auto start niet als telefoonoplader is ingeplugs

Hoi, hier gebeurt iets heel raars, en volgens mij kan het helemaal niet. Maar ik hoor graag of iemand hier een uitleg voor heeft.

Ik heb een wireless telefoonoplader gekocht, ik gebruik de plug voor TomTom, die heeft een gewone usb oplaadpoort en een fast-charge poort.

Als ik de wireless charger aangesloten laat als ik de auto afzet (stroom blijft erop) dan wil, zodra ik terug ben, de auto starten. Alle lampjes branden, paar gaan uit (normaal gedrag), maar bij doordraaien contact gebeurt er niks.

Dingen die ik geprobeerd heb:
1) Ik haal de sleutel er uit, opnieuw erin, starten en dan nog niks. 2) Ik trek de plug uit de oplader, start weer en hij start nu wel.
3) plug er altijd uit, start altijd

Wel kreeg ik vanmorgen iets anders, het storingslampje ging knipperen. Dat is wel weer uitgegaan na de volgende keer starten. Vanmiddag ga ik even langs de garage om te laten uitlezen. Dus zodra ik de uitslag daarvan heb, zal ik het hier posten.

Bedankt alvast!
Eric

High met Henk

Special Member

Deze is vrij eenvoudig verklaarbaar:

in je sleutel zit een spoel soort van RFID tag die met de antenne rondom je contactslot praat.

Bij iets modernere auto's is het vaak met iets wat je zelfs in je zak houdt.

Probleem is dat jouw lader blijkbaar een SMPS (geschakelde voeding) die blijkbaar in hetzelfde frequentiespectrum ook iets zend, waardoor de communicatie net niet helemaal lekker gaat.

Als gevolg hier van blijft de IMO (immobiliser/startblokkering) gewoon actief: ofwel je sleutel wordt niet goed gelezen:

uithuilen en andere lader kopen is goedkoper dan de dealer de OBD plug erin laten steken en minimaal 80 euro diagnose kosten.

Waarschijnlijk heb je ook ergens een rood lampje op je dash of bij je voorruit wat ook anders reageert als je startblokkering erop blijft staan.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henk H.

Golden Member

Ik had dezelfde gedachte als mijn naamgenoot.

Op welke frequentie werkt die draadloze oplader? En op welke je startblokkering? Ik lees dat je de sleutel om moet draaien, al zal er wel draadloze communicatie zijn tussen sleutel en contactslot. Misschien staat er in het boekje bij de conformiteistverklaring (zegt iets over draadloze signalen) iets over de gebruikte frequentie.

Maakt de stand van de draadloze lader nog uit (horizontaal, of verticuaal met de normale bovenkant naar de passagier gekeerd)?

Fantastisch! Dat verklaart idd waarom hij niet start maar wel als de oplader niet actief is.
Dank je wel voor je snelle antwoord!

Op 1 maart 2021 10:21:43 schreef Henk H.:
Ik had dezelfde gedachte als mijn naamgenoot.

Op welke frequentie werkt die draadloze oplader? En op welke je startblokkering? Ik lees dat je de sleutel om moet draaien, al zal er wel draadloze communicatie zijn tussen sleutel en contactslot. Misschien staat er in het boekje bij de conformiteistverklaring (zegt iets over draadloze signalen) iets over de gebruikte frequentie.

Maakt de stand van de draadloze lader nog uit (horizontaal, of verticuaal met de normale bovenkant naar de passagier gekeerd)?

Ga ik nog even naar kijken, maar hoogstwaarschijnlijk gaat de lader terug, ik zit nog binnen de 2 weken retour.

Wellicht handig om hier nog even merk & type te noemen. Dat kan anderen helpen die bij dit topic terechtkomen via Google o.i.d.

Op 1 maart 2021 11:25:53 schreef ThinkPad:
Wellicht handig om hier nog even merk & type te noemen. Dat kan anderen helpen die bij dit topic terechtkomen via Google o.i.d.

Dat is een goeie!

Het gaat hier om een Auckly Draadloze Autolader, [Elektromagnetische Sense], Qi 15W

Ik heb een Open Zafira type B van 2008.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 1 maart 2021 11:27:58 schreef eric-mares:
[...]

Auckly Draadloze Autolader, [Elektromagnetische Sense], Qi 15W

[...]

Zegt alles. Je hebt een zender geplaatst in je auto. Gebruik een lader met draad en je probleem is 99% zeker verholpen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 1 maart 2021 11:36:42 (13%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
joopv

Golden Member

Lag de telefoon tijdens deze testen op de Qi lader?

Er kunnen meerdere oorzaken zijn:
- het voedings circuit van de Qi lader in rust, dus zonder dat er een telefoon op ligt
- het voedings circuit van de Qi lader in werking, dus met een telefoon op de lader.
- Het feitelijke inductieve laadproces tussen de Qi lader en de telefoon.

Een Qi lader gaat namelijk pas inductief (=draadloos) "zenden" als er ook echt een telefoon met Qi laadoptie op ligt. En dan wordt het voedings circuit ook zwaarder belast.

Op 1 maart 2021 11:54:12 schreef joopv:
Lag de telefoon tijdens deze testen op de Qi lader?

Er kunnen meerdere oorzaken zijn:
- het voedings circuit van de Qi lader in rust, dus zonder dat er een telefoon op ligt
- het voedings circuit van de Qi lader in werking, dus met een telefoon op de lader.
- Het feitelijke inductieve laadproces tussen de Qi lader en de telefoon.

Een Qi lader gaat namelijk pas inductief (=draadloos) "zenden" als er ook echt een telefoon met Qi laadoptie op ligt. En dan wordt het voedings circuit ook zwaarder belast.

Nee de telefoon lag niet op de lader.

Arco

Special Member

Ik zou trouwens niet graag zo'n oplader onbeheerd aan laten staan. Niet goed voor de gemoedsrust...
(of je moet niet erg gehecht zijn aan je auto... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 maart 2021 12:15:12 schreef Arco:
Ik zou trouwens niet graag zo'n oplader onbeheerd aan laten staan. Niet goed voor de gemoedsrust...
(of je moet niet erg gehecht zijn aan je auto... ;) )

Die snap ik niet helemaal, wat zijn de risico's volgens jou?

Arco

Special Member

Zelfde als altijd bij opladen van Li-Ion en soortgelijke batterijen...
Kans op brand of ontploffing is altijd aanwezig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 maart 2021 12:19:04 schreef Arco:
Zelfde als altijd bij opladen van Li-Ion en soortgelijke batterijen...
Kans op brand of ontploffing is altijd aanwezig...

Oh dat bedoel je, maar ik heb mijn telefoon altijd bij me als ik de auto verlaat.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 1 maart 2021 11:54:12 schreef joopv:
[...]

Een Qi lader gaat namelijk pas inductief (=draadloos) "zenden" als er ook echt een telefoon met Qi laadoptie op ligt. En dan wordt het voedings circuit ook zwaarder belast.

En hoe weet de lader dat er een telefoon met Qi laadoptie op ligt? Die ziet dat of is het er toch eerst een vorm van communicatie nodig? Ik denk eerder het laatste.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Als je toch niet oplaadt als je uit de auto bent, waarom zet je de oplader dan niet achter het contactslot? (dan heb je geen last)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Meestal is niet eens het Qi laad deel het probleem , maar de adapter die van 12V 5 volt maakt, die krengen gieren het gewoon uit, storen zelfs de FM-radio :)

Helaas is het lastig een goed DC-DC converter te vinden, meeste is allemaal china brol, met of zonder label van een (duur/gerenommeerd) merk.

Al je jezelf een plezier wil doen, pak dan een gouwe ouwe 7805, ja je verstookt wel wat (in een auto heb je genoeg reserve) maar geen storing ellende met een lineaire regelaar.

Op 1 maart 2021 12:36:14 schreef Arco:
Als je toch niet oplaadt als je uit de auto bent, waarom zet je de oplader dan niet achter het contactslot? (dan heb je geen last)

Niet bij elke auto kan je zelf (simpel) kiezen of de aansteker plug continu of via contactslot loopt.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 1 maart 2021 18:11:40 (26%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.