Aansturen klep met Logo / Jullie inzicht?

Voor de vijver heb ik nu een elektrische klep besteld om een waterval aan te sturen. `s nachts mag deze uit en bij vorst.

Aansturing is 3 draads en er zijn 2 NC contacten welke ik kan gebruiken voor terugmelding. De werktijd is 15sec.

Rood +
Zwart -
Groen Schakeldraad

In de tekening staat de klep constant onder spanning en de schakeldraad laat de klep openen.
Bij 'laag maken' van de schakeldraad sluit de klep weer.

Het liefst zou ik de klep spanningsloos maken bij de gewenste stand en wanneer dit te lang duurt dmv een timer 20s sowieso de boel spanningsloos maken en een alarmlicht laten knipperen.

Dus aansturen in de gewenste richting, wachten op afvallend meldcontact en dan compleet spanningsloos. Dit omdat een meldcontant ook stuk kan gaan en daarbij de stuurmotor constant gaat lopen. Is het evt. handig hierom een glaszekering te zetten tussen het relais en de klep?

Is het slecht voor de electronica om de klep dmv van een hoofdrelais eerst onder spanning te brengen, dan met een stuurrelais te schakelen en dan vervolgens in gewenste stand het hoofdrelais uit te schakelen?
(En terug inschakelen rekening houdend met de stand waarin de klep moet blijven staan).

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Om de klep spanningsloos te maken na ....sec. geeft je, in combinatie met de terugmeldkontakten een goede indicatie of je klep nog werkt zoals het moet. Kan er een stuk hout tussen komen, stukje steen?
je noemt het looptijdbegrenzing.
In combinatie met de temperatuurschakelingen is dit heel goed in een LOGO te maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Heb uren zitten tekenen,
maar krijg het niet voor elkaar dat de klep vanzelf sluit op de tijdklok en de temperatuur.

B084 is een AND met voorwaarden juiste temperatuur en juiste tijd.
Wanneer B084 laag wordt zou ik graag timers B070 en B072 opnieuw willen laten tellen, zodat de klep commando krijgt te sluiten.

I9 = draaiknop stand 1 auto
I10 = draaiknop stand 3 aan
(stand 2 = geen enkel contact bediend, te zien als 'Klep sluiten')

I11 = feedback naar Logo; klep geopend
I12 = feedback naar Logo; klep gesloten

Q2 is LED klep open of knipperen bij storing openen
Q3 is LED klep gesloten of knipperen bij storing sluiten
Q5 is spanning op klep
Q6 is stuursignaal naar klep

Wat het zo ingewikkeld maakt is dat ik de klep maar 20sec wil voeden en tegelijk het stuursignaal wil aanbieden.
Na die 20 seconden moet het klaar zijn, en wacht de timer op een nieuw commando. De afvallende AND B084 krijg ik niet als een trigger voor het opnieuw laten lopen van de teller helaas.

VIJVER STURING FBD.lsc

Edit: en een kwartier later zie ik het.
Een NOT contact B086 achter de voorwaarden B063 met een timer van 0,1s naar de reset timer B070.
Heb toch veel liever Ladder dan FBD, wat een gedrocht.