Zekering "verhoging"

Hallo mensen,

Ik heb beroepsmatig nog wel eens te maken het zekeringen die erg diep liggen.
En omdat de stroom tot wel een ampére of 8, 10 kan lopen, bij 55V, is het een crime om die dingen op hun plek te krijgen, zonder ze scheef in de houder (of zelfs ernaast) te drukken.
Ik vraag me daarom af of er zekeringhouders "verhogers" zijn. Adapters die een eindje uitsteken met steekzekeringvoetjes aan de onderkant en een houder aan de bovenkant, zodat ik dáár de zekering gemakkelijker in kan krijgen.

Fantomaz

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Bedoel je glaszekeringen?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 1 maart 2021 21:17:51 schreef Fantomaz:
Hallo mensen,

Ik heb beroepsmatig nog wel eens te maken het zekeringen die erg diep liggen.
En omdat de stroom tot wel een ampére of 8, 10 kan lopen, bij 55V, is het een crime om die dingen op hun plek te krijgen, zonder ze scheef in de houder (of zelfs ernaast) te drukken.
Ik vraag me daarom af of er zekeringhouders "verhogers" zijn. Adapters die een eindje uitsteken met steekzekeringvoetjes aan de onderkant en een houder aan de bovenkant, zodat ik dáár de zekering gemakkelijker in kan krijgen.

Fantomaz

Als het kleine glaszekeringen zijn, dan werkt de KLEPS 250 van Hirschmann uitstekend om de zekering uit te wisselen..

Bij een steekzekering denk ik eerder dat fantomaz een micro/mini steek zekering bedoeld .

https://www.google.nl/search?q=automotive+zekeringen&source=lnms&a…

https://ned.grandado.com/j-s-auto-zekering-vervangen-doe-je-met-deze-t…

[Bericht gewijzigd door daandc op maandag 1 maart 2021 21:26:59 (23%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Misschien wat onvolledig, maar ik bedoelde inderdaad mini-steekzekeringen.

Maar de geboden oplossingen ken ik wel.
Het idiote is dat we de zekeringen in een live omgeving moeten vervangen.
Ik kan niet naar de spanningsbron rijden om de spanning af te koppelen, omdat de opstartstromen zo hoog zijn dat er eehh... zekeringen kunnen springen.
Ik heb bepaalde componenten waar de zekeringvoetjes goed toegankelijk zijn, en ik sluiting kan maken zodat ik niet de zekering terug prik met de nodige vonken. Het risico is dan natuurlijk dat als de zekering met een reden is gesprongen, ik alsnog elders een hoofdzekering kan vervangen.

Daarvoor ga ik een nog stuk gereedschap maken waar ik weer een zekering in kan steken om veilig tijdelijk een brug maak en ik die kapote zekering kan vervangen zonder de vonkerij.

Terug naar het topic, zoek ik eigenlijk een voetje met aan de ene kant zekeringpootjes en aan de andere kant een zekeringhouder. De zekering komt dan hoger te liggen en is gemakkelijker te vervangen.
Daarbij... Als ik nú een zekering vervang, branden me de voetjes van de print als er een flinke stroom loopt. Ik wil daar dus een oplossing voor hebben. ;-(

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op maandag 1 maart 2021 22:10:44 (88%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Bedoel je dat je bij 55v en een insteekpiek van 10A of meer de zekering er in ramt? Leuke flits. Lasbril niet vergeten.

Idd daandc, daar dacht ik ook aan. In de meeste auto's zit dat er zelfs gewoon bij.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@EricN, Niet snel hoger dan 10A hoor. Maar 7A is niet zeldzaam.

Voor het trekken van de zekering zijn die dingetjes wel handig. Maar om ze terug te zetten, is het erg lastig. Je ziet niet wat je doet omdat de houder diep ligt. Dus prik je vaak scheef en/of brand je in op de houder, waardoor in het slechtste geval het hele apparaat ter reparatie aangeboden moet worden.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
HVinduction

Honourable Member

Die mini-steekzekeringen kunnen een maximale spanning hebben van 32V en zijn niet dus geschikt voor 55V. Wellicht als het wisselstroom is dat dan de vlamboog bij een fout nog fatsoenlijk en tijdig te onderbreken is.

Voor kortsluiting zoeken in voertuigen, heb ik zelf een standaard al gesprongen zekeringetje 'opengepeld' en daar draden met een begrenzer lamp aangesoldeerd. Misschien kan je zoiets proberen, maar dan met een extra zekeringhouder ipv lamp, en met een solide mechanische verbinding zodat je 'm er van een afstandje in kan prikken.

De behuizing van een automotive zekering is niet zo stevig, dus dat kan je nog het best insmeren met epoxy, reepje kraftpapier er omheen, laagje epoxy etc zodat ie niet achterblijft in het zekeringhoudertje na 10x gebruiken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Verhogers zijn er volgens mij niet fantomaz .

Maar je kunt wel een zweefzekeringhouder nemen en aan de uiteindjes een schuifje plaatsen zodat de zekeringhouder meer bereikbaar wordt .

https://www.google.nl/search?q=zweefzekering+houder&tbm=isch&v…

Zo meet ik lekstromen in circuits van auto's door het lusje kun je namelijk een amptang omheen klemmen. :)

[Bericht gewijzigd door daandc op maandag 1 maart 2021 22:34:32 (37%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

ik vermoed CAI versterkers in het veld, daar zitten vaak autozekeringen in welke de distributie 42VAC verder verdelen over de uitgangen. oa danlab heeft dat zo.

er zijn overigens automaten in die steekzekering uitvoering.

https://www.qspproducts.nl/79606-home_default/QE8001-15A-reset-zekering-handmatig-15a-qsp-products.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman slaat de spijker op z'n kop!
Daar zijn ze inderdaad voor. :-)

Alleen is de spanning tegenwoordig rond de 55 á 60VAC.
Ik zoek dus een oplossing niet voor 1 auto, maar voor x duizend versterkers.
Zolang het werkt is het goed. Maar wanneer je een zekering vervangt, die dat dieper in het netwerk zit, met dus een flink aantal achterliggende (en daarmee gevoede) versterkers, snap je dat de stroom aanzienlijk is.

De voetjes zitten op de print gesoldeerd en wanneer dezen inbranden, moet ik de complete versterker vervangen en aanbieden ter reparatie. Dat wil ik voorkomen.
Een zekering verhoger oid die afneembaar is, kun je gemakkelijk vervangen wanneer de contactpuntjes teveel zijn ingebrand.
Daarnaast liggen ze hoger, kun je dus beter "richten" wanneer je ze wilt plaatsen.

Het alternatief om vanaf de bron gezien alle zekeringen 1 voor 1 te trekken en weer te plaatsen om die hogere stromen voor te zijn, is ondoenlijk.
En alles spanningsvrij te maken en vervolgens in 1 haal alles in te schakelen, zorgt voor een stroompiek waardoor de hoofdzekering zou kunnen springen.

Ik zal eens kijken naar (contra) AMP connectoren, hier wat mee te solderen en een epoxy behuizing gieten. Kijken wat haalbaar is en dan een verbeteringsvoorstel in te dienen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Sine

Moderator

Het zijn natuurlijk ook gewoon bagger zekeringen, lekker goedkoop ... dat wel.

die zekeringen mogen tot 32V gebruikt worden, 60V is dus al veel te veel. hoewel ik zou denken dat het nog steeds 42VAC is, maar oude trafo's die wat meer uitslingeren, of juist opgekloot zijn om aan het einde van de kabel nog 42VAC over te houden, er zit een converter in de kap van die versterkers, te lage voedingspanning en de stroom gaat juist omhoog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

die zekeringen mogen tot 32V gebruikt worden

Kijk maar uit dat je geen boete krijgt van de zekering-politie!
Goed, die dingen zijn bedoeld tot 32VDC. Dan gaat in de praktijk 60VAC geen probleem zijn. Niet gespect, dat klopt...

Maar... Als een dergelijke zekering (eigenlijk... elke zekering) 'gaat', dan moet dat een reden hebben. Die reden zul je moeten weg nemen om het probleem op te lossen.
Als de reden is 'te krap verzonnen', dan moet DAT dus opgelost worden. En ja, dat kost vast wel geld.

Blijkbaar is dit niet iets wat heel incidenteel gebeurt. Er is blijkbaar wat mis met de engineering achter het geheel - immers, het loopt altijd al op z'n tenen als ik je zo lees. En een inschakelpiek ergens laat het struikelen.
Daarbij komt dat - bij een gemiddelde zekering - je al heel erg lang 1.25Inom kunt trekken voordat die tript.

Een 'verhoging' om het wegfikken van klemmetjes te voorkomen, is dan ook een lapmiddel. De stroom die er loopt is blijkbaar gewoon te hoog (want anders was de zekering niet gegaan).
Daanaast... je kunt het afgaande spul ook vast wel loshalen, zekering vervangen en dat weer vast zetten. Dan knettert het daar en blijft je houder heel.

Tenslotte... Dit soort gepiel in de marge is vaak de oorzaak van meer ellende. En ja, het is vaak goed bedoeld en meedenken met de baas. Voor de korte termijn en met als doel een knappe oplossing verzinnen: vooral doen. Om wanbeleid in de lucht te houden: niet doen. Dat wanbeleid komt ergens een keer op een nare manier boven. Zoals gebruikelijk blijven de veroorzakers buiten schot en de knutselaar die z'n best heeft gedaan om ondanks deze missers de boel in de lucht te houden, krijgt een douw. Want dit is niet 'volgens gebruiksaanwijzing', in strijd met 'goed vakmanschap' of niet 'volgens werkinstructie'.
En vervolgens komt er vast wel weer een pak ISO-papier bij om dit 'in de toekomst te voorkomen'. Maar de manikser die het veroorzaakt heeft strijkt gewoon z'n bonus op hoor! (want met minimale investeringen werkt het toch!? Veel goedkoper dan wat die domme techneut die we ontslagen hebben wilde! Kun je nagaan, die kon niet eens een zekeringetje vervangen!).

Kortom: als dit in het werk een probleem is: escaleren. En wel schriftelijk (zodat je wat dossier op bouwt). Kost het wat klemmetjes... so be it... I'm not gonna tell you I told you so, but... I told you so!

Jinny

Golden Member

Ik denk dat ik het stiekem met EricP eensch ben.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

EricP,
Dit is het design. Ja, in sommige situaties worden flinke stromen getrokken en alles is ontworpen dat deze dat ook aankan.
Het is ook niet het stoomverbruik waar de crux zit.
Maar het is het af- en inschakelen waar de ellende zit.
De inschakelstromen zijn aanzienlijk bij deze apparaten en zoals je weet kun je flinke vonken trekken wanneer je een zekering live wilt plaatsen.
In een gewone omgeving schakel je de spanning uit, plaats je de zekering en schakel je weer in. Maar dat is hier onwerkbaar.
De apparatuur an sich heeft geen schakelaar. En als je de spanning centraal afschakelt, gooi je de rest van het netwerk, wat nog altijd live is, plat.
Daarbij zitten er zoveel verbruikers achter deze hoofdschakelaar, dat het inschakelen een enorme stroompiek genereert waardoor elders de zekeringen ook weer kunnen springen.
Met als gevolg dat je dat moet uitzoeken, vervangen, terug naar het spanningspunt en deze weer inschakelen. Dat is een onwerkbare situatie.

Let wel... Het is geen issue met apparaten die een variabele stroom trekken, maar een veiligheid dat niet alles plat gaat wanneer er sluiting ontstaat, intern in 1 gebruiker.

Ja, het zou mooi zijn dat elk apparaat een schakelaar krijgt. Maar onwerkbaar en nutteloos als je nagaat dat alle apparaten 24/7 werken.
Dus is het insteken van een zekering om een apparaat in te schakelen geen probleem. Er zullen wel meer apparaten zo werken.
Dus moeten we een manier vinden die het inpluggen van een zekering werkbaarder maakt.
We hebben ook componenten in het netwerk waar je goed bij kunt. Daar los ik het op door sluiting te maken (via de zijkant) tussen de contactpunten van de zekeringhouder. Dan sluit ik de stroomkring en kan ik veilig een zekering plaatsen. Het risico is natuurlijk dat wanneer er sluiting in de aangesloten verbruiker zit, ik de vóórliggende zekering laat springen.
Daarom wil ik daarvoor een stukje gereedschap maken met een eigen zekering.
Plaats ik die óver de zekeringhouder en schakel ik hem in, zal een eigen, interne zekering springen en niet de voorliggende zekering. Ik moet dan natuurlijk wel weten wat de te verwachten stroom is. (dat is te beredeneren adhv het aantal aangesloten apparaten.)

Anyway... terug naar die zekering verhoger... Als ik daar een verhogingsdingetje voor heb, met 2 uitsparingen aan de zijkant zodat ik dat jumpertje kan plaatsen en ik de nieuwe zekering op z'n plek kan drukken zonder inbrandingen, ben ik al een heel end.
Een verhoger alleen al is een pluspunt, omdat ik dan "zie" wat ik doe.
Het is al een crime om die zekering goed in die houder te krijgen die zo diep verzonken ligt, dat het al meermalen gebeurd is dat de zekering scheef zit en slecht verbinding maakte.
Ja, het is subject tot een herziening van het product, maar voor alsnog moeten we een werkbare oplossing vinden.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 2 maart 2021 00:20:08 schreef testman:
ik vermoed CAI versterkers in het veld, daar zitten vaak autozekeringen in welke de distributie 42VAC verder verdelen over de uitgangen. oa danlab heeft dat zo.

er zijn overigens automaten in die steekzekering uitvoering.

[afbeelding]

Dit is rommel heb er ervaring mee of ze fikken helemaal uit of ze schakelen pas af bij 3 x stroom continu.. niet aan beginnen ik krijg graag gewoon televisie ;)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Sine

Moderator

Die autozekeringen gaan ook pas bij zware mishandeling.

Dus als het inschakelen niet goed gaat dan is er toch stiekem in het ontwerp wat fout. Net een downstream versterkertje teveel.

Sine, ik ben niet helemaal duidelijk geweest.
Het is de aardlek automaat die springt hoor!
Vaak moet ik thv spanningvoerende verdelers creatief zijn door (met name in de buitengebieden) afgaande uitgangen stuk voor stuk in te schakelen.
Dat lukt niet met die zekeringen om genoemde redenen.
Dus dan maar door ze een voor een de zekeringhouder te overbruggen om vervolgens de zekering te plaatsen.

NB.
Er zijn al verbeteringsvoorstellen ingediend.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Shiptronic

Overleden

Niet er echt voor bedoeld, maar misschien kom je hier mee weg: https://www.rdae.nl/fha117-printplaat-zekeringhouder.html

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Kruimel

Golden Member

Kan je niet naar de autosloop gaan en zo een zekeringsklemmetje uit een oude auto trekken? Mijn Peugeot 106 had een heel handige zekeringstrekker in de zekeringskast zitten:

Je vindt de 106 nu nog wel op de sloop, maar er zullen wel meer auto's zijn met zo een accessoire. (Eigenlijk gek dat niet alle auto's zo een ding hebben, want anders heb je een tang nodig om zo een zekering uit een drukke zekeringskast te trekken).

ken die 42VAC versterkers nog wel van een vorige baan, daar hingen er tig, die waren een 25+ jaar oud ( philips ) en vielen vaker uit. als er 1 stond te janken wist ik het al, oscillatie in de 42VAC naar 24VDC voeding, alles achter deze versterker geeft dan ellende, vaak strepen in beeld als de voeding op hol sloeg en dus de HF versterker trappen teveel voeding kregen.. die dingen kon je ook niet makkelijk afkoppelen en wisselen, er zaten een stel flinke trafo's waar dan een zekering uit patste of bij een versterker die ervoor zat. de coax was ook dik, binnenkern van 6mm2 bij een aantal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer