indien het voor jullie duidelijk is dat het de mosfet zelf is, dacht ik deze zelf te proberen vervangen.
Zeer waarschijnlijk is de mosfet helemaal niet defect en zal vervangen geen verschil maken. Als deze fets defect zijn doen ze of gewoon niets meer of ze liggen helemaal een sluiting. Soms is er ook zichtbare schade. Geen van drieën is hier het geval.
"mosfet temperatuur te hoog"
Het is de vraag of dit inderdaad het probleem is. Wordt fet inderdaad te heet? Hoe concludeert het apparaat dit? Zit er echt een temperatuurmeting op en werkt die meting goed?
Als ik het goed begrijp gaat het dus om de module die het toerental van de pomp stuurt.
Waarschijnlijk is dit een pwm controler. De motor wordt dan met pulsen aangestuurt waarbij de mosfet twee standen kent. Helemaal aan of helemaal uit. In de stand helemaal aan moet die mosfet een zo laag mogelijke weerstands waarde hebben. In de stand uit een zo hoog mogelijke waarde. En het schakelen tussen deze twee standen moet zo snel mogelijk gebeuren. Zo'n FET kan heet worden als er niet helemaal aan deze voorwaarden wordt voldaan.
Bij de P10RK6 is de RDS-on dus 0,58 Ohm. Bij een stroom van 2 ampere wordt er dan ruim twee watt verstookt. Als die RDS on nu ineens 1 ohm in plaats van 0,58 ohm is, is dat vermogen al vier watt. En dan wordt hij dus te heet. Omdat er weinig koelings mogelijkheden op die fet zit kan dat dus snel oplopen. In het ontwerp is dit dus iets dat nooit voor mag komen. In de uitstand van de MOSFet geld een soortgelijk verhaal. Gaat de FET niet helemaal uit dan blijft een beetje stroom lopen en blijft er dus warmte gemaakt worden.
Verder moet die fet zo snel mogelijk aan en uit kunnen. Dan doorloopt de fet het hele eind van 0,58 ohm naar oneindige hoge weerstand. Gebeurt dit te langzaam dan wordt er enorm veel warmte in de fet gegenereerd.
Er is een zeer kleine mogelijkheid dat de fet zelf beschadigt is en niet helemaal lekker meer schakelt. In dat geval zou vervangen een optie zijn. De kans is groter dat de aansturing van de fet niet helemaal tof meer is. Te langzaam schakelen zou door bijvoorbeeld een defecte condensator kunnen komen. Maar ook het niet helemaal open of dicht schakelen zal niet helemaal goed kunnen gaan door iets in het voorgaande circuit. Vaak is dat voorgaande circuit een of andere chippie van IRf dat werkt met een z.g. ladingspomp of het stapelen van condensatoren. Daar zitten wat condensatoren in die ziek kunnen kunnen en dit veroorzaken.
Er is nog een derde mogelijkheid en die is dat jouw waterpomp in de zonneboiler zwaarder is gaan lopen door bijvoorbeeld kalkaanslag. Je pwm module moet dan vooral bij lagere toerentallen veel beter zijn best doen om de pomp rond te krijgen. En dat moet dan door het lage toerental in een ongunstig deel van het werkingsgebied van de controler. Met als gevolg warmte.
Ik ben helaas bang dat jouw probleem wat ingewikkelder ligt dan een defecte fet. En dat je met het vervangen van die fet de module stuk repareerd of dat het gewoon niets uithaalt. Om hier de daadwerkelijke storing te kunnen vinden is een scoop noodzakelijk. En dat moet dan een een dure zijn met net-geïsoleerde ingangen of juist een ouderwetse die wat hogere spanningen kan meten. Bij die laatste moet je dan wel heel goed opletten hoe je gaat meten. Anders komt de rook er uit. En die kan in het slechtste geval ook uit jou komen. Met alleen een multimeter kun je in dit soort gevallen niet veel helaas.
Wat me wel opvalt is dat er het typenummer gelijk is maar de info eronder toch iets verschilt. Is dit een probleem?
Die andere getallen zijn productie datums en codes.