CV-pomp sturing?

Turbokeu

Golden Member

Inderdaad.

Ik heb trouwens niet de geadverteerde 69.95€ betaald maar 47.95€ via Bol.com (verkoper Denvo.be) en gratis verzending.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Hmmm, toch maar es achteraan gaan. Ik dacht dat die dingen sinds de invoering van de HR ketels niet meer verkocht werden.

Iemand suggesties voor een betrouwbare? Ik heb 'normale' radiatoren, geen vloerverwarming

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 6 mei 2021 11:18:58 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pamwikkeling

Golden Member

Belangrijk bij dit soort pompen is
-1) dat de as van de rotor in een horizontaal vlak ligt. De rotor van deze pompen draait in bronzen / koolstof bussen in plaats van de gebruikelijke kogellagers bij motoren.
Het gevolg is dat de rotor axiaal over een grote afstand (+/- 5 mm) vrij kan bewegen. Bij horizontale plaatsing trekt de rotor zich mooi in zijn magnetisch veld.

-2) dat de as-dek-schroef voor in dienst name weg genomen wordt en er water uit de achterzijde van de pomp loopt.
Hierdoor wordt het motorhuis van de pomp geheel gevuld met water. Dit water is nodig om de bronzen / koolstof bussen te smeren. Zonder “smeer-water” lopen de bussen in en wordt de rotor vast te zitten tegen de stator door het magnetisch veld. (luchtspleet +/- 0.15 mm)

Turbokeu

Golden Member

Op 6 mei 2021 11:09:44 schreef Tidak Ada:
Hmmm, toch maar es achteraan gaan. Ik dacht dat die dingen sinds de invoering van de HR ketels niet meer verkocht werden.

Iemand suggesties voor een betrouwbare? Ik heb 'normale' radiatoren, geen vloerverwarming

Betrouwbare?
Op het zicht moeilijk te beoordelen...(en ik heb er 10-tallen bekeken)

Wij hebben trouwens ook 'normale' radiatoren.
Het verschil voor de pompschakelaar ligt hem in de instelling van de schakeltemperatuur (veel lager voor vloerverwarming, voor zover ik kan lezen watertemperatuur ergens tussen 20 en 35-40°C max, met of zonder mengklep).
Bij ons varieert de ketelwatertemperatuur tussen ca. 20 en 70°C (max. 70°C via de ketelthermostaat op aanwijzing van onze 'chauffagist'), afhankelijk van de warmtevraag van de kamerthermostaat.

@pamwikkeling: Bedankt voor de uitleg.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Met "betrouwbaar" bedoelde ik m.b.t. tot mijn ervaring, hierboven

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 6 mei 2021 22:02:23 (39%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Begrepen Tidak!

Pompschakelaar is nu 'provisorisch' aangesloten: Verlengkabel op 'domino' vanaf de WCD van de hydrofoorpomp (dichtsbij) naar de stookketel, pompnetkabel losgekoppeld van de pomp en ketelbesturing en verwijderd, nieuwe (recuperatie) netkabel met aangegoten stekker en adereindhulzen aangesloten, temperatuursensor met bijgeleverde klem op 7-8cm vanaf de ketel op de vertrekleiding geschroefd, en op de pompschakelaar naast de pomp zelf nog eens een 'domino' met een (voorlopig) 5W nachtlichtje (met afgedekte lichtsensor) zodat ik duidelijk kan zien of de CV-pomp al dan niet spanning krijgt.
Bij de test is de pomp netjes in werking getreden op 28.5°C, op 28.0°C (CV is nu uit) werdt de pomp uitgeschakeld.

Tot nu toe zeer tevreden, laat de uitgespaarde centjes maar komen...

Een paar kanttekeningen: De groep naar de CV is in de verdeelkast beveiligd door een 2P/16A automaat.
Nabij de stookketel is er ook nog eens een schakelkastje met schakelaar en 2x6A smeltzekeringen (totaal overbodig vermits de ketel zelf ook nog een aan/uitschakelaar bezit).
Ik ga de WCD voor de pompschakelaar aftakken aan de invoer van dit schakelkastje zodat de pompschakelaar te allen tijde stroom krijgt.
Alle materiaal is reeds voorzien (spatwaterdichte WCD, PVC-buis, XVB 3x2.52, muurbeugels).

Een paar fotootjes:
Bij het rode kader komt de WCD.

Vanaf het schakelkastje rechts.

Sine

Moderator

Op 6 mei 2021 11:09:44 schreef Tidak Ada:

De versie met temperatuursensor zijn eigenlijk bedoeld voor vloerverwarming. En die zijn nog prima te krijgen.

De klassieke pompschakelaar voor een CV ketel werd verbonden met het gasblok.

Turbokeu

Golden Member

De 2HEAT TC-500 zoals ik aangeschaft heb is bruikbaar met standaard CV-verwarming met radiatoren of vloerverwarming via een externe temperatuursensor, maar ook als kamerthermostaat met de ingebouwde temperatuursensor voor het regelen van koel-of verwarmingsinstallaties (allemaal instelbaar via een simpel menu).

Tidak Ada

Golden Member

Op 6 mei 2021 10:02:25 schreef Turbokeu:
[....]
[...]Onze CV-pomp verbruikt 86Watt, 24/24, 7/7 en dit gedurende het hele stookseizoen (8-9 maand/jaar als je ze buiten het stookseizoen niet vergeet uit te schakelen).
Dat is dan makkelijk 110 à 130€ en meer per jaar, we betalen nu gemiddeld 53€/maand aan elektriciteitsverbruik.
Na heel het huis/tuin omgevormd te hebben naar LED-verlichting om energie te sparen en dan zoveel geld verkwisten aan een (grootste deel van de tijd nutteloze) CV-pomp vind ik toch over de top.
[...]

Is de elektriek in BE zo goedkoop? Of gebruik je geen IT in huis en geen elektrisch gereedschap en gaat de was naar de kuis en de strijk naar de poetscentrale? Geen diepvriezers of frietketels en de afwas in een sopje met de hand?
Het maakt natuurlijk ook wel verschil of er overdag iemand thuis is of alleen buiten werkuren.
Of zijn die €53 exclusief vastrecht, belastingen en andere opcenten?

Het verhaal van de vast zittende pomp kwam vooral voor bij staande cv ketels zonder tapwater voorziening, die in de zomermaanden voor drie a vier maanden uitgeschakeld werden. Een goede vuilafscheider verkleint ook de kans op vast zitten, losse kalk en roest deeltjes worden eruit gefilterd en het water blijft mooi helder.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Lambiek

Special Member

Op 7 mei 2021 08:14:05 schreef Turbokeu:
Pompschakelaar is nu 'provisorisch' aangesloten:...........

Ik heb het hele topic gemist op één of andere manier. |:(

Ik heb hem jaren geleden zelf gemaakt, werkt uitstekend.

POMP - REGELING.BMP

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Op 14 mei 2021 10:25:28 schreef Hunebedbouwer:
Het verhaal van de vast zittende pomp kwam vooral voor bij staande cv ketels zonder tapwater voorziening, die in de zomermaanden voor drie a vier maanden uitgeschakeld werden. Een goede vuilafscheider verkleint ook de kans op vast zitten, losse kalk en roest deeltjes worden eruit gefilterd en het water blijft mooi helder.

Laat ik nu een oerdegelijke gietijzeren ketel hebben staan..... :)
Verder en geiser voor de heet-watervoorziening.
Dat wordt dus in de toekomst elektrificeren of hydrogeniseren.

evelo

Golden Member

Op 14 mei 2021 09:45:04 schreef Tidak Ada:
[...] Is de elektriek in BE zo goedkoop? Of gebruik je geen IT in huis en geen elektrisch gereedschap en gaat de was naar de kuis en de strijk naar de poetscentrale? Geen diepvriezers of frietketels en de afwas in een sopje met de hand?
Het maakt natuurlijk ook wel verschil of er overdag iemand thuis is of alleen buiten werkuren.

Net gisteren een voorschotfactuur ontvangen: 102€/kwartaal alles inbegrepen (groene stroom van de coöperatie, geen eigen pv-installatie)

We hebben geen frietketels, al de rest wel.

Turbokeu

Golden Member

Op 14 mei 2021 09:45:04 schreef Tidak Ada:
[...] Is de elektriek in BE zo goedkoop? Of gebruik je geen IT in huis en geen elektrisch gereedschap en gaat de was naar de kuis en de strijk naar de poetscentrale? Geen diepvriezers of frietketels en de afwas in een sopje met de hand?

Ik weet dat BE voor 'den elektriek' bij de duurdere in Europa behoort.

Kwestie elektrisch verbruik:
- Elektrische boiler 150 liter/1800W (keukenverbruik, 1x douche/week/persoon)
- Wasmachine/warmtepompdroger (1x/week)
- 4-pits inductieplaat (dagelijks)
- Elektrische warmeluchtoven (zo en dan)
- Aldi 1300W oventje (warme broodjes)
- Microgolfoven (zo en dan)
- 4 frietketels (zo en dan)
- 2 koelkasten waarvan 1 tafelkoelkast, 1 tafelvrieskast
- TV (staat aan als we thuis zijn van 4-5 uur 's morgens (als ik opsta) tot 20-22 uur (als we gaan slapen))
- 2 Laptops waarvan de mijne draait van opstaan tot slapengaan
- Synology DS712+ NAS 24/24

Geen vaatwasmachine (ligt niet direct in onze previsies) maar handafwas.
Verwarming op stookolie.
Tot nu toe (sinds juli 2020) ca. 1600 liter van 2500 liter stookolie verbruikt (aan toen 0.46€/liter).

Elektriciteitsverbruik op 11 maand ca. 3900kWh waarvan 47% 's nachts en 53% door de dag (dubbeltariefteller voor zover dat nog een verschil uitmaakt), dus we mogen er ons aan verwachten van bij te moeten betalen bij de volgende jaarafrekening en ook een hogere maandelijkse provisie.

Ter referentie:

Toen ik nog in een stulpje van ocharme 77m2 (kelder en zolder inbegrepen) in Dilbeek woonde betaalde ik verleden jaar nog 130€ provisie/maand aan gas/elektriciteit (individuele gaskachels/vertrek + nergens isolatie/dubbel glas).

Tidak Ada

Golden Member

Ik wet niet echt wat wij aan pur elektriek betalen. Dat gaat altijd op één nota automatisch van de rekening. Een maandelijkse rekening kost een aantal Euro's Extra, de slimmerds :(

Verder natuurlijk nogal wat sluipgebruikers:

• Modem
  • Twee switches, waarvan een met Wifi
  • 5 PC's
  • Printers en scanner
  • Buitenverlichting op timer
  • Apparatuur met stand-bye verbruik (Oven, Magnetron, TV)
  • De nodige laders voor telefoons e.d.
  • Bewegingsmelders
  • 100W verwarmingskabel (op thermostaat) in de winter om een banaan vorstvrij te houden.
  • Die CV-pomp en meetapparatuur
  • Het nodige elektrische gereedschap e

Overigens is een moderne vaatwasmachine in praktijk zuiniger en zéker hygiënischer dan handafwas.

Turbokeu

Golden Member

Tja...sluipverbruik is tegenwoordig inderdaad niet meer te verwaarlozen.
Hier ook een hoop in huis:

- 4 TV's (40" in woonkamer, mijn oude 32" in slaapkamer, 22" in bureel/knutselhoek, dus totaal 3 TV-decoders en 2 wifi TV-transmitters + 22" TV als 2e monitor op mijn laptop)
- VDSL-modem/Wifi accesspoint, 8-poorts switch + 3 Devolo Magic 2 PLC-modules
- 2 printers (Z/W laser + kleureninkjet)
- 10-tal klik aan/klik uit modules (voor schemerlampen/LED-uplighters/telefoonladers e.d.)
- (microgolf)ovenklokjes, inductiekookplaat
- LED-luchters met afstandsbediening
- Accu noodverlichting bij zekeringkast
- Ultrasoon luchtbevochtigers/geurverspreiders
- Handstofzuiger, 'plasmalamp'
- Druppellader motorfiets
- Aquariumpje met 2 goudvissen met filter en verlichting

Ik vergeet er waarschijnlijk nog een aantal...

Sine

Moderator

Ik zit hier op iets van 130W nullast.

Maar dan ben ik waarschijnlijk geen gemiddelde verbruiker ;)

Je kunt ook simpelweg de ketel inschakelen met een schakelklok, naar keuze met een 24 uur of weekprogramma. De meeste hebben een keuze schakelaar uit-auto-aan.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?