Een gewone vaatwasser met warm water vullen een probleem

Met het toekomstig elektriciteitstarief waarbij de Kwh goedkoper gaan worden en het piekverbruik hoger denk ik er over om water met een warmtepompboiler of warmtepomp te gaan verwarmen
Nu ga ik geen machines vervangen die nog perfect werken
Vandaar de vraag wat er kan misgaan wanneer je een machine zonder warmwateraansluiting warm water geeft langs de koud water aansluiting
Een warmtepomp(boiler) kan je beter zonder piek laten warmen dan een vaatwasser
Een vaatwasser die het water moet opwarmen tot 70 graden geeft op zich al een piek

Een (vaat)wasmachine zal dan minder of niet verwarmen. Deze houd de temperatuur in de gaten met een sensor.
Dit effect heb je ook tussen zomer en winter met de temperatuursverschillen in het binnenkomend water van de waterleiding buiten.

Edit:
Zorg er wel voor dat je het voorverwarmde water niet te heet maakt. Anders zou je een 30 of 40 graden wasje wel eens te heet kunnen draaien en komt alles er gekrompen uit.

Edit2:
Als je wel water opslaat in een boiler wat heter is, zou je dit via een thermostaatkraan van een douche naar het apparaat laten gaan. De thermostaatkraan kun je dan lager instellen.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op zondag 28 februari 2021 00:08:51 (19%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Slecht idee, heb soms al klanten gehad die dat geniaal idee hadden en machine had dit door en ging telkens in fout, spreek ik voornamelijk van gloednieuwe AEG/ electrolux vaatwasser. Met andere merken had ik dat ze programma te snel doorliepen en vaat dan niet proper was maar op zich geen foutcode gaven.
Simpel gezegt niet doen ;)

Dan zou je alsnog met een thermostaatkraan het omslagpunt kunnen opzoeken om er achter te komen wat de maximale temperatuur mag zijn van het opgenomen water. Scheelt dan toch weer wat aan opwarmen in het apparaat.

Edit:
Ik bedacht me net iets. Zou een apparaat in storing gaan als het opgenomen water al (iets) heter is dan de instelling in het wasprogramma? Die zou kunnen denken dat het verwarmingsrelais blijft hangen en geeft een foutcode. Anders altijd zorgen dat het water altijd iets lager van temperatuur is dan wat in het programma wordt ingesteld.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Je zult moeten nagaan of je dan wel energie bespaart. Immers, de voorspoel en de naspoel doe je allebei met verwarmd (dus duur/energievretend) water, terwijl dat normaliter koud water is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik doe dit al jaren (met een hele oude vaatwasser), maar dan met heet water van de CV ketel. Aangezien gas per joule ongeveer een kwart kost van elektriciteit, kan het ook nog uit als het spoelen met heet water gebeurd.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Binnenkort komt miele met warmtepompvaatwassers.

Vroeger waren er wel vaatwassers die dan een fout gaven omdat de temperatuur daalde ipv opwarmde. Heet water in een koude machine...

Sommige vervuilingen lossen beter op in koud water dus een temperatuur stijging geeft beter afwasresultaat.

Spoelingen worden normaal gedaan met koud water. Met ww aansluiting dus met ww.

De afstand tss toestel en verwarming maakt dat er telkens een hoeveelheid water kwijt gaat in aan het volume vd desbetreffende leiding. Gezien vaatwassers heden zeer weinig water nemen gaat er procentueel veel verloren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

volgens de handleiding van MIJN vaatwas machine => max water inlaat temperatuur= 50°C

als dat bij mij erin staat, dan allicht ook bij ander toestellen

duurdere Wasmachines (kledij) hebben ook een "dubbele" waterinlaat (dus: koud & warm water naast mekaar) om deze reden.

Lucky Luke

Golden Member

Op 28 februari 2021 07:57:55 schreef EricN:
Vroeger waren er wel vaatwassers die dan een fout gaven omdat de temperatuur daalde ipv opwarmde. Heet water in een koude machine...

Lijkt me dezelfde soort controle als nu in reprap/marlin 3d printers zit: Als de thermistor los komt, voorkomt het dat de boel doorstookt en in de fik vliegt:

>Kamertemperatuur gemeten, we moeten naar {ingestelde temperatuur}, stoken!
> Het warmt maar niet op, STOKEN!
> Nog steeds kamertemperatuur gemeten: STOKENSTOKENSTOKEN!
> "Woosh!"

Dus, niet iets om buiten spel te zetten. Maargoed. Kraanwater varieert nogal in temperatuur, je kunt wel de bovengrens opzoeken die de machine nog lust. Scheelt toch elektrisch verwarmen. En dan even narekenen of het loont.

Ik weet ook niet wat er mis gaat als je het verwarmingselement van de vaatwasser wat zou "temmen"*, dus als er nu b.v. 3kW doorstroomverwarming in zit, je daar 1.5 kW van zou maken (Hoe? Diode in serie is wat lomp... Condensator in serie? Verwarmingselementen die normaal parallel staan in serie zetten? Maar in dat laatste geval halveer je niet maar wordt het een kwart... En die condensator zal wel een erg forse worden...)

*) Het tegenovergestelde van "opvoeren" ("opdrijven" voor de Vlamingen/Belgen), zou in theorie "afvoeren" moeten zijn, maar dat lijkt me hier niet het woord... Afdrijven evenmin... Maar dan ben ik aan het afdwalen...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 28 februari 2021 12:02:04 schreef Lucky Luke:
(Hoe? Diode in serie is wat lomp... Condensator in serie?

Diode in serie werkt gewoon prima. Wat is er lomp aan? Die condensator dat is pas lomp!

Edit: Hmm. Ik heb het nu 2x uitgerekend en kom op 150uF om 2200W naar 1100W te reduceren. Valt best mee. Ook de prijs: Ik vond een 250V exemplaar voor 18 euro, dus onder de 60 euro moet je klaar zijn....

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 28 februari 2021 12:25:47 (30%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Nouja, een 2kW belasting op een halve doorgang is niet heel netjes ... dan heb je toch wel wat DC offset op het net.

Lees: elke trafo binnen 30 meter begint kwaad te grommen.

10x per seconde de diode omdraaien? :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Dat is nog steeds nasty,

X-perioden lang een volle golf doorlaten en dan weer x-perioden niet is een stuk netter.

Op 28 februari 2021 07:01:36 schreef SparkyGSX:
Ik doe dit al jaren (met een hele oude vaatwasser), maar dan met heet water van de CV ketel. Aangezien gas per joule ongeveer een kwart kost van elektriciteit, kan het ook nog uit als het spoelen met heet water gebeurd.

Ik heb die nu ook zo aangesloten om te testen maar doordat het debiet in de doorstromer niet hoog genoeg is komt er geen warm water in de vaatwas
Vandaar dat ik de vraag hier stel

vergeten

Golden Member

Op 27 februari 2021 23:23:35 schreef eddy.d:

Vandaar de vraag wat er kan misgaan wanneer je een machine zonder warmwateraansluiting warm water geeft langs de koud water aansluiting
Een warmtepomp(boiler) kan je beter zonder piek laten warmen dan een vaatwasser
Een vaatwasser die het water moet opwarmen tot 70 graden geeft op zich al een piek

Dat heet "hot-fill" misschien eens kijken bij de techniek van een echte hot-fill machine om te zien hoe ze de hierboven gemelde verwachte problemen daar hebben opgelost.

Volgens www.duurzaamthuis.nl is het echt wel zuinig!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Henk H.

Golden Member

Ik meen ergens gelezen te hebben dat vaatwassers koud water gebruiken om de vaat te drogen na het programma. Duurdere uitvoeringen hebben een andere techniek. Als jouw vaatwasser ook koud water nodig heeft maar je komt met warm water dan kan de vaat langer nodog hebben om te drogen.

Koud water om de vaat te drogen? Hoe zou dat werken dan?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De zijwand wordt op het einde gevuld met koud water. Dit bevorderd condensering tegen die zijde. De eerstvolgende vaat wordt dat water als eerste kuipvulling gebruikt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb hier ook een warmtepomp, en ook zonnepanelen.
Dus ook naar een Hot fill afwasmaschine gekeken, maar die zijn zo duur, en het werk dat ik er aan heb (nog een warmwater leiding aanleggen richting de afwasmachine) dat ik er vanaf heb gezien.
Een 2e hands vaatwasser is tegenwoordig zo goedkoop, en met een 2 persoons-huishouden haal ik dat er nooit uit.

zit sinds 2009 in de PV.

Doorsnee genomen als een (af)wasmachine met warm water kan werken heeft hij een tweede warmwater aansluiting.
Je ziet dit tegenwoordig vaker, maar tot nu toe zie ik ze het meest bij machines voor oost Europa.

Aangaande de diode in serie met het verwarmings element, bij een enigzins geavanceerde afwasmachine word de verwarmings gradient gecontroleerd, er word verwacht dat de temperatuur een X graden omhoog gaat per minuut.
Mischien dat het bij oudere modellen kan.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 28 februari 2021 14:59:04 schreef SparkyGSX:
Koud water om de vaat te drogen? Hoe zou dat werken dan?

Mijn WASmachine doet dat: proberen de lucht zo koud te maken dat het water er uit condenseert.... Werkt voor geen meter maar goed. Hij probeert het.

Over vaatwasmachines heb ik zitten nadenken. Als ie stopt is alles binnenin heet. Als je hem dan dicht laat zitten en de volgende ochtend openmaakt is alles toch uiteindelijk afgekoeld. Hoe is de warmte van je borden naar buiten gekomen? Straling, convectie of geleiding? Nou, nou?? Zegmaar!

Straling kan het niet zijn: De wand is ook ongeveer even heet, dus het temperatuur verschil is klein. Straling gaat met de derde of vierde macht van het temperatuurverschil dus met een klein verschil is dat verwaarloosbaar..... Geleiding: de lucht is slechte geleider, de dunne ijzeren staafjes die geisoleerd zijn met plastic en ook nog eens zeer beperkt het bord aanraken: gaat ook geen zoden aan de dijk zetten.

Blijft over: convectie. Iets warmt op aan je bord en weer af aan de wand van de machine. De lucht heeft een heel lage warmtecapaciteit... Zet ook weinig zoden aan de dijk....

De grootste bijdrage verwacht ik van het vochtiger worden van de lucht bij de borden (verdamping van het water op het bord) en dan condensatie bij de wanden.

Als je hem dan met de deur dicht laat afkoelen is het enige wat telt: Heeft je bord genoeg warmtecapaciteit om al het water wat na de wasbeurt blijft hangen te verdampen. Ik denk dat dat wel ongeveer is wat je ziet. Plastic spul heeft dat niet, stenen borden wel.

Het maakt weinig uit of je dat versnelt door de wand snel koel te maken. Misschien werkt het zelfs averechts: de lucht kan dan meer energie transporteren terwijl je dat idealiter zo veel mogelijk zou willen voorkomen. (gebruik speciale lage-warmte-capaciteit-lucht om het beter te laten werken. :-) )

Maar goed. Het gaat wel sneller.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou het zeker niet doen. Ten eerste heeft de vaatwasser het koude water nodig voor harsvat regeneratie, dit werkt niet goed met warm water... Waterslotis niet gemaakt voor warm water!!Daarnaast is het ook niet goed voor oplosproces als je blokjes gebruikt,deze zijn nog eerder opgelost dan de bedoeling is.. En nog iets: Eer het water van je ketel bij je vaatwasser is, is er al 8 liter ingelopen!! Tenzij je hem direct onder de CV ketel zet... Maarja, wie heeft dat??

Dan nog iets: TZT moet je van het gas af!!!

Dus: niet doen... die paar centen dat het mogelijk uispaart geef je uit voor reparaties

@ ErikN: waar moet dat in godsnaam ingebouwd worden in de overvolle machine kamer van een Miele vaatwasser die Warmtepomp??

Ah. Smd. Blij dat je het vraagt. Heb je de nieuwe reeks open gehad? Echo.....

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lucky Luke

Golden Member

Op 28 februari 2021 16:33:32 schreef walkura:
Aangaande de diode in serie met het verwarmings element, bij een enigzins geavanceerde afwasmachine word de verwarmings gradient gecontroleerd, er word verwacht dat de temperatuur een X graden omhoog gaat per minuut.
Mischien dat het bij oudere modellen kan.

Het blijft een hèel slecht idee:

Op 28 februari 2021 12:24:29 schreef Sine:
Nouja, een 2kW belasting op een halve doorgang is niet heel netjes ... dan heb je toch wel wat DC offset op het net.

Lees: elke trafo binnen 30 meter begint kwaad te grommen.

De 150 uF van REW in serie zetten is dan netter.

Met een condensator in serie hoef je ook niet per se te halveren, maar kun je het verwarmingsvermogen "naar smaak" een beetje temmen om dus de piek eraf te schaven. Langer verwarmen met minder vermogen levert ook warm water op... (Misschien wat minder efficiënt omdat je ook warmte naar de omgeving lekt, en als je te erg overdrijft werkt het niet meer: 3 kW gedurende een minuut is misschien wel hetzelfde als 3 nW gedurende 3 T minuut, maar het water is opgedroogd voordat het kookt...)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 28 februari 2021 21:33:04 (25%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hey EricN, zou je me eens wat foto's willen mailen van de nieuwste Miele Echoputten?? Sinds jaar en dag zijn Mieles draken van apparaten, veel te vol en onoverzichtelijk in de machine kamer...