoeken.

Nu heb ik een 220v motor geplaatst van 1.5 kw met daarop 2 condensators 1 start 30uF en een bedrijf 80uF. Hij draait nu prima (rechtsom)alleen nu zou ik graag willen dat de motor 2 kanten op draait is dit wel mogelijk en zo ja hoe? Bvd vr gr daan

Ja dat kan door één van de wikkelingen om te polen met een twee polige omkeerschakelaar.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Shiptronic

Golden Member

Mooi gerestaureerd, maar even een nieuw kroon steentje erop?

De condensator aansluiten met een wisselschakelaar, die kies tussen N en L ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 22 februari 2021 13:35:35 (40%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bovenstaande zou kunnen werken.

Hiervoor heb je een 3-standen, 4-polige wisselschakelaar nodig, bij voorkeur een nokkenschakelaar (Eaton, Merz, er zijn nog andere leveranciers)
Schakelcontacten voorzien voor 20A thermisch
De drie standen komen overeen met LINKS - OFF - RECHTS

De omcirkelde nummers 1 tem 5 komen overeen met de aansluitpunten op je lusterklem (suikertje voor de noorderburen). De positie van je lusterklem is zoals getekend op jouw schema of zoals onderaan rechts getekend.

Er wel op letten dat je tussen het linksom en rechtsom schakelen de motor tot stilstand laat komen.

Het onderdeel dat jij "koppeling" noemt in je schema is een centrifugaal schakelaar waarvan het schakelcontact opent als de motor op snelheid is.

Het werkingsprincipe is als volgt :
-twee wisselcontacten worden gebruikt om de motor voeding te geven.
-de twee andere wisselcontacten worden gebruikt om een kruisschakelaar te maken waarmee de motor wikkeling omgeschakeld wordt.

Een mooiere oplossing zou het gebruik zijn van een driefazige motor met een één fazige frequetiesturing.

Jammer dat je de motor hebt vervangen.
Voor ongeveer EUR100 heb je tegenwoordig een frequentieregelaar voor een 1,5kW motor.

Aan een potmeter draaien is veel gemakkelijker dan een V-snaar omleggen :)
Een mechanisch instelbare overbrenging is nog steeds wenselijk, omdat dit bij lagere toerentallen een groter koppel levert (vermogen blijft gelijk) terwijl bij een frequentieregelaar het koppel (motorstroom) hetzelfde blijft (en bij erg lage toerentallen ook in elkaar stort.

Een frequentieregelaar op een draaibank heeft nog een aantal andere voordelen.
Bij draadsnijden is het b.v. erg handig om dat laatste stukje wat "voorzichtiger" te doen. soms kun je ook trillingen uit het werkstuk halen door tijdens het werk het toerental wat te veranderen, zodat je "naast" de resonantiefrequentie zit. Op CNC banken zit tegenwoordig soms een systeem dat continu het toerental een beetje op en neer laat schommelen om resonanties te voorkomen.

Echt heel erg bedankt voor de reacties allemaal, ben op het moment druk met verbouwen. Zodra er vorderingen zijn zal ik het hier plaatsen. Nogmaals bedankt ??