4 mm2 WCD

Vraagje, bestaan er 4 mm2 WCD’s?

Ik moet een zwembad warmtepomp aansluiten die precies 3600W is, 16A. Dit gaat natuurlijk prima met een 2,5 mm2 draad, maar aangezien ik een behoorlijke lengte moet overbruggen en dat ding 3/4 van het jaar staat te draaien, dacht ik dat het misschien handiger was om vanuit mijn meterkast met een 4 mm2 kabel naar een WCD te gaan naast te warmtepomp. Alleen als je dan een normaal opbouw wcd gebruikt met 2,5 mm2 draadjes, dan ben je al die stroom alsnog aan het afknijpen en kan je net zo goed de hele lengte 2,5 mm2 gebruiken. Alle koeien moeten door 1 hek zegmaar.

Iemand een mening hierover?

een warmtepomp is modulerend, volle bak draaien doet zo'n ding maar af en toe. tevens is zo'n ding meestal niet vanuit een wcd gevoed, maar vast aangesloten op een werkschakelaar..

wat noem je overigens een lange lengte? dikkere kabel is om de verliezen bij lange afstand te compenseren, soms moet je dan oplassen in een kabeldoos om weer naar dunnere draad over te gaan om de boel aan te kunnen sluiten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 25 februari 2021 23:12:57 schreef Remco747:
Alleen als je dan een normaal opbouw wcd gebruikt met 2,5 mm2 draadjes, dan ben je al die stroom alsnog aan het afknijpen en kan je net zo goed de hele lengte 2,5 mm2 gebruiken. Alle koeien moeten door 1 hek zegmaar.

Iemand een mening hierover?

Die gedachte klopt niet! ♣   Het meeste spanningsverlies vind plaats over de gehele kabellengte, niet over die laatste 10mΩ bij de WCD met 2,5mm2.
Het is dus wel een goede gedachte om 4mm2 kabel te gebruiken.
Het enige probleem kan zijn dat de draad niet past, daar heeft @testman al een prima oplossing voor aangereikt.
Als je dat niet wilt kan je bijvoorbeeld een blauwe 3 polige Ceeform WCD plaatsen en een steker uit deze lijst kiezen.

Specsheet_cee-contactstop.pdf

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

dan ben je al die stroom alsnog aan het afknijpen

Als je na gaat dat door een 0,4mm draad ook gewoon 16A gaat zie je dat stroom zich niet laat afknijpen. Wel zie je dan dat de draad temperatuur zeer hoog word en te hoog voor verreweg de meeste isolatie en dat je verliezen ontoelaatbaar zijn.

Gebruikt je 4mm2 dan kan je dat niet meer goed in een wcd afmonteren. Als het dan toch een opbouw wcd word neem dan bv een Haf lasdoos met wcd.

https://electrogold.nl/haf-lasdoos-3640-1-grijs-zonder-deksel.html
https://electrogold.nl/haf-dubbelstopkontakt-ra-deksel-3640w2.html

Ik wist eigenlijk nooit dat die deksels met wcd zo achterlijk duur waren. Het wordt altijd voor me besteld ik hoef het normaal enkel maar te monteren :).

Maar vergelijkbaar heb je ook van attema. Daar kunnen dacht ik ook iets dikkere kabels in.

Op 25 februari 2021 23:42:44 schreef testman:
tevens is zo'n ding meestal niet vanuit een wcd gevoed, maar vast aangesloten op een werkschakelaar...

IN een stekker verbinding gaat ook nog wat energie verloren dus waarom niet direct aansluiten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 26 februari 2021 00:09:37 (15%)]

Of je neemt een 16 Amp cee wcd.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Jinny

Golden Member

Mooiste oplossing, vast aansluiten met werkschakelaar.
Second best Ceeform.
Schuko?
Niet aan beginnen voor dergelijke zaken.

@Benleentje, bij de TU kosten die botervloot deksels iets van bruto 22 euro ex tegenwoordig.
Dan is die 17 euro nog schappelijk...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Bedankt allen, weer een hoop geleerd.

Ik zal de stekker vervangen door een aansluiting op een werkschakelaar. Het is geen modulerende warmtepomp (geen inverter) dus wanneer hij aan staat, is die continue 16A aan het trekken.

Ik kan vanaf de meterkast relatief makkelijk 24 meter draad trekken, dus ik denk dat ik gewoon 4mm2 draad neem naar de werkschakelaar. Zoveel duurder is dat niet, en op de lange termijn goedkoper. Dan maak ik er ook gelijk een krachtstroomaansluiting naast.

Thanx!

Trek dan wel een aparte groep voor die krachtstroom. 1fase aftakken voor die warmtepomp mag niet zomaar.

Spanning staat en stroom gaat!

O das een goeie. Zal ik doen. Thanx voor de tip

Op 25 februari 2021 23:12:57 schreef Remco747:
Vraagje, bestaan er 4 mm2 WCD’s?

Ik moet een zwembad warmtepomp aansluiten die precies 3600W is, 16A. Dit gaat natuurlijk prima met een 2,5 mm2 draad, maar aangezien ik een behoorlijke lengte moet overbruggen en dat ding 3/4 van het jaar staat te draaien, dacht ik dat het misschien handiger was om vanuit mijn meterkast met een 4 mm2 kabel naar een WCD te gaan naast te warmtepomp. Alleen als je dan een normaal opbouw wcd gebruikt met 2,5 mm2 draadjes, dan ben je al die stroom alsnog aan het afknijpen en kan je net zo goed de hele lengte 2,5 mm2 gebruiken. Alle koeien moeten door 1 hek zegmaar.

Iemand een mening hierover?

Je redenering over afknijpen is niet juist. Als de hele kabel 4mm2 is en de laatste 50 cm 2,5mm2 dan heb heb je in dat stukje 2,5mm een totaal te verwaarlozen verlies.
De weerstand daarvan is zo laag dat er geen merkbare spanningsval is.
De weerstand van koperdraad is ongeveer 1/60 Ohm per meter per 1mm2. 1meter 2,5mm koperdraad heeft dus een weerstand van 0,006 Ohm.
Bij 16 ampère zakt de spanning daardoor 16x 0,006=0,106 volt.
Je kunt dus in een lasdoos 4mm2 verbinden met een stukje 2,5mm2 en dan een normaal stopcontact gebruiken.
Een 16 of 32 A 2-polige CEE form steker gebruiken kan ook en past meteen. Is bovendien veel robuuster in een dergelijke omgeving

Thanx! Goeie uitleg!

Ik vergeleek het met een waterleiding, maar die vergelijking gaat dus niet op.

vergeten

Golden Member

Op 26 februari 2021 11:35:18 schreef Remco747:
Het is geen modulerende warmtepomp (geen inverter) dus wanneer hij aan staat, is die continue 16A aan het trekken.

Ik hoop voor je rekening dat dat NIET klopt :)

16 x 230 x 24= 88,32 Kwh per etmaal, 32.236,8 Kwh per jaar.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@vergeten,
Zou die warmtepomp altijd aan staan?

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 27 februari 2021 21:07:48 schreef Remco747:
Ik vergeleek het met een waterleiding, maar die vergelijking gaat dus niet op.

Nahhh. Toch wel....
Stel je hebt een speciaal ventiel wat 16l/min uit de leiding neemt. Dat wil prima door een 1cm slang. Maar als je nu 100m van dat spul gaat nemen dan zakt de druk wat aan het eind. Maar je ventiel kan nog steeds regelen naar die 16L/min. (als je het ventiel weglaat komt er nog steeds meer dan 16l/min uit!) Als je nu een 2cm slang neemt voor het grote stuk maar omdat je ventiel alleen op 1cm past, maak je bij het uiteinde een verloopje naar een stukje 1cm slang. Veel hogere druk beschikbaar terwijl er 16l/min wordt afgenomen. Voila! precies de situatie die vergelijkbaar is met de elektrische!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk dat de nu gekozen oplossing met werkschakelaar het beste is.

Om toch nog antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag: een aantal WCDs van "de grote merken" zijn nog in uitvoering met schroefklem te vinden, en daar kan meestal tot 4mm² onder (uiteraard zelf verifiëren met specificatieblad).

Op 26 februari 2021 06:24:20 schreef Jinny:
@Benleentje, bij de TU kosten die botervloot deksels iets van bruto 22 euro ex tegenwoordig.
Dan is die 17 euro nog schappelijk...

Maarja, er is dan ook geen sterveling die bij de TU bruto prijzen betaalt...

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Op 27 februari 2021 22:19:02 schreef rew:
[...]Nahhh. Toch wel....
Stel je hebt een speciaal ventiel wat 16l/min uit de leiding neemt. Dat wil prima door een 1cm slang. Maar als je nu 100m van dat spul gaat nemen dan zakt de druk wat aan het eind. Maar je ventiel kan nog steeds regelen naar die 16L/min. (als je het ventiel weglaat komt er nog steeds meer dan 16l/min uit!) Als je nu een 2cm slang neemt voor het grote stuk maar omdat je ventiel alleen op 1cm past, maak je bij het uiteinde een verloopje naar een stukje 1cm slang. Veel hogere druk beschikbaar terwijl er 16l/min wordt afgenomen. Voila! precies de situatie die vergelijkbaar is met de elektrische!

Zo heb ik ooit een 15mm^2 leiding gebruikt om heet water een meter of 10 naar eerst douche en uiteindelijk keuken te leiden. Grote leiding, weinig weerstand was de gedachte.
Even vergeten dat er dus ook 1,7x zoveel (beperkt beschikbaar) heet water door de leiding moest worden geperst voordat het beneden bij de kraan aankomt (vergeleken met een 12mm^2 leiding, of zelfs 2,5 keer meer dan bij een 10mm^2 leiding, doordat het water alleen naar beneden liep (dus hulp van zwaartekracht), was 10mm^2 waarschijnlijk zelfs acceptabel geweest...)

Moraal van dit verhaal: bij vergelijken water met elektriciteit moet je wel alle parameters meenemen 8)7

Op 27 februari 2021 21:07:48 schreef Remco747:
Ik vergeleek het met een waterleiding, maar die vergelijking gaat dus niet op.

Ja zeker wel !

Op 27 februari 2021 21:36:59 schreef ohm pi:
@vergeten,
Zou die warmtepomp altijd aan staan?

Op 27 februari 2021 21:41:39 schreef vergeten:
Dat schrijft hij toch! ;)

Op 26 februari 2021 11:35:18 schreef Remco747:
Het is geen modulerende warmtepomp (geen inverter) dus wanneer hij aan staat, is die continue 16A aan het trekken.

Lezen is een kunst ;)

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
vergeten

Golden Member

Ik ga bij Hans Anders langs bedankt voor de tip :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 28 februari 2021 19:00:00 schreef ohm pi:
[...][...][...]Lezen is een kunst ;)

De warmtepomp staat natuurlijk alleen aan als je het zwembad warm wil hebben. Maar t kost ongeveer 48 uur om het bad van 15 naar 27 graden te verwarmen. In de praktijk veel meer want er is veel warmteverlies. Grofweg €40 per keer dus. Daarna moet hij af en toe nog even aan slaan om bij te warmen. Een zwembad is helaas een dure hobby als je geen zonnepanelen hebt.

In de winter doe ik hem sowieso niet aan want daar loop je echt op leeg. Want naast de warmtepomp draait er ook nog de waterpomp. Die verbruikt ook ongeveer 0,7 kW continue 24/7.

tja, zwembad verwarming is altijd gemaakt om het water op temperatuur te houden, niet om van 15 graden naar 27 graden door te stoken ineens. heb wat jaren ook een groot binnenbad in onderhoud gehad, daar ging na 25 jaar voor het eerst het water geheel uit. na de werkzaamheden werd het bad weer gevuld, het duurde bijna 3,5 weken voor het water van 12 graden naar 30 graden was gebracht met een 350kW gasketel. vooral de laatste graden duren lang. nu zat in dat bad wel een 280 m3 water..

je hebt voor buitenbaden ook covers die het water helpen opwarmen door de zon, die drijven op het water, rol je op als je gaat zwemmen. scheelt ook blad ruimen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer