IR2104 .... LO output blijft laag. Fake chips weer?

EgbertG

Special Member

Nou Frans ( Brightnoise ), hierom was t me inderdaad te doen!
Ik ben nu gewoon blij dat ze inderdaad niet in orde zijn ;-)
Vernietig ze ook maar.....

@Egbert: leuk om er even mee te hebben gespeeld.

@Rew: een waarheidstabel is simpel. SD_inverse blijkt SD en de output van de HI-drive is altijd laag. De LO-drive werkt.

@Zonnepaneeltje: de chip begint te werken bij 9 volt (volgens spec). Ik heb 12 volt Vcc en 35 volt aan de high-side getest.

Die IR2104 vind ik wel bijzonder, met 600 volt als maximum voor de high-side. Kent iemand nog een snellere uitvoering die rond de 200 volt toestaat? Graag een fabrikant of een typenummer!

Vernietig ze ook maar.....

Misschien nog langs @RobinF sturen om te kijken wat er echt onder de motorkap zit ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dat wil ik wel doen.

Hoe kun je een adres zoeken? Ik zie zo gauw geen thread waar Robinf genoemd wordt of aan deel neemt.

Robin F.

Golden Member

Mailadres staat in profiel :)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
EgbertG

Special Member

Het krijgt nog een leuk vervolg zo te zien .... ben benieuwd welk
typenr. er wel op hoort.

Het begon

Op 7 maart 2021 12:00:16 schreef Brightnoise:
SD_inverse blijkt SD en de output van de HI-drive is altijd laag.

Het begon met de "klacht" dat juist de LO het niet deed. Vandaar dat ik nog steed vermoed dat je niet de juiste combinatie aanbied om de hi output te activeren.

Dat met een pullup, daarmee kan je zien dat ie tristate is. Sommige van die chips hebben ook "geen drive" als 1 van de mogelijkheden.

Stel je bent een heftige DCDC converter aan het maken. Dan heb je "drive high" (HO=H, LO=L), "drive lowA" (HO=L, LO=H) en "float" (HO=L, LO=L) als states nodig. Met 2 binaire input signalen is er dan nog 1 mogelijkheid over, en als je daar "shutdown chip, tristate outputs" van maakt, dan kan je het systeem nog iets zuiniger maken.

Dus ik vind het niet raar dat je een "tristate" situatie vind. Maar dat je geen "H" vind dat is dan weer wel raar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja, dat vonden Egbert en ondergetekende ook.....

EgbertG

Special Member

Wat ik lees in de datasheet is dat deze chip maar 1 binaire input heeft,
de ander (SD) is er voor om beide signalen af te schakelen naar 0.

Beide uitgangen HI/LO zijn totempaal outputs om de FETs goed te schakelen.
Een pull-up aan de HI is dan niet nodig.

Egbert, jij blijft naar het datasheet van de 2104 kijken. Maar ondertussen is vast komen te staan dat het geen 2104 is (De SD pin werkt "ongeveer" omgekeerd). Dus het heeft geen zin om te blijven zeggen: Het zou zo moeten werken, want dat gaat hem nooit worden.

Maar als je er achter kan komen wat ie dan wel doet, dan zou je je misschien nog kunnen gebruiken. Vandaar dat het me redelijk leek om eens te kijken wat de waarheidstabel van het ding is. Dan kunnen we zoeken naar een chip die dezelfde waarheidstabel heeft en vervolgens kan je kijken of ie misschien niet toch bruikbaar is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De meeste IR21xx hebben trouwens interne pull-downs, ook de 2104:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

RobinF reageert niet. Die zou ook ongevraagd chips opgestuurd krijgen waarvoor geen belangstelling van zijn kant is.

Wie wil er verder onderzoek doen? Ik heb bij Reichelt deze 2104 en nog een paar andere drivers besteld en voor het geld loont een onderzoek naar (in ieder geval verkeerd gestempelde chips) niet.

Gewoon in de kliko en opnieuw bestellen (bij een betrouwbare leverancier... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Special Member

Inderdaad Arco.

Ter lering ende vermaak heb ik bij Ali wel te kennen gegeven dat ze
fake zijn en Ali stelt me in het gelijk.

Kijken wat de verkoper nu doet.

Ondertussen ben ik het met Rew eens dat het wel grappig is te weten
wat er wel in zit. Misschien initieert het nieuwe experimenten....

[Bericht gewijzigd door EgbertG op 9 maart 2021 11:26:22 (30%)]

EgbertG

Special Member

De zojuist binnengekomen 4420 mosfet driver van Ali zijn gelukkig
wel werkende ic's!

Jammer dat ze maar tot 18v max kunnen

Robin F.

Golden Member

Met dank aan Brightnoise heb ik van de week de verdachte IR2104's binnengekregen. De opdruk is inderdaad niet van hoge kwaliteit, en er komt een zwart laagje af als je ze poetst met aceton. De letters zijn gelaserd en blijven dus staan, maar het oppervlak wordt lichter van kleur:

Van binnen lijkt het op het eerste gezicht in orde:

Maar wat zien we hier beneden?

Afgezien van Pac-man en een spookje zien we dat dit een IR2103 is, geen 2104! Dat klopt ook met de metingen: pin 3 moet laag zijn ipv hoog om signalen aan de output te krijgen.

Dit wordt ook bevestigd als we naar het interne circuit kijken:

In een IR2104 hebben beide inputs (pin 2 en 3) een pull-down naar GND, maar in de 2103 heeft pin 3 een pull-up naar VCC. En dat is in deze chips ook het geval.

Blijkbaar heeft iemand dus een batch IR2103's omgelabeld naar IR2104. Maar die twee zijn geen drop-in replacement, dus waarom zou je dat doen....? Dan had je toch ook een lege package kunnen verkopen, of voor mijn part een random opamp, want die werken net zo goed niet...

Kunnen ze bij de fabrikant IR per abuis verkeerd gelabeld zijn en toen op 1 of andere manier in het zwarte circuit terechtgekomen zijn?
Kun je zien of ze echt bij IR gefabriceerd zijn?

Aan het golfpatroon en de krassen te zien is die afgeschuurd en opnieuw gelabeld...

Fantastisch! En zo snel ook!
Dank je wel, Robin!

Misschien wil Egbert ze nu wel terug!

Wij hebben ook eens zoiets meegemaakt met optocouplers. we hadden ze gekocht voor Sharp, maar uiteindelijk bleek het om Panasonic types te gaan, die pin en functie compatibel waren.
Bij het relabelings-proces zijn natuurlijk de IC's mismeesterd, hetgeen zich vertaalde in een uitval percentage, waardoor het uiteindelijk aan het licht kwam.
Je vraagt je dan af waarom gaat iemand zoiets doen?

Ik kan maar een antwoord bedenken: vraag en aanbod. er is vraag naar type A, en er is plenty stock van type B en die zijn ongeveer hetzelfde, dus wat doen we? omlabelen.
misschien komen ze zelfs van scrap boards. je zult het nooit weten.

Er zijn nog steeds regio's in china ,india en Bangla Desh waar men een week werkt voor 1$, terwijl wij een 2$ betalen voor 1 zo'n chip bij een broker. waarschijlijk zit iemand ze gewoon op te poetsen, lakken en laseren, gewoon met de hand...

RobinF, Weet jij wat de getallen aan de kant zijn? Masker-nummers of zo? Enig idee wie de ontwerper DW is? Zouden er nog 1-4 maskers zijn die we op deze manier helemaal niet kunnen zien? (er is plek voor hun ID nummer op de rand).

Robin F.

Golden Member

De getallen aan de kant van deze chip zijn inderdaad de verschillende maskers. Linksboven (558659) begint het met verschillende diffusielagen, en rechts eindigt het met metaal (558794). Vaak worden dit soort labels ook gebruikt om de revisies aan te geven, dan staat er bijv een A in die laag als het de eerste revisie is, een B voor de tweede revisie etc (je probeert altijd zo weinig mogelijk maskers te wijzigen als je een kleine verandering doorvoert).

Dat er gaten tussen de nummers vallen is niet doordat een laag onzichtbaar is, maar doordat de plek gewoon handiger uitkomt, of doordat het type bewerking zich niet leent voor fijne structuren (hoogspanningsdiffusies bijv).

Het kan ook dat er procesopties zijn die in dit product niet gebruikt worden. Vaak kun je bijv kiezen om wel of geen deep N-well te hebben, één of twee lagen polysilicium, misschien een speciaal soort weerstand, en vrijwel altijd is er een keuze in het aantal metaallagen. Dit is trouwens een heel simpel, ouderwets proces met maar één metaallaag, en ik verwacht niet dat er veel te kiezen viel.

Wie "dw" is (of misschien is het "mp"?) weet ik niet; het lukt me vrijwel nooit om te achterhalen wie een bepaalde chip heeft ontworpen. In de datasheet of application notes staat het niet, en ontwerpers worden zelden beroemd. Heel soms lukt het als je zoekt op papers of patenten van de fabrikant die relevant zijn voor het product, maar hier heb ik niks gevonden.

EgbertG

Special Member

WOW !!!!!! .... wat geweldig om dit zo zien. Werkelijk.....

Leuk om dit met aantal zo voor elkaar te hebben gekregen dat we weten
wat er in zit en feitelijk .... leukere inhoud dan de 2104!

De binnenkant ziet er beduidend mooier uit dan buitenkant ;-)

Dank Robin F en Brightnoise, ik hoef ze uiteraard niet terug, maar
ik haal ze hier uit de prullenbak en ga ze aansluiten zoals is bedoeld in
het project wat stil lag.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat geweldig zo naar binnen te kunnen kijken, zeker met die uitleg erbij!
We hebben geluk dat @EgbertG de verkeerde chips kreeg. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org