Behuizing met printplaat voor eenmalig project

Hallo electronicavrienden
Voor een simpel testprojectje (12V, sensor, led) zoek ik een behuizing + printplaat. Maar als ik wat in shops rondkijk zie ik losse behuizingen en losse experimenteerprintplaatjes, maar die lijken nooit precies pas te zijn?
Zijn er standaard kits / combi's te krijgen van behuizingen met precies passende printplaat?
En dan liefst voor weinig.

fred101

Golden Member

Eurocard is een standaard maat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henk H.

Golden Member

Volgens mij zijn er een wel wat behuizingen voor een halve eurokaart waar je de print in kunt schuiven.

Ik zaag experimenteerprint met decoupeerzaag, eilandjes boven en wat schilderstape op de print om beachadiging/krassen door de voet van de zaag te voorkomen.

Sine

Moderator

Decoupeerzaag?

Als het recht moet is dat in ieder geval niet de beste optie ;)

Ik neem meestal gewoon een ijzerzaag, kwestie van stevig inspannen en daarna ff met het vlijltje er over.

bprosman

Golden Member

Experimenteer print (gaatjes print) snijd ik altijd in met een stanley mes , dan afbreken en over een grof schuurpapier halen.
Of als ik zin heb t tevoorschijn te halen mijn Proxxon KS230 met Widia blad.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 26 februari 2021 10:46:58 (24%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
eSe

Honourable Member

Of goed inspannen, een geleider (metalen lat, profiel) en dan met een scherp (breek)mes een keer of 10 in kerven. Daarna plooien tot het breekt en dan kantjes vijlen.

Lukt bij mij in 99.9 % van de gevallen. Soms loopt het mes weg, da's als het niet scherp genoeg is.

/edit bprosman was me voor.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henk H.

Golden Member

Op 26 februari 2021 10:18:46 schreef Sine:
Als het recht moet is dat in ieder geval niet de beste optie ;)

Hangt er vanaf hoe goed je kunt zagen natuurlijk :p

Als ik het echt netjes wil hebben, speel ik vals met een geleider. Figuurzaag ook wel gedaan, veel inspanning en nog minder recht.

Shiptronic

Overleden

ik knipte ze altijd hier mee:

https://content-hg.heutink.nl/Foto/500px/j037016.jpg

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Thevel

Golden Member

Maar die heeft niet iedereen...

Arco

Special Member

Met kniptang inknippen aan 2 zijden, afbreken en gladvijlen. Snel en netjes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 februari 2021 10:56:08 schreef Henk H.:
[...]

Hangt er vanaf hoe goed je kunt zagen natuurlijk :p

Als ik het echt netjes wil hebben, speel ik vals met een geleider. Figuurzaag ook wel gedaan, veel inspanning en nog minder recht.

Ik denk dat Sine bedoelt dat je in dit geval makkelijker recht kunt zagen met een ijzerzaag. Ik kan me dat wel voorstellen, het lijkt me best lastig om een geleider op te spannen op zo'n klein en dun werkstuk. Je hebt ook verschillende maten in ijzerzagen.

Henk H.

Golden Member

Dat is een terecht punt natuurlijk, mijn opmerkingen was ook niet bedoeld om de vaardigheden van Sine (beter dan die van mij) in vraag te stellen. Was een beetje in een melige bui.

Als je de ijzerzaag onder een kleine hoek houdt gaat recht zagen vrij gemakkelijk.

Ik pak meestal een lat en klem die met lijmtangen aan een tafel met de print tussen lat en tafelblad. Dan simpel met je decoupeer langs de lat zagen.

Op 26 februari 2021 09:32:33 schreef fred101:
Eurocard is een standaard maat.

Dat wordt dan of een eurocard denk ik. Of ik moet gewoon de zooi aan elkaar solderen in een krmpkous/tape.
Of een prinplaatje slopen uit een oud apparaat.

Dank voor jullie reacties

fred101

Golden Member

Of een prinplaatje slopen uit een oud apparaat.

Hoe denk je dat te gaan doen... ? Weet je wel wat een printplaat is/doet ? Er bestaat geen universele kant en klare printplaat. Je hebt experimenteer PCB met soldeereilandjes of baantjes waar je onderdelen in soldeert en dan draadjes om de onderdelen te verbinden. Je hebt koperclat, na dat je het schema daarop overneemt (via thermal transfer of belichten) ets je het ongebruikte koper weg. Of je laat een PCB maken bij een bedrijf door ze Gerber files van jou schakeling te geven.

Alle printplaten in apparaten zijn custom made en niet bruikbaar voor iets anders.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs