Zekering "verhoging"

Op 3 maart 2021 17:33:05 schreef Kruimel:
Kan je niet naar de autosloop gaan en zo een zekeringsklemmetje uit een oude auto trekken?

Nee, daar heb ik niets aan. Dat is natuurlijk gereedschap en geen materiaal.
Het gaat er niet op dat ik er niet bij kan, maar dat ik een zekering moet plaatsen in een Live omgeving die plots even 5A moet slikken.
En dán is het beroerd als je er niet bij kunt. Het is dus een combinatie van zaken.:-)

@Testman. De ironie is dat het een nieuwe generatie versterkers is.
Maar er staan al revisies op stapel. Komt dus wel goed.

@Shiptronic, Dat is nog wel de beste oplossing die ik heb gezien. Maar nog net niet helemaal :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 3 maart 2021 23:20:05 schreef testman:
deze niet? http://www.sigmatekelektronik.com/index.php/urun-detay/maxi-fuse-exten…

DAt is wel het principe, maar stel dat dit enkele duizenden keren gebruikt zou moeten worden, zou je beter uit de voeten kunnen met een simpel blokje.
Maar dat bestaat niet, blijkbaar. :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Sine

Moderator

Duizenden??

Dan zit je toch met een structureel probleem waarbij een zekering wat makkelijker pluggable maken zwaar ruikt naar symptoombestrijding.

EricP

mét CE

Dit is het design. Ja, in sommige situaties worden flinke stromen getrokken en alles is ontworpen dat deze dat ook aankan.
Het is ook niet het stoomverbruik waar de crux zit.
Maar het is het af- en inschakelen waar de ellende zit.

Eh... En daar is dan bij het design blijkbaar geen rekening mee gehouden. Derhalve: brak.
Als je met motoren werkt, zorg je ook dat het goed gaat met inschakelen. En als je met LED bagger werkt idem. Anders doe je het ook daar verkeerd...

Wat je feitelijk beschrijft... is dat mijn verhaal gewoon op gaat...

Op 5 maart 2021 10:06:17 schreef Sine:
Duizenden??

Dan zit je toch met een structureel probleem waarbij een zekering wat makkelijker pluggable maken zwaar ruikt naar symptoombestrijding.

Valt mee hoor.
Het komt vaker voor dat men bij het ontwerpen zaken voor lief neemt, die later toch vaker voor blijken te komen, waar men onvoldoende op heeft geanticipeerd.
Mogelijk komt dat omdat het een universeel product is wat breed inzetbaar moet zijn waarbij dit nu conflicteert met voorkomende storingen als bv weersinvloeden.
Hoevaak komt het wel niet voor dat producten teruggeroepen worden omdat er toch problemen naar voren komen die men bij de ontwikkeling gemist had?
Hier zal het uiteindelijk ook wel gemodificeerd worden, maar om verdere defecten uit te sluiten (inbranding van zekeringcontacten doordat de zekeringen in een live omgeving geplaatst worden), zoek ik nu naar een oplossing die ik aandraag als een oplossing voor dit probleem.
Dan is het geen symptoombestrijding meer, maar een gedegen oplossing.
Symptoombestrijding zou zijn dat je overal de maximale zekeringwaarde plaatst omdat de zwakkeren steeds doorslaan.
Hoe vaak kom je wel niet afstandsbusjes of verloopstukjes tegen in de elektrowereld? Het is in geheel niet vreemd om een te diep liggende zekering met een adaptor te verhogen, zodat zekeringen gemakkelijker vervangen kunnen worden, omdat het gestuntel met te diep liggende zekeringen voor meer schade kunnen zorgen.

Anyway... Het blijkt niet te bestaan.
Of men nu de moeite neemt om hiervoor iets te ontwikkelen, weet ik niet.
Het hangt er ook vanaf hoevaak het voorkomt en wat de schade is.
Als een zekering bij een flinke (bekende) stroom defect zou raken door onweer of een defect ergens in het traject, en deze is enkele malen vervangen, kan het zijn dat de contacten ingebrand raken en het apparaat vervangen moet worden en ter reparatie aangeboden.
Wanneer bij een bezoek na een uitval meteen die afstandsbussen worden geplaatst, voorkom je erger.
Dat zal doorgaan tot er een vervangend model in omloop komt met andere zekeringen. En dan nog zullen die oudere types in bedrijf blijven tot ze eens grondig defect raken of tot er een andere reden is om ze te vervangen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)