trafo voor LED lampen

hallo, ik heb een trafo Sevein PI 300 WAtt voor 12 Volt en wil daar 2 leds op aansluiten van resp. 30 watt. nu lijkt mij de trafo wat overpowered, is dat een probleem?

Thevel

Golden Member

Inderdaad een beetje overkill maar geen probleem.
Het zal waarschijnlijk ook wat minder energie zuinig zijn.
Hou rekening dat er wisselspanning uit de trafo komt.

Niet echt een probleem.

Die trafo is wel veel te duur, en te groot, en het eigen verbruik van de trafo is misschien groter dan nodig.

Maar die kan het benodigde vermogen met gemak leveren.

Wel moet je een gelijkrichter en een led driver toevoegen om te voorkomen dat de leds teveel spanning krijgen. Anders gaan ze binnen een paar minuten stuk.

Maar het zou zomaar kunnen dat je LED's al een ingebouwde driver hebben, dan wordt het weer een heel ander verhaal.

vergeten

Golden Member

Beste @Paraguas

De post van @dekees even samengevat:

Geef meer gedetailleerde info vooral van de leds, type, link, etc.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

dank voor de antwoorden en heb inmiddels een nieuwe trafo gekocht: Ringkerntransformator 100VA 230V 2x12V 24V Sedlbauer RSO-826026
want met de oude trafo moet ik teveel aanpassingen doen. Waar gaat het uiteindelijk over, had in mijn zwembad twee lampen zitten van 300 watt op 2 trafos. heb deze verruild (gekocht) voor 2 led van 30 watt, lijkt mij een goede deal. Overigens de LED verlichting werkt op wisselstroom. Nu zit in de grond en vast een 2 aderige kabel van dikte 4.3 mm per ader naar de verlichting.Is wat dik maar krijg deze met geen mogelijk eruit. Gaat de kabel een probleem worden?

Lekker laten zitten die kabel.
Die is nu wel veel te zwaar, maar dat is geen enkel probleem.

Die led-lampen zijn dus al voor wisselstroom? Dan hebben ze een ingebouwde controller, en zouden ze ook op de originele trafo wel werken.

Op 4 maart 2021 17:18:38 schreef deKees:
Die is nu wel veel te zwaar, maar dat is geen enkel probleem.

Als er 230V over de kabel gaat en aan het eind zit de transformator, dan heb je gelijk. Zit de transformator aan het begin van de kabel en op de kabel staat 12Vac voor de ledjes, dan zou het zomaar eens kunnen dat de kabel te dun is.
Dus:

Lekker laten zitten die kabel.

en gewoon uitproberen.

wederom dank voor de reacties, de trafo zit aan het begin van de kabel naar de LED lichten en komt 12 V op te staan. Dat is dus geen probleem. Achteraf gezien had ik dus ook de oude TRAFO kunnen gebruiken of is het zo dat deze trafo dan weer veel meer stroom verbruikt en er goed aan gedaan heb om een nieuwe te kopen (kan altijd weer retour)

Die nieuwe trafo heeft heel weinig verlies:
Sedlbauer RSO-826026 : Leerlaufverlust 0,97VA

Dus onbelast minder dan 1 watt. Heel netjes volgens mij.

Die andere trafo kan ik zo gauw niet vinden dus ik weet niet of die beter of slechter is. Hangt af van de kwaliteit van de trafo. Maar echt spectaculair zal het verschil niet zijn denk ik.

de andere trafo staat op:
https://seveinsl.es/productos_info.php?id=92&title=transformador-m…

ik denk een goede trafo. wanneer jullie dit ook vinden, plaats ik hem terug en de ander retour

[Bericht gewijzigd door Paraguas op vrijdag 5 maart 2021 10:04:36 (20%)

Wel erg weinig gegevens daar in de specs.

Maar is wel speciaal voor zwembaden en voorzien van klemmenstrooken extra isolatie tussen de wikkelingen. Lijkt voor veiligheid wel de betere keuze.

mag ik iedereen bedanken voor de hulp, ik installeer de oude trafo en al mijn vragen zijn beantwoord. Perfect!