Meten aarding, residentieel

Hallo

Ik ben aan het verbouwen en binnenkort komt men de tijdelijke zekeringkast keuren.
Graag zou ik de isolatie weerstand kennen zodat ik weet of hier nog wat mee dient te gebeuren. Het huis dateert van 1976. Ik weet niet of er een lus ligt of er 2 palen zijn geslagen.

Ik bezit de volgende 2 toestellen, echter ontbreekt me de kennis om deze metingen uit te voeren.
-HIOKI model 3150

-Kyoritsu model 3005A

Hoe voer ik deze meting uit?

Bij voorbaat dank voor de instructies.

wat wil je nu meten? isolatie of aardweerstand?

de eerste foto is een aardelectrodeweerstandmeter. heb je de pinnen en lange draden erbij?

de foto is war klein, maar hoe hem te gebruiken staat er volgens mij opgedrukt.
meestal gaat het zo:
eerst aansluiten, daarna (meetstroom)kalibreren en dan meten.

Ik wens de aard weerstand te meten. Deze zou onder de 30 ohm moeten meten indien goed.

Bij het bovenste toestel heb ik 2 metalen pennen van 30cm.
Is het aansluiten dan als volgt?

- aardingsonderbreker openen en de onderkant verbinden met E
- de 2 pennen op 10m van elkaar in de grond plaatsen en aansluiten op P en C

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 23 februari 2021 06:06:01 schreef white ghost:
Ik wens de aard weerstand te meten. Deze zou onder de 30 ohm moeten meten indien goed.

Bij het bovenste toestel heb ik 2 metalen pennen van 30cm.
Is het aansluiten dan als volgt?

- aardingsonderbreker openen en de onderkant verbinden met E
- de 2 pennen op 10m van elkaar in de grond plaatsen en aansluiten op P en C

Denk eraan dat als je de aardingsonderbreker los haalt je een zeer onveilige situatie hebt in je woonhuis.
Dus EERST alles uitschakelen, hoofdautomaat uit. dan pas aardonderbreker loshalen en meten.
Vergeet niet je aardonderbreker na meting weer door te verbinden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 23 februari 2021 06:06:01 schreef white ghost:
Ik wens de aard weerstand te meten. Deze zou onder de 30 ohm moeten meten indien goed.

Bij het bovenste toestel heb ik 2 metalen pennen van 30cm.
Is het aansluiten dan als volgt?

- aardingsonderbreker openen en de onderkant verbinden met E
- de 2 pennen op 10m van elkaar in de grond plaatsen en aansluiten op P en C

Ja, net zoals op de tekening voor de 3 terminal methode (intussen is de foto groter geworden :-) ). Stroom calibreren is niet nodig. enkel de brug balanceren naar nul, maar dat staat mooi beschreven.

Hartelijk dank voor de info en veiligheidsinstructies.

Ik weet nu wat te doen, en met welk toestel. :-)

kan ik ergens op het forum terugvinden hoe en waarvoor ik Kyoritsu toestel kan gebruiken en hoe ik de metingen dien te interpreteren?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 23 februari 2021 09:31:29 schreef white ghost:
Hartelijk dank voor de info en veiligheidsinstructies.

Ik weet nu wat te doen, en met welk toestel. :-)

kan ik ergens op het forum terugvinden hoe en waarvoor ik Kyoritsu toestel kan gebruiken en hoe ik de metingen dien te interpreteren?

Dat Kyoritsu toestel is een isolatieweerstandsmeter.
Werking is eenvoudig, dient om de isolatiewaarde van je E installatie, of van toestellen te meten.
Je hebt 2 meetpennen.
Altijd spanning afzetten! 1 meetpen aan de aarde (of de buitenkant omhulsen bij toestellen) de ander pen op de fase draad.
Draaikknop op 500 Volt en de "press to test" knop indrukken, en je leest de isolatiewaarde af. Let op je meet met 500 Volt, dus je kunt een behoorlijke oplazer krijgen als je een meetpen aanraakt.
In een E-installatie moet je de Fase - Aarde meten, de Nul - Aarde en de Fase - Nul (en bij krachtstroom ook nog tussen de onderlinge fasen)
Elke meting moet een waarde van minimaal 1 MOhm (1.000.000 Ohm) hebben.

Ben je bang dat je met de 500V meting je toestel opblaast, bv elektronische voedingen dan kun je met 250 V meten.

De 1000V meting is voor jou niet van belang.

Je kunt met dit toestel ook nog laagohmig meten op de stand (blauw) Ω Dat is bv om je aardleiding door te meten, dus van de buitenkant toestel naar de aardpen op de steker.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als aanvulling:

Hieronder een uittreksel uit het AREI wat isolatiemetingen betreft. De minimale isolatieweerstand tussen de geleiders is 500kΩ bij een testspanning van 500VDC voor huisinstallatie. Natuurlijk hoe hoger de isolatiewaarde hoe beter.

pamwikkeling

Special Member

Er tijdens de isolatie meting wel op letten dat je
ALLE VERBRUIKERS EERST UITSCHAKELT
.

dus ook de trafo van de bel,
het klokje van de microgolf,
de voeding van je modem,
de buitenlamp met sensor,
de kathodische bescherming van je warmwaterboiler
etc,etc

Heel interessant! Hartelijk dank!

Mag ik de functionaliteit als volgt samenvatten?
Met het eerste toestel test je de ‘kwaliteit’ van je verlies stroom circuit. Met het 2de toestel kan je de oorsprong van een verlies opsporen. (Verbruiker of kring)

Wordt er bij een residentiële keuring een meting gedaan van het type zoals bij het kyoritsu toestel?
Ik voorzie op diverse plaatsen in de woning Niko home control inbouw modules (soort domotica voor klassieke bedrading). Ik neem aan dat 500V deze kan beschadigen.

Zoals hier boven reeds is meegedeeld is het aangeraden om elke verbruiker los te koppelen en al zeker daar waar netfilters inzitten (condensator tussen fase en aarde) die de isolatiemeting grondig kunnen beinvloeden. Daar komt nog eens bij dat die 500V beperkt is in stroom. We spreken hier over een paar mA die de megger kan leveren.

Dan heb je ook nog de onduidelijkheid in het AREI. Ik ben niet zeker of er tussen de actieve delen (fases en neuter of fases onderling) gemeggerd wordt. Heb al meerdere keuringen meegemaakt maar bij onderstaande heb ik nog nooit stil gestaan of enige vragen bij gesteld aan de keurder. Ik citeer letterlijk uit het AREI:

er staat dus tussen elk van de actieve delen en aarde. Dus bij een drie fasen systeem zou dit zijn tussen L1,L2,L3,N en Aarde. Dus niet tussen L1 en L2 of L2 en L3, of L1 en N of ...

Ik weet niet hoe andere collega's hier over denken of hier enige duiding kunnen bij geven. Je kan deze vraag ook altijd eens aan een keuringsbureau voorleggen. Ik doe dit trouwens ook als ik over iets mijn twijfels heb. Het antwoord van de keurder horen we hier graag.

Ik voerde vandaag de meting uit.
Huis uit 1976, geplaatst op zandgrond/zandsteen, vermoedelijk 1 aardingspaal.
Tellerkast uit, aardings onderbreken open, 2 pennen gewoon de grond in en verbonden met de meter, de 3e draad aan de onderkant van de aardingsonderbreker.
3,4 x 100 stand = 340 ohm !
Dit lijkt me nogal hoog.

Ik deed dezelfde meting in een ander huis:
Bouwjaar 2000, natte klei, huis heeft een paalfundering! aard lus onder fundering.
2,6 x 100 stand = 260 ohm!

Als ik het goed voor heb zou ik minder 30 ohm moeten meten?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In B moet de aardverspreidingsweerstand maximaal 30 oHm zijn (voor woonhuizen etc)
Je meetwaarde voor zand wil ik graag geloven, maar die in de klei lijkt mij niet goed.

Je kunt kijken of je meter nog goed is.
Neem een bekende weerstand, niet te hoog ohmig. Ik denk aan een 50 - 100 ohm
Verbind een kant met de E, en de andere kant met de andere twee meetpennen.
Dan moet je de weerstand meten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De meter is goed!

Ik testte deze van tevoren met 50 ohm en herhaalde de test op uw vraag, nu met 100 ohm.

Ik maakte dezelfde redenering. Voor zand valt dit te verklaren, maar niet voor de andere woning...

Schuifschakelaar op de goede stand gezet?

Dank je KlaasZ !
Volgens mij stond deze in de juiste stand.
Echter ben ik er in geslaagd om 2 van de 3 draden verkeerd om aan te sluiten 8)7 |:(

Ik herhaalde alvast de meting in het te renoveren woning en de 340 ohm was plots 90 ohm :)

Ik soeg alvast 1 piket van 2x 1,5m. Deze gaf 140 ohm net na het inslaan. Samen met de orriginele ongeveer 53 ohm.

Ik heb alvast nog 2 piketten voorzien van 2x1,5m. Als de weerstand per piket nog wat daalt door het beter aansluiten van de aarde dien ik onder de 30ohm uit te komen met wat geluk.... (het gat is nu wat te groot door de verbindingsmof.

Betreffende de meting:
Afhankelijk van waar ik de hulp-electrodes plaats kan ik de meting vereanderen met 5-10 ohm ! hoe meet ik correct?
waar dien ik juist de hulp-electrodes in de grond te stekken?
-in een put van 60cm diep?
-1 electrode op ong 5-10 m, weg van het huis en weg van de piketten, en eentje nog eens 5-10m verder?
-...

Op 22 februari 2021 23:38:51 schreef white ghost:
Hallo

Ik ben aan het verbouwen en binnenkort komt men de tijdelijke zekeringkast keuren.
Graag zou ik de isolatie weerstand kennen zodat ik weet of hier nog wat mee dient te gebeuren. Het huis dateert van 1976. Ik weet niet of er een lus ligt of er 2 palen zijn geslagen.

Ik bezit de volgende 2 toestellen, echter ontbreekt me de kennis om deze metingen uit te voeren.
-HIOKI model 3150
[bijlage]
-Kyoritsu model 3005A
[bijlage]

Hoe voer ik deze meting uit?
Niet doen, overlaten aan mensen die er verstand van hebben, een installateur bijvoorbeeld.

Bij voorbaat dank voor de instructies.

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!

Op 2 maart 2021 21:46:14 schreef white ghost:

Betreffende de meting:
Afhankelijk van waar ik de hulp-electrodes plaats kan ik de meting vereanderen met 5-10 ohm ! hoe meet ik correct?
waar dien ik juist de hulp-electrodes in de grond te stekken?

-...

das bizar. één electrode links mer dan 5 meter en de andere rechts meer dan 5 meter van je te meten aarde zou het moeten doen. Hoe goed deze elektrodes zelf contact maken met de aarde zou niet belangrijk mogen zijn. Uiteraard is er wel een maximum weerstand van de hulpelectrodes. vooral voor de stroomsturende dan. zit er geen indicatie op die aangeeft dat er voldoende meetstroom gestuurd wordt?
(bij oudere toestellen moet je dat zelf voorregelen) maak eens een duidelijke foto van de gebruikswaanwijzing in het deksel