STM32F030 ISP programming

Goedendag,

Ik heb hier een apparaat met een STM32F030 processor een daar zit een UART connector op voor het programmeren.
Welke software moet ik daar voor gebruiken ?
Ik heb een USB-UART dongle voor andere processors, en wat ik zie kan ik deze daar ook voor gebruiken alleen welke software moet ik dan hebben ?
Ik wil de complete processor incl bootloader uitlezen.

https://www.st.com/en/development-tools/flasher-stm32.html

of als je je niet wil registreren even googelen op Flash loader demonstrator Stm en kijken of je een download kan vinden

[Bericht gewijzigd door Helmond op 25 februari 2021 08:54:50 (47%)]

I would rather attempt something great and fail, than to attempt nothing and succeed

Uitlezen gaat sowieso niet op die manier, en de kans is groot dat er een custom bootloader in zit, met een eigen protocol van de fabrikant van het apparaat. Je kunt het proberen met een ST-LINK of SEGGER J-LINK debugger via JTAG of SWD. Als de fabrikant ook maar half competent is, staat die controller op slot, en kun je helemaal niets uitlezen, hooguit wissen en opnieuw programmeren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hij KAN "bootloaden" vanaf de UART. Maar dan moet je z'n "bootpins" in de juiste configuratie zetten. Als je dan verbinding met de chip hebt zou je het flash moeten kunnen uitlezen. Ik heb dat nog nooit via uart gedaan maar via DFU (op andere STM32F0xx processors dan de 0303) wel. Dus de bootloader ondersteunt de instructies daarvoor.

Maar, zoals Sparky zegt: de fabrikant kan een bitje zetten om het uitlezen onmogelijk te maken. Level 0: uitlezen en debuggen mogelijk. Level 1: uitlezen onmogelijk maar alles-wissen en terug naar level 0 mag nog en level 2: debug/programming interface uit, geen mogelijkheid om terug naar niveau 1 of 0 te gaan.

Als je er aan denkt om dat te doen, dan zal je voor "massaproductie" gewoon voor niveau 2 gaan denk ik. Waarom niet? Verwacht je dat je apparaten terugkrijgt en dan weer het veld in sturen met een firmware upgrade? Ik denk het niet.

De gebruikelijke manier om "contact" te krijgen met de processor is met SWD. Minimaal 3 pins aansluiting: GND, SWDIO, SWCLK, VDD, RESET, de laatste minder nodig. Dan heb je een STLINK nodig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Goedendag,

Ik dacht de de bootloader beschadigd was dus vandaar probeerde ik via de UART poort op de print de processor uit te lezen.
Maar uiteindelijk was de bootloader niet beschadigd en heb ik dmv een special micro usb aansluiting een processor als nog kunnen programmeren mbv Securecrt en daarmee kon ik de bootloader in download mode zetten en toen dmv Ymodem de nieuwe software erin zetten.

Kortom het is gelukt en hij werkt weer.

Mvg