Hoe de radar van een LED-Lamp minder gevoelig te maken.

Bij ons in de flat hebben ze een jaar geleden Led lampen gemonteerd van de HBI 300 Eagle Serie, en wel het type: 3L0600FSR.
Website: https://www.hbi-lighting.com/producten/300-eagle/3l0600fsr/
Handleiding: https://www.hbi-lighting.com/producten/300-eagle/handleiding-hbi-serie…

Deze dingen hebben radar die door deuren en muren gaat.
Leuk, maar het heeft ook nadelen als je een camera hebt hangen die steeds op deze led lampen reageert.
Elke keer als er iemand achter een deur loopt (en zelfs de muur) dan springt de lamp aan.
Dit zorgt voor een enorme lijst van bestanden waar nog niet eens voor 5% daadwerkelijk bewegende beelden te zien zijn.
De lijst wordt echt lang op je smartphone, en je kan wel even een minuutje swipen tot je onder aan de lijst bent aangekomen.

Mijn vraag is: Hoe kan ik die radar minder gevoelig maken.
Ik ben niet bekend ermee, maar zelf dacht ik aan deze mogelijkheden:
A) Ik kan sowieso bepaalde detectie-hoeken helemaal afschermen met een stukje hoek-profiel van ijzer.
B) Wat betreft de detectie-hoeken die over blijven kan ik misschien de antenne inkorten.
Ik weet echt niet of dit zin heeft, of dat de ledlamp nog wel goed blijft functioneren zonder geknipper ofzo.

Wie kan hier iets over zeggen ?

Ha daan69,

De vraag/probleem is helder nu een oplossing dat is even minder snel ben ik bang :o
Om je probleem te tackelen is er eigenlijk maar een goede oplossing de muren waar je geen detectie van wilt ontvangen voorzien van een absorptie materiaal !
Maar dat zal niet je bedoeling zijn denk ik..... jou idee om een stukje van het spijkertje af te knippen is geen optie omdat hierdoor de reflectie over de spijker verplaatst en dus de resonantiefrequentie dit geeft wel demping maar is niet leuk voor het zendertje 8)7

Een andere mogelijk is omdat je in het reactieve veld aan het prutsen gaat ( dicht bij de antenne ) je daar energie kan absorberen.
Wel eerst een opmerking.... het probleem kan zich voordoen dat op het valse detectie punt er meer energie staat ( dichterbij ) dan op het punt waar je wel graag het lampje uit de slaapstand wil halen.
Dan kan je wel dempen maar het punt waarop je het lampje kan wakkerschudden kont dan wel heel dichtbij vandaar mijn eerste opmerking maar goed dat kan je proberen.

Ik zal eens kijken wat je gemakkelijk kan gebruiken voor jou frequentie ik heb hier materiaal zat matjes voor het beplakken van kastjes enz...
Je kan ook een tweede spijkertje met een afsluitweerstandje gebruiken om wat energie te absorberen.
Neem een stukje kauwgom prik hier van dezelfde lengte een spijkertje in en een weerstandje kort naar massa je kunt dan een beetje schuiven ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja, simpel zou het niet worden, wist ik al.
Het probleem is dat er van sommige kanten van ver gedempt moet worden, en van een andere kant van dichtbij.
Er zijn dus een aantal hoeken.

En uhmm, er zijn dus ook 3 lampen op die gang. 8)7
Sommige zitten tegen het plafond, en sommige tegen de muur (antenne is dan 90 graden gedraaid dus)

Neem een stukje kauwgom prik hier van dezelfde lengte een spijkertje in en een weerstandje kort naar massa je kunt dan een beetje schuiven

Das wel een goed idee, enig idee welke waarde ?

Elke zender moet zijn energie kwijt - Dus om de antenne met iets in te pakken wat absorbeert dat zou storend voor de zender zijn.
Beter is het dus om de energie die van de antenne afkomt te dempen doormiddel van een weerstand van de antenne naar de massa toe.

Toch herhaal ik het ijzer plaatje nog even.

Zou dit echt storend zijn voor de zender ?
Er zijn namelijk hoeken die ik echt helemaal zou moeten dempen omdat ze naast iemands deur staan.

Denk je niet dat de radar dan dat plaatje gaat zien, omdat het de golf terugkaatst? Het is geen passieve IR sensor.

Ha daan69,

Ja dat kan je wel proberen ik bedoelde je opmerking om er iets van af te knippen dat is geen geslaagd plan |:(
Op die wijze kan je afscherming creëren in een bepaalde richting dit wordt/werd regelmatig toegepast om de zijlussen verder te reduceren.

@Kilian daar heeft @TS geen probleem mee de opstelling is vast er is geen verandering ( beweging ) in de sterkte waar te nemen dus zal de lamp niet uit de slaap stand komen!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Persoonlijk denk ik dat je een doos van Pandora opengetrokken hebt.
Aan de detectors zelf prutsen zal heel moeilijk te realiseren zijn zonder de goede werking waarvoor het bedoeld was aan te tasten. Het zal dus niet eventjes een kleine ingreep worden, maar lang en veel experimenteren. Zeker omdat er meerdere hangen en dat vermoedelijk op meerdere verdiepingen.

Ik hoop dat je toestemming hebt om in de gangen van een appartementsgebouw waar ook anderen gebruik van die voorziening maken aan infrastructuur te morrelen.

Normaal is dit gemeenschappelijke infrastructuur en wordt beheerd door een syndicus in naam van alle bewoners. Als iemand bij de syndic klaagt dat de verlichting niet goed meer werkt, zouden de kosten jouw duur kunnen doorgerekend worden.

Zonder ervaring op dat vlak en zonder toestemming aan gemeenschapplijke zaken prutsen is heel wat anders dan experimenteren in je hobbyruimte met eigen spul.
Dat snap je toch zelf ook wel?

@kilian, dergelijke bewegingsdetectoren werken op het Dopplereffect.
Een bewegend voorwerp verschuift de frequentie van een EMgolf ietsiepietsie. In de ontvanger wordt dit gemixt met het zendsignaal, en de verschilfrequentie wordt verder verwerkt. Bij een stilstaand voorwerp heb je enkel een vaste faseverschuiving en is de verschilfrequentie nul, dus geen detectie.

@Electron920: De sterkte van het signaal heeft geen invloed. Het is de doppler verschuiving die gedetecteerd wordt en die is enkel afhankelijk van de snelheid van het bewegend object en de richting ervan. Naar de bron toe is hogere frequentie, van de bron weg lagere..

Zo'n metalen plaatje op enkele cm afstand kan afhankelijk van de precieze afstand de vreemdste verschijnselen (voor iemand die er niet in thuis is )veroorzaken. Dat gaat van het versterken in één richting, tot het totaal vervormen van het stralingspatroon, en niet altijd in de richting die jij voor ogen had, tot het oversturen van de ontvangeringang waardoor het niet meer werkt, tot het beschadigen van het zend of ontvangstgedeelte.
Dat risico loop je altijd als je aan een toestel wijzigingen aanbrengt die niet door de fabrikant voorzien zijn.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 2 maart 2021 16:52:10 (15%)

Ik zal effe wat mooie detail foto's uploaden om jullie een idee te geven hoe het uitziet:

(klik) https://i.postimg.cc/dLbMpcyh/1.jpg

(klik) https://i.postimg.cc/tZC8WXLM/2.jpg

(klik) https://i.postimg.cc/dDfgZcn5/3.jpg

(klik) https://i.postimg.cc/njgTrpZ7/4.jpg

De sterkte van het signaal heeft geen invloed

OWJEE :'(

rob040

Golden Member

Waarom zijn er LED armaturen met een radar???
Het schiet duidelijk zijn doel voorbij als die dingen beweging detecteren achter deuren en wanden.
Wat is de reden dat men een radar in bouwt in plaats van een bewegingsmelder?
Ik mis even het grote voordeel, maar er is vast iemand die mij even kan bijpraten. ;-)

Anoniem

Daan, mijn opmerking was om te weerleggen wat Electron920 suggereerde dat de radar zou werken op veranderende signaalsterkte.
Het is de dopplerverschuiving die gedetecteerd wordt.

Maar ook, als je wifi gestoord wordt door zo'n radarsignaal, dan is het niveau van ondergeschikt belang, tenzij je de sterkte zo veel kan reduceren dat die beneden de drempelgevoeligheid van je Wifiontvanger valt.

Wifi is eenvoudig verwoord zoals een debat. Als iemand het woord neemt, zwijgt de rest en luistert. Om ieder aan het woord te laten is dat gereserveerde tijdslotje natuurlijk beperkt in de tijd.

Als je nu een continue signaal ontvangt op je Wifi zoals van een radartje dan zorgt de draagolfdetectie en botsingpreventie ervoor dat niemand kan praten op dat kanaal..
Als er meerdere van die detectors in de buurt zitten verspreid over de band, want die simpele zendertjes hebben geen precieze frequentie, zouden meerdere kanalen tegelijk kunnen verstoord worden en dus de wifitraffic ernstig hinderen. De signaalsterkte is daarvoor minder belangrijk. Een sterk signaal zou in principe even hard storen als een zwak tenzij je onder de gevoeligheidsgrens raakt.

Om kort te zijn, ik voorspel dat je interventie niet eenvoudig te realiseren zal zijn.

En vergeet niet men zal je bezig zien, en buren zijn verklikkers.
Als er in de toekomst ooit iets misgaat met die lampen zal Daantje de pineut zijn. Ook al staat het er los van. Moest hij er af gebleven zijn , het zou nog werken. Zo redeneren mensen nu eenmaal als op hun geldbeugel getrapt worden. .

Anoniem

Op 2 maart 2021 17:16:00 schreef rob040:
Waarom zijn er LED armaturen met een radar???
Het schiet duidelijk zijn doel voorbij als die dingen beweging detecteren achter deuren en wanden.
Wat is de reden dat men een radar in bouwt in plaats van een bewegingsmelder?
Ik mis even het grote voordeel, maar er is vast iemand die mij even kan bijpraten. ;-)

Vroeger was dat ondenkbaar door de hoge kostprijs tov een PIR module.
Waarschijnlijk is de prijs zoveel gezakt dat het nu wel kan.

Edit: stukje over hoe radar wifi verstoord doet niet terzake, dus verwijderd

rob040

Golden Member

Is het onderdeel van een beveiligingssysteem, of is het als aanwezigheidsdetectie bedoeld?
Ik dacht even dat laatste...

Anoniem

Op 2 maart 2021 17:39:37 schreef rob040:
Is het onderdeel van een beveiligingssysteem, of is het als aanwezigheidsdetectie bedoeld?
Ik dacht even dat laatste...

Beide zijn mogelijk.
In de 2.4GHZ band zaten die radartjes in het vaarwater van Wifi en zorgden voor erge hinder in kantoorgebouwen.

Ik weet het niet zeker, ben er te lang uit, maar mogelijk is er in de bredere 5.8GHz band een aparte band voor dergelijke radars voorzien.(en werken de detectoren van Daan dan illegaal in de wifiband)
Als die daarentegen echt legaal in de Wifiband werken, dan zal de ellende niet te overzien zijn als het aantal toepassingen explosief toeneemt.

Ik zie geen groot heil in radar voor verlichting. Wat wél een verbetering is, is de dual technology waar PIR op slimme wijze gecombineerd wordt met radar. Dat voorkomt veel valse alarmen in alarmsystemen.
Maar voor lampen lijkt me dat een dure oplossing.

rob040

Golden Member

Ik zag net eigenlijk pas dat er linkjes in de Op staan. Die geven wat meer duidelijkheid:

Gevoeligheid bewegingssensor
De bewegingssensor in het armatuur - de radar - stuurt radiogolfjes uit met een frequentie van 5,8GHz. Bij beweging verandert het verzend- en ontvangstpatroon. De microcontroller past het verlichtingsniveau digitaal aan, zonder dat hier een relais voor nodig is. De bewegingssensor signaleert beweging tot een afstand van maximaal 10 meter. Dit is afhankelijk van het armatuur waarin de radar is geplaatst en van de omstandigheden ter plekke. De radar kan door materialen als steen, beton, glas en kunststof heen 'kijken'. Om te beoordelen of en in welke gevallen armaturen met een bewegingssensor ongewenst omhoog schakelen, adviseren wij om vooraf op locatie te testen. Ongewenst schakelen kan niet altijd voorkomen worden. Mogelijk gebeurt dat in combinatie met 'stoorzenders'. Omgevingsfactoren kunnen ook van invloed zijn op het (gevoelsmatig) laat reageren van de radar.

Lijken mij geen fijne dingen om de buurt te hebben. Staat toch continue te zenden en dat door muren heen kijken is nodeloos.

Anoniem

[Waarschijnlijk commerciele praat.

Dopplersysteem is meest waarschijnlijk, want eenvoudig en effectief.

In theorie is het niet onmogelijk dat een andere technologie gebruikt wordt, maar dat zou erg complex worden, zeker om een gewone lamp te sturen.
Tenzij ik iets over het hoofd zie, want de techniek staat niet stil.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 2 maart 2021 18:15:14 (38%)

Sine

Moderator

Die dingen zitten in de uW's, en dat zijn inderdaad 1-transistor oscillators.
Niets om ALU hoedjes bij nodig te hebben, een stripje alu kan het signaal dan wel weer afschermen ;)

Ha grotedikken,

De sterkte van het signaal heeft in zoverre invloed als je er maar voor zorgt dat je beneden de drempel van de detector blijft.
Alleen zoals ik al aan gaf kan het voor komen dat het ongewenste detectie punt sterker is dan het gewenste detectie punt en werkt dempen averechts je detecteert nog wel de ongewenste maar niet meer het gewenste :(
Maar goed dat is aan @TS om in kaart te brengen hoe het met de afstanden zit een kaartje maken is hier op zijn plaats dan kan je de antenne aanpassen met een paar nul punten !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Waarom zijn er LED armaturen met een radar???
Het schiet duidelijk zijn doel voorbij als die dingen beweging detecteren achter deuren en wanden.
Wat is de reden dat men een radar in bouwt in plaats van een bewegingsmelder?

Gewoon makkelijk!!!!
Radar is 360 graden om de hele lamp heen.
Als je dit met PIR bewegingsmelders moet doen dan kom er er niet onderuit om meerdere PIR's aan te zijkant van de lamp te plaatsen om zo op die manier rondom de lamp te kunnen detecteren.

Dat wifi-verhaal: denk dat ik daar nog niet zo problemen mee heb.
Het gaat me meer om de verzwakking van de detectie.
En das niet zo makkelijk want het werkt op basis van het dopler-effect waarbij een verschuiving in frequentie gemeten wordt.

Ik ga toch eens wat testen.

Anoniem

@electron920 , ik dacht dat je bedoelde dat de normale werking van de detector berust op het variëren van de signaalsterkte in functie van de beweging.

@Daan69
Daar had je een punt kunnen hebben, maar er bestaan PIR detectoren zat die 360° bereik hebben. Bijvoorbeeld voor plafondmontage.

En de muurlampen hoeven natuurlijk al helemaal geen ¨360° want je wil de vliegen onder het plafond niet detecteren.

Ik wens je alvast veel geluk want je zit nu eenmaal met die radartjes.
En het zal geen makkie worden.

Is er één specifieke lamp die jouw probleem veroorzaakt? Of zul je ook de andere moeten modifieren?
Dan wordt het pas ingewikkeld. Je zult dan tijdens je proeven de andere lampen tijdelijk moeten uitschakelen, en wat vinden de andere bewoners daarvan? Er kan flink wat tijd zijn dat de lampen dan niet werken in de gang..Als je dat zonder toestemming doet kan het je zuur opbreken als het mis gaat en je iets stuk maakt. of er klachten komen..of iemand valt doordat het licht niet werkt..

Daar had je een punt kunnen hebben, maar er bestaan PIR detectoren zat die 360° bereik hebben. Bijvoorbeeld voor plafondmontage.

Klopt maar niemand wil op zo'n manier een lamp ontwerpen die licht rond straalt.
Dan zou de PIR voor de ledlamp moeten zitten. Dus duurdere uitvoering.

Uhm ja het zijn er meerdere

Anoniem

Maar jij zit wel met de ellende. Nog een reden waarom radiodetectie niet gebruikelijk is bij verlichting.

Moeilijk.

Wellicht is de lamp ontworpen om in iets grotere ruimtes te functioneren. Je zou kunnen proberen het zendvermogen wat te verminderen door een geschikte spanningsdeler tussen de zender en die omcirkelde condensator te plaatsen.
Het wordt dan een compromis tussen voldoende functionaliteit en voldoende verzwakking om detecties van achter de deur onder de gevoeligheidsdrempel te krijgen.
En flink experimenteren... er is dan een reële kans dat je het printje om zeep helpt als je niet erg bedreven bent met SMD. Ik zie dat er al aan gesoldeerd is.

Reflectorplaatjes, dat kan, maar weet dat radiogolven niet zo scherp zijn af te schermen als licht en dat op die frequenties reflectoren op enkele cm van de antenne voor onverwachte verschijnselen kunnen zorgen als je niet exact weet wat je doet.

Zelf zou ik proberen met strookjes van die antistatische schuimrubber die gebruikt wordt om IC's op te prikken. Die absorberen.
De deuren en muren beplakken et alufolie is dan weer te ingrijpend.

Zwarte verf dempt microgolven ook een beetje, misschien te weinig.

Het wordt hoe dan ook flink experimenteren.

Ik geef je 25% kans dat het lukt. Méér dan met de loterij.

Maar er is ook een kans dat je het ding stukmaakt.
Omdat je de vraag of je toestemming hebt netjes ontwijkt neem ik aan van niet. En dan zal men al gauw bij jouw aanbellen met de rekening.

Sine

Moderator

Dan moeten ze eerst de dader nog maar een zien te vinden >:)

Maar een stukje alutape in het armatuur zal niet snel wat slopen.

Anoniem

Natuurlijk niet, maar als het veel maal open en dicht moet voor je het gewenste resultaat hebt wordt de kans reëel. En blijkbaar gaat het verder dan dat want ik zie al sporen van soldeer.
De kans is natuurlijk veel groter dat de lampen na modificatie niet meer zo goed op alle plaatsen reageren als een bewoner door de gang loopt.

Tante Roddel van dezelfde verdieping :"Meneer de syndic, de lampen in de gang doen het niet zo goed en ik heb die van hier neffe er de hele tijd zien aan prutsen".

alu werkt, heb dat ook toegepast bij een hbi armatuur, een stukje van de antenne zetten en afhankelijk van de hoogte en breedte kun je zo een dode hoek maken voor de pir. ik heb er alu uit een oud noodbakje voor gebruikt, 90 graden gebogen en dubbelzijdige tape eronder..

je kunt ze ook wat minder licht laten geven, heb van de 6 leds er 2 doorverbonden en dat werkt al een jaar zo.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 3 maart 2021 18:47:45 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom heb je een camera die op lampen reageert?
Of is dat een hele rare vraag?
IS het zo dat je een beveiligingscamera hebt met bewegingssensor die ongewenst ook op de lamp reageert?

Of gaat het om de ergernis dat er een lamp aangaat terwijl er niemand in zicht is (omdat er iemand achter de muur beweegt)?

[Bericht gewijzigd door Roland11 op woensdag 3 maart 2021 19:03:15 (20%)

@ Roland11: dat heeft de topicstarter niet, die heeft een beveiligingscamera-systeem dat vooral reageert op extreme veranderingen in het waargenomen beeld en daar valt dus donker > LICHT!!!! onder (en vast ook vice-versa).
Is steeds gebruikelijker, want dan hoef je (niet in dit geval ;) ) niet een urenlange opname af te zoeken naar dat ene ongure type wat geprobeerd heeft in te breken/te jatten/wat dan ook. In je logbestand zie je dan gewoon wanneer de camera begonnen is met opnemen en hoef je alleen het bewuste camerafragment op te zoeken.

Op 2 maart 2021 17:16:00 schreef rob040:
Waarom zijn er LED armaturen met een radar???
Het schiet duidelijk zijn doel voorbij als die dingen beweging detecteren achter deuren en wanden.
Wat is de reden dat men een radar in bouwt in plaats van een bewegingsmelder?
Ik mis even het grote voordeel, maar er is vast iemand die mij even kan bijpraten. ;-)

Ik ben anderhalf jaar terug toevallig in een pand geweest waar men zoiets had. Ik vond het bij vlagen belabberd werken, maar het voordeel was dat je bij je woning/studio (erg groot waren de woningen niet met 19 m2 of zo) verlaten al licht had op de gang, omdat de beweging achter de deur al waargenomen werd (niet ver overigens, hooguit 1 meter of zo)

Na pakweg 2 minuten geen beweging of zo ging het licht zwakker branden: als je dan weer bewoog of door de gang ging lopen gingen de lampen direct om je heen feller branden terwijl alles waar je niet meer bij in de buurt was, weer zwakker ging. Na een bepaalde tijd (niet op gewacht) ging alles helemaal uit. De eerste keer dat je daar de gang binnenwandelt terwijl iedereen blijkbaar al lang genoeg binnen is, is dan ook best raar, want op 3 lampen in je onmiddelijke omgeving na is alles aardedonker. Het licht liep echter met je mee en als je plots ging versnellen reageerde het licht meestal onmiddelijk (niet altijd dus, soms keek ik vragend omhoog naar de verlichting, wachtende op een reactie, waarna er ineens vol ingeschakeld werd)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.