Thyristor schakelen met een negatieve puls

Bedankt voor de reacties. @ brightnoise, de stroon dat het relais trekt is ongeveer 150mA. Dat valt dus wel mee.

@ MGP, zo simpel is het niet want de sturende schakelaar moet die aan de stuurkolom zijn. Als ik de schakeling omdraai zoals jij voorstelt wordt de versnellingsbak schakelaar de sturende schakelaar en werkt het systeem niet naar behoren

Dan zie jij iets wat ik niet zie of begrijp ik niet wat jij wilt, alles staat in serie!

LDmicro user.

Ah, nu begrijp ik de schakeling. Dus de onderste schakelaars moeten gesloten zijn en dan wordt de overdrive getriggerd door een positieve puls naar de gate die de bovenste schakelaar veroorzaakt. Dat ga je idd niet in orde krijgen met een thyristor omdat de relaispoel voor een spanningsval zorgt en omdat de puls bij positieve massa van de min komt. Hier ga ik even moeten op broeden om dat met huis keuken en tuin spullen geknutseld te krijgen. De voorgaande tips die ik hier lees gaan niet werken volgens mij.

Een triac kun je met een negatieve puls triggeren maar ik vermoed dat dan op dat moment de spanning ook omgekeerd moet zijn??

Edit: iets in de richting van dit (zie bijlage). Nu te weinig tijd om iets degelijks neer te poten maar ik denk dat ik de rest hier hun gedachtengang mee in het werk kan helpen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 5 maart 2021 11:29:28 schreef EricN:
Ah, nu begrijp ik de schakeling.

Ik zie het nog altijd niet :S

Waar halen jullie die negatieve triggerpuls vandaan?

LDmicro user.

Bekijk mijn schema. Dit is met positieve massa.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 5 maart 2021 11:59:40 schreef EricN:
Bekijk mijn schema. Dit is met positieve massa.

Dat is juist hetzelfde als ik getekend heb, enkel heb jij een extra transistor bijgezet die aan de werking niets extra doet.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 5 maart 2021 12:13:08 (20%)

LDmicro user.

Begrijp je de functies vd 2 schakelaars? De G/B schakelaars moeten eerst gesloten zijn. Dan moet de bovenste bij sluiting via de condensator voor een start puls zorgen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zie zelfs niet wat die thyristorschakeling kan bijdragen of verbeteren aan die schakeling zonder die thyristorschakeling :?

Wat uitleg: de thyristor schakelt in als de serieschakeling gesloten is en kan enkel maar uit geleiding gaan als een schakelaar open gaat en dat in beide gevallen, dus het relais gaat maar in als de serieschakeling gesloten is.

edit: ik vermoed dat zijn tekening in de startpost niet juist is.

LDmicro user.

Dat van dat verkeerd schema dacht ik ook eerst maar nu ik het begrijp denk ik dat het juist is. De functie vd thyristor is positieve puls inschakeling. Hoe dat tijdens het rijden in de praktijk een voordeel is begrijp ik ook niet maar volgens TS is het een voordeel. Met zulke oudheden rond rijden en dan nog zeker van de eiland bewoners is niet mijn ding dus dat deel laat ik hier best in het midden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een link naar de site waar de TS dat schema vandaan heeft zou zeer welkom zijn.

LDmicro user.

EricN benoemt de juiste dingen. Het is de bedoeling dat als de schakeling afvalt hij afgevallen blijft tot er weer een puls met de kolomschakelaar wordt gegeven.
Het schema komt hier vandaan:

http://nebula.wsimg.com/c5d98e1b73208b35e128d53c9b1fef78?AccessKeyId=9…

Bij het zoeken op internet kom ik er verschillende tegen als kant en klare unit. De prijs varieert tussen de 80 en 120 pond en dat lijkt mij nogal fors aan de prijs.
Bij een vond ik ook in de tekst dat hij voor zowel positief als negatief geaarde auto's kon worden gebruikt. Echter geen schema of prijs.

https://www.worthpoint.com/worthopedia/triumph-tr3-tr4-tr5-tr6-overdri…

Ik richt me nu wel op je originele schakeling maar is het mogelijk de relais en schakelaars anders te plaatsen? Zijn bv de g/b schakelaars aan 1 kant met de massa verbonden of hebben ze 2 draden en kunnen ze aan bv de min vd batterij?

Bv. De relais w1 aan de massa (positieve massa). De stuurschakelaar aan de w2 en dan de andere kant aan de thyristor . En dan de b/g schakelaars aan de min pool en de kathode vd thysistor....

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Provided one of the G/Box switches are closed (allowed gear), the SCR (silicon controlled rectifier) is triggered into
conduction by C1’s charging current when the driver switches on the O/D select switch. This allows the usual
current pathway in the overdrive relay circuit and the overdrive comes in as usual. If the G/Box switch opens
(changing gears) the current in the SCR falls to zero and the SCR then stays out of conduction and stays that way
when the gear box switch is re-connected, even if the O/D select is still left switched on. To reselect the O/D on
again the drive O/D switch must be switched on again (and in an allowed gear). If the driver has forgotten to switch
off the O/D in the meantime, then re-selecting it is simply a matter of switching the switch off then on again. This
re-triggers the SCR into conduction.

Nu begrijp ik het beter..een soort overneemcontact.

Mijn eerdere geposte schakeling doet hetzelfde niet dus

LDmicro user.

Als je het knopje aan het stuur een pulsknopje maakt kan het met een relaistje met overneemcontact.

Nee de schakelaars op de bak zijn niet te veranderen. Ze zitten in de deksel van de versnellingsbak geschroefd en hebben het huis als aarde dus dat wat in de bak is geschroefd. Ik ben een beetje purist en wil de polariteit van de auto niet ombouwen.

@ RWK Dat is wel een optie. Ik moet dan op zoek naar een tipschakelaar die hetzelfde is als de huidige schakelaar.

Kruimel

Golden Member

Op 5 maart 2021 11:29:28 schreef EricN:
[...]

Een triac kun je met een negatieve puls triggeren maar ik vermoed dat dan op dat moment de spanning ook omgekeerd moet zijn??

Dat is misschien een idee inderdaad. Het hangt er een beetje van af of je afhankelijk bent van het sperren van dit component, want anders kan je een triac gebruiken. Er zijn wel typen die zich "4 kwadrant" noemen en die makkelijker te triggeren zijn met pulsen van andere polariteit. Ik kon ook niet helemaal wijs worden uit het schema of de thyristor de kathode ooit positiever heeft dan de anode, want dat is wel voorwaarde voor deze optie.

Onderstaand schema werd getest en werkt.
Je moet er wel op letten dat je een 4 quadrant triac gebruikt, een BTAxx werkt niet.
Koop een BTB04 of BTB06.

Wat een goede link al niet doet hé ;)

LDmicro user.
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

Op 5 maart 2021 13:54:43 schreef Joa: Ik ben een beetje purist .

Dan was dit topic niet nodig geweest :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 5 maart 2021 15:30:08 (13%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Kruimel

Golden Member

Op 5 maart 2021 15:07:57 schreef MGP:
Onderstaand schema werd getest en werkt.
Je moet er wel op letten dat je een 4 quadrant triac gebruikt, een BTAxx werkt niet.
Koop een BTB04 of BTB06.

Wat een goede link al niet doet hé ;)

Oeps, daar had ik overheen gekeken dan... :X

Op 5 maart 2021 13:57:19 schreef Joa:
@ RWK Dat is wel een optie. Ik moet dan op zoek naar een tipschakelaar die hetzelfde is als de huidige schakelaar.

Kun je de huidige misschien met een veertje of elastiekje terug laten veren?

Op 5 maart 2021 13:53:30 schreef rwk:
Als je het knopje aan het stuur een pulsknopje maakt kan het met een relaistje met overneemcontact.

Hoe haal je hem dan uit de overdrive?
Even in zijn vrij zetten en dan weer terug in de versnelling?

De triac in deze schakeling is een goede oplossing. Dat werkt tenslotte met dank aan MGP.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk het gebruik van een 'negatieve' thyristor. Die zou je als volgt kunnen maken:

R1 dient om de stroom door de basis onder alle omstandigheden te beperken.
Load zou hier het O/D-relais zijn en aan de anode komt dan de versnellingsbakschakelaars.
Ook kan je met twee transistoren een (negatieve) thyristor bouwen.

Ik ga het laatste schema bouwen in een proefopstelling. Ik zal mijn bevindingen hier posten.
Bedankt zover voor het meedenken!