Whirlpool SMP 778 C/NE/IXL foutmelding F14.

Heb een nieuwe kookplaat Whirlpool SMP 778 C/NE/IXL
aangesloten,en geeft nu een foutmelding F14.
In het begin geen probleem,maar na enkele seconden gaat hij in foutmelding.
Heb reeds gebeld met de servicedienst van Whirlpool,zij zeggen
5 minuten ontkoppelen van de stroom voor een reset maar doet niets.
Morgen nog eens bellen.
Maar misschien heeft iemand een oplossing.

1. Ben je zeker dat de plaat correct is aangesloten?
2. zijn alle stroomverbindingen (schroeven) vast gezet?
Indien er een probleem is met 1 van deze 2 dan geldt de waarborg niet daar het een installatieprobleem is.

3. er is en issue met deze reeks waar bepaalde modellen met een bepaalde stroomaansluiting een F14 geven. Gezien de waarborg en complexheid vd oplossing zou ik er zelf niet aan beginnen.

Hoe zit de plaat aangesloten? monofasig? 3 fasig? 230, 3x400+N, 2x400+N...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als je spanning OK is, bevestigd door iemand met enig verstand en probleem is er nog : Garantie!!

Mij een bekend verhaal zoiets.

Kennis van me woont in dezelfde straat als (schoon)ouders. Die laatste bezaten al tijden een Miele inductiekookplaat die af en toe een foutcode gaf op fase niet aangesloten. Weet nummer foutcode niet meer vanbuiten. Miele heeft voor dergelijk probleem andere "netfilters" geleverd en problemen verdwenen.

De bewuste kennis bouwde dus in diezelfde straat en rust zijn keuken uit met Whirlpool toestellen. Begon zijn kookplaat ook vaak die F14 te geven. Elektriciteit gelogd enz. Volgens Eandis alles ok daar.
Het verhaal is gestopt met een andere Whirlpool kookplaat. Ietsje duurder, klant moeten opleggen, maar toen was het ok.
Geen fan van Miele kookplaten wegens heel veel €€€€€€€€€tjes als het mis loopt met de vermogenprinten, maar ze lossen hun ellende wel op.

Whirlpool heeft voor de f14 fout ook een oplossing. Iets met stekker omdraaien inwendig....

@smd. Ja. Ik heb vluchtig het service bulletin gelezen hieromtrent. 2 draden in de filterprint wisselen.

Ahh ja lees met je mee, lopen de borden niet lekker mee in fase... Maar een domme fout

Mijn Whirlpool SMO 658C/BT/IXL heeft het zelfde probleem. Inschakelen, pan erop, gebied aanzetten. Vervolgens sprint hij op "F14" fout.
Je hoort ook dat hij de inductie spoel niet eens aanstuurt, hij springt direct op "F14".

De inductie-plaat is van december 2020. Heb zelf een HBO-Electro diploma en werk vaker met krachtstroom. Ik weet 100% zeker dat hij goed aangesloten is.

Dus ook inderdaad gewoon gevalletje garantie. Volgens mij is de monteur inmiddels 5x geweest. Eerst komen kijken, toen filterboard besteld en vervangen. Toen een andere monteur, nu filterboard en main-pcb. Main-pcb brak 2x een schroef af.

Sinds gisteren zit dus zo'n beetje alles nieuw er in (volgens rapport €1022,- aan onderdelen). Vandaag meldt mijn vrouw dat er weer een "F14" optrad, maar dat de plaat gelukkig na twee keer uit- en inschakelen wel werkte. Ik vermoed dus dat het probleem nog steeds bestaat.

Ik heb zonnepanelen met een 3-phase omvormer die als bijkomstigheid het net monitort, dus ik kan ook redelijk goed zien wat de spanningen op de verschillende fases zijn. Mocht een fase onstabiel zijn, dan geeft de omvormer een alarm (wordt gelogged en kan ik terug zien). Ooit een keer een melding gehad, maar dat was meer dan een jaar geleden.

Ik ben erg benieuwd naar de exacte inhoud van het service-bulletin!

Ik kan natuurlijk weer de service desk van Whirlpool bellen. Ik kan ook gewoon kijken of ik een kennis of vriend die 2X230 heeft er gelukkig mee maak en dan zelf iets compleets anders bestel, maar dat is ook wel weer zonde geld.

Als aanvulling ...

De plaat is in mijn geval aangesloten op 2x400V+N (wat volgens de handleiding correct is).
Dit model mag overigens ook op 2X230V

Bij 2x230V moet je wel zorgen voor 2x een N-draad, omdat er meer dan 16A door de N gaat lopen. Dit probleem heb je bij 2x400V+N niet ivm de fase verschuiving tussen beide fases)

Je kunt de plaat ook terugzetten naar een lager vermogen (dit moet meteen naar inschakelen via enkele toetsen).

Zet je mail even openbaar dan duw ik het in je brievenbus.

E-mail is nu openbaar als het goed is :)

Eric,

Nogmaals bedankt voor het delen van het bulletin. Na controle bleek dat de netkabel bij mijn kookplaat intern correct. Zwart zit op L2 en Grijs op N2 (in het bulletin zit hier de verdraaiing). Op de andere connector zit ook alles correct: Bruin op L1 en Blauw op N1.
Het netfilter wat mijn plaat heeft was wel identiek als die in het bulletin.

Ik kijk het nog even een weekje aan. Mocht hij blijven haperen dan komt er gewoon een nieuwe in en beschouw ik de €599,- als verloren. Na 3 maanden is het wel goed geweest.

Ik heb inmiddels een ETNA model gevonden wat iets simpeler is maar ook wat breder en toch in een 56cm opening past.

Bedankt en groet,

Roland

[Bericht gewijzigd door Roland1975 op maandag 29 maart 2021 10:06:38 (10%)

Mss nog een tip: Bauknecht/Whirlpool is meestal goed ontvankelijk voor klachten. Je kan gezien de intense miserie en niet helpende werkzaamheden een ruiltoestel bedingen. Dit is normaal het werk van je witgoedverkoper.

Bedankt voor de tip. De service bereidheid van Whirlpool is inderdaad erg goed. Ze komen telkens opnieuw langs en ik begreep dat ze naar een aantal keer repareren ook tot vervangen overgaan.

Ik wacht nog even tot ik de storing nogmaals zelf gezien heb ter controle. Dan nog maar eens bellen. Het blijft een vreemd verhaal

Denk je dat de draairichting van de fases nog iets kan uitmaken? Mijn technisch gevoel zegt absoluut nee, maar goed ik zou natuurlijk dit kunnen wisselen. Wellicht detecteert de software de fases in enkele ms afstand en raakt dan net het foute punt van de sinus (al zou dat een vrij bezopen manier van detecteren zijn :-) )

Ik denk enkel dat het neuter-lijn gedoe omgekeerd kan invloed hebben. In ieder geval is het de verantwoordelijkheid vd technieker en bij deze gaat het omruilen worden denk ik.

Om laten wisselen door WP, laat ze maar zelf koken op een F14 toestel!! Jammergenoeg geen F16, anders was het wel rap gegaan :)

2 maanden geleden is de service monteur langsgekomen en heeft de display module gewisseld. Alle electronica in de plaat is nu 1 of meer keer vervangen. Na 2 weken toch weer F14 storing.

Ik heb toen als experiment een fase gewisseld in de meterkast. Dezelfde actie die je doet als je een 3 fase motor van richting wil veranderen. Dit zou eigenlijk niets uit mogen maken.

Sinds deze wissel heeft de kookplaat geen foutcodes meer gegeven?!?

Ik vermoed dat er iets timing kritisch zit in de kookplaat mbt detecteren van de aangesloten spanningen. De plaat ging ook altijd op storing na inschakelen en nog voor dat hij de inductie spoelen inschakelde. Blijft een erg vreemd verhaal.

Bedankt voor de feedback. Iets om te onthouden voor ons.

IDD bedankt voor Feedback!!
@ EricN, kon je me ook dat document mailen?? Heb er ook eentje en die is erg hardnekkig en document is niet meer te vinden op Service site..

Na 7 maanden afgelopen vrijdag toch weer de F14 error. Ik vermoed wel dat ik nu definitief de oorzaak heb gevonden. De kookplaat bleef op storing gaan ook na langdurig spanningsvrijmaken.

Wat opvalt is dat gedurende het probleem de spanningen op de 3 fase spanning extreem afwijken. Ik ben er vrij zeker van dat de kookplaat het grote spanningsverschil tussen de fase als fout ziet. Toen de spanningen weer dichter bij elkaar lagen ging de kookplaat weer aan zonder F14 fout.

Zou nog steeds geen alarm op mogen geven, ik zou Whirlpool (indesit) inschakelen, 3 fases fluctueren altijd..

Turbokeu

Golden Member

Ik weet het, oude koe maar ik zit met hetzelfde F14 probleem...
Dan wel op een SMO658C/BT/IXL kookplaat (4/8 zones).

Kookplaat is van maart 2021 en heeft tot een paar dagen geleden altijd perfect gewerkt.
Is aangesloten op 3x230V (zonder N) waarvan 2 fasen gebruikt door de kookplaat (7,2kW).
Eergisteren wou ik het avondeten bereiden en de kookplaat detecteerde de pannen niet. Na een aantal seconden verscheen de F14 error op alle zones.
Verschillende Power off's via de toetsen loste het probleem niet op.
Op alle kookzones hetzelfde fenomeen.
Gelukkig hebben we nog mijn anders ongebruikt Bosch elektrisch fornuis in het (vroegere) washok zodat we toch konden koken.

Na het lezen van dit topic vervolgens de kookplaat voor een paar uur afgeschakeld via zijn 3-fasige zekering in de schakelkast, probleem scheen opgelost.
Tot gisteravond de F14 error weer verscheen maar gelukkig niet blijvend en we toch konden koken.
Deze morgen de kookplaat kunnen gebruiken zonder error.

Ik weet dat voornamelijk 's winters de fasespanningen hier nogal kunnen fluctueren (ik heb op sommige momenten 's avonds op willekeurige WCD's tot 196V gemeten en dikwijls 200-210V (tevens te zien aan de lichtflikkeringen van LED-filamentlampen).
Ik heb indertijd een betalende (69€) Krefel 5 jaar waarborg genomen voor de kookplaat + oven maar als de oorzaak extern aan de kookplaat is heeft het weinig zin om deze in te schakelen.

@EricN: Indien nog mogelijk zou ik graag ook het service bulletin toegestuurd krijgen.

Alvast bedankt!

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Onderweg

Onder voorbehoud dat het hetzelfde toestel is met dezelfde fout.