Op 5 mei 2021 19:57:12 schreef vergeten:
Ik citeer uit de bovenstaande link van @Turbokeu:
[...]
Laat de combinatie van ohmse belasting en een pomp nou nooit samengaan!
Iedereen is natuurlijk vrij het eigen product aan te prijzen, maar onzin verkopen is niet netjes. 
Onzin verkopen zou ik het niet noemen.
De fabrikant van de pompschakelaar gaat ook maar af op de specificaties van de relaisfabrikant, als er in de datasheet staat 16A bij ohmse belasting kan hij niet zomaar een cijfer ophoesten bij niet-Ohmse belasting...
Daarbij trekt een CV-pomp maximaal een paar honderd Watt (meestal <100W), dus waar is het probleem?
Ik ben tijdens mijn opzoekingen inderdaad pompschakelaars tegengekomen waar de max belasting een paar honderden Watts bedroeg zonder opgave van het type (Ohms/inductief).
Edit: In de bijgeleverde handleiding van de TC-500 staat letterlijk '3600W/16A (Omhse belasting)/3A capacitief'.
Op 5 mei 2021 20:25:44 schreef Peter112:
Ik zou aangezien er een los bedrade thermostaat op zit de pomp inschakelen met de brander start en weer uit laten gaan x minuten naar brander uit.
Dat kun je zelf maken met de elektuurschakeling uit 1980 of kopen
https://sew.blob.core.windows.net/upload/609/amframatic-f1-gebruiksaan…
https://www.thermostaat.eu/product/17895/pompschakelaar-amframatic-f-1…
Waarom moeilijk als het makkelijk kan?
De komende jaren trouwens ook geen tijd voor zelfbouwelektronicaprojecten vermits al mijn vrije tijd actueel naar aanpassingen/verbouwingen/reparaties/opknapwerken/tuinonderhoud in ons recent koophuis gaat.
Ik heb het 'geluk' om sinds gisteren met doktersattest een maand (om te beginnen) thuis te zijn wegens een burnout door mijn job, dus tijdelijk veel tijd beschikbaar. 
Op 5 mei 2021 22:09:51 schreef Tidak Ada:
[...]
Sinds dien draait hij dag-in-dag-uit, het gehele jaar..... Tot ik een nieuwe ketel moet hebben, of erger, een warmtepomp.
Onze CV-pomp verbruikt 86Watt, 24/24, 7/7 en dit gedurende het hele stookseizoen (8-9 maand/jaar als je ze buiten het stookseizoen niet vergeet uit te schakelen).
Dat is dan makkelijk 110 à 130€ en meer per jaar, we betalen nu gemiddeld 53€/maand aan elektriciteitsverbruik.
Na heel het huis/tuin omgevormd te hebben naar LEDverlichting om energie te sparen en dan zoveel geld verkwisten aan een (grootste deel van de tijd nutteloze) CV-pomp vind ik toch over de top.
Op 5 mei 2021 22:21:07 schreef big_fat_mama:
Pomp sowieso af en toe laten draaien, opdat ze nooit zou vast komen te zitten? Ja, zeker, maar eens in de 24 uur is daarvoor wel rijkelijk frekwent. Ik hoorde altijd "een kwartiertje, eens per maand".
Of dit nu 60 seconden/dag of een kwartiertje/maand betreft zal geen echt verschillend resultaat veroorzaken, het belangrijkste is dat de pomp regelmatig een tijdje draait om vastlopen te verhinderen/beperken.
Op 6 mei 2021 09:14:27 schreef nikcha:
Het gemakkelijkste en goedkoopste is een klemaquastat zo kort mogelijk achter de ketel op de vertrekbuis, afgesteld op 35°-40°.
De TC-500 is regelbaar van 0 tot 60°C, standaard 28°C via de bijgeleverde externe temperatuursensor die ik inderdaad op de vertrekbuis ga monteren.